nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 22 led, 2018 6:35 pm

Zkoušel jsem dát do těch rozsoch mosazné ložisko, ale je tam opravdu málo místa. Možná by to šlo znásilnit tak, že se to nebude lepit, ale pájet, potom spoj jednotlivých vrstev asi bude stabilnější a pevnější a vrtákem by se do té cínem prolité hmoty zřejmě dal důlek vyvrtat a pouzdro do něj umístit. Prostoru se tam na to dá vyvrtat tak-tak vrtákem 2,2 mm. Když vytlačím důlek (pokud vše selže, postupujte dle návodu k použití), dvojkolí v něm drží hodně pevně, osička je na ty důlky moc dlouhá, rozsochy jsou vyhnuté směrem ven.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 22 led, 2018 9:42 pm

Popravdě je vytlačení důlku dobré tak akorát pro modely do vitríny. Provozní vlastnosti takových modelů nejsou nic moc. Při tomto způsobu se bude těžko definovat délka osy, zatímco se přesně soustruženými díly se to dá uzpůsobit některé z dostupných osiček nebo zkrátit přesně na danou délku. Jenomže se pod ohýbaný domek z leptu se ložisko Romford nebo jim podobná nevejdou a to skutečně ani v H0. Chce to spíše odlitek, který bude přesně uzpůsobený použitému ložisku.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Jirka_US » úte 23 led, 2018 6:59 am

radeksindy píše:Čepové uložení není nijak zpátečnické, má rozhodně svoje výhody. Nevýhodou je nutnost precizní práce, protože pokud se udělají pevná ložiska, pak je hodně náročné dosáhnout souososti. Nezbytností je v takovém případě kyvné uložení jedné nápravy včetně rozsoch.

Nezbytnost to neni, Zeuke vyrabel vozy s cepovym ulozenim nekolik let bez kyvneho ulozeni a to dokonce 4ose vozy a problem to nebyl s vyjimkou vyssiho valiveho odporu.
Ta konstrukce byla celkem primitivni, ale funkcni. Jako "lozisko" slouzil otvor v rozsose a tato rozsocha byla prekryta modelem skutecneho loziska.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 23 led, 2018 1:59 pm

Tak přikládám fotku rozpracovaného modelu krátkého oplenového vozu, zřejmě to mělo u ČSD řadu O, rozvor 2,7 m. Plánek je zde někde na diskusním foru. Mám hotový i pojezd druhého vozu do dvojice, i spojovací tyče 4,5 a 2,5 m, ale rozsochy jsem nestihl, ty budu dělat příště. Oplen je na voze volně položen, zatím není čep zcela funkční, nejdříve bude třeba vůz nastříkat, pak až se oplen připevní. Samozřejmě oplen bude otočný. Tak je modelován i na předchozím delším voze.
Dostal jsem ještě nápad zkusit použít ty "kloboučkové" ložiskové pouzdra. V jednotlivých vrstvách leptaných rozsoch je jistá rezerva na rozšíření děr pro ložiska a leptaný díl ložiskového domku vytváří jakousi dutinu, tak vyzkouším, jestli to vyjde, jestli se do toho ten klobouček vejde. Mám těch kloboučkových ložisek 8, předpokládal jsem jejich příležitostné využití na modely s kulatým ložiskovým domkem. Uvidíme

FaTTva_O.JPG
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 23 led, 2018 10:20 pm

Zkusil jsem doma variantu leptaných rozsoch p.Lepieše s "kloboučkovým" ložiskem.
V základní části rozsoch, té nosné, lze rozšířit rovnoměrně na všechny strany naznačený otvor (pro vytlačení důlku) vrtákem 2 mm, což stačí pro prostrčení kloboučku otvorem. Obruč kloboučku zůstane neprostrčena a nebude ani zapuštěna. Druhá vrstva rozsochy, která sestává z listových pružin, koníků a oblíku a části ložiskového domku, má taky dostatek místa pro rozšíření otvoru vrtákem 2 mm. Je to už dosti najemno, ale pokud se to dělá opatrně, tak to jde. Nesmí se na vrták moc tlačit. Pak už je nutné dělat kompromisy. Z třetí vrstvy, která už má na sobě rýhami naznačené listové pružiny, už musíme odříznout dolní část ložiskového domku. Následuje díl tělesa ložiskového domku. Ten je po složení o něco tenčí a nedá se nasunout na klobouček ložiska. Takže se buďto smíříme s polotovarem a tím, že ložiskový domek bude mít kulatý tvar, nebo z toho dílu odřízneme boční pacičky, zbytek naohýbáme (tj. horní část a maličký dílek na spodní části) a nalepíme na klobouček. Tím bude mít ložiskový domek tvar jakéhosi obdélníku ze kterého "trčí" po stranách kousíček oblého tvaru kloboučkového ložiska. Možná by to u některých vozů mohlo i odpovídat realitě.
Zkoušel jsem to nasucho, většinu modelářského materiálu a nářadí jsme snesli do modelárny, takže jsem to nemohl lepit. Tím, že klobouček nebude do rozsochy zevnitř zapuštěný, tak je nutné mít rozsochy od sebe vzdálené ne 17,5 mm ale 18 mm, což je i v TT nerozeznatelná záležitost. Vyzkouším to na tom druhém krátkém oplenu do dvojice, postup nafotím včetně výsledku.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Rtep » stř 24 led, 2018 10:42 am

Dobrý den

ten krátky oplen bude pravděpodobně řady Jd, dříve se tu na diskuzi probíral.
Plánek zaslal Hank.
Obrázek

Odkaz na diskuzi
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=4&t=9796&start=45
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 24 led, 2018 11:04 am

Proběhl tady i náčrtek oplenu s rozvorem 2,7m. Vozy se stejným rozvorem měla BEB a BNB, jejich zbytky byly provozovány ještě ve dvacátých letech. U BEB jich původně bylo více, ale v roce 1910 jich byla značná část zrekonstruována a přestavěna.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 24 led, 2018 11:09 am

Je to ten ze str.4 tohoto vlákna, je níže než oplen Jd. Jd má modernější rozsochy, o něco kratší rozvor, existuje jeho lept. Měl jsem udělané 4 rozsochy staršího typu, tak jsem sáhl po předloze staršího typu.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » čtv 25 led, 2018 4:47 pm

UncleFardy píše:Zkusil jsem doma variantu leptaných rozsoch p.Lepieše s "kloboučkovým" ložiskem.
V základní části rozsoch, té nosné, lze rozšířit rovnoměrně na všechny strany naznačený otvor (pro vytlačení důlku) vrtákem 2 mm, což stačí pro prostrčení kloboučku otvorem. Obruč kloboučku zůstane neprostrčena a nebude ani zapuštěna. Druhá vrstva rozsochy, která sestává z listových pružin, koníků a oblíku a části ložiskového domku, má taky dostatek místa pro rozšíření otvoru vrtákem 2 mm. Je to už dosti najemno, ale pokud se to dělá opatrně, tak to jde. Nesmí se na vrták moc tlačit. Pak už je nutné dělat kompromisy. Z třetí vrstvy, která už má na sobě rýhami naznačené listové pružiny, už musíme odříznout dolní část ložiskového domku. Následuje díl tělesa ložiskového domku. Ten je po složení o něco tenčí a nedá se nasunout na klobouček ložiska. Takže se buďto smíříme s polotovarem a tím, že ložiskový domek bude mít kulatý tvar, nebo z toho dílu odřízneme boční pacičky, zbytek naohýbáme (tj. horní část a maličký dílek na spodní části) a nalepíme na klobouček. Tím bude mít ložiskový domek tvar jakéhosi obdélníku ze kterého "trčí" po stranách kousíček oblého tvaru kloboučkového ložiska. Možná by to u některých vozů mohlo i odpovídat realitě.
Zkoušel jsem to nasucho, většinu modelářského materiálu a nářadí jsme snesli do modelárny, takže jsem to nemohl lepit. Tím, že klobouček nebude do rozsochy zevnitř zapuštěný, tak je nutné mít rozsochy od sebe vzdálené ne 17,5 mm ale 18 mm, což je i v TT nerozeznatelná záležitost. Vyzkouším to na tom druhém krátkém oplenu do dvojice, postup nafotím včetně výsledku.


Díky za výsledky výzkumu, zkusím to u dalšího kousku podle uvedeného popisu. V H0 je sice teoreticky víc místa na šířku, ale otvory i síla materiálu jsou velmi podobné (uhlák s brzdou Lepieš). První vrstva na důlek, druhá má díru 1,9; třetí 1,8, čtvrtá nese profil pružnice a ložiskový domek,který má 2 zvenčí, takže se bude muset kolem ložiska trošku rozcapit (o sílu plechu). U rozsoch pro Zl jsem jednou zkusil vrtat, ale třetí vrstva mi vždycky někde povolila (občas i druhá)...

Jak řešíš u oplenů, plaťáků a otevřených vozů bez imitace nákladu zátěž?
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 25 led, 2018 6:08 pm

Co se týče váhy "plochých" modelů, tak ten natřený Ptdr má zespoda vložený mezi podélníky ocelový plech s výřezy pro okolky dvojkolí. Zdrojem jsou buďto staré rozbité tovární modely nebo mám nějaké zásoby závaží od MŽ. Ten krátký oplen je pocitově docela dost těžký už jen s těmi rozsochami a mosaznými klanicemi oplenu. Uvidím, jak se to bude chovat při provozu, ale když jsem ten modýlek vzal do ruky, tak jsem cítil hmotnost mnohem větší než bych čekal. A ten Od resp. ex-Ond dostane taky ocelový plech zespodu mezi podélníky.
Nicméně mám připravené jiné řešení pro modely postavené "od píky" z evergreenů: Poptal jsem mezi známými, co se motají kolem různých dílen, aby mi z nějakých zbytků ocelových plechů 0,5 mm (v horším případě 1 mm) nařezali pásky široké 17,5-18 mm, a z nich si vždy uřežu potřebnou délku, vypiluji zářezy pro okolky, bude-li potřeba, a vzhledem k tomu, že se do ocelového plechu dají udělat rýhy, tak bude možné imitovat i prkennou horní plochu pojezdu, a to už vůbec nebrání jakékoliv snaze do menších či větších detailů modelovat spodní partie pojezdů. Napadlo mě to právě během našeho posledního modelářského víkendu, když jsem přemýšlel, jak zatížit ten malý oplen. Mě ten plech zespoda vlepený nevadí, ale řada kolegů si dává záležet na ztvárnění detailů pojezdů, k čemuž se třeba taky časem domodeluji, a proto takto vyřešené zatížení modelu nebude vůbec ničemu překážet.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 04 úno, 2018 9:34 pm

Mám otázku ohledně barvy: Pokud mi přijdou před víkendem vypálené díly na vozy Ok (Ol), tak postavím alespoň jednu dvojici, ale nevím, jak je natřít. Vozy Otdr a podobné mají po válce hnědý rám, hnědé klanice. Ale třeba vozy Vtdr jezdily z výroby s černým rámem. Mám vůz Ok situovaný do přelomu 20. a 30.let minulého století natřít tak, že rám a celý pojezd včetně klanic a oplenu bude černý, nebo černý bude jen pojezd a vnější boční rám včetně oplenu a klanic má být nahnědo (červenohnědo)? Pokud zbude čas, udělám si i Ond, u něj budou nízké stěny hnědé, rám taky, nebo rám, klanice a oplen černý? U černobílých fotek Ond z dob kkStB to vypadá na klasickou šedou skříň a vše ostatní černé.... Takže tápu... Děkuji.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 04 úno, 2018 10:16 pm

Tak toto je fotečka... Dva opleny k identifikaci, nádherný náklad, opleny spojené řetězem, kus opravdové skutečnosti....
Přílohy
Oplenovy_Jx_Dvojice_Nalozena.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 05 úno, 2018 7:29 am

Jednoduché opleny jako naše Jd a podobné konstrukce byly celé černé. Většinou mají šířku jen na podélníky a není u nich nic, co by se dalo nazvat skříní. Ale pokud měl podlahu v nějaké konstrukci ve větší šířce než podélníky vozu, tak to bylo natřené barvou skříně. Ale neznamená, že by se z toho nenašly výjimky nebo, že by si to dílny nedokázaly později zjednodušit.

Vůz vpravo je KFNB řady Je, krakorec kryje první číslici, celé to je 76539. Má sundané bočnice. Vlevo bude asi také vůz KFNB.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 05 úno, 2018 10:07 pm

Tak jsem se pokoušel vůz doidentifikovat, v plánu bylo kouknout do knihy o Severní dráze Ferdinandově, zjistit, jak byly přeznačeny vozy KVNB Je do systému kkStB a z dalších zdrojů dohledat, na co to bylo přeznačeno u ČSD, kouknout do seznamu vozů ČSD 1927 a najít tam nejpravděpodobnější rozměry. Dopadlo to takto: V číslovacím plánu KFNB není vůz Je. Je tam Jke, e v horním indexu, rozvor 3,8 m, ložná váha 11,3 t, číselný interval 76500 až někam k 590 (odhadem) pro vozy různých výrobců a řekněme tak nějak od 590 až po 650 pro vozy z Kopřivnice. Čili číslo by odpovídalo. Nic jiného s J a e tam už není. V tabulce řadového označení vozů KFNB řada Jke má komentář "vysokostěnný vůz s oplenem", u kkStB přeznačen na Jkh (h v horním indexu), a u ČSD Vlo (pozn. pro mě: !!!). V seznamu vozů ČSD 1927 mají vozy KFNB skupinu 136, takže se může jednat o vozy Vlo 4-38650 až 711 (s drobnými mezerami), v.v. 6800 kg, nebo 4-38715 až 32, taky s mezerami, v.v. 7200 kg. U obou skupin jsou rozměry ložné plochy 6,24 x 2,55 x 0,9 m. Kdyby měl někdo nákres vozu se skříní, tak předem děkuji. Kdo by to byl na začátku řekl, že skončím u vysokostěnného vozu :D :D :D
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 05 úno, 2018 10:18 pm

Střelec se ptal na závaží u plochých vozů, ve čtvrtek si jedu do firmy zabývající se opravdu hodně těžkým strojírenstvím pro ocelové pásy 18 mm z 1 mm plechu, tak to o víkendu vyzkouším a ukážu, pokud tedy nachystali co jsem chtěl :D
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků