nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod robot » ned 18 zář, 2016 10:12 am

radeksindy:Díky za informace.Chtěl bych si v TT postavit prvorepublikovou soupravu uhláků.Sehnal jsem od DK- Model uhláček Ut, ale obtisk asi budu muset upravit.Jestli jsem pátral dobře, tak označení Ut bylo až po roce 1945. Pro tento typ bych mohl použít označení Ke, nebo U. :)
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 127
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 19 zář, 2016 12:10 pm

Označení Ut pro vozy s ložnou vahou 20t a více bylo zavedeno v roce 1949.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 20 zář, 2016 6:07 am

A až ty uhláky budeš stavět, tak je tam drobná nepřesnost-ta stavebnice je odvozena pravděpodobně od sestaveného vozu z leptu (kde ta chybička samozřejmě není). Součástí odlitku podvozku je druhý stupínek stupačky na plošinku s budkou, což je OK, a aniž by to člověk na první postavení odtušil, tak i podlaha plošinky. Takže když na tu podlahu dáš ještě i ten plech imitující prkna podlahy, tak osazení budky bude cca o 2 mm výše než by odpovídalo přepočtu ze skutečnosti. Jsou tu na foru mezi námi jedinci, kteří rejpou do každého, kdo odhalí na modelu čtvrt metru chyby a říkají tomu počítání nýtů, ale je dobré to vědět hned od začátku. Mohl bys na to přijít, až bys k těm svým 10 uhlákům dal Vtu (pro tebe ale správněji Vut) od Tilliga s budkou. Takže se můžeš svobodně rozhodnout, jestli si ty prkna jemně vyryješ do odlitku pojezdu a budku budeš mít prakticky ve stejné výši s ostatními vozy, které koupíš, případně si je v budoucnu postavíš z leptů (lepty DK dělá ve dvou různých mírně odlišných verzích vozu), nebo ti to vadit nebude a necháš to tak. Dále si nejsem jistý, jaká kola tam dát. Vzhledem k výši střechy budky dávám na ten vůz kola menší než 8,3 mm průměr. Pomůže to k dorovnání zbytku té chybičky.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 20 zář, 2016 7:36 am

Teprve teď mi při prohlížení modelu vozu U od DK modelu došlo, jak pracují u Tilligu při návrhu modelu v H0. Všechny chyby jsou opráskaný z této stavebnice.

Pokud budete chtít vůz přiblížit skutečnému provedení, pak by prostřední sloupek skříně neměl být U profil, ale stejný L profil jako je kolem klapek. Možná by šlo jen zbrousit ten stávající ve stavebnici. Ani některá čísla vozůdostupná ve stavebnici neodpovídají skutečným provedením. Pokud si budete dělat nové popisy, tak není problém je nechat dát udělat se správnými čísly nebo by šlo původní čísla rozstříhat a upravit (když už se budete zbavovat t v řadovém označení).
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » úte 20 zář, 2016 3:24 pm

Měl jsem kdysi pár archů obtisků na vozidla ČSD. Byly na modrým papíře, atypickej formát (větší než A5, ale ne celá A4). Na jedný plachtě byly popisy a značky na lokomotivy, motoráky i vagóny v H0, TT a N a dokonce i na nějaký kousky v H0e a TTe. Mimo jiné i sada ve všech třech velikostech na diskutovaný uhlák. Mám dojem, že tam jako na jediný vůz bylo i německé (patrně válečné) značení.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 21 zář, 2016 10:59 am

Když už jsme u toho označování vozů řadou, tak přeznačení jdoucí na vrub předpisu D131 je celkem známé, nicméně každý, kdo řeší II.epochu, se setká s tím, že mnohé vozy do ní vstoupily s řadovým označením rakouským a číslem ČSD (krátké oplenové vozy Jd, zavřené vozy Gg, uhláky Ke), následovalo přeznačení na české řady Gg=Z Ke=U atd.,což je poměrně sofistikovaná a dohledatelná záležitost, ale lze odhalit, že před vydáním předpisu D131 došlo k přeznačení některých vozů i během let třicátých či začátku čtyřicátých (Ok=Ol, Nd=Ndd v případě těch nejdelších, k vozům kterým chyběly odebíratelné části se přidávalo "b", tedy Vtdb atd., Oppelny měly jeden čas řady Z, Zr, Zrs, Zrsc a snad i Zrc, později jen Zr nebo Z). Je k tomu něco systematického, nějaký dokument, nařízení, rozhodnutí, či to byl jen souhrn občasných individualit? K označování vozů mám nějaké podklady, ale systematicky jsem se tím nezabýval, narážím na to až tady v diskusích u některých prezentovaných modelů a je potřeba o tom trochu vědět. A mezi dostupnými seznamy vozů z let 1927 a 1935 a začátkem platnosti předpisu D131 je dlouhá mezera, během které se leccos událo, přibývaly nové typy vozů, takže tápu. Třeba vůz ZZ (nikoliv ZZdv alias ZZs) má definovány technické parametry, ale v žádném seznamu jsem ho nenašel, takže cítím v této problematice řadu podstatných mezer. Děkuji
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 21 zář, 2016 2:32 pm

Všechna zmíněná označení jsou záležitostí válečného nebo poválečného období, kdy se projevil vliv německého značení (např. r,s), rekonstrukce nebo novostavby s využitím existujících částí (Ud, Vuta, Vta), zbytek padá na vrub fantazii přeznačovatelů v dílnách. Většina těch zvláštních písmenek nemá původ v době do roku 1945, ale až po ní a předpis D131 do toho opět vnesl trochu pořádku.

Třeba Oppeln měl tolik řad, protože měl tolik variant a i v německu několik řad.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod robot » stř 21 zář, 2016 7:07 pm

Tak jsem si sehnal na uhláčky od DK- Model obtisky od p.Jirana. Jsou sice na jiný typ vozu Breslau, ale když se mi povede změnit číselný interval, tak by to mohlo být v pořádku.Je dobré ,že je zde několik variant popisu.Zajímavé jsou popisy ČS.cukerní komise, nebo pro režijní uhlí z Mostu.Uvidím, co dovolí moje oči a trošku rozklepané ruce a možná zkombinuji obtisky od DK- Model a p.Jirana. :)
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 127
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 05 lis, 2016 12:20 am

Vážení kolegové, pustil jsem se do stavby jednoho modelu epochy 2, musel jsem se trochu dovybavit, protože poprvé používám mosazné polotovary, a abych mohl pokračovat a výsledek byl obstojný, nechci nýty dělat pícháním špendlíku do papíru, proto se ptám - neměl by někdo z vás na prodej tak cca 15 cm leptané pásky s nýty? Já si to zatím nakreslit neumím a ti, které znám osobně, toto nemají. Jde mi o ztvárnění vnějších rohů skříně, na kterých jsou L profily s nýty. Nemám tedy na mysli jemnější díly kování, ale konstrukční prvky skříně. Stavím uhlák, jeden kus, velikost TT. Děkuji předem.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » čtv 24 lis, 2016 7:44 pm

Potřeboval bych nějaký solidní služebák v H0. Než předělávat Ddk od Kleinbahnu, raději bych se pustil do stavebnice. Nevíte, jestli ještě funguje pan Berka? Nabízel kdysi FK, DF a Ddk, přičemž DF byl z větší části odlitek. Další stavebnici DF - tentokrát krátkou variantu) nabízel KuBer jako komplet leptanou, ale neodhadnu, co se k ní musí všechno dokoupit. Zatím jsem postavil jen pár vozů různých typů a měřítek. Pro osobák bych potřeboval buď DF, nebo Ddk, co z nabídky mi jako občasnému lepiči můžete doporučit?
Taky by se mi šiklo D pro nákladní vlaky, ale nepodařilo se mi najít v aktuálních nabídkách stavebnici.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 24 lis, 2016 9:50 pm

Mám zkušenost se stavebnicí dlouhého DF od Petra Berky. Nakonec jsem použil jen skříň, zábradlí plošinky a některé drobné díly. Stavba je jednoduchá, stavebnice přesná, jak je vidět lze ji libovolně doplňovat a vylepšovat. Doporučuji jako močnost č. 1.

http://drake-model.rajce.idnes.cz/DF_6-7764/

Pak jsem stavěl z leptu klasické D pro nákladní vlaky, ale nakonec to skončilo v krabici. Přišlo mi příliš jednoduché, mělo nějaké chybky jako chybějící dveře na plošinku, nakonec jsem v tomto případě zvolil jinou cestu. Ddk a Fk mám od Petra Berky doma, ale protože to budu stavět jako obvykle po svém, tak to zatím leží v krabici. Ale stavbu z Evergreenu mám vyzkoušenou, takže bych neměl obavy o přesnost nebo modelovost.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 25 lis, 2016 7:22 pm

Tomuhle se snad ani nechce věřit http://vasutikocsi.hu/jelleg/j1975.html
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 25 lis, 2016 7:52 pm

Nebo jinak: http://forum.index.hu/Article/showArtic ... &na_order=
892 diskusních stran maďarského fora s fotkama a plánkama vozů od 1 do 6. epochy, většinou MAV (pro milovníky Košicko-Bohumínské dráhy), ale i KKStB, a jiných správ a lokálek
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Colonel32 » pát 25 lis, 2016 9:14 pm

ne všude jsou takoví sysliči jako u nás, no
Colonel32
 
Příspěvky: 855
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » sob 26 lis, 2016 12:24 am

Pokud někoho zajímají katalogy nákladních vozů z šedesátých let a později, stačí zaskočit do technické knihovny a poptat knihy Nákladní vozy z roku 1960 a 1965, další vydání s nákladními vozy ČSD je pak z roku 1989. A pokud někoho zajímají vozy MÁV, tak v posledních dvou letch vyšla kniha o budapešťské firmě Ganz. První díl zahrnuje roky od počátku existence do roku 1920, druhý díl končí těsně před rokem 1960. Tam jsou reprodukce prakticky všech typů vozů MÁV, je tam i pár fotek vozů pro KsOd.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků