nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 11 lis, 2023 9:44 pm

Prohrabal jsem svůj archiv zdrojů a ukazuje se, že jsme celkem rychle schopni upravit již nakreslené díly a dát dokupy plošinový vůz P, později Pt, vzniklý odstrojením vozu U (Ut). V brožuře od Křivohlavého jsou rozměry ložné plochy, rozvor předpokládám 4 m, měly by asi zůstat viditelné krakorce a ty odkoukám z výkresu vozu Ut. Na podélné hraně vozu bude odskok nebo podlaha (ložná plocha) bude přes celou šířku pojezdu? Zbývá už jen vygooglit foto chomutovského vozu kvůli číslu...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 12 lis, 2023 9:33 am

Ve II. epoše by ale rozhodně nezvnikl plošinový vůz odstrojením vozu U. To byly příliš mladé vozy na to, aby někdo z něj dělal malý plošiňák. To je záležitost až poválečná, spíše až konce 50. let a později.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 12 lis, 2023 1:26 pm

Ono se o odstrojených uhlácích na řadu P (Pt) mluví už v předpisu D101 z roku 1949, ale pokud to mělo být z vozů Ut, tak je to jasné. No mezitím jsem si nechal ofotit stránky o vozech Pt a Psk z knihy o vozech ČSD, staršího vydání, a myslím, že se to dá v TT podle tohto postavit. Jen bych chtěl vědět, jestli v té knize je vůz Psk předválecné konstrukce. Upínací prvky má na sobě stejné jako měly vozy Ond nebo dlouhý Nd, předchůdce Ns(k). Tak předpokládám, že ano, ale předpokladat znamená hov.... Vědět. Starý Nd a nový Nsk se lišily rozvorem a Psk z obrázku má rozvor 10 m. Nd ho má kratšį.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 12 lis, 2023 1:53 pm

BIG_0005591942.jpg
BIG_0001069114.jpg
BIG_0002383013.jpg


Tak jsem si prošel celé teherkocsik vlákno o vozech a z toho, co mě zajímalo, jsem tam nic nenašel. Zaujal mě pozoruhodný bývalý maďarský ctyřnápravový krytý vůz, na kolejišti by to bylo hotové zjevení. Potom mě prostě vzhledově zaujala maďarská verze našeho Pxx, má hezčí tvar výztuhy, prý byl vzorem německý vůz, tedy z doby války. Neukořistili jsme nějaký? Vzal bych za zaklad stavebnici SDV a jen bych nechal z 3D tisku udělat nové boky. Pak už jen nějaké vozy na koně. Nakonec jsem si všiml, že narozdíl od vozů Zdv ex KsOd mají tytéž maďarské vozy na fotkách větrací mřížku i na dveřích. Mam na to ve stavebnici přípravu včetně dveří s dírou, ale u ČSD to asi nebylo? Dávám zde pár fotek k uvedeným poznámkám. Vozy na koně chystám, podle fotek a rozměrů v seznamu vozů, ale pozdějšího typu.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 12 lis, 2023 2:10 pm

BIG_0005591939.jpg


Nejde mi přidat víc než tři fotky, tak jestě jedna fotka vozu starého maďarského vozu na koně. V seznamuvozů ČSD pár krátkých vozů na koně je, nějaké nakresy voů KFNB nebo ONWB mám, ale to jsou vozy příliš staré....
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 12 lis, 2023 2:23 pm

IMG_20231112_153203.jpg


Momentalně finalizujeme vůz D, první sérii pro ČSD ve verzi s podélnými lavkami dle poznatků odsouhlasených zde, a já si po večerech stavím oboz zavřenych vozů druhé epochy, takové sériové modelaření. Vozy Zld, Z a Zl s budkou i bez, pripravované k nástřiku.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod marian_r » ned 12 lis, 2023 2:44 pm

To kladivo je tam načo? Ideš z toho robiť plošiňáky?
marian_r
 
Příspěvky: 182
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 12 lis, 2023 3:31 pm

marian_r píše:To kladivo je tam načo? Ideš z toho robiť plošiňáky?


Dobrej nápad!!! Jinak je to efektivní nástroj na ukončení stavby něčeho, co postavit nejde. Clověka to pak aspň nenapadne to přece jenom jednou ještě zkusit....
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 12 lis, 2023 3:41 pm

Ono se o odstrojených uhlácích na řadu P (Pt) mluví už v předpisu D101 z roku 1949, ale pokud to mělo být z vozů Ut, tak je to jasné.


Z našich až později. Po válce byl nedostatek vozů, takže pokud byl spodek našeho vozu v pořádku, tak postavit skříň byla nejjednoduší cesta k dobrému vozu. Kdyby měl špatmý spodek, neudělají zněj plošiňák. Na plošiňáky tu byly většinou jiné a starší vozy. Už na konci války se začaly přestavovat vozy Nd, Zd a starší Z,Zl, Zs. Pokud chceš poválečný plošiňák vzniklý přestavbou, vezmi spíše spodek z vozu Zld.

Naše meziválečné vozy řady Pd byly dvojího typu - z let 1930 až 1932 s rozvorem 10 m, od roku 1935 pak s rozvorem 9 m. Po roce 1949 měly hlavně řadu Psk (rozvor 10 m), novější 9m Ptsk.

rnv_297.JPG
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 12 lis, 2023 3:53 pm

Nakonec jsem si všiml, že narozdíl od vozů Zdv ex KsOd mají tytéž maďarské vozy na fotkách větrací mřížku i na dveřích. Mam na to ve stavebnici přípravu včetně dveří s dírou, ale u ČSD to asi nebylo?


Otázka je, proč by to tak být nemělo? Proč by měly ČSD speciálně měnit otvor ve dveřích vozů, když u jiných to běžně nedělaly? Není-li jasný důvod, důkaz fotkou nebo dokumentem, tak bych ho tam nechal. Mimochodem upozorňuji, že vozy KsOd s MÁV jsou různé vozy.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 12 lis, 2023 4:23 pm

Vůz Ex KsOd znám dokonale, stojí hned vedle Ústí nad Labem ve Velkém Březně. Byl jsem si ho ofotit i přeměřit. Z těchto poznatků je postaven model. Na nádraží je vůz s plošinkou, takže budu mít obě verze. Ze všech fotek, které mám, jsou na vozech MÁV větrací mřížky i ve dveřích, vůz KsOd je nemá, ani na továrních fotkách. Jiný vzhledový rozdíl jsem nenašel. Neřeším ložiskové domky a ložiska. Vozy MÁV z 20.let již měly oválně klenutou střechu a mohutný kryt nad středními dveřmi. Vzhledem k roku výroby tedy nemohly k ČSD přejít. Takže pokud se vozy s lomenou střechou a třemi větráky na jedné straně u čsd nevyskytovaly, tak použiju pouze poznatky z vozu u nás.

A co se týče vozu Psk tak děkuji za upřesnění a myslím, že se do něj mohu pustit. Původním záměrem je postavit nějaký realný plošinový vůz z meziválečného období, takže Psk je ideál. Udělam si jej bez klanic. Doufam, že nebyly otočné. Když jsem procházel maďarské forum tak jsem doufal že tam najdu jejich druhoepochový plošiňák. Našel jsem jen to co je na jedné fotce z předchozího příspěvku, a nevím, jestli je to z poválecného období nebo zrenovovaný stary vůz. Pár maďarských plošiňáků k čsd přešlo, dokonce i třínápravové.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 12 lis, 2023 5:28 pm

Doufam, že nebyly otočné.


Byly 8)
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 12 lis, 2023 5:41 pm

Zde ještě fotky dokládající maďarské vozy příbuzné vozům Zdv ex KsOd. Stará varianta se třemi větraky na straně vozu a lomenou střechou, hodně podobná vozu KsOd, a novější varianta s oválnou střechou.

BIG_0002521076.jpg
BIG_0002522270.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 12 lis, 2023 8:28 pm

Na vlákně České a moravskoslezské lokálky je uveden plánek služebního vozu. Vůz byl zařazen u BNB, od ní přešly k ČSD dva služební vozy řady D, ale jen jeden z roku 1903 a s rozvorem 4,4 m. Měl číslo D 6-1608. Mohl by to byt vůz ztoho plánku. Zajímavé je, že BEB ani ATE tyto vozy neprovozovala, aspoň tak soudím z porovnaní rozvorů ze seznamu služebních a osobních vozů. Ústecko Teplická dráha předala ČSD několik archaických služebních vozů řady D s rozvorem 3,63 m z let 1858 až 1887. Buštěhradka pak vozy D s rozvorem, 4 m, 4,6 m a 4,7 m.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 12 lis, 2023 9:57 pm

Na vlákně České a moravskoslezské lokálky je uveden plánek služebního vozu. Vůz byl zařazen u BNB, od ní přešly k ČSD dva služební vozy řady D, ale jen jeden z roku 1903 a s rozvorem 4,4 m. Měl číslo D 6-1608. Mohl by to byt vůz ztoho plánku.


Vůz patřil lokálce, jde o standardní typ kkStB. U lokálky nevydržel a oba vozy byly před zestátněním BNB prodány a pořízeny jiné. K ČSD nepřešly.

Zajímavé je, že BEB ani ATE tyto vozy neprovozovala, aspoň tak soudím z porovnaní rozvorů ze seznamu služebních a osobních vozů.


BEB měla převážnou většinu vozů s velkými rozvory 6 a 6,6 m, nákup menších ukončila už před rokem 1890. Předtím měla pouze vozy s rozvorem 3,635 m z dob odddílových vozů, jediná série měla rovor 4 m (později některé reko na 4,7 m). ATE měla také svoje konstrukce, malé služebáky pro nákladní vaky měly 5 m.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků