od UncleFardy » stř 21 zář, 2016 10:59 am
Když už jsme u toho označování vozů řadou, tak přeznačení jdoucí na vrub předpisu D131 je celkem známé, nicméně každý, kdo řeší II.epochu, se setká s tím, že mnohé vozy do ní vstoupily s řadovým označením rakouským a číslem ČSD (krátké oplenové vozy Jd, zavřené vozy Gg, uhláky Ke), následovalo přeznačení na české řady Gg=Z Ke=U atd.,což je poměrně sofistikovaná a dohledatelná záležitost, ale lze odhalit, že před vydáním předpisu D131 došlo k přeznačení některých vozů i během let třicátých či začátku čtyřicátých (Ok=Ol, Nd=Ndd v případě těch nejdelších, k vozům kterým chyběly odebíratelné části se přidávalo "b", tedy Vtdb atd., Oppelny měly jeden čas řady Z, Zr, Zrs, Zrsc a snad i Zrc, později jen Zr nebo Z). Je k tomu něco systematického, nějaký dokument, nařízení, rozhodnutí, či to byl jen souhrn občasných individualit? K označování vozů mám nějaké podklady, ale systematicky jsem se tím nezabýval, narážím na to až tady v diskusích u některých prezentovaných modelů a je potřeba o tom trochu vědět. A mezi dostupnými seznamy vozů z let 1927 a 1935 a začátkem platnosti předpisu D131 je dlouhá mezera, během které se leccos událo, přibývaly nové typy vozů, takže tápu. Třeba vůz ZZ (nikoliv ZZdv alias ZZs) má definovány technické parametry, ale v žádném seznamu jsem ho nenašel, takže cítím v této problematice řadu podstatných mezer. Děkuji