nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 16 pro, 2015 11:29 am

Obecně je určování úprav osobních a služební vozů docela problém. Zavádění brzdy (tam je to nejjistější), změny osvětlení, odstraňování podélných lávek a další spousty detailů se většinou bez fotografie nedá přesně určit. Navíc ani výsledek není jistý, třeba pod vozy DF s rozvorem 5,8 m jsem podle fotografií zaznamenal nejméně tři možné varianty stupaček vzniklé rozdělením spodní dlouhé lavice. Odstraňovány byly od konce dvacátých let, ale část vozů je měla přinejmenším ještě krátce po válce. Možná déle. K brzdám nebo osvětlení existují záznamy k určitým časovým okamžikům, ale stačí s počíst v knihách V.Zusky, aby bylo vidět, že i v šedesátých letech mohl existovat vůz s původními prvky.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 16 pro, 2015 9:52 pm

Staré modelářské knížky, to je dnes obrovská vzácnost těžko k sehnání. Většinou jsem měl tu čest je pouze u někoho prolistovat. Zainvestoval jsem postupně do série Gutterwagen od pana Carstense, mám prvních šest dílů, jsou v nich zajímavé věci ale pro opravdovou českou modelařinu tam toho je jen část k použití. Spíš si tak člověk udělá představu o tom, co se u nás mohlo ocitnout po válce jako kořistní vozy, a tudíž lze nějak věrohodně přeznačit, a co už ne, protože jde o poválečné německé vozy, a dá se tam dočíst něco zajímavého o některých vozech, které jsou notoricky známé i z provozu u ČSD - třeba vůz Oppeln alias Zr u ČSD. To byl takový evropský "všudybýlek" stavěný s velmi různým vybavením a použitelností. A samozřejmě je tam G10 a vozy, které jsou hodně podobné, ale G10 to nejsou. Škoda že u nás neexistuje nic podobného o vozech ČSD. Pominu-li různá vydání "Nákladní vozy ČSD".
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod ladiznet » pon 21 pro, 2015 8:13 pm

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 693
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 21 pro, 2015 8:28 pm

Požádal jsem kolegu, aby zde vyvěsil část číslovacího seznamu z roku 1927. V brožuře Ringoffer o zavřených vozech je třínápravový vůz KFJB W 15001. Díky zdejší diskusi víme, že vůz měl mít rozvor 7 metrů a ložnou délku 11 m, což by tak odpovídalo i mým poměřováním různých měr na fotce vozu. V přiloženém seznamu je vůz Zd 2-07500 o rozvoru 7m. ložné délce 11 m a třech nápravách. Patřil firmě bratrů Wetzlerů z Chebu. Krátkým googlováním jsem zjistil, že firma Gebrueder Wetzler Spedition byla spediční firma v Chebu a Vídni, v chebu je známý dům, který kdysi rodině patřil. Firma měla dlouhou tradici, jestli jsem Mr.Googla dobře pochopil, tak působila i mezi oběma válkami. K logu firmy nebo nějakým grafickým prvkům jsem se nedogoogloval, ale když už jsme se společnými silami dostali až k tomu, že vůz u ČSD vedený byl, máme fotku konstrukce vozu a víme komu patřil... Má někdo k dispozici nějakou doplňující informaci nebo nápad, kudy se k meziválečné podobě vozu dopátrat? Děkuji.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Bw_Ig » pát 01 led, 2016 7:01 pm

KPS_tc00105_Ge222422,kkStb_1892_KPS_vyrez.jpg
Spediční firma bratří Wetzler Spedition neměla logo - co je mě známo. Používala jen výrazný nápis na vozech.
Co tedy vím jen z produkce KPS, například z roku 1892 přes ÖEVA.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 04 led, 2016 8:47 pm

Zajímavá fotka. "Obyčejné" písmo, stroze napsané, to bych na tehdejší dobu nečekal. Máš, prosím, fotku celého vozu? Neumím z toho odhadnout období, ale řekl bych že půjde o dobu před ČSD, i když z odstínů černobílé fotky bude zřejmé, že vůz pravděpodobně není šedý. Že by zelená? Je to samozřejmě spekulace...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Bw_Ig » stř 06 led, 2016 7:08 pm

Nemusím nic odhadovat - KPS se zabývám, tak vím.
Je to Ge 222422 KkStB tov.č. 105, výroba 1892.
Celé tovární foto "sem" ale nevložím, omlouvám se.

Jsou povolanější, mající vícero továrních fotek KPS - nehledě toho co je ve Vagonmuzeu Studénka, tam by toho mělo býti více, ale jestli mají nějaký seznam?, nikdo na emaily neodpovídá (když jim napíšu).
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 14 led, 2016 8:14 pm

Až dodnes jsem si myslel, že vůz této konstrukce je vůz řady Zb, a ono ne: http://www.masinka.cz/component/jce/?vi ... JPG&title=
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 08 úno, 2016 8:33 pm

Po čase se zase vracím k "našim" uhlákům se středními dveřmi nebo s dvěma bočními klapkami. Koukal jsem do seznamu vozů z roku 1927 a myslím si, že by mohlo být přijatelným kompromisem dát typu se středními dveřmi čísla vozů KFJB, tj. Ul 6-13553 až 576 resp. 6-13578 až 676 (vozy se zesíleným bedněním), obojí bez brzdy. Byť tedy ten kompromis spočívá v tom, že model má úzké rozsochy, zatímco vozy KFJB měly rozsochy široké. Oříškem pro mě zůstaly vozy s bočními klapkami. Z vozů, jejichž fotky jsem měl k dispozici a ze kterých jsem vybíral, co převést do modelu, se mi jevily jako novější oproti vozům s rozvorem 2,5 m až 2,7 m. Navíc plánek, který jsem měl pro vůz s klapkama k dispozici, byl kotován v loktech a palcích a dílcích či jak se tomu říkalo, takže jsem přepočítával na centimetry. Ve zmíněném seznamu vozů je uhláků o rozměrech přibližně jako měl vůz se středními dveřmi ale rozvoru 2,84 m opravdu poskrovnu a do přepočítaných rozměrů nejlépe sedí vozy Ul 6-18806 až 868 (5,04 x 2,37 x 1,18), navíc jsou to vozy původem KFNB, takže s velkou pravděpodobností měly boční klapky, takže tato čísla se mi pro model jeví jako nejpřijatelnější. Nevím si ale rady s domovskou stanicí u obou vozů. Zde prosím o radu. Co mě v seznamu překvapilo (pravda, v žádném případě se nemohu považovat za znalce), jsou bratru takřka tisíce vozů Ul, které k ČSD přešly od naší modelované Buštěhradské dráhy a naší mateřské ústecko-teplické dráhy o rozvoru 2,5 příp. 2,7 m. Měl jsem za to, že jsou to opravdu prastaré vozy, které už se ČSD dožily tak maximálně na odstavných kolejích a proto jsem tyto krátké vozy pro éru ČSD na naše kolejiště zavrhl. Škoda, že jsem seznam neměl k dispozici dříve :-) Předpokládám, že jde o vozy se středními dveřmi bez dalšího členění bočnice, které měly šikmou vzpruhu mířící od kraje vozu nahoru ke středním dveřím. Fotek těchto vozů jsou desítky na webu, dokonce mám jednu na které je vůz s brzdařskou plošinou, tedy ne s kozlíkem. Pokud by k tomuto někdo uměl napsat pár slov, tak za ně předem děkuji. Fakt je ten, že pokud se zaměříme na dobu raného ČSD, tak na uhlácích se lze parádně vyřádit. Fotek existuje dost a co kus to jiný vůz. S dvěma bočními klapkami, jednou střední klapkou vysoký, dřevěný či kovový, dřevěný nízký, různé vozy s nižšími bočnicemi, vozy s různými tvary čelních stěn atd atd...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » pon 08 úno, 2016 9:41 pm

UncleFardy píše:Fakt je ten, že pokud se zaměříme na dobu raného ČSD, tak na uhlácích se lze parádně vyřádit. Fotek existuje dost a co kus to jiný vůz. S dvěma bočními klapkami, jednou střední klapkou vysoký, dřevěný či kovový, dřevěný nízký, různé vozy s nižšími bočnicemi, vozy s různými tvary čelních stěn atd atd...


Řečené platí do doby zavádění tlakové brzdy u nákladních vlaků, tj. cca do konce 20. let. A nezapomeň, že modeluješ dráhu, kde 99% uhláků přecházelo do Německa, tj. soupravy se přednostně řadily z vozů vybavených nejdřív sací a později tlakovou brzdou. Většina těch dřevěných uhláků BD a ÚTD nebyla obrzděná nebo měly jen ruční brzdu a nanejvýš potrubí sací brzdy. S nástupem tlakové brzdy se začaly masově vyřazovat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 09 úno, 2016 8:04 am

Díval jsem se do seznamu vozů z roku 1935 a je jasné, že modelovat meziválečné období se zdá být poněkud zrádné protože uprostřed tohoto období dochází k zásadní změně vozového parku z důvodů které zmiňuje Hank i jiní. V seznamu vozů z roku 1935 z těch tisícovek uhláků s krátkým rozvorem pod 2,8 m zbyly v jednotlivých číselných skupinách v podstatě jen kusovky. Takže přelom je poměrně ostrý a změna skladby vlaků zcela zásadní... Stejné trendy je možné v obou seznamech vidět u všech starších řad vozů. Takže pokud se chce někdo jako my zaměřit na období mezi válkami, tak je opravdu nutné ještě specifikovat přesněji dobu. My jsme si sehnali řadu fotek a podkladů ke stavbě vozů, ale je nutné se zabývat i technickými parametry... Aby to mělo na konci hlavu a patu...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 09 úno, 2016 11:45 am

A když už jsem u těch seznamů vozů 1927 a 1935, tak v nich lze najít takovou zvláštnost - vozy Vtd 4-75000 až 2, rozměry skříně 11,53 x 2,65 x 1,12 m, rozvor 7,5 m, třínápravové...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod pettyl » ned 28 úno, 2016 10:25 pm

Dovolím si navázat dotazem na zde probíranou tématiku. Chci se zeptat, zda-li byly v provozu u ČSD na přelomu 20. a 30. let min. století nízkostěnné vozy (ev. s oplenem) o rozvoru cca 2,7m? Zaujal mne jaroměřský historický vůz Jn 2007 - rozvor 2,7m, délka p. n. 6,6m. Tento je svým anglickým provedením poněkud exotický vůči standardům KkStB/ČSD a tak sháním podklady pro vůz podobných parametrů, leč pro naše tratě typičtější. Děkuji za nasměrování či informaci.
pettyl
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 28 úno, 2016 10:05 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod U37008 » pon 29 úno, 2016 2:56 pm

Dovolím si vložit, odkazy na galerie nákladních vozů. Jedná se o vůz Z a Lm z jaroměřského muzea. Třeba se budou fotky někomu hodit a využije je při stavbě modelů.
http://havran92.rajce.idnes.cz/Lm/
DSC_0044.JPG

http://havran92.rajce.idnes.cz/Z_1-15724/
2.JPG
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 235
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod U37008 » pon 29 úno, 2016 3:05 pm

A ještě jsem našel fotky k k vysokostěnému uhláku Ke. Vůz někdy na přelomu 80/90tých let přišel při nehodě o páté výklopná vrata na čele. Při následné opravě byly nanýtované nové rozsochy a vyrobilo se "pevné" nové čelo. Vůz je k vidění v muzeu Jaroměř.
http://havran92.rajce.idnes.cz/Ke_7-17954/
DSC_1007.JPG
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 235
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Milan.D. a 8 návštevníků