Po čase se zase vracím k "našim" uhlákům se středními dveřmi nebo s dvěma bočními klapkami. Koukal jsem do seznamu vozů z roku 1927 a myslím si, že by mohlo být přijatelným kompromisem dát typu se středními dveřmi čísla vozů KFJB, tj. Ul 6-13553 až 576 resp. 6-13578 až 676 (vozy se zesíleným bedněním), obojí bez brzdy. Byť tedy ten kompromis spočívá v tom, že model má úzké rozsochy, zatímco vozy KFJB měly rozsochy široké. Oříškem pro mě zůstaly vozy s bočními klapkami. Z vozů, jejichž fotky jsem měl k dispozici a ze kterých jsem vybíral, co převést do modelu, se mi jevily jako novější oproti vozům s rozvorem 2,5 m až 2,7 m. Navíc plánek, který jsem měl pro vůz s klapkama k dispozici, byl kotován v loktech a palcích a dílcích či jak se tomu říkalo, takže jsem přepočítával na centimetry. Ve zmíněném seznamu vozů je uhláků o rozměrech přibližně jako měl vůz se středními dveřmi ale rozvoru 2,84 m opravdu poskrovnu a do přepočítaných rozměrů nejlépe sedí vozy Ul 6-18806 až 868 (5,04 x 2,37 x 1,18), navíc jsou to vozy původem KFNB, takže s velkou pravděpodobností měly boční klapky, takže tato čísla se mi pro model jeví jako nejpřijatelnější. Nevím si ale rady s domovskou stanicí u obou vozů. Zde prosím o radu. Co mě v seznamu překvapilo (pravda, v žádném případě se nemohu považovat za znalce), jsou bratru takřka tisíce vozů Ul, které k ČSD přešly od naší modelované Buštěhradské dráhy a naší mateřské ústecko-teplické dráhy o rozvoru 2,5 příp. 2,7 m. Měl jsem za to, že jsou to opravdu prastaré vozy, které už se ČSD dožily tak maximálně na odstavných kolejích a proto jsem tyto krátké vozy pro éru ČSD na naše kolejiště zavrhl. Škoda, že jsem seznam neměl k dispozici dříve
Předpokládám, že jde o vozy se středními dveřmi bez dalšího členění bočnice, které měly šikmou vzpruhu mířící od kraje vozu nahoru ke středním dveřím. Fotek těchto vozů jsou desítky na webu, dokonce mám jednu na které je vůz s brzdařskou plošinou, tedy ne s kozlíkem. Pokud by k tomuto někdo uměl napsat pár slov, tak za ně předem děkuji. Fakt je ten, že pokud se zaměříme na dobu raného ČSD, tak na uhlácích se lze parádně vyřádit. Fotek existuje dost a co kus to jiný vůz. S dvěma bočními klapkami, jednou střední klapkou vysoký, dřevěný či kovový, dřevěný nízký, různé vozy s nižšími bočnicemi, vozy s různými tvary čelních stěn atd atd...