Stránka 24 z 48

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 13 bře, 2018 6:26 pm
od Colonel32
Možná to mají jako propagační předmět pro spolupráci s legiovlakem...

... jako souhlasím, že by se měl výrobce zodpovídat z toho, když to má blbě, ale že nyní už se výrobce bude zodpovídat i z toho,že nezvolil dostatečně atraktivní předlohu?

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 13 bře, 2018 7:06 pm
od UncleFardy
Výrobce může vyrábět jakýkoliv model uzná za vhodné a nikdo mu v tom nemá právo bránit. Ostatní se k jeho volbě mohou vyjádřit, v tom nikdo nemá právo bránit jim. To neporušuje svobodu ani první, ani druhé strany. S tím by nikdo neměl mít problém. Myslím, že těch pár poznámek k tomu na tomto vláknu je velmi kultivovaných a nikdo zde na nikoho neútočí ani zde nikoho nenapadá, ani výrobce. Prostě volba této předlohy je velmi překvapivá, tak se tu o tom napsalo pár písmen...

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: sob 17 bře, 2018 4:24 pm
od Maro_SVK
Ja osobne mám z legiopošty veľkú radosť. Chystám sa bastliť legiovlak z kúskov z burzy a veľmi rád ich týmto doplním. Niekto by ma za G10 prestreknutú na teplušku najradšej postavil k múru, ale na prevetranie na koľajisku a pochválenie návštevám 2x za rok mi to ako štvrtoepochárovi bohato stačí.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: sob 17 bře, 2018 5:13 pm
od JanoH0e
Nejde ani tak o stavaní k múru, ako o zdraví rozum. Ak si viem zohnať "Krytý vůz Zl ČSD s loukoťovými koly" za 735 kč, ktorý odpovedá realite, hotový, je úplne zbytočné zmršiť "teplušku" - stavebnicu za 550 kč. A samozrejme opačne. Ruské vozne a lokomotívy, danej epochy, je možné zohnať cez internet od ruských a ukrajinských výrobcov. Na druhej strane je fakt, že múzejnícke "vlaky" sú často zmršené múzejnikmi, takže pseudomodel vlastne verne kopíruje skutočnosť. :D

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 19 bře, 2018 5:32 pm
od Střelec
Pokud jde o bojové vozy soupravy, tak se stejně budou muset stavět z plastových desek a evrgreenu (s trochou štěstí na nějakém vhodném pojezdu). Staré ruské čtyřnápravové uhláky ("americké") jsem nikde nezahlédl. Polní artilérie se hodí od Hät - ruské polní dělo model 1902 je baleno po čtyřech kusech a protože bylo určeno pro wargames, je menší než odpovídá inzerované dvaasedmdesátině )má blíž k H0), taky doporučuji koupit pytle od Preisera a "namnožit" si je - byly dost podstatnou částí konstrukce improvizovaných broněvagonů (což maketa zvaná "legiovlak" zcela pomíjí). Ty vozy byly buď zesíleny a zastřešeny pražci, nebo měly vestavbu z prken a mezi vnější stěny a vestavbu byly nacpány pytle s pískem. Totéž platilo pro dřevěné nástavby výše zmíněných vozů. Proti střelbě z ručních zbraní to fungovalo dobře. Jak se ukázalo o 70 let později v Srbské Krajině a o pár let dřív v Čečně, dokáže to zastavit i starší protitankovou raketu.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 19 bře, 2018 7:35 pm
od JanoH0e
4 nápravové "uhláky" robí napr. Bachmann, ale v ich -US terminológii sú to gondoly. Všetko ostatné robia "Rusi".Najdostupnejšie bez všelijakých kalouskovských vychytávok voľného obchodu je objednať si ich z Fínska - majú rovnaké železnice ako Rusi, alebo požiadať nejakého Ukrajinca o bezcolný dovoz za nejaký bakšiš.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 20 bře, 2018 5:14 pm
od Střelec
Na improvizovaný "broněpojezd" stačí ty "gondoly" dvě. Vozy měly čelní stěny patrně z prken, takže pro dělo či kulomety (pálící ve směru trati)je stačilo vyjmout a nebylo třeba řezat střílny do plechu, jako to měly některé vozy v bočnicích udělané pro pušky. Boční kulomety byly většinou umístěny ve střílnách dřevěné nástavby nad horní hranou vozu. Vedle Maximů se uplatňovaly i Colt-Browning.
Jako lokomotiva může být nějaká nepancéřovaná "amerika". Pokud by za předlohu posloužil vlak "Hanák", lze použít 413.0 (doporučuji sundat boudu, přesah střechy nad uhlák bude překážet). Tento vlak používal kompletně pancéřovanou lokomotivu patrně řady Ov, ze které byl vidět jen komín. Stroj patrně pocházel z broněpojezdu "Sibirskij strelok" a až na šikmé pláty předku stylem oplechování silně připomínal sovětské druhoválečné obrněné lokomotivy - včetně velitelské nástavby na tendru...

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 13 dub, 2018 10:38 pm
od ladiznet
Obrázek

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 13 dub, 2018 10:48 pm
od UncleFardy
První zkouška leptaných dílů na staré uhláky - varianta s vykládacími klapkami. Díly jsou použitelné již na první pokus, nicméně drobné úpravy budou udělány. Lept obsahuje ještě madla a stupačky pro posunovače a čelníky s madly pod nárazníky a hákem. Ty ukážeme zítra. Aplikace dílů zabere jistý čas, myslel jsem si, že jsem byl docela přesný, ale makrofotka odhaluje vše. Každopádně oproti kartonu je to posun vpřed. Zkušenosti využijeme při finalizaci leptu pro uhláky se středními dveřmi a doplňkového leptu pro vozy bržděné s brzdařskou plošinkou. Na vozy s rozvorem 2,5 m už máme i popisy, tak snad do neděle dokompletujeme aspoň jeden vůz úplně. Měl jsem v plánu takový rychlý montážní postup kování a ejhle - mosaz je magnetuodolná..... :mrgreen: To jsem fakt netušil.....

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: sob 14 dub, 2018 12:09 pm
od radeksindy
Vypadá to moc pěkně. Ale pár připomínek mám :) Na obrázku jsem z jedné fotky vyřízl kus, na kterém je vidět část vozu BEB, jehož model vzniká.

BEB_K_5392_vzaduzaG1337detail_1896.jpg
BEB_K_5392_vzaduzaG1337detail_1896.jpg (38.19 KiB) Zobrazeno 4945 krát


Jednak si všimni spodního kování, kde jsou zavírání klapky. Železo na sloupku má horní šroub až uprostřed druhého prkna odspodu a sahá prakticky jeho horní hraně. Stejně tak kování nahoře dosahuje na sloupku ke třetímu prknu shora, zatímco na modelu je prkno kratší. Je to sice pitomost, ale zbytečně si zmenšuješ už tak malé díly a hůř se s nimi manipuluje. Další věc je kování na uhlopříčné výztuze v krajním poli a rohovém sloupku, které tam vůbec nemá být. Teď nevím jak máte konstruovaný spodek a jak je sesazený se skříní, ale ve skutečnosti tam vykukuje čelník. Jehlanovitá špička na fotografii představuje odlitek, který se z boku nasazoval z boku na dřevěný profil čelníku.

Ale abych jen nekecal.Taky uhlák, ale o 25 let novější typ. Zatím jenom spodek, vršek je z odlitku.

_IMG_0110.jpg

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: sob 14 dub, 2018 1:47 pm
od UncleFardy
Navrhnout tento typ uhláku je poměrně výzva. Kování je navrženo podle fotky vozu ÚTD z knihy Lokomotivy Ústecko Teplické dráhy, ve které je poměrně velký výkres uhláku s plošinkou a brzdou v příloze. Podle tohoto výkresu je vše navrženo, protože jiný tak kompletní a podrobný podklad jsme neměli. Pár náhod chtělo jako první komplet díly pro vůz s klapkou a nikoli středními dveřmi, kde jsme museli něco odkoukat z mnoha různých fotek. Když se vrátím k vozu ÚTD, tak kolega HOforTT, který díly navrhoval, chtěl udělat i to kování, které je umístěno na bocích skříně tak, že je na boční pohled "kolmé", nebo "z profilu", což jsem usoudil, že už by bylo až moc... a teď si přísloví podle libosti doplňte :D Pokud budeme brát množství fotek, které se s přispěním mnoha kolegů modelářů a příznivců železnic podařilo shromáždit, tak máme připravené k aplikaci verze bočních trámků, které mají třeba v případě šikmých výztuh ukotvení do rohu, vedle rohu, nad roh, zkrátka se nám ty verze hrozně moc rozvětvily. Máme je označené písmenky a poslední přidělaná verze je "i", byť tedy "i" je verze s korbou 1,9 m vysoká, o které jsem psal minule, jejíž vzhled se následně ustálil na úplně jiné podobě, než jsme ji nechali zpracovat, ale to "nevadí". Vůz ÚTD to kování v dolních rozích má, Jiné vozy ho nemají. Bržděné vozy ÚTD a BEB se zase liší tím, že vůz BEB má skříň asymetricky vůči rozvoru, vůz ÚTD ji má na rozvoru symetricky a plošinka je "navíc" z jedné strany vozu. Vůz BEB má, a teď jsem zapomněl na odborný výraz, rozsochy spojené vespodu táhlem. Na vše se snažíme myslet, ale vše nejde udělat. Takže náš model nakonec převzal podobu vozu ÚTD, protože jsme měli nejvíc podkladů a ze zmíněné knihy i docela detailní fotku. To že prezentuji vůz s klapkou je spíše náhoda, kolegové ty lepty dali dohromady jako první, ale základ je vůz ÚTD. Planžeta obsahuje díly svým počtem odpovídajícím vozu se dvěma klapkami, kde je odlišné kování na čele vozu, které planžeta rovněž obsahuje. Samozřejmě to nevyšlo napoprvé na sto procent, takže než lept a komplet díly nabídneme ostatním, ještě odstraníme drobné nedostatky. Každopádně poznatky z tohoto typu uhláku uplatníme u dalších verzí, jejichž vývoj se tímto podstatně urychlil. Mezitím kolega HOforTT zapracoval na dalších velmi potřebných dílech, jejichž vzorek zde brzy ukážu a které budou univerzálně použitelné na nákladní vozy II.epochy bez ohledu na typ vozu a jeho rozvor. Každopádně všem děkuji za připomínky, jsou nesmírně užitečné.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: sob 14 dub, 2018 2:16 pm
od UncleFardy
A ještě co se týče detailu v dolních rozích skříně - ano, leptané kování se mi nepodařilo umístit zcela přesně. Konstrukčně má být na krajním sloupku a v dolním rohu máme takový obdélníček, který leptaným kováním nemá být ani z části zakryt, což mě se nepodařilo, mám to tak přibližně uprostřed. Ten obdélníček má imitovat "čouhající" část čelníku. Mysleli jsme na tento detail, ale trochu jsem ho zakryl tím kováním. Teď dělám druhou skříň a pokusím se, abych to zvládl lépe :D

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 30 dub, 2018 3:07 pm
od ladiznet
Obrázek

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pon 30 dub, 2018 3:31 pm
od UncleFardy
Dokončuji stavbu dvou nejkratších uhláků. Lakuje se lesklým lakem, po zaschnutí přijde na řadu aplikace popisů. Budu to dělat poprvé, tak uvidíme. Mezitím jsme zkusili pár nových konstrukčních prvků na skříni uhláku. Než skončila minulá diskuse o vzhledu vysokých vozů na koks a lehké materiály, jako třeba odpadní štěpky či piliny z pil, tak jsem nechal připravit dva kusy vyšších skříní tehdy ještě odhadnutého vzhledu :( abych vyzkoušel nějaké nové věci - zámky na stěnách skříně, předvypálené otvory na madla, svislé tenké části rohových sloupků na čelním dílu trámoví. Jelikož jsem zvýšil vůz se středními dveřmi, tak jsem musel použít staré kartonové kování, leptané je zatím jen na vozy s klapkami. Ze starých zásob mi ale zbylo jen jedno. Zatímco tedy dokončované vozy schnou, tak jsem sestavil skříň s ověřovacími prvky. Rohové sloupky bude třeba zatmelit (spáru) a přebrousit, předvypálené otvory jsou úžasná věc, madlo se vezme do pinzety a vsadí do nich. nejde tak ani o úsporu času jako o to, že se vrtáním do tenkého sloupku tento nezprzní. Kování jsem aplikoval na trámky před přilepením trámků na skříň, abych si nezanesl narýhovaná prkna, což se povedlo (nezanést je), takže pokroky nějaké jsou. Jinak k minulým postřehům je třeba uznat, že dolní rohové kování je zřejmě pouze u vozu ATE s plošinkou, a to jen na straně plošinky, jak ukazuje fotografie z knihy Lokomotivy Ústecko Teplické dráhy. Fotografická paměť někdy zklame

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 01 črc, 2018 7:08 am
od Střelec
Mam specifickej dotaz: Bývala okna brzdařských budek něčím krytá? Zasklená, uzavíratelná nějakou okenicí nebo závěsem? Mám pocit, že některé modernější uhláky mívaly u "budek" přes okénka plechové krytky (posuvné či otočné na čepu). Jak to bylo u starých vozů?