Stránka 38 z 48

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 26 dub, 2022 11:58 am
od Petr Berka
Sloupky skříně jsou náchylné při stavbě, už jsou v nové verzi lehce zesílené, aby to oko nepoznalo. Na hotovém voze je to lepší, sloupky chrání leptaný rám. I proto byla zvolena tato konstrukce a lept spodku kvůli hmotnosti a pevnosti, aby to slušný provoz vydrželo. Není to hračka. Ostatně skříně z Evergreenu jsou náchylné stejně, tisk z rezinu je v podstatě stejně odolný jako odlitek.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 29 dub, 2022 6:39 pm
od Myšpulín
Někde z internetu jsem stáhl typák vozu DF K.k.St.B. Řekl bych, že skříň je identická (rozměry i rozvržením) s tou, co zde a u sebe prezentuje Petr Berka. Sedí i zakrytí čelní plošiny. Pojezd se však liší rozvorem, který je jen 3,8 m a tím, že má vůz snad jen ruční brzdu a zdrže snad působí jen jednostranně na dvojkolí. Informace o nějakém brzdovém potrubí nejsou podchyceny. V knize Osobní vozy jsem v seznamu nalezl možná čísla vozů DF s rozvorem 3,8 m, bohužel to nejsem schopen nijak dál upřesnit. Čísla jsou:
6-7107
6-7119 až 6-7121
6-7139 až 6-7141
Je zde někdo, kdo by byl schopen některá čísla vyloučit nebo snad dokonce určit, které(á) čísla ten vůz mohl mít? Samozřejmě chápu, že to nemuselo být ani jedno z těch tady uvedených. Předem děkuji za jakoukoli informaci.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 29 dub, 2022 8:58 pm
od hank
Můžeš sem prosím ten typák dát?

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: sob 30 dub, 2022 9:14 am
od Myšpulín
Je to tento výkres.

Je taktéž možné, že u ČSD nakonec vůbec nebyl.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: sob 30 dub, 2022 10:06 am
od hank
Ale byl...
DF 6-7139 až 41 je správně. A taky ještě 7136 a 7. Třeba někdo doplní tratě, kam byly původně přiděleny. Byly z let 1888-9, takže ještě před platností lokálkového zákona.

Podle Hellese:
původní rakouské číslo -> rak. číslo z r. 1913 -> číslo ČSD z roku 1925
17001->46-050->6-7136
17002->46-051->6-7137
17009->46-058->6-7139
17014->46-063->6-7140
17017->46-066->6-7141

A ještě uvádí 17019->46-068 -> ČSD bez udání čísla, takže nové číslo po r. 1925 buď už nedostal nebo jde o to chybějící 7138 (nebo tam autor seznamu má chybu).


Ta nižší čísla patří podle vozových skupin dráze Liberec - Jablonec - Tanvald a ÖNWB/SNDVB.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: sob 30 dub, 2022 10:17 am
od Myšpulín
Hanku moc díky. Jen asi 7136 a 37 ne. Podle knihy měly tyto dva vozy dva záchody. Ovšem vzhledově z venku mohly být stejné (ale asi by i druhé WC mělo okno). Doufám, že do knihy se nevloudil šotek a počet záchodů je uveden správně.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: sob 30 dub, 2022 12:10 pm
od hank
Myšpulín píše:Hanku moc díky. Jen asi 7136 a 37 ne. Podle knihy měly tyto dva vozy dva záchody. Ovšem vzhledově z venku mohly být stejné (ale asi by i druhé WC mělo okno). Doufám, že do knihy se nevloudil šotek a počet záchodů je uveden správně.


Dva záchody v šestimetrové skříni...? :? A kde by asi úřadoval pan vlakvedoucí?

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: sob 30 dub, 2022 5:43 pm
od Myšpulín
hank píše:Dva záchody v šestimetrové skříni...? :? A kde by asi úřadoval pan vlakvedoucí?

Nevím, uvádím jen to co je v knize. Zřejmě kdyby to na pošťáka přišlo, aby nemusel ručkovat na plošinu :lol: :lol: :lol:

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 01 kvě, 2022 7:00 am
od Petr Berka
hank píše:
Myšpulín píše:Hanku moc díky. Jen asi 7136 a 37 ne. Podle knihy měly tyto dva vozy dva záchody. Ovšem vzhledově z venku mohly být stejné (ale asi by i druhé WC mělo okno). Doufám, že do knihy se nevloudil šotek a počet záchodů je uveden správně.


Dva záchody v šestimetrové skříni...? :? A kde by asi úřadoval pan vlakvedoucí?


Druhý záchod by musel být doplněn do poštovného oddílu bez okna. Tak, jako to bylo u krátkých Fk ze stejné doby, kde je záchod také bez okna. Nicméně z výroby ho neměl žádný.

Jinak DF s rozvorem 3,8m má naprosto identickou skříň, on se rozvor zvětšoval od 3,8 přes 4,1m a 4,35m na 4,4m, až u posledních vozů 17074-17076 a 17080 došlo k posunu okna na straně vlakvedoucího, takže byla skříň symetrická. Ale z nich k ČSD nepřešel žádný.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 01 kvě, 2022 9:12 am
od Myšpulín
Petr Berka píše:Druhý záchod by musel být doplněn do poštovného oddílu bez okna. Tak, jako to bylo u krátkých Fk ze stejné doby, kde je záchod také bez okna. Nicméně z výroby ho neměl žádný.

Jinak DF s rozvorem 3,8m má naprosto identickou skříň, on se rozvor zvětšoval od 3,8 přes 4,1m a 4,35m na 4,4m, až u posledních vozů 17074-17076 a 17080 došlo k posunu okna na straně vlakvedoucího, takže byla skříň symetrická. Ale z nich k ČSD nepřešel žádný.

Petře (dovolím si tykat), děkuji za upřesnění.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 01 kvě, 2022 12:48 pm
od Petr Berka
Myšpulín píše:
Petr Berka píše:Druhý záchod by musel být doplněn do poštovného oddílu bez okna. Tak, jako to bylo u krátkých Fk ze stejné doby, kde je záchod také bez okna. Nicméně z výroby ho neměl žádný.

Jinak DF s rozvorem 3,8m má naprosto identickou skříň, on se rozvor zvětšoval od 3,8 přes 4,1m a 4,35m na 4,4m, až u posledních vozů 17074-17076 a 17080 došlo k posunu okna na straně vlakvedoucího, takže byla skříň symetrická. Ale z nich k ČSD nepřešel žádný.

Petře (dovolím si tykat), děkuji za upřesnění.


Není zač. A tykat si můžeme. Škoda, že je k těmto vozům málo fotek.
Ten s rozvorem 3,8m plánuji taky.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 02 kvě, 2022 9:15 am
od radeksindy
Jenom doplnění:

1. DF 46-068 u ČSD nebyl, v roce 1924 bylo jeho přiřazení k ČSD vyškrtnuto ze seznamů jako chyba. Zřejmě byl zničen za války.

2. Dva záchody se týkají pouze vozů 17019 a 17020, ty byly rekonstruovány pro místní dráhy ve Welsu. Jeden zůstal u PKP jako Fg 29711 a druhý je ten právě výše uvedený.

3. Dva záchody u 6-7136 a 37 v seznamu z roku 1931 jsou chyba. Vůz měl z výroby dvoje kamna, což je vidět na výkrese. Ale v seznamu zřejmě došlo k prohození údajů ve sloupci s početem záchodů a kamen. Seznam z roku 1931 je plný chyb, neberte ho moc vážně.

4. Upozorňuju, že na výkresech prvních vozů pro General Direktion der kkStB není zábradlí plechové jako na vloženém výkrese nebo na skice z knihy H.Helesse. Kresleno je běžné z tyčí, ale netuším co vedlo k nakreslení plechového. Možná se vozy lišily z výroby nebo spíše došlo později k rekonstrukci. Je otázka jestli u všech vozů.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 02 kvě, 2022 2:17 pm
od Myšpulín
I tobě Radku díky za doplnění.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: stř 04 kvě, 2022 10:56 am
od Petr Berka
radeksindy píše:Přeprava mléka přišla až později, když to rozvoj velkých měst začal vyžadovat. Nejdříve Vídeň, pak dlouho nic, zásobování Prahy mlékem se začalo rozvíjet až před válkou. Pro místní dopravu stačilo konve poslat služebním vozem. Pro vzdálenosti v rámci okolí "našich" měst skutečně stačil upravený obyčejný zavřený vůz s označením Gi. Specializované vozy se začaly stavět od roku 1909, značná část jich pochází až z období války. Na fotce vidíš, co je na nich specializovaného - mají větrací otvory v horní části skříně, uvnitř jsou police a rámy na konve, kromě velkých dveří lze vkládat a vykládat konve i dveřmi v čele vozu. Vozy jsou kvůli přepravám v osobních soupravách vybaveny buď potrubím nebo kompletní sací brzdou. Platí co už jsem psal, jsou to pořád obyčejné zavřené vozy, teprve na konci války se postavilo 20 vozů s izolací, ale ty nebyly jen na mléko, ale i na maso a mají řadu Gif. Po válce se používaly v podstatě už jen na maso. Vozy na mléko nebyly nikdy chlazené ledem.

Obrázek

V meziválečném období tu bylo systematické zásobování velkých měst (Praha, Ostrava atd.), ale i do menších mohly jezdit v rámci běžných kurzů vozy, které cestou sbíraly mléko. V Praze se to pochopitelně netýkalo jen Radlické mlékárny, do Vysočan a na Těšnov jezdily vlaky z východu Čech, jejichž náklad putoval do jiných mlékáren (autem a povozy). Vrcholné období stejně jako u jiných přeprav nastalo už před první světovou válkou, ve dvacátých letech se to ještě drželo, 30. léta přinesla konkurenci automobilů a přesun přeprav mléka mimo koleje. Za války se to trochu vrátilo do vagónů , protože byl nedostatek benzínu. Po válce už je to jen slabý odvar, i když se postavilo pár kotláků na mléko, už to nikdy nedosáho předchozích objemů. U nás to nikdy nedosáhlo rozměrů a organizace jako kolem Hamburku, v Porůří nebo kolem Mnichova, tam to bylo jiné kafe.

Obrázek
To je tak. Když vás tady v diskuzi zaujme 19.11.2021 fotka, tak se z toho stane must have... 3D model už je hotov, testovací skříň vyjela, lepty nakreslené, jen 2 detaily nejsou jasné, kam až sahaly na spodku šikmé podélníky, zda jen k příčníku za nápravu, jako to dělal na Zetkách Vl. Lepieš, nebo až k středním k průběžnému táhlu. A jak vypadaly větráky nad dveřma na střeše. No než přijdou lepty, tak to snad dohledám. A pak ještě nápisy u ČSD...myslíte, že vozy zůstaly bílé?
Krásný den všem!

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: stř 04 kvě, 2022 1:58 pm
od radeksindy
1. rám: Samozřejmě až ke středním příčníkům, má standardní spodek kkStB.
2. větrák: Výkres asi nemám, ale je to takový oboustraný kužel protažený prstýnkem. Zkusím něco najít, z čeho by se to dalo alespoň odhadnout.
3. barva: Pokud vím bílé, dokonce si pamatuji nějakou zmínku. Nápisy černé.