nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod michal_n_cz » ned 01 říj, 2017 9:39 pm

UncleFardy píše:Příště už bude lepší lepidlo, malé mističky, jehly, aplikátory.....


není na to potřeba nic extra, jak píše Mcx. Jinak ten vteřiňák na to asi ve větší míře není tak vhodnej, starý osvědčený Kratochvílův napouštěcí/lepící roztok - HPS rozpuštěno v perchoretylenu, nebo telenu, nebo v to co máš nebo co ti míň smrdí, pěkně se tím napuští i lepí papír. Především to má jednu super vlastnost - narozdíl od vodou ředitelných věcí to s papírem prakticky nehýbe, takže nehrozí, že se vlhkem vody něco roztáhne a pak nepasuje...
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 02 říj, 2017 10:59 am

Díky, zkusím to..... Předpokládám hustotu asi jako střední vteřiák nebo něco mezi středním a řidkým?
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » pon 02 říj, 2017 11:15 am

Měl jsem několik hustot roztoků - na napouštění papíru řídký (protože stavět z papíru a z napuštěného papíru je zcela něco jiného - chová se to jak "laminát"), na lepení hustší a na tmelení nejhustší. Mám své 30 let staré výtvory stále doma je to super technologie - pan Kratochvíl je borec. Byl jsem u něj v Kolíně na školení stavby z napouštěného papíru v roce 1972 :D
Pošlu fotky vozů.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » pát 06 říj, 2017 6:05 pm

Takže nejstarší papírový model z roku cca 1985, popis ruční, stavba částečně z napouštěného papíru, sloupky ohýbaný papír, nátěr barvy Unicol, dnes již to nějak změnilo barvu
Obrázek

no a něco co zde nepatří, je to 4. epocha - porovnání modelu z plastové stavebnice a papírového modelu starého 30 let, v 90., letech drobná inovace - obtiskový popis a podvozky Bramos, náhrada starých PIKO, žebřík je samozřejmě rovněž napouštěný papír
Obrázek
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 07 říj, 2017 10:01 am

Co dodat. Vždycky smekám, když vidím modely "starých" mistrů z napouštěného papíru nebo konzervového plechu. Zrovna včera jsem pozřel chleba s paštikou a když jsem otvíral větší balení Májky, držel jsem tu plechovku v ruce a nemohl jsem si nepomyslet: "Jak to, proBoha, ti lidi dělali..." Já mám problém sestavit přesně, rovně, rovnoběžně stavebnici!
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » sob 07 říj, 2017 11:05 am

UncleFardy píše:když vidím modely "starých" mistrů z napouštěného papíru

No, já rozhodně mistr nebyl, jen takový pokusník :D Neměl jsem moc vybavení a tak proto modely z napouštěného papíru. Nakonec ta technologie byla vymyšlena právě pro modeláře, kteří byly odkázání pouze na jednoduché výrobní prostředky.
Perchlor, obaly od kazet - nebo jiný tlakový polystyren, čirý, pár lahviček, štětce, pravítko a nůž. Dnes to lze kombinovat s plastovými profily, odlitými detaily a zase posunout vozidla vzniklá touto technologii na kvalitativně vyšší stupeň. Ty modely mají ještě jednu dobrou vlastnost - jsou skoro nerozbitné, protože k lepení, tmelení se stále používal jen roztok. Na poštovním voze jsou jako lišty na plechovém obložení skříně zalité 0,15 mm silné drátky.
Ten Faccs je složený asi z 90 kousků různě silného napuštěného papíru.

Tady je vůz F, ty lišty jsou z drátků, přetmeleno roztokem. Je vidět že při detailním pohledu je ruční práce asi většinou trochu křivá, ale pro běžný modelový provoz vyhovující. Papírové jsou na něm i nárazníky. Obtisky opět přidány v polovině 90. let, do té doby jen s označením F. Na modelu byl zkoušen wash, ale to je doba nedávná.
Obrázek
Naposledy upravil Mcx dne sob 07 říj, 2017 12:06 pm, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 07 říj, 2017 11:52 am

Mcx: Někdy kolem roku 1982 jsem byl na gymplu a napouštěný papír jsem zkoušel, nakonec jsem ale použil na hrubou stavbu deskový polystyren. Mám ale něco z jiného soudku, snad ta poznámka zde nebude vadit. Na Parostroji je řada článků o tratích na Jesenicku, je tam rozebrána jejich historie. Z Jeseníku pocházím, vyrůstal jsem tam cca od 5 třídy, takže jsem si dobře početl. Až uděláme nějaké ty naše nádraží buštěhradky, tak kolegy přemlouvám, že bysme udělali Písečnou a zastávku Hradec. Tam jsem strávil své dětství. Tam jsem se chodil dívat na vlaky a parní lokomotivy. Do Hradce, když jsem byl vyloženě malý, a do Písečné na nádraží, když jsem už měl kolo a uměl na něm jezdit.... V létě si tam udělám výlet...
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 07 říj, 2017 9:20 pm

SestavaBrzdy_Epocha2_Verze-Y-oboustranna.jpg
Sestava oboustranné brzdy s držákem "Y"
SestavaBrzdy_Epocha2_Verze-Y-oboustranna.jpg (23.18 KiB) Zobrazeno 5841 krát
V příloze přikládám sestavu brzdy nákladních vozů II.epochy, s držákem "Y" uprostřed, oboustrannou. Stavím pojezdy pro uhláky právě s tímto systémem brzdy, a narazil jsem na toto dilema. Brzdoví u jednoho kola má na jedné straně delší zdrž (doufám, že se ten svislý držák brzdového špalíku takto jmenuje) a na druhé straně kratší. Když studuji fotky různých vozů s tímto typem oboustranné brzdy, tak mám pocit, že to je pokaždé jinak. Mám dokonce i jiné schéma této brzdy, oboustranné s držákem Y, a tam jsou táhla uspořádána jinak. Chci to mít na modelech správně, takže za předpokladu, že plošinka s klikou ruční brzdy je na LEVÉ straně, je pořadí brzdových zdrží
1. Dlouhá, krátká, dlouhá, krátká
2. Dlouhá, krátká, krátká, dlouhá
3. Krátká, dlouhá, krátká, dlouhá
Verzi krátká, dlouhá, dlouhá, krátká jsem neviděl, tak se na ni neptám.
Na výkrese vozu BEB je pouze schematický náčrt táhel, ze kterého délka zdrží není poznat. Na fotce vozu ATE vypadají všechny stejně dlouhé. Na výkrese pivního vozu s rozvorem 3,8 m s plošinkou to vypadá na variantu 1. V modelu chci mít sestavu brzdy naznačenu alespoň ve střední části vozu, chci, aby tam táhla byla vidět, k příčné spojnici krajních zdrží táhla nepovedu, protože by to bránilo vyjmutí dvojkolí, budou jen naznačena uprostřed vozu ale nedotažena až za osu dvojkolí. Fotky různých vozů vypadají, že se v praxi vyskytly všechny uvedené varianty, zatím jsem na modelu použil variantu 1, tj. dlouhá krátká dlouhá krátká, ale to je prototyp na zkoušku. Celkem jich v první sérii budu mít 15 a chci to mít správně. Děkuji
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Myšpulín » ned 08 říj, 2017 7:32 am

Nejsem odborníkem na historické vozy, ale z pohledu fyziky a mechaniky platí, že dlouhé táhlo u zdrže musí být tyčí vedeno do vzdálenějšího oka Y-lonového "rozvaděče" od středu a kratší do bližšího oka. To nejvzdálenější pak na ovládání. Ostatní je nepodstatné. Tak asi záleželo jen na libovůli toho, kdo ta táhla montoval. I když je tu vlastně ještě jeden aspekt, a to nastavení délky tyče. Šlo to provádět? Pro tebou uvedenou sestavu bych pro jednu stranu vozu potřeboval dvě krátké tyče jedné délky, avšak dlouhé tyče dvou různých délek. Takže pokud bych i z "výroby" potřeboval různě dlouhé dlouhé tyče, moc libovůle by v tom nebylo. Pokud je však tyč nastavitelná, ...
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 08 říj, 2017 10:28 am

SestavaBrzdy_Epocha2_Verze-Y-oboustranna_NaVoze.jpg


Když si to nakreslím, tak mi vychází, že je úplně jedno, která zdrž je krátká a která dlouhá, důležité je, aby při přitažení táhla ruční brzdy byly správně propojeny táhla ke zdržím. To jest aby se špalíky natlačily na kolo. Některé varianty jsou možná konstrukčně lepší, ale to záleží na tom, jak moc do spodu visí držák Y. Když jsem to konzultoval včera s jedním kolegou, tak on má tytéž zkušenosti, bylo to pokaždé jinak. Vozy, které měly jednostranné brzdy, měli zdrže uvnitř rozvoru nebo vně rozvoru, občas se brzdy rekonstruovaly na oboustranné a velikost zdrží se změnila, dlouhá byla přesunuta z vnějšku dovnitř atd. Připravuji lept toho brzdoví, trochu jednodušší než má pan Lepieš, tak to chci nějak odladit. Varianta dlouhá-krátká-dlouhá-krátká je OK. Na schématu je Dlouhá-krátká-krátká-dlouhá, tak to taky může být. (U některých vozů to vypadá, že jsou stejně dlouhé všechny.) Můžu připravit leptík pro obě varinty, ale chci udělat jen jednu, kterou nakonec vyberu. Třeba na voze z Lužné jde vidět, že táhla šla mírně zkracovat či prodlužovat pomocí upínacího šroubu, zřejmě proto, aby se kompenzovala míra opotřebení brzdového špalíku. Na přiložené fotce to vypadá, že uspořádání je ve směru od plošinky s klikou ruční brzdy dlouhá-krátká-dlouhá-krátká, a k tomu směruje mé rozhodnutí. Vozy s novější konstrukcí brzdy, tedy bez držáku Y uprostřed, to tak měly taky.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 08 říj, 2017 10:30 am

A mimochodem, není na fotce vůz na přepravu skotu?
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 08 říj, 2017 6:33 pm

1. v základním stavu jsou páky na královské hřídeli natočeny, horní část směrem od čela s vřetenem brzdy.
2. uchycený táhel do pák na hřídeli je v jednom bodě, takto by byly vyvozovány různé síly
3. tyče šlo nastavovat, ale i tak jsou jen dvou délek - krátká, dlouhá
4. osa královské hřídele musí být níže než osy náprav

Typů pákoví brzd bylo mnoho, je nutné se bavit na konkrétními vozy.

Dodatek: Je to vůz pro přepravu dobytka stavěný pro uherskou část StEG, později přešel k MÁV.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 09 říj, 2017 4:56 pm

Bohužel potřebuji udělat nějaký kompromis s díly brzdových zdrží a špalíků využitelnými pro více vozů, takže u uhláků jako je ten v Lužné můžu udělat sestavu brzdy se zdržemi dlouhá-krátká-dlouhá-krátká nebo dlouhá-krátká-krátká-dlouhá. Schemata táhel oboustranné brzdy s držákem Y uprostřed mám dvě a logiku propojení táhel jsem pochopil. Mám nafocené brzdoví vozu v Lužné, ale před rokem při focení jsem netušil, jaké detaily budu nyní potřebovat a jaké nikoliv, takže mám dost fotek s táhly, ale žádnou, ze které bych viděl délku všech brzdových zdrží jedné strany vozu.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 09 říj, 2017 7:45 pm

Uhlák BEB v Lužné má střední-krátká-krátká-dlouhá :-) Jestli děláš nějaký kompromis pro víc vozů tak to neřeš, klidně je udělej stejné. Kromě délek byly velice rozdílné typy závěsek.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 09 říj, 2017 9:51 pm

Děkuji. Dnes jsem si to rozkresloval a při variantě D-K-D-K mě krásně vychází pouze jedna dvojice táhel pod osou, a ta může být zacvakávací, nikoliv napevno přilepená, a brzdovými táhly tak mohou být spojeny všechny příčné tyče. Při variantě D-K-K-D budou dvě dvojice táhel pod osou, takže budou muset být zacvakávací na obou koncích vozu. Ale v zásadě by neměl být problém, když je ta hlavní hřídel pod úrovní os. Plastové díly jsou vyvinuté v uvedených dvou délkách, střední nemám :? a mám je na dvacet vozů. Je-li tedy blíže skutečnosti verze D-K-K-D, pak to udělám na tuhle.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 8 návštevníků