nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » úte 13 čer, 2017 4:37 pm

Zkusím černou od Testors (flat black), jestli bude k mání (kovové odstíny se tu seženou běžně). Humbrolky poslední dobou moc nekryjí bez ohledu na druh a barvu podkladu. Problém odlišností jednotlivých šarží téhož chemického výrobku není specifikem barev, bohužel se s tím běžně setkávám u střelného prachu - jak u černého, tak u bezdýmého.

V mezičase jsem spáchal další vůz, tentokrát s brzdařskou plošinou. Bohužel - zábradlí je noční můra - skládá se z jednotlivých dílů (5 kusů základní rám, 4 mikroskopické patky, brzda 5 dílů). Pokusil jsem se to pájet a při mý šikovnosti to nedopadlo moc dobře.

Měl bych ale jeden postřeh, či spíš dotaz: Ve Světě železnice byl článek o KBD a byla tam kolorovaná fotka nákladního vlaku pod Strečnem (cca konec 19. stol). V soupravě byly vozy tří barev - zelené, šedé a klasicky červenohnědé. Předpokládám, že barvy byly dané vlastníkem vozů a ne jen fantazií umělce, kolorujícího fotku. Z dalších zveřejněných fotek jsem usoudil, že zelenou měly v oblibě Uherské dráhy, šedé a hnědé vozy byly patrně společností z Předlitavska.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » úte 13 čer, 2017 4:54 pm

Jinak co se týká nátěrů, zatím používám akryláty od Agamy. Hnědočervenou míchám z různých odstínů hnědé a tmavé červené - bohužel mizerně kryje. Jako podklad pro první dva vozy jsem použil "dřevo", což je víceméně zaměnitelné s pískovou. Na třetí pokus jsem jako základ použil tmavší šedou a u čtvrtého to bude natvrdo černá. Podvozky jsou černé. Střechy natírám směsí hliníkové a šedé barvy - tam s krytím kupodivu žádné problémy nejsou bez ohledu na podklad.
Plechy jako základovkou občas natírám kovovými odstíny od Testors - Agamy na nich celkem slušně drží. Pokusy o patinu jsem zatím omezil na střechy a podvozky - obojí je natřené špinavým lakem (směs matného laku a práškových pigmentů prach, rez a červená hlína. Intenzita zašpiněnní je limitována promícháním směsi - pigmenty se v lahvičce drží pěkně na dně. Časem dojde i na práškové pigmenty a boky vozů - čela by měla být poněkud tmavěji zaprasená, neb toho z komína lokomotivy chytí víc, než boky.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » úte 13 čer, 2017 6:20 pm

Střelec píše:Měl bych ale jeden postřeh, či spíš dotaz: Ve Světě železnice byl článek o KBD a byla tam kolorovaná fotka nákladního vlaku pod Strečnem (cca konec 19. stol). V soupravě byly vozy tří barev - zelené, šedé a klasicky červenohnědé. Předpokládám, že barvy byly dané vlastníkem vozů a ne jen fantazií umělce, kolorujícího fotku. Z dalších zveřejněných fotek jsem usoudil, že zelenou měly v oblibě Uherské dráhy, šedé a hnědé vozy byly patrně společností z Předlitavska.


Věčné téma...

Kdysi jsem si okopíroval kousek nějaké diskuse, buď to bylo tady nebo na K-reportu, tak se potěš:

(Nákladní vůz KFNB) vůz určitě nebyl hnědý resp. červenohnědý. Tato barva se v předlitavsku nikdy nepoužívala, u nás se objevuje teprve později s ČSD. KFNB používala buď původní zelenou nebo později zavedenou šedohnědou (viz RAL 8012).

Takže, spodek černý, skříň zelená (jako vagonová) a profil „U“ černý. Písmo bílé. Barva RAL 8012.

Těžko říct jestli zelená byla jako vagónová, spíše bych to vyjádřil porovnáním. ÖNWB měla vozy tmavě zelené (dunkelgrün), u KFNB se udává jen zelená (grün). Když se bude používat RAL vzorník, tak pod tmavě zelenou bych viděl třeba RAL 6007. A zelená bude něco jako RAL 6001 nebo 6002. Při pohledu na vůz by měl být člověk schopen říct jestli je to jen zelené, světle zelené nebo tmavě zelené. Pokud zvolíš šedohnědou (graubraun), pak bych se rozhodně držel RAL 8019. Tento odstín potvrzují i kolegové z Rakouska. RAL 8012 je i pro vozy II. epochy u nás nepoužitelná.

ATE používala na své vozy šedou (tmavší než kkStB, ale světlejší než KFNB). Vypadá to, že i na velkou část soukromých kotlů nebo i uhláků pro Schichta byla použita stejná barva. Ovšem dřevěné části vozů s kameninovými nádobami se zdají tmavší.

O jakou barvu se jedná na voze KkStB ? 
 
RAL 7001 silbergraun (stříbrně šedivá). Přitom RAL 7000 - Fehgrau je o něco tmavší. Ještě tmavší je RAL 7005 - Mausgrau.

Našel jsem jedno rakouské pojednání, kde se konstatuje, že pro muzejní vozy kkStB se používá RAL 7005, pro vozy Südbahn RAL 7001, ÖNWB RAL 6020.

Zatím všechny informace. 
KFNB, KsOD, StEG - RAL 8019 graubraun 
SNDVB - RAL 6007 dunkelgrün 
ÖNWB - RAL 6020 chromoxidgrün 
KkStB - RAL 7005 mausgrau 
Südbahn - RAL 7001 silbergraun 
ATE, BNB, BEB, StEG - šedá RAL ????

Myslím, že jsem ten článek také kdysi viděl, ale za bernou minci bych ho nebral. Známe muzejníky. Zaprvé je podivné, že kkStB i Südbahn udávají "silbergrau", tak proč by měly mít tak celkem rozdílné odstíny. Hlavně kde lze spatřit v muzeu vůz kkStB v šedé barvě? 

Pro porovnání foto ze Strasshofu, vpředu vozy StEG (šedá), vzadu jeden SB (stříbrošedá). Rozdíl mezi barvami je jasně vidět. A také nevím proč by SNDVB a ÖNWB měly mít jinou tmavě zelenou.
Pánové, mám za to, že pátrání po úplně přesném odstínu je bláhovost a porovnávání s dnešními vzorníky rovněž. Zvlášť ve jménu absolutní pravdy. 
Kdo z vás vzal v úvahu následující fakta : 
1/ že se mnohdy barevně lišily identické odstíny nejen od různých výrobců dané barvy ale mnohdy i odstíny jednotlivých šarží téhož výrobce, když si o kolorimetru mohli jen nechat zdát ? 
2/ že ihned po nanesení začaly působit povětrnostní vlivy s maximem proměnných podle oblasti, kde se natřený předmět pohyboval a tím i změna odstínu a struktury barvy ? 
U kitařů je to taky věčné téma a mnozí výrobci modelářských barev věnovali nemalé prostředky na získání originálních ,, autentických odstínů"? Ale je li výsledek autentický neví nikdo.

Má smysl starat se o to, aby byly vzájemně k sobě v souladu. Hledat přesný odstín nemá smysl. Vozy SB a kkStB byly asi světlejší než šedé vozy StEG nebo BEB. A proti vozům StEG byly zase vozy KFNB hodně tmavé. 

Poznámka ke SNDVB a ÖNWB směřovala k tomu, že tyto dvě společnosti měly vozové parky řízené z jednoho místa. V tuto chvíli není důvod myslet si, že každá měla jinak zelenou barvu. Jestli je to ten či onen RAL nevím.

Přesnost barev (odstín) nebude vždy přesný nikdy. Vzorky staré barvy - neprůkazné, není známo ovlivnění stářím a degradací barvy.
Výrobce - lidská nepřesnost,pigmenty a lak různého původu.
Barevná fotografie - absolutně neprůkazné, ovlivněno stářím, zpracováním, typem a značkou záznamového materiálu, datem jeho výroby.
Nové vzorníky ,,starých barev" - zřejmě jen odhad jak mohla barva v minulosti vypadat a pokud je kvalitní tiskárna, tak doklad, jak vypadá odstín dnes.


Myslím, že i tady už se k tomu někdo vyjadřoval...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 13 čer, 2017 7:43 pm

Měl bych ale jeden postřeh, či spíš dotaz: Ve Světě železnice byl článek o KBD a byla tam kolorovaná fotka nákladního vlaku pod Strečnem (cca konec 19. stol). V soupravě byly vozy tří barev - zelené, šedé a klasicky červenohnědé. Předpokládám, že barvy byly dané vlastníkem vozů a ne jen fantazií umělce, kolorujícího fotku. Z dalších zveřejněných fotek jsem usoudil, že zelenou měly v oblibě Uherské dráhy, šedé a hnědé vozy byly patrně společností z Předlitavska.

Je to trochu jinak, právě červenohnědou zavedly nejdříve v Uhrách, zelená a šedá byla typická pro téměř všechny předlitavské společnosti. Barvy vozů (myšleno odstíny na konkrétních vozech) jsou zřejmě fantazií člověka, který koloroval fotografii, ale založil ji na svých zkušenostech. Opravdu byly tehdejší soupravy hnědozelenošedé :)
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » stř 14 čer, 2017 4:14 pm

Díky - takže je to obráceně než jsem myslel, ale jinak barevné složení soupravy vychází z reálu. Přebarvení na hnědo za ČSD patrně přecházelo odstranění předchozí barvy (letlampou?), protože na zbořených původně c. a k. vozech v depozitáři NTM v Chomutově to vypadalo, že ta hnědá je rovnou na na dřevě, místy na nějaké základovce s charakterem emailu a nikde z pod toho nekoukaly zbytky jiného odstínu (šedá či zelená).

K řazení souprav - jak často byl řazený vůz s brzdou mezi vozy bez brzdy? Na fotce ucelenky piváků z Plzeňského pivovaru z konce 19. století jsou vozy prostřídané po jednom (tedy doslova každý druhý s brzdou), na fotkách z provozu lokálek na přelomu století je bržděný každý třetí až pátý vůz. Bylo to nějak limitované nákladem a složením soupravy?
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Polabský » stř 14 čer, 2017 5:10 pm

Vážený kolego,
uvědomte si, v kterém roce tyto vozy přešly k ČSD. Běžný nátěr na dřevěných palubkách v provozu vydrží odhadem slabých deset let. Vlastní palubky asi dvakrát tolik. Při velkých opravách se zpravidla vyměňují jen poškozené, proto lze výjimečně nalézt i původní palubky. Ty se poznají podle jemné linky, prohlubně v ploše prkna na straně drážky. Aby nebyl vůz strakatý, musel být ale starý lak pečlivě odstraněn. Jinak v provozu se vozy přetírají až když je předcházející lak nevyhovující. Příkladem mohou být vozy původem německé, po druhé válce jen přeznačené a kompletně přetírané přibližně počátkem let padesátých, alespoň podle pamětníků. Odhaduji, že i po roce 1918 byla situace podobná.
Stejně tak i po rozpadu Československa byly vozy postupně upravovány podle nových požadavků.
Jen pro vysvětlení, vozy v Chomutově byly dány k užívání pro služební účely ŽOS Č.Velenice někdy v šedesátých letech z volného oběhu. Dále jezdily s kusovým zbožím mezi jednotlivými ŽOSkami. Později přestaly díky kluzným ložiskům, brzdě Westinghouse a tyčovým nárazníkům v běžném provozu vyhovovat. Začaly sloužit jako skladové, střechy měly upraveny na revize osvětlení a jeřábů v halách. Později na ně ve šturcu najel posunující díl. O mnoho let později byly převezeny do NTM.

K otázce brzdění, vychází se z tzv. "brzdných procent", podle podélného profilu dráhy. Proto se liší řazení vozů podle sklonu a také podle uvažované rychlosti.
Hezký den :D
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » stř 14 čer, 2017 5:38 pm

K tomu brzdění bych ještě dodal, že předepsaná brzdicí procenta se udávají ve služebních pomůckách (sešitových jízdních řádech) pro každý traťový úsek a že historicky se pro tutéž trať a stejný druh vlaku vyvíjela podle druhu brzdy a způsobu brzdění. Ještě dlouho po prakticky 100% zavedení tlakové brzdy se v SŘJ a přílohách k nim vyskytovaly i varianty pro ruční a smíšené brzdění. (Třeba si někdo vzpomene, odkdy je na síť SŽDC zakázán přístup vlaků brzděných jinak než průběžnou tlakovou brzdou. Vím, že hnací vozidla mají dnes i jiné než tlakové brzdy, ale já mám na mysli klasické soupravy, nikoli sólo motorové vozy nebo motorové a elektrické jednotky.)

A ještě: V těch dřevních dobách, kdy se ještě nákladní vlaky brzdily výhradně ručně, byl poměr vyráběných nákladních vozů bez brzdy a s brzdou zhruba 2:1. Ještě na přelomu 19. a 20. století se vyráběly bez brzdy i osobní vozy, ty pak dostávaly aspoň potrubí průběžné brzdy, nejdřív sací, pak samozřejmě tlakové. Občas byl některý z těch starých nebrzděných vozů i vystrojen brzdou, ale to už se spíš týkalo období zavádění tlakové brzdy ve 20. - 30. letech. Sací brzda v osobní dopravě se však ojediněle dochovala na některých lokálkách až do 50. let. Nákladní vozy pak dostávaly místo ruční rovnou brzdu tlakovou, nebrzděné aspoň její potrubí. A služební vozy měly brzdu vždycky. Za první republiky podíl brzděných nákladních vozů stoupal, ale ještě i v 60. - 70. letech bylo relativně dost (odhaduji to až na nízké desítky %) starých nákladních vozů jen s potrubím. A kromě toho se v těch bohatýrských dobách vadné brzdy nákladních vozů často i v normálním provozu vypínaly. (Dnes jsou takové vozy přepravitelné nanejvýš jako náběžníky nejkratší cestou do dílen, a to ještě za spousty zvláštních opatření a s velkým papírováním.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 14 čer, 2017 6:59 pm

Rozhodně se žádné nátěry neopalovali, vše pěkně opadalo samo :) Na místech kde to neopadalo se to při renovaci historických vozů se dodnes odhalit. Pokud by si chtěl vidět všechny předchozí barvy, je potřeba koukat do rohů, do míst kam barva zatéká, ale není přímo vidět atd. Zrovna nedávno jeden kolega psal, jak odkrýval jednotlivé barevné vrstvy na jeho vozech.

ad brzdění nákladních vlaků s ruční brzdou:

Od osmdesátých let 19.století se šlo na brzdění už "vědecky" a zavedly tzv. brzdící procenta. Pro každou rychlost a maximální stoupání na trati bylo dáno kolik procent z váhy celého vlaku musí být v bržděných vozech. Teoreticky šlo jezdit rychlostí až 60 km/h, ale jen na tratích do 5 promilí. Tehdy neexistovali žádné pomůcky, vše bylo dáno globálně pro všechny. Výjimky existovaly pouze na některých zvláštních tratích, které měly extrémní podmínky (zubačky, některé horské a průmyslové dráhy), tam měly nějaké extra podmínky. Teprve později se začali zavádět pomůcky pro jednotlivé tratě nebo śeky tratí.
Poměr vozů s brzdou k celkovému počtu měnil v průběhu času jen málo. Začínalo se s poměrem cca 1:5, pozdější objednávky z doby před první světovou válkou byly v nejlepším případě 1:2. Teoretické tabulky počítaly maximálně se 44%, pravidelně se však hodnoty pohybovaly níže. Vzhledem k tomu, že brzdící váha u nákladního vozu byla dána součtem jeho vlastní váhy a váhy nákladu, tak při řazení záleželo nejen na absolutním počtu vozů s brzdou v soupravě, ale i na míře jejich naložení.
Právě KBD, ze které pochází ta kolorovaná fotografie, byl známá tím, že si pro zvýšení brzdné váhy v některých soupravách pořídila přítěžné služební vozy řady Dt.
Soukromé vozy byly většinou stavěny s ruční brzdou, od roku 1905 dokonce povinně. Takže ucelenka piváků nemá tu správnou vypovídající hodnotu.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » čtv 15 čer, 2017 5:55 pm

Děkuji všem za informace. Řazení souprav je evidentně do značné míry věda - od počátku drah dodnes. Ještě bych měl poznámku k nátěrům. příručka pro strojvedoucí a topiče z 20. let obsahuje mimo jiné i popis, jak se správně dělala povrchová úprava vozu. Až ji najdu, ofotím to a hodím sem. Faktem je, že popis několikerého tmelení, broušení a natírání povrchu připomínal spíš stavbu karosérie od nuly, než běžný proces údržby a oprav povrchu...
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 01 říj, 2017 1:12 pm

Během víkendu jsme modelařili, postavil jsem do fáze první vrstvy nátěru tři druhy uhláků, jeden s brzdou. Viz zde:
https://www.zonerama.com/ustti/Album/3774482
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Ultra tt » ned 01 říj, 2017 1:39 pm

Pozdravujem priateľov v TT.
Prikladám malú ukážku z mojej dielne.
Přílohy
15252548_1707954536200129_8079460954338253994_o.jpg
Ultra tt
 
Příspěvky: 4
Registrován: stř 16 pro, 2015 12:03 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod ladiznet » ned 01 říj, 2017 3:41 pm

Něco z Fardyho vagonky

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 01 říj, 2017 4:33 pm

Při stavbě jsem "nabil" (prostě ta zkušenost mi opravdu natloukla) další cennou zkušenost, která se bohužel projevuje na vnějším vzhledu - bylo mi doporučeno, abych herkulesem lepené detaily skříně zakápl vteřiňákem. Použil jsem řidký, a doufal jsem, že zavzlíná všude, kam to půjde, a cestou vše dopřichytí k sobě. Bohužel se tak nestalo, kromě toho, že se mi tuba pořád lepila na prsty, tak se kapička ne vždy rozevzlínala do širého okolí a vytvořila buďto hromádku hmoty, nebo zacelila lokálně rýhy mezi deskami. Obojí jde na fotkách z blízka vidět. No což, je to jen 1/20 vozů, na ostatních už to nebude. Příště zkusím lepit rovnou vteřiňákem, zkusím velmi malé množství gelového, a uvidíme. Na fotkách je vůz s brzdou postavený podle vzoru ATE, dále i jeho varianta bez brzdy, a na dalších fotkách v odkazu je ještě v soupravě vůz se střední klapkou (menší) a bude i vůz se střední klapkou větší, tak jak jsou vidět na různých fotografiích. Leptané doplňky jsou u vozu s brzdou posbírané ze všech možných zbytků, originály k vozům budou vypadat jinak, věrněji předloze, proto jsem na zkoušku stavěl jen jeden. Rozestavěl jsem ještě jeden, místo plošinky má brzdařskou budku (podle jedné fotografie), a na ten zkusím dát pro porovnání oboustranné brzdoví od pana Lepieše.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » ned 01 říj, 2017 7:21 pm

UncleFardy píše:Použil jsem řidký, a doufal jsem, že zavzlíná všude, kam to půjde, a cestou vše dopřichytí k sobě. Bohužel se tak nestalo, kromě toho, že se mi tuba pořád lepila na prsty,

Nebude problém v tom, že lepší použití sekunďáku je - vytlačit trochu do použité plástve třeba od acylpirinu (tam je to použitelné minimálně půl hodiny a pak tenkou jehlou nanášet na požadovaná místa.....
jinak jsem sekunďák už deset let neaplikoval
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 01 říj, 2017 9:01 pm

Jojo, já to nanášel rovnou z tubičky proto, že jsem i chtěl aby to trochu zavzlínalo i pod ty trámky, mezi ně a stěnu korby. Na tento víkend jsme si objednali celou řadu nástrojů a lepidel, ale nestihlo to přijít, takže jsem použil narychlo koupenou tubičku ze sámošky. Příště už bude lepší lepidlo, malé mističky, jehly, aplikátory.....
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků