Stránka 2 z 48

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 3:41 pm
od UncleFardy
Dobře, takže dalším uhlákem se trefíme do nějakého modernějšího předchůdce Ut s rozvorem 3,8 m. Můžeme se ale shodnout na tom, že co se týče krytých vozů, tak máme Z od Tilliga, což je už modernější verze vozu s kostrou skříně z železných profilů, a k nim by se postavily ty kryté vozy s dřevěnou kostrou skříně podle vzoru vozů co dělá pan Lepieš v leptech? Základní varianty Zl, Z a Zd? To k sobě bude časově pasovat docela dobře, pokud chápu správně naši zdejší diskusi. Nic zvláštního není tedy třeba v archivech hledat. Čísla vozů známe, rozměry taky, takže realizací nic nepokazíme. Jen pokud někdo máte výkres Zd s členěním skříně na čtyři části na každé straně od bočních dveří a správné číslo vozu, tak prosím o zaslání. Fotky mám, ale nemám rozměry. Pak se samozřejmě nabízejí vozy ještě větší, Zdv, a k těm je podkladů celkem dost, i k různým variantám délek vozů a tvarů střechy. A děkuji za info o tom exotovi. Já si myslel že byl delší a skoro jsem se trefil, jen škoda, že to byla tak vzácná rarita. V soupravě by vynikl :lol:

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 3:54 pm
od hank
Takže třeba tohle?

Ke_maly.jpg

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 3:59 pm
od hank
Tohle by asi taky šlo:

uhlak_KFNB_3800_maly.jpg


Oba mám samozřejmě i v lepším rozlišení.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 4:02 pm
od hank
Můžeš sem prosím dát fotku toho vozu Zd, který máš na mysli?

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 4:22 pm
od UncleFardy
Jo, ten druhý s tou budkou, to je ono. To je přesně to co jsem měl na mysli. A fotku toho Zd sem dám až později večer, mám ji v PC doma, nikoliv v notebooku na kterém pracuji teď.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 4:35 pm
od hank
Ale těch uhláků o rozvoru 4.5/4.4 m "za republiky" taky běhalo ještě dost...

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 5:13 pm
od greenery
Se zájmem to tady sleduju, ony ty tzv.obyčejné vozy existují v tolika rozmanitých provedeních, že se rozhodně nedá říct, že by byly "nudné".

Zajímalo by mě, jak to bylo s provozem těchto meziválečných i dřívějších konstrukcí původně rakouských vozů po 2.sv. válce.

Přidám trochu do mlýna ,pustil jsem se do stavby leptu Vut od DK model, provedení mi přišlo tak nějak zjednodušené, dobré pro začátek.

010.JPG

Pak mi to nedalo a začal jsem hledat podklady, s tím že ho nějak vylepším. Našel jsem fotku muzeálního vozu.... a zjistil jsem, že o tom nic nevím...........
Třeba jak se osazovaly a používaly držáky koncových svítilen, ostatně byly to svítilny nebo co se na ně věšelo? Kolik jich na voze má být? Všiml jsem si, že uhláky mívaly držáky dva, proč ne čtyři (z úsporných důvodů)? Osobní vozy měly čtyři. Do kdy se používaly?
Dál třeba provedení výztuh a stupaček je na každém voze trochu jinak. Stupačky předpokládám sloužily posunovačům a k obsluze otevíratelných čel. Byly na každém rohu vozu, nebo to mělo nějaká pravidla?

Hank: Zaujaly mě výkresy, i když jiné vozy, měl bych o ně zájem. Za jakých podmínek bych je mohl získat (myslím lepší rozlišení s čitelnými kótami)?
Mám jen tuto fotku:
řada Ut 4.jpg

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 5:55 pm
od hank
greenery píše: Za jakých podmínek bych je mohl získat (myslím lepší rozlišení s čitelnými kótami)?[/attachment]


:lol: Za podmínky, že mi v SZ pošleš nějakou e-mailovou adresu... :wink:

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 8:24 pm
od ladiznet
Fárdy mne požádal o vložení těchto fotek:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 8:33 pm
od UncleFardy
Slíbená fotka a pár dalších: Nejprve Z 1-67013 s plošinkou, trochu netradiční větrací klapky, druhý je Pwi 137 alias pozdější Zb u ČSD, pak je Zd 2-28157 u kterého si nejsem jistý, že je obnoven do správné původní podoby, ale díky bohu za ty dary, to rozhodně, nakonec chátrající Zld 2-21073, poznamenaný úpravami na pozdější pomocné účely. Ty čísla mám ze zdrojů odkud fotky jsou. Zajímají mě právě ty vozy Zld či Zd, ke kterým podklady nemám. Předpokládám ložnou délku 9,6 m. Požádal jsem kolegu o vložení, jelikož se mi to nedařilo...

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 8:44 pm
od UncleFardy
To Ut-éčko z leptu je parádní. Lept je lept, když to někdo umí postavit. To je modelařina jiné kategorie. Tam jsem se ještě nedostal. Zajímalo by mě, jak dlouho trvá to takto hezky postavit. Zkoušel jsem z leptu brzdařskou budku od DK model a raději jsem zvolil metodu vteřinového lepidla. Vím, je to barbarské.... Ale kdosi říkal že to jde.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 8:52 pm
od radeksindy
Fardy: Ano, co se týče krytých vozů, tak vozy od Tilliga a vozy od V.Lepieše dávají dohromady značnou část parku krytých vozů v meziválečném období.

greenery: Není to Vut, ale U, po roce 1949 Ut. Ačkoli vypadají stejně ve skutečnosti je to po roce 1918 minimálně 6 základní variant (4., 7. a 8. vozová skupina, každá s brzdou a bez brzdy). Lišily se klapkami, rozvory, výškami stěn, výztuhami a další spoustou drobností, které nemusí být na první pohled vidět. Okoukávání detailů u muzejních vozů nepomůže, protože jsou obvykle ve stavu nálezu, až na výjimky bez snahy o uvedení do původního stavu. Stupačky byly na vozech bez ruční brzdy křížem jen dvě.

Možná to překvapí, ale více než stovka vozů zejména 4. vozové skupiny vyrobených ještě pro kkStB se dokonce dočkala UIC čísla. I když to zřejmě budou vozy z válečných výrob, v roce 1965 tedy cca 50 let staré vozy.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 9:26 pm
od greenery
UncleFardy píše:To Ut-éčko z leptu je parádní. Lept je lept.......

... je to jen o trpělivosti. Mě to moc nejde s klasickým hrotem a trubičkovým cínem, zato mi vyhovuje hořák a pasta.
Postavit z leptů soupravu je na dlouho, lept svádí k perfekcionismu ( a ke vzteku když pak něco upadne).
Bezvadná je kombinovaná stavba Zetek od p. Lepieše. Tam se ten vteřiňák uplatní.
Vůbec jeho lepty, to je první liga, zatím jsem si netroufl, i když uhláky už mám v šuplíku a čumím na obrázky:
http://vlaky-modely.rajce.idnes.cz/Dd_l ... 130231.jpg
http://vlaky-modely.rajce.idnes.cz/Uhla ... 240157.jpg
Když si uvědomím, že to má nejen precizně postavený, ale sám ty lepty stvořil, tak smekám.

Díky za spoustu informací a Hankovi za výkresy.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 10:02 pm
od radeksindy
Nejprve Z 1-67013 s plošinkou, trochu netradiční větrací klapky,

Naopak, velice tradiční :) Jedná se o typický vůz MÁV, také se jich tu nacházely stovky.

druhý je Pwi 137 alias pozdější Zb u ČSD

Co to je Pwi 137? Ani v německých podkladdech to nic neznamená. Jedná se o původní Zd, ještě je vidět značka posledního majitele (Graz-Koflacher bahn). Samozřejmě je pozměněna spousta detailů, nárazníky, ložiska, výztuhy ...

pak je Zd 2-28157 u kterého si nejsem jistý, že je obnoven do správné původní podoby

Zd 2-28157 je původní ATE Ge 20098 (výroba Ringhoffer, 1914). Původní podoba se nekoná, vozy měly ve druhém a ve čtvrtém poli klasický větrací otvor (tedy 8 ks na voze). Je vidět, jak je výztuha vpravo od dveří kratší. Určitě by měla být dlouhá jako na druhé straně. Navíc je vůz z druhé strany, takže není vidět budka. Ta má být nad střechu a tak mám pocit, že chybí.

Zld 2-21073, poznamenaný úpravami na pozdější pomocné účely.

Číslo by mohlo sedět. Ložná délka byla rovných 10 m. Původně se jedná o vůz StEG. Jedná se o konstrukčně stejný vůz jako výše vůz ATE, jen měl ložnou váhu jen 12,5 t. Malý výkres najdu a pošlu.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: úte 15 pro, 2015 11:40 pm
od UncleFardy
O Pwi 137 jsem četl na nějaké rakouské stránce a pod fotkou bylo právě toto označení. Druhý zdroj s fotkou vozu z opačné strany pak říkal, že Pwi 137 přešly k ČSD jako řada Zb. O maďarských vozech nic nevím, moc jsem se o ně nezajímal a když jsem na ně narazil, tak jsem jim moc pozornosti nevěnoval. Připadaly mi takové jiné, k ČSD moc nepasující. Bral jsem je za cizáky nebo přinejmenším za vozy atypické. Mám výkresy různých maďarských vozů ale že bych je chtěl stavět, to říct nemohu. Za výkres Zld předem děkuji, ten půjde do stavby hned :D . Ještě bych měl dotaz na to, kdy začaly ze služebních vozů o rozvoru 4,2 m, které měly z výroby podélnou lávku, tyto lávky mizet a byly nahrazovány normálními stupačkami? Bylo to ve stejné době, kdy k některým byly přidávány vyhlídková okna nebo se tyto rekonstrukce časově minuly? Je možné si pro provoz kolem roku 1930 namodelovat mix těchto vozů, tedy s lávkou i bez?