nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 12 lis, 2023 10:32 pm

radeksindy píše:
Doufam, že nebyly otočné.


Byly 8)


Tak z ostříhané fotky v knize, ze které je ten plánek, uchycení klanic nepoznám, jen je vidět jakasi zarážka, aby se klanice při stavění do kolmé polohy nepřetočila, ale nevidím jestli je tam i zaražkapro vodorovnou polohu. Čep je čep, to nějak naznačím. Klanice byla z U profilu nebo nějakého Jäklu? Chci plošiňák, tak to budu modelovat se sklopenýma klanicema. A pokud se vztyčenýma, tak napevno. Sklopné je modelovat nebudu, i když by to šlo. Jsou to vozy pro provoz. Mame rozpracovaný ještě poslední oplen a ten bude mít i v modelu klanice oplenu sklopné, ale u Psk to dám napevno buď vodorovně nebo svisle.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 13 lis, 2023 4:32 pm

S tím služebákem BNB je to jako v té jedné vyzkumné zprávě sovětských historiků. Zjistili, že Ilias a Odysseu nenapsal Homér ale úplně jinej Řek téhož jména... No nic, prochazel jsem si fotky vagonky v Kopřivnici a mezi milionem osobních vozů jsem zatím dlouhý plošiňák nenašel. A to jsem si myslel, že tam je, někde poblíž fotek toho dlouhého Nd.....Ale aspoň jsem si uložil další podklady k vozům Zsb a Dt....
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 14 lis, 2023 1:39 am

c3f03-nt1po.jpg
c3f03-nt1po.jpg (26.65 KiB) Zobrazeno 1990 krát


Tohle je to pravé, akorát to číslo se mi nezdá...jen jsem nenašel ostrou fotku.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 14 lis, 2023 9:32 am

To co vidíš na obrázku je obvykle uřízlý zavřený vůz. Protože spodky zavřených vozů byly obvykle v lepším stavu, tak se ke konci života proměňovaly v nízkostěnné s řadou Np. Používaly se obvykle jen v kampaních, na odvoz materiálu a podobně, docela často se zachovaly v depech, odkud je vytáhly různé muzejní spolky. Prakticky každý spolek alespoň jeden má. Samozřejmě se občas podobným způsoben upravovaly i otevřené vozy, ale bylo to méně častější. Bylo jich opravdu hodně, většina měla čísla 3-20... až 3-23..., ale občas se cpaly i na volná místa 3-3.....

_13_048_002.jpg


_10_014_009.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 14 lis, 2023 9:39 am

A současné fotky, obvykle odněkud stažené nebo jsem je od někoho dostal. Tímto se autorům omlouvám, že je to zde bez jejich svolení. Vozy jsou většinou muzejní a s velkou pravděpodobností někde stojí:

_P4234703.jpg

_PB240095.jpg

20090621_Np3_32601_m1.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 14 lis, 2023 6:36 pm

Díky za ukázky, mě ty vozy Np připadají jako uřezané klasické Zetky třeba 7.skupiny, s budkou či bez. Ten vůz Nt ja ale originál a pokud nebyl u ČSD jeden tak je to jedna z předloh která stojí za zpracování. A asi Np řįzlé z krytého vozu asi taky. Byli jich hodně.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 14 lis, 2023 9:09 pm

Ten vůz Nt ja ale originál a pokud nebyl u ČSD jeden tak je to jedna z předloh která stojí za zpracování.


Jak si to poznal? Vůz lze nalézt tady, (https://kolejklub.cz/2018/08/16/178/) a popis je poměrně "zajímavý". Rád bych věděl, jak přišli na to, že je to vůz jugoslávské výroby, co znamená předepjatý rám a hlavně celé označení je nesmyslné (Nt 1-90868). Bohužel není k dispozici větší fotka, ale spodek je s největší pravděpodobností Verbandsbauart, má ještě původní tyčové nárazníky.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 14 lis, 2023 10:34 pm

Nt ... No nepoznal, píšou to, měl jsem zato, že jim nějaký odborník dal k vozu podrobnosti. Číslo je nesmyslné na první pohled, ale vůz nevypadá jako odřezaná zetka. Jestli to pochazí z německa, tak to bude zase akorát tak nějaká kuriozita. Takže zase nic. Np ano, ale jak už jsem psal, tak ne na přepravu mobilních věcí.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 17 lis, 2023 2:00 am

Tak jsem dostal napad prolistovat si Světy železnice, jestli tam nenajdu něco zajímavého. No našel jsem! Parádní plošiňák KBD. Vypadá to, že je hodně podobný tomu zrenovovanému plošiňáku z Maďarska. Je vidět, že má řadu konstrukčních prvků stejných, takže je z čeho vycházet. Teď to ještě napasovat na data ke správnému vozu ze seznamu vozů ČSD.

IMG_20231117_024004.jpg


Dále mě zaujal starý uhláček, celokovový, ale s klapkou! V seznamu vozů ČSD před WWII jsou nějaké celokovové....no, bude to hádání z ruky. Pár by se jich hodilo k těm co už mám....

IMG_20231117_024528.jpg


Foto plošiňáku je ze SŽ 37, autor neuveden, foto uhláčku je ze SŽ 38, sbírka pana Vladislava Borka.

PS: Nebudu tento příspěvek mazat ale ve snaze něčeho se dopátrat jsem zjistil, že ten úhel záběru na uhlák je natolik matoucí, že to na první pohled vypadá, že má jednu klapku uprostřed. Ale když si vezmu rozměr klapky, tak by ten vůz musel mít tak 3 metry na délku, a to určitě ne. Má klapky dvě, nebo jak by řekl matematik, "s jistotou lze tvrdit, že má na každé straně jednu, a to do kříže". Prostě z úhlů stěn na fotce je zřejmé, že ty klapky nejsou proti sobě. Ach jo .....
Naposledy upravil UncleFardy dne pát 17 lis, 2023 9:34 pm, celkově upraveno 1
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Libor Petr » pát 17 lis, 2023 1:15 pm

Celokovový uhlák dodaný pro kkStB se nachází v cukrovarnickém museu v Dobrovicích
https://dobrovickamuzea.cz/getFile/id:4 ... C_0012.jpg
Předtím byl součástí sbírek Zubrnické museální železnice, zachráněný ze zrušeného cukrovaru (Zvoleněves??). Dle ústní informace se jedná o standartní konstrukci té doby s tím rozdílem, že místo dřevených peřejek byl použit plech. Číslo ČSD není známé, na zcela zrezlém podélníku se nic nedochovalo.
Libor Petr
 
Příspěvky: 17
Registrován: stř 04 led, 2023 12:42 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 17 lis, 2023 3:48 pm

Libor Petr píše:Celokovový uhlák dodaný pro kkStB se nachází v cukrovarnickém museu v Dobrovicích.


Děkuji za připomenutí, v tom cukrovaru jsme před několika lety byli, uhlák máme nafocený. Tento je delší, ten ze SZ je takový mrňous malý, hodil by se mi k uhlákům po ÚTD a Buštěhradky s rozvorem 2,5 m více. Ted jsme dokončili celou řadu vozovych projektů - uhláky, oplenové a zavřené vozy, a pokukuju zas po delší době po nějakych zajímavých námětech. Nemáme plošinové a nízkostěnné vozy, to řeším v současné době, nedavno jsem si dohledal podklady pro nějaké staré chlaďáky, prostě je třeba zaplnit další bílá místa....
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod vojtas » sob 18 lis, 2023 2:44 pm

Já jsem si teda naprosto jistý, že vypadá takhle. Nakresli si rovnoběžku s čelníkem a ověř si to sám, ale podlemě tě akorát mate zohýbání horní hrany.
Přílohy
Snímek obrazovky 2023-11-18 154054.png
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 19 lis, 2023 9:58 am

Ano, je to tak...viz moji poznámku PS v příspěvku.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 19 lis, 2023 1:30 pm

Plechové stěny uhláků vznikly až po jejich vyřazení, kdy se poškozené peřejky pracovních vozů nahradily jednoduše plechem.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 19 lis, 2023 4:49 pm

A ještě k vozu KBD J 41017 ze SŽ. Vůz byl vyroben u firmy Ganz v Budapešti v roce 1914, od roku 1927 nesl u ČSD číslo 3-10881.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků