nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 26 úno, 2018 4:34 pm

Lamentování nad lepty: Na stránkách nejmenovaného zhotovitele leptů jsem zjistil, že se leptá ze středně tvrdého mosazného plechu 0,2 mm nebo tvrdého mosazného plechu 0,3 mm. Ta konstrukce schůdků k budce je pravděpodobně z polotvrdého mosazného plechu. Navíc to má ohýbací drážky, takže to vyřežu, ohnu a tím jsem skončil. Do ruky se to vzít nedá, k podložce se to přitlačit nedá, prostě se to v prstech ohýbá při sebemenším tlaku. Není možné to uchopit a vsunout do toho nášlapnou plochu a stisknout to, aby to hned zatvrdlo. Jakákoliv tato činnost skončí s pokroucenou konstrukcí a nášlapnou plochou přilepenou k palci :D
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod ladiznet » pon 26 úno, 2018 5:51 pm

Musíme se zeptat Chucka Norrise co s tim :D
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 26 úno, 2018 9:26 pm

Chuck mě nenapadl, ale pomoct by mohl :-)

Nevím kdo je nejmenovaný leptač, ale vyzkoušel jsem oba materiály u M.Hanáka v Olomouci. Ale spíše než polotvrdou mosaz 0,2 mm doporučuju alpaku 0,2 mm. Přijde mi lepší na ohýbání i pájení, dá se z ní v H0 krásně vyvrstvit i rám k lokomotivě. Ale spíše bude problém v technologii, mě totiž nenapadlo, že to lepíš. Čím menší jsou díly, tím víc vynikne pevnost pájeného spoje. Pokud chceš dosáhnout efektu správných schůdků k budce, tak je lepší to vyleptat celé jako placku. Tedy boční pás i se schůdkami mezi tím, ale spoj mezi pásem a schůdkem ztenčíš. Vyřízneš si to z leptu, ohneš boky a pak kleštičkama srovnáš schůdky do vodorovné polohy. Ohyb mezi bokem schůdků a schodem je nutné buď zapájet nebo v tvém případě zakápnout malým nožstvím lepidla. Určitě to bude lepší než se to snažit pájet schod po schodu. Kdyby to neznělo srozumitelně, tak to předvedu nějak graficky.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 26 úno, 2018 9:48 pm

Vím přesně co máš na mysli. Pouze by mě zajímaly vlastnosti té alpaky. Kolega říká, že se na normální ohýbačce nedá ohnout do pravého úhlu a vůbec že se špatně ohýbá. Nicméně tato vlastnost se dá využít třeba tak, že se díly navrhnou ne jako ohýbací ale vhodně do sebe zapadající nebo zasouvací do předleptaných dírek. Možnosti jak to navrhnout tu jsou. Nejsem si ale jistý, jestli jsem měl alpaku někdy v ruce. Možná z ní jsou zábradlí na TT cisternovém voze Rt, ale zatím to nikdo nepotvrdil. Pokud to tak je, pak je to ten pravý materiál pro detaily. Zde by tloušťka plechu 0,2 mm nevadila.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 27 úno, 2018 4:10 pm

Vlastnosti se těžko popisují, ani srovnat to moc nejde. Mosaz 0,3 mm je nesrovnatelně jiný rozměr, mosaz 0,2 mm je měkčí. Ale že by nešla ohýbat nebo šla ohýbat hůř je nesmysl. Jestli sou z ní zábradlí to nevím, ale materiál je jen jedna stránka věci. Pevnost bude záviste jestli si to vyleptáš a slepíš, nebo to spájíš a nebo to z alpaky vylisuješ. Stejný materiál, ale tři velmi rozdílné výsledky. Ale určitě je to materiál lepší pro detaily než mosaz 0,3 mm.

Ohýbá se špatně cokoli, co je dlouhého a tenkého. Buď to není za co chytit nebo za co ohnout. Čím tenčí materiál, tím lepší to bude, ale udělat z 0,2 mm silného plechu celou konstrukci v jedné vrstvě půjde jen u málo věcí. Důležité pro vzhled modelu jsou ostré hrany. I tady platí, že čím tenčí materiál, tím lépe se po ohnutí vytvoří ostřejší hrana. Pomáhám tomu tak, že při ohýbání to ještě uchycené v ohýbačce přitlačím a přihladím o čelní hranu stolu (mám ho ze staré kuchyňské desky, takže je dost silná). Samozřejmě by asi ostřejší hrany vznikaly kdyby se vždy hranu sestavoval ze dvou částí, ale takto se dá udělat jen pár věcí. Blbě se to bude sestavovat, bude se to muset kitovat, brousit atd. Takto skládané hrany ti samozřejmě vzniknou přirozeně, protože ohybem se buď nedají udělat nebo to kvůli velikosti stejně rozděluješ na více částí.

Mám teď dílnu zase daleko, až se k ní vrátím, pošlu pár fotek.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod zmar » úte 27 úno, 2018 7:07 pm

Pokud jde o samotné lepení mosazi (nebo i bílého kovu), tak kromě vteřinového lepidla se dá použít také pryskyřice na kovy. Tvrdne poměrně velmi dlouho, což sice někdy vadí, ale zase dovoluje v klidu díl usadit do přesné polohy.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod marwin » stř 28 úno, 2018 8:54 am

SDV uvedlo na trh vuz z legionarskeho vlaku. http://www.modely.biz/modelova-zeleznic ... tavebnice/
Stavebnice podle fotek vypada dobre. Jezdil tento vuz na nasem uzemi mezi valkami nebo se vyskytoval jen v Rusku?
Diky
Marek
H0-ČSD, Rozpracováno: Lokálka 2. epocha, Hlavní trať 3./4. epocha, Hotovo: Loket, 456.0, 524.13
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 28 úno, 2018 12:20 pm

Čert ví co to je, asi jen Rusko. V každém případě s našimi nebo u nás se pohybujícími vozy to nemá nic společného. Navíc vypadá podivně, když na jediné přiložené fotce má skutečný vůz železnou skříň a nemá plošinku, a model má skříň s dřevěnou kostrou a plošinku má.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » stř 28 úno, 2018 2:40 pm

Pokud jde o legiovlak, i skutečné vozy pojízdné muzejní expozice jsou fikce, tak proč by nebyly modely... :roll: Zrovna tohle téma nelze brát až tak vážně. Kdo to případně chce stavět, ať hledá u ruských výrobců modelů. (V krajní nouzi se dají použít jako předloha i některé volně dostupné papírové modely.) I tak bude muset zájemce dost bastlit. Ale použitelné výkresové podklady se na ruských webech dají s trochou snahy najít k lecčemus, včetně staveb a vozidel carských železnic. Rusové si většinou nedělají velké starosti s autorskými právy ke starším publikacím z technických oborů, takže lze stahovat i celé dobové knihy. Akorát to vyhledávání je trochu složitější, google moc nepomůže, lepší je ruský jandeks (v latince se píše v anglické transkripci jako yandex) a hodí se i klávesnice s azbukou.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 28 úno, 2018 5:22 pm

hank: Model nějak souvisí s legiovlakem? Myslím, že ne, ten bych sem nethal. Mělo by se jednat o nějaký model skutečného vozu. Ale proti fotce se mi to nějak rozchází.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » stř 28 úno, 2018 6:16 pm

Vždyť to tam píše, že je to vůz z legionářského vlaku... Nebo tím není míněno totéž jako ta atrakce, co teď jezdí po ČR?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » stř 28 úno, 2018 6:33 pm

Podle všeho to vypadá na ruský vagón. Vzhledem k tomu, že ruské legie měly těch vlaků hafo, tak nelze předpokládat, že by si vystačili s jediným vozem polní pošty. Typově to bylo všechno, co jim padlo do rukou. Hezkou dobovou maketu legionářské "těplušky" mají na sekretariátu SOkA Domažlice v Horšovském Týně. Je cca půl metru dlouhá a komplet vybavená.

Imitace (či spíše funkční model) známá jako "legiovlak" a trajdající po vlastech Českých má minimálně dva "echt" legionářské vagóny, ale v těch vyrazily naše italské a francouzské legie v 19. roce na Maďary. Při rekonstrukci z nich tahali původní kulivo, takže se tam musely dostat do palby.
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 28 úno, 2018 7:18 pm

S Legiovlakem to nemá nic společného. Kdyby totiž mělo, tak by to bylo stokrát lepší, protože jsou to jen nakamuflované kkStB vozy, které s legionáři v Rusku z principu nemají nic společného. A měly bychom krásné modely, já bych třeba Gsm bral všema deseti.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Colonel32 » stř 28 úno, 2018 7:54 pm

radeksindy píše:protože jsou to jen nakamuflované kkStB vozy


Některá vozidla jsou i jiného původu.

radeksindy píše:které s legionáři v Rusku z principu nemají nic společného.


Ovšem dostat sem autentické ruské vozy tak s nima budeme dělat co? Postavíme jim 100 metrů kolejí na správném rozchodu, nebo je budeme tahat na podvalnících?
Colonel32
 
Příspěvky: 855
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Vladimír_B » stř 28 úno, 2018 10:09 pm

A kdybych si z toho postavil rakouskou Zetku, tak to bude v pořádku? A první republiky se také dožila, předpokládám. Fotka téhle (nebo podobné) byla i v knížce o plz. pivovarech... Jen tu střechu udělat plátěnou?
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků