Stránka 36 z 48

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 12 pro, 2021 12:03 pm
od Petr Barchánek
Počítáno v tunách i korunách se z Čechie vyveze násobně víc banánů než jablek - řádově to jsou desítky tisíc tun za vyšší stovky miliónů Kč. V tomto ohledu se klidně můžeme nazývat banánovou republikou

To je jak z Hlavy XXII, tam se díky kšeftíkům syndikátu M+M stala Sicílie největším exportérem Whisky.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 12 pro, 2021 4:44 pm
od Petr Berka
Uhlák 4. v. sk. s brzdou

Obrázek

Sestavený prototyp, fotky ze stavby zde:
https://petrberka.rajce.idnes.cz/U_4._v._sk._s_brzdou_Ke_kkStB/

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 12 pro, 2021 6:42 pm
od radeksindy
Milan:
Našel jsem zavřený chladící vůz od FS v H0. Je to on ?


Ovoce se nepřepravovalo v chladicích vozech. Vozy na ovoce byly běžné zavřené, s větším počtem větracích otvorů, s případným vnitřním vybavením pro přepravky. U FS měy řady E nebo EE (s větším ložným prostorem). Nejnovější modely dělá v H0 třeba ROCO (ve druhé epoše set 76162, dva vozy řady EE).

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 12 pro, 2021 8:06 pm
od hank
radeksindy píše:Ovoce se nepřepravovalo v chladicích vozech. Vozy na ovoce byly běžné zavřené...


Vzpomínám si na jednu ze svých závoznických brigád, myslím, že to bylo v roce 1972. Tehdy jsme ručně vykládali vagón volně ložených melounů, který sem přišel z Rumunska nebo Bulharska. Byl to čtyřnápravový chlaďák, ale použili ho jako normální zetku, tj. příslušné prostory pro led byly prázdné. Byl plný jenom asi ze dvou třetin, ale i tak to vydalo na dvě Tatry 111 s nastavenými bočnicemi - náplatky, jak se říká na Moravě. Podle všeho to byl běžný způsob, jak se to tehdy expedovalo. Dodnes nevím, jak to asi u odesílatele nakládali. Dnes by se na to asi použily nějaké boxpalety?

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 13 pro, 2021 10:12 am
od radeksindy
hank: S rokem 1972 jsme sice daleko II. epoše, ale obecně si myslím, že si viděl poměrně typickou přepravu. Tedy až na využití chladicícho vozu jako běžný. Všechno v pytlích, bednách nebo dokonce volně ložené. Pamatuji jak jsem s německými kamarády modeláři prohlížel fotografie z německa na téma přepravy nákladů, tak převládaly různé balíky, bedny nebo pytle, vykládku a nakládku zařídil chlapík s rudlíkem. Některé věci byly překvapivě volně ložené ,např. salátové okurky v zetce do půlky výšky vozu. A bylo celkem jedno jestli se člověk kouká na 20. léta nebo 60. léta. Jedinou výjimkou byly banány, ty si poměrně brzo zasloužily svoje vozy a způsoby přepravy.

Když se podívá člověk na strukturu a historické používání chladicích systémů na železnici, tak si pozornost zasloužily dvě komodity - pivo a maso. Dneska to samzřejmě vypadá jinak, izotermickou pevnou nástavbu má každé druhé nákladní auto.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 13 pro, 2021 2:33 pm
od jipol57
Není to tak dlouho, když jsem často viděl přepravu jablek v obyčejných nekrytých uhlácích Vsa. Naložené až po vrch. Asi do moštárny.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 13 pro, 2021 4:15 pm
od Mcx
No zelenina a ovoce se běžně vozila v chladících vozech, ale spíše až po válce - v létě by se to zkazilo a zimě zmrzlo, protože se vozilo z jihu Evropy na sever. Jezdily jen jako izotermické většinou bez chlazení, případně topení. Dříve se na tak velké vzdálenosti s ovocem a zeleninou moc nejezdilo.
Chlaďáky nebyly dělány na zajíždění mechanizací mimo paletovací vozík do vozu, až ty poslední které se používaly jako izotermické na přepravu oplatek z Opava a Olomouce do Středokluk, ovšem tam byl právě s podlahou problém - a to tam nebyly rošty, jen guma nalepená na vodovzdorné překližce, to točení vysokozdvihu ve dveřích trhalo gumu.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 13 pro, 2021 6:43 pm
od Mcx
Ale k 2. ep. to moc nepatří, ale v kronice dnes vinařské obce Dolní Dunajovic, jsem viděl informaci, že mezi válkami se nakládala z Dolních Dunajovic zelenina v sousední obce dnes Březí, bylo tam nákladiště, denně v sezoně 6 vozů. Většinou směr Praha.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 14 pro, 2021 12:31 pm
od radeksindy
Ještě jeden pohled jak to vypadalo obecně s přepravou ovoce ve II. epoše. Největším exportérem byla Itálie a proto není divu, že specializované vozy na ovoce FS byly po celé Evropě. FS měly v roce 1932 20 020 krytých vozů na ovoce (chladicích na maso a mléko bylo jen 1372). FS měly celkem skoro 130 00 vozů, takže to byla velice významná část vozového parku. Skutečně se nepřepravovalo tak daleko a hlavně ne celoročně. Jablka se sklidila a hned jela ke zpracování, spotřebiteli nebo do skladu, který byl co nejblíže budoucímu zákazníkovi. Stejně tak u nás, jezdilo se v sezóně, v zimě to už bylo ve skladech na místě nebo zpracované. Proto nebylo ještě dlouho potřeba izotermických vozů. Ještě po válce, když vzniklo INTERFRIGO, tak ve statistikách ovoce a zeleninu prakticky nenajdete. Chladicí a izotermické vozy byly hlavně pro maso, čerstvé ryby, mléka a mléčných výrobků, tedy to co najdete dneska v supermarketu v chladicích boxech. Až později se to začlo měnit.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: stř 15 pro, 2021 5:05 pm
od Střelec
jipol57 píše:Není to tak dlouho, když jsem často viděl přepravu jablek v obyčejných nekrytých uhlácích Vsa. Naložené až po vrch. Asi do moštárny.


Taky si pamatuju jabka v uhlácích - jako náklad to je úžasně barevný (světlá zelená s fleky červené), hlavně vedle stejnejch uhláků s uhlím, štěrkem nebo pískem, případně řepou nebo bramborama. A mam pocit, že jsem jednou takhle zahlíd i pruhovaný melouny.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: stř 15 pro, 2021 6:42 pm
od kinkH0
Mohly být pro přepravu ovoce z Itálie používány i vozy řady F? Viz odkaz:
https://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/ ... -europ-fs/

Mimochodem, k přepravě komodit uzavřenými vozy. Velmi zajímavé video viz odkaz v čase 6:00-6:15, kde je vidět, že v uzavřených vozech přepravovali i volně ložený lomový kámen, asi vápenec (MÁV asi začátek 60. let 20. století).
https://www.youtube.com/watch?v=y98qNqcBBr0

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: stř 15 pro, 2021 8:49 pm
od radeksindy
Typ E je v zásadě stejný jako F, jen má nitřní vybavení na uložení krabic s ovocem. Z venku má obvykle více větracích ovtvorů, ale občas měly vozy řady E a F stejné skříně. Myslím, že u vozů stavěných za války tomu tak bylo. BRAWA žádný vůz na ovoce nevyrábí, bohužel ani ACME, které vyrobilo hned několik zavřených vozů II. epochy, neudělalo žádný vůz na ovoce. Jediný, který znám je ROCO.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: stř 15 pro, 2021 9:05 pm
od Zippich
Z jakého roku vlastně pochází ty italské vozy se špičatou střechou? Dosud to marně hledám...

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: stř 15 pro, 2021 10:02 pm
od radeksindy
Z jakého roku vlastně pochází ty italské vozy se špičatou střechou?


Stavěly se tak minimálně od roku 1905, ale pro některé soukromé dráhy už dříve, až do přechodu k UIC typům po válce. Bylo jich několik desítek typů, s přestavbami skoro 50. A to je řeč jen o typu F/FF, tedy standardní zavřený vůz. Obdobně vypadaly ještě vozy na ovoce E/EE a chlaďáky H.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 16 pro, 2021 7:21 am
od Bw_Ig
Ad italské vozy se špičatou střechou.
Vyberu je ty z produkce Královopolské strojírny a to prvně pro Societá Veneta (SV) a pak pro italské státní dráhy (FS). Fotek je hodně, tedy myslím ty tovární KPS. A i písemného textu o výrobě a zakázkách KPS, by bylo, atd., atd....
KPS 3049 SV NB 3912 3.10.1903
KPS_3049_NB3912,SV_1903,10,03_VMSt,ofoto_132440.jpg

KPS 3057 SV NB 3858 9.10.1903
KPS_3057_NB3858,SV_1903,10,09_VMSt,ofoto_132113.jpg

KPS 4260 SV FS 164-905 24.4.1907
KPS_4260_F164-905,FS_1907,04,24_VMSt,ofoto_134451.jpg