Stránka 28 z 48

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 12 lis, 2018 1:06 pm
od UncleFardy
Tím tedy ale stojíme před širokým problémem a obávám se, že se netýká jenom nás, tedy klubu ustti.cz. Připomínám, že zatím nemáme kde vypalovat naše stavebnice, takže intenzivně připravujeme nějaký sortiment. V rámci toho jsme již předělali koncepci pojezdů všech vozidel a nyní to tedy asi budeme muset udělat znova. Změna spočívala v tom, že rozsochy budou opřeny o podélník zevnitř, jako u skutečných vozů, a listové pružiny budou přes koníky navázány na spodní hranu podélníku, jako ve skutečnosti. Počítáme s leptaným základním dílem rozsoch u každého modelu, nicméně pořád se řídíme normami. Samozřejmě že u vozu Pz a třeba Ot tyto normy selhávají, což se týká dále hlavně mnoha modelů dvounápravových cisteren. Řešení je možné ale bude to chtít, aby na trhu byly dvojkolí s kratší oskou….

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 12 lis, 2018 2:31 pm
od radeksindy
Pokud chceš zachovat kompatibilitu s továrním kolejivem na jiných modulech, tak je nutné vycházet z kola, které bude po nich jezdit. V TT lze stlačit šířku nápravy přes disky na 14,8 mm (10,2 + 2 x 2,3 mm). Nutná minimální délka hrotu je 1,1 mm a může začínat s rovinou disku, takže minimální délka osy mi vychází rovných 16 mm, s rezervou 16,2 mm. Pokud to zpátky přepočítáš na vnitřní světlost rozsochy měřenou přes ložisko (viz poznámka níže!), tak mi vychází, teoreticky seš schopen zmenšit tuto míru skutečně k 14,8 mm (teď počítáš 16,3 mm). Je to bez rezervy, takže si musíš rozmyslet, zda to tak přesně budeš schopen dělat nebo si něco přidáš. Pokud uděláš rozsochu leptanou z tl. 0,3 mm a ložisko bude mít obrubu 0,5 mm, pak máš světlost podélníků 15,6 mm (na místo míry 16,3 mm). Dá se to stlačit třeba preciznější přírubou s tl. 0,35 mm, takže to celé můžeš zmenšit na šířku tak cca o 1 mm.

norma rozteče rozsoch je min 16,3 mm
Pozor, míra udaná v normě nedefinuje světlost rozsochy, ale rovinu, kde začíná kužel hrotového uložení. U plastového odlitku od výrobce to může a je většinou totéž, ale v případě vkládání soustružených ložisek s přírubou do leptu to neplatí. Tam je nutné přidat dvakrát tloušťku obruby. Pro světlost poodélníků ještě dvakrát tloušťku rozsochy.

Je otázka, zda má smysl některé věci dělat. Nikdy nebudeš schopen to dělat pořádně, vždycky budeš jen určovat míru pokroucení reality. Pokud pojedeš jen podle NEM norem, tak ti to bude sice vycházet širší, ale bude to "zadarmo". Když si uděláš svoji normu na uložení dvojkolí, tak to sice trochu zredukuješ, ale nakonec budeš hledat kompromisy jinde, viz úvahy kolem geometrie konstrukce pro nesení tabulového skla. Dělat si svoje kola i osy nebude zadarmo a výsledkem bude jen jinak pokroucená realita. Je to sice výzva jak píšeš, ale přečti si po sobě svoje vlastní zhodnocení vývoje 8) Roky letí, ale uzavřené a plně funkční a odladěné věci jsou zatím spíše v budoucnosti.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 12 lis, 2018 10:41 pm
od UncleFardy
Děkuji za brilantní rozbor - vytiskl jsem si normu NEM 314 a uvedené údaje do ní zakreslil. Poradíme se v klubu, jak to udělat. Kritické místo vidím ve vůli mezi kolem a rozsochou ve vztahu k hrotovému uložení - aby oska nebyla rozsochami stlačována a na druhé straně aby dvojkolí v ložiskách neplandalo. Nakreslit a vyleptat se to dá přesně, otázka je, jak přesně se to postaví... Takže nějakou rezervu tam nechám. Každopádně 16,2 mm (leptaná konstrukce) celkové šířky pojezdu ve srovnání se současnými plastovými 16,3 + 2 x 0,7 = 17,7 mm je značné přiblížení realitě. Jen mi nedělá radost to, že to celé směřuje k stále většímu podílu leptů na celkové konstrukci modelu :mrgreen:

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 16 lis, 2018 4:31 pm
od Colonel32
Měl bych dotaz, jestli z těch archaických uhláků, které vyvíjíte, něco jezdilo i u KPEV.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 16 lis, 2018 9:48 pm
od UncleFardy
O tom že by u KPEV jezdily uhláky jako měly BEB, ATE, KFNB či KFJB nevím nic. KPEV provozovaly např. uhláky velmi podobné těm, které vyrábí v TT PMT - krátké celokovové.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 16 lis, 2018 10:45 pm
od Colonel32
obávám se, že "vyrábí" je dost silné slovo :|

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 20 lis, 2018 7:25 pm
od UncleFardy
Pořád pátrám, jestli vozy Gsd (Zsb) příp. Zb byly hnědé nebo zelené. A hle:

Vagony_Gsd-Zsb.jpg

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 20 lis, 2018 7:43 pm
od jagg
Ono ta kolorizace taky nemusí být autentická.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 20 lis, 2018 8:29 pm
od UncleFardy
Souhlasím, a navíc mě napadlo, že ty vozy mohou nést "mateřskou" barvu své dráhy. U jednoho popisy vidět lze, ten hnědý je má zakryté, takže může patřit k jiné dráze než zelený.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 20 lis, 2018 10:03 pm
od radeksindy
Přinejmenším pro kkStB a StEG lze doložit, že nákladní vozy určené pro řazení do osobních souprav byly natírány stejnou barvou jako vozy osobní, tj. zelenou. S velkou pravděpodobností to platilo i pro další dráhy v Předlitavsku. Takový vůz byl vybaven průběžnou brzdou nebo potrubím, lávkami na střeše vozu a potrubím parního topení, někdy i přímo topením. Většinou se jednalo o tzv. Gepäckbeiwagen, pomocné zavazadlové vozy se základním řadovým označením Gd (a jejich další varianty Gsd, Gsde ...). U některých drah se mohlo jednat i o vozy na mléko, což byly většinou běžné nákladní vozy s výbavou jako výše a vnitřním vybavením pro přerpavu konví s mlékem.

Kolorované fotky nejsou důvěryhodný zdroj barvy. S velkou pravděpodobností měly oba na fotce zelenou barvu.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: stř 28 lis, 2018 1:15 pm
od UncleFardy
Těžký život modeláře - tak už jsme se radovali, že finišujeme s nějakými modely a hle, návrhy na lepty už nám byly zhotovitelem několikrát vráceny na opravy chyb. Nejdřív proto, že návrhy byly trojbarevné, pak proto, že jsme zaměnili černou a bílou (tedy co se odleptá a co zůstane), pak že to bylo v jedné stránce ve dvou vrstvách a ne každá vrstva samostatně, potom něco s konturama, že tam být musí a mají mít 0,5 až 0,6 mm mezeru od leptaných dílů, že tam máme oblasti, které se neodleptají ale obleptají a vypadnou, což nelze, a že díly nemůžou být připevněny úchytkami k sobě navzájem. Nicméně i tak je to velký skok kupředu, neztrácíme už celá pololetí, ale jen týdny, a navíc, až si tímhle modelářským peklem projdeme, budeme to už umět a můžeme sázet jeden lept za druhým. Postupně přibývá společných dílů, které se z databáze jen překopírují, takže se práce s každou další leptanou sadou bude usnadňovat. Každopádně doufáme, že před mezivánočním modelářským týdnem, kdy budeme v modelárně vkuse dnem i nocí několik dní i nocí, budou všechny sady vyrobeny k otestování či druhé verze k definitivnímu odsouhlasení a do nového roku vstoupíme vstříc novým výzvám a nikoliv starým restům. Ano, předsevzetí je to hezké... Mínit je tak snadné. Otázkou je, kdo bude měnit a jak :mrgreen:

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: stř 28 lis, 2018 1:29 pm
od UncleFardy
Brouzdal jsem na maďarském teherkocsik index forum a zaujalo mě tam pár fotek. Nějaké nákladní třínápravové vozy, ke kterým mám lehkou modelářskou slabost (Ten polský vůz, to je paráda, a jen kousek od nás, hned vedle ČSD u sousedů) a stesk, jak zoufale málo jich bylo u ČSD, a zajímavá je i fotka z hromadné přepravy žiraf:

Vagony_PrepravaZiraf.jpg


Zavreny_Kddsz 504342_PKP.jpg
Zavreny_Kddsz 504342_PKP.jpg (78.04 KiB) Zobrazeno 6396 krát


Zavreny_3n_MAV.jpg
Zavreny_3n_MAV.jpg (20.2 KiB) Zobrazeno 6396 krát

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 22 úno, 2019 7:36 am
od Rob_992
Hello everyone,
I found this forum becouse I'm looking for any help with my problem. I'm looking for information about railcar from photo. I found It on this website - https://www.vagonarske-muzeum.cz/vagonk ... et-vagonky. Have you information about this type of railcars? Better photo?
Nd CSD 1935.jpg
Nd CSD 1935.jpg (5.2 KiB) Zobrazeno 5941 krát

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 22 úno, 2019 10:21 am
od radeksindy
Hi Rob

this type of wagons was built for ČSD before WWII from 1935 to 1938, later ordered also by SŽ (State railways of Slovakia in th period 1939-1945). In total more 300 wagons have been produced. Unfotunatelly this photo, even in bigger resilution, is in a very bad condition. Photos from Tatra digital archiv are much better

http://digi.archives.cz/da/permalink?xi ... 3&scan=320

http://digi.archives.cz/da/permalink?xi ... 3&scan=321

http://digi.archives.cz/da/permalink?xi ... 3&scan=322

here is the plan

Nd_1935.jpg


and important parametrs

Wheel base ... 9 m
Length
- inside ... 14,77 m
- over buffers ... 16 m
Carrying capacity ... 19t

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 22 úno, 2019 12:52 pm
od Rob_992
Thank you very much ! This is what I'm looking for :)