Stránka 21 z 47

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 13 úno, 2018 8:08 pm
od radeksindy
Fardy: To je on, tvého srdce šampion :lol:

St_KFNB_Gz_50001.jpg

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: stř 14 úno, 2018 4:43 pm
od ladiznet
jsem tu za kolegu Fardyho, změnil si email a nemůže se dostat na fórum, tak je dočasně offline. Brzy se ozve!

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 15 úno, 2018 6:17 pm
od ladiznet
Vaším prostřednictvím, pane předsedo: Na příští modelářský víkend přišly díly na oplenové vozy Ond, Od, Otd, Otdr, Ok/Ol a nejkratší s rozvorem 2,7 m, a díly skříní na 30 nejkratších uhláků Ul včetně bržděných. Samozřejmě nepostavím vše, ale dokončím Zdv a udělám po nějaké opleny. Podlahy jsou z překližky, budou namořeny, překližkové jsou i díly skříně uhláků, trámky uhláků a boční rámy oplenů jsou z plastu. Ve fázi konstrukce jsou leptané detaily oplenových vozů, o tom více někdy příště po dohodě s jejich tvůrcem. Snaha přihlásit se na diskusi je stále marná, jsem pořád deaktivován po brutálním zásahu do vlastního profilu - změny e-mailové adresy. Takže nejsem schopen odpovídat dočasně na SZ. Fardy

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: pát 16 úno, 2018 10:36 am
od UncleFardy
Hosana, vše funguje....

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 18 úno, 2018 1:42 pm
od UncleFardy
Dneska byla malá příprava na příští modelaření - mořily se překližkové podlahy a dělal jsem brzdařskou budku k rozdělanému Zdv. Budka byla postavená za pár minut díky malé fintě. Z evergreenové trubky příslušného průměru jsem uřízl cca 3 mm, zbrousil na šikmo, nalepil na to horní leptané víko krytu ruční brzdy a celé to zasunul do budky tak, aby hrana víka lícovala se stěnou budky. Paráda, 5 min. práce. ALE: Pak přišly na řadu schůdky a ukázalo se, že nemá smysl pokračovat v práci. Nemá žádný smysl pracovat s něčím, co se nedá uchopit tak, aby se to nepoškodilo a nekroutilo v rukách, nebo co není možné trochu přitisknout k podložce, aby se tam dalo něco vložit. Konstrukce schůdků je tenká a měkká. I kdyby se mi to podařilo složit, jako že asi ano, dvě stupačky jsem připevnil, ale je to celé měkké, nepoužitelné. Naprosto zabitý čas se tímto dílem zabývat, stejně tak jako madly. Naprosto nepoužitelné. Ten vůz bude absolvovat modulová setkání, bude brán do rukou, zkrátka to musí být pevné. Stavbu jsem ukončil a dokončena bude, až budu mít k dispozici pevné díly. U té příležitosti bych se rád zeptal, z jakého plechu dělá Tillig v současné době zábradlí a lávku na cisterny Rt (současný upgrade stare Zeukeho dvounápravové cisterny), to je materiál, ze kterého má smysl leptané detaily dělat. Tu cisternu je možné za to zábradlí uchopit, otáčet sní a prohlížet si ji, aniž by zábradlí utrpělo jakoukoliv újmu. Kolega říká, že je to alpaka. Je to tak? Děkuji.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 18 úno, 2018 5:35 pm
od Střelec
Nevím, jak teď, ale za hlubokého socialismu (žluto-červené krabičky Zeuke) byla celá plošina vyseknutá a naohýbaná včetně schůdků z ocelového či železného plechu a chemicky načerněná (brynýrovaná podobně jako zbraně). Při delším pobytu vagónu ve vlhku směrem od hran rezavěla, ale nebyl problém ji naložit do oleje a vypucovat.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 18 úno, 2018 6:51 pm
od UncleFardy
Střelec: Teď je to taky z plechu, ale je to úplně jiný level. Je to jemné a pevné...

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 20 úno, 2018 5:14 pm
od Střelec
Pokrok nezastavíš....

Měl bych specifickej dotaz:
Jak řešit vyndavací náklad do starejch typů uhláků (Ul), který mají na horním rantlu korby uchycený různý rozpěry a příčky? Lepiešův Ul s brzdou (H0) má kromě středního šprajcu ještě výztuže šikmo přes rohy, takže i dvoudílný náklad bude problém.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 20 úno, 2018 6:10 pm
od UncleFardy
Obávám se, že zde budeme v bludném kruhu. Buďto ty výztuhy udělat jako součást nákladu, a po "vyložení" bude vůz bez nich (případně mít druhou sadu a nějak je tam zacvaknout) nebo si určit vozy, které budou trvale naložené s výztuží jako součástí nákladu, a vozy trvale prázdné, s výztužemi zabudovanými. My ty naše uhláky máme zatím dočasně koncipované k trvalému naložení pěkně po druhoepošsku, tedy pořádnou hromadou, kdy výztuhy nejdou vidět :D , ale už jsem viděl 3D podklady pro lept detailů, a tam výztuhy budou k doplnění podle libosti. Pak je třetí možnost, dát na vůz výztuhy a imitaci uhlí do něj nasypat (případně udělat falešné dno a nasypat tam méně). Nic jiného mě nenapadá.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 20 úno, 2018 6:59 pm
od radeksindy
V klubu tato otázka padla nedávno v Olomouci při stavbě vozu do II. epochy, tak jsem na tím trochu přemýšlel.

1. vždy bez nákladu
2. sypký náklad
3. náklad položený přes všechny výztuhy

Začal jsem pracovat na bodu č. 3, ale jako jediné rozumné řešení mi vychází udělat náklad s lomeným dnem, který bude sedět nad výztuhami. Základní rovina bude pod hranou vozu, uprostřed bude zvýšená a překračovat střední příčnou výztuhu, v rozích půjde šikmo dolu. Udělal jsem prototyp z 0,5 m plystyrenu, ale přjde mi to dost tlusté, hlavně v místech, kde to překračuje střdní výztuhu to je nutné hodně ztenčit. Nakreslil jsem si lept, ale než se zrealizuje, tak to možná ještě cvičně slepím z něčeho tenčího a v prostřed to vyfutruju. Abych neodíral vůz, tak náklad stojí na vlastních nožičkách, přes výztuhy má vůli. Bohužel nejsem na dosah dílny, ale snad jsem to popsal srozumitelně. Fardy to má z evergreenu slepený za půl hoďky raz dva, otázkou je spíše jak potom s hromadnou výrobou. Tam bych to viděl na odlitek.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 20 úno, 2018 8:39 pm
od UncleFardy
První pokusný náklad jsme udělali bezmyšlenkovitě tak, že jsme na vhodně seříznuté zbytky evergreenových desek nalepili kus kartonu půdorysu ložné plochy, aby hrana byla těsně pod horním okrajem skříně, nasypali na to drcené uhlí, rohy trochu sehli dolů a zalili to Duvilaxem. Ve voze, přižemž mezi tento "bazmek" a skříň jsme dali kus toho supermarketového igelitového pytlíku. Záhy kolega pořídil řezačku na polystyren, takže další náklady budeme dělat z nařezaného styroduru o velikosti půdorysu ložné plochy, který se ručně z horní plochy seřízne do tvaru nákladu, naleje se Duvilax (opět ve voze vystlaném pytlíkem), zasype drceným uhlím, opět zalije Duvilaxem a bude to. Co se týče těch výztuh - no, já osobně je tam dávat nebudu. Echtovní by bylo, kdyby se nějak "provlíkly" nákladem na patřičném místě a staly se jeho součástí, ale myslím že v TT nebude až takový prohřešek, když u naloženého vozu tyto díly nebudou. Vyčlením vozy pro provoz v neloženém stavu a tam je dám. Je ale s podivem, jak vrchovatě jsou nejkratší uhláky na dobových fotkách naloženy. To jsou hromady podle mě se středovým vrcholem alespoň 70 cm nad hranou skříně. A to platí pro cokoliv, i pro jiné náklady. Někdy to připomíná jak svého času sváželi jézéďáci z polí slámu či seno.... nebo čapí hnízdo na komíně...

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 25 úno, 2018 4:30 pm
od ladiznet
Kolega Fardy jistě rád okomentuje ;)

Obrázek
Obrázek

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 25 úno, 2018 6:37 pm
od UncleFardy
Větráky na zavřeném voze jsem nakonec nechal u sebe. Návod k použití debonderu říká něco úplně jiného než to, že se to potře, přilepené díly se samy odlepí, nános lepidla se rozpustí, setře se to a vypadá to, jakoby tam nikdy nic nebylo. Pro ty, kdo s debonderem nikdy nepracopvali a podlehli jakýmsi mýtům, jsem ten návod k použití chtěl oskenovat, ale nechal jsem ho v modelárně, tak až za tři týdny. Vyzkoušel jsem to na zatvrdlé homolce vteřiňáku na pracovní desce. Nanesl jsem podle návodu na ni debonder, nechal půlhodinu působit, pak jsem podle návodu třel a třel a třel, vytvořila se taková hmota podobná solvině, načervenalá, no abych se dostal k pointě - ta homolka na té pracovní ploše pořád je. Pravda, to mě napadlo až teď - kdo ví, na jaký druh lepidla to debonder byl. Tohle by ale nezlikvidovalo ani Herkules. Vůz má jednu vrstvu nátěru. Vyřešil jsem i leptané schůdky k brzdařské budce. Kostru leptané konstrukce jsem podlepil evergreenovými profily, což vedlo k tomu, že se s tím konečně dalo nějak pracovat, a nášlapné plochy jsem udělal z evergreenových pásek. Ale definitivně a naposled - nic, co je z plechu slabšího než 0,3 mm mi už nesmí na stůl....., leda by to bylo něco, co by se vyřízlo a tak jak to je by se to plošně přilepilo na jinou plochu. Myslel jsem si, že dokončím alespoň ty krátké oplenové vozy, ale stihl jsem jen první vrstvu nátěru, takže je vidět trn otočného oplenu, který nakonec bude zkrácen a nebude vidět. Zatím musí být opleny vyndávací. Přenést vše do modelárny má výhodu, že teď je tam vše potřebné, nevýhodou je, že mezi modelářskými víkendy se nemodelaří a co se během víkendu nestihne, čeká na příště. No a nakonec uhlák s nákladem, pěknou hromadou, jako tenkrát....

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 25 úno, 2018 7:02 pm
od zmar
S debonderem opatrně. Jsou různé debondery a některý může být až příliš agresivní, takže naleptá umělou hmotu. Je dobré jej předem vyzkoušet někde, kde neuškodí.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: ned 25 úno, 2018 8:51 pm
od radeksindy
Debondérů je spousta a je ho opravdu nejdříve vyzkoušet. Téměř všechny však akrylátové lepidlo jen změkčí natolik, aby šel spoj rozebrat, ale nakonec je to potřeba stejně mechanicky očistit. Nečekej, že se ti to celé rozpustí a zmizí.
Nerozumím lamentování nad lepty schůdků. Leptám i z neusilberu 0,2 mm a není s tím problém.