nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod carlos1111 » čtv 01 pro, 2016 4:09 pm

jeden pěkný uhláček...
Obrázek
Obrázek
carlos1111
 
Příspěvky: 1
Registrován: stř 02 lis, 2016 7:23 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod tusakvlasta » úte 06 pro, 2016 3:33 pm

MontyJack píše:pohledice Chomutovské nádraží 1901
mimochodem nabízeno na Aukru za 999 Kč

nádraží Chomutov.jpg

Mě se na pohlednici z Chomutovského nádraží 1901 líbí a zajímá mě ten nejbližší vagon, nejspíš služební. Nevíte náhodou někdo o něm víc informací a fotek?
viewtopic.php?f=4&t=9796&start=60#p197078
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod milan ferdián » úte 06 pro, 2016 4:36 pm

tusakvlasta píše:Mě se na pohlednici z Chomutovského nádraží 1901 líbí a zajímá mě ten nejbližší vagon, nejspíš služební. Nevíte náhodou někdo o něm víc informací a fotek?
viewtopic.php?f=4&t=9796&start=60#p197078

Nejsem si jist,jedině v rozsahu číslování 541 až 550,služební vůz D 545 od Buštěhradské dráhy.Zdroj:Osobní vozy Buštěhradské dráhy/Vladimír Zuska/2001/Lokálka Group. Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 06 pro, 2016 10:18 pm

Nejsem si jist,jedině v rozsahu číslování 541 až 550,služební vůz D 545 od Buštěhradské dráhy.

Ty tomu dáváš 8) Kromě toho vypadají úplně jinak než ten na pohlednici, tak jejich rok výroby 1908 bude u pohlednice z roku 1900 docela problém :D

Pohlednic s touto fotografií je více, bývají různě ořízlé, bohužel žádná není s lepším pohledem na služební v čele soupravy. Velmi důležité je, všimnout si, že vůz má budku nesymetricky umístěnou vzhledem k podélné ose, její jedna stěna je zároveň s bočnicí vozu. To není u nás obvyklé a pokud by existovala jiná čitelná fotografie nebo výkres, asi by nebyl problém vůz určit. V Chomutově se scházely tři dráhy, BEB, ATE a DBE. DBE měla své nádraží, ATE a BEB společné a právě do něj se koukalo z lávky. Jenže ani k ATE, ani k BEB ani k DBE nejsou ke starším služebním vozům fotky ani plány.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 07 pro, 2016 7:13 pm

Kolegové, za posledních pár týdnů se na diskusích hodně ukázalo a objasnilo, objevilo se tu anebo na vlákně ke stavebnicím Malé železnice pár fotek, o kterých i někteří velmi znalí netušili, že existují, tak mám dotaz, jestli by se u někoho z vás nenašla fotka vozu, který u ČSD byl označen jako Vtd 4-75000 až 2. Třínápravový, sk.4, tj. zbytek objednávek kkStB které se dodaly už přímo ČSD. Z toho usuzuji, že pro kkStB jich mohlo být vyrobeno víc a k ČSD se dostaly tyto tři kousky. Děkuji
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod robot » úte 03 led, 2017 10:43 pm

Konečně máme sváteční běsnění za sebou a můžeme začít dělat, něco užitečného.Už se mi podařilo skoro dodělat uhláčky od DK- modelu, ale nemohu se nějak rozhodnout, jaké označení dostanou.Chtěl bych je zařadit do rozmezí let 1920-1925.Mám koupené obtisky od p.Jirana a také obtisky od DK-modelu.Když jsem studoval dostupné materiály, tak mi vychází pro model s brzdou označení Kez 493-730 ( komplet popis p.Jiran).U modelu bez brzdy by to bylo Ke 7-19771 ( kombinace Jiran a DK-model). Snad jsem to dohledal dobře, protože chci modely provozovat v jedné soupravě.Budu rád za každý přínosný nápad na úpravu těchto uhláčků a dalších vozidel z této éry. :D
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 127
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod robot » stř 04 led, 2017 2:05 pm

Zdravím zdejší znalce historie ČSD. Měl bych dotaz ohledně označení brzdy v rohovém sloupku vozu.Zajímalo by mne, od kdy se asi začalo používat ? Na některých fotografiích krytých vozů je vidět malý , asi bílý obdélníček i pod střechou vozu. Ještě mám mezeru v označování vozů za BMB ČMD. Jedná se mi o číselné intervaly, zda byly převzaty od ČSD, nebo se zavedly nové.Předem díky. :)
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 127
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » stř 04 led, 2017 4:34 pm

robot píše:Zdravím zdejší znalce historie ČSD. Měl bych dotaz ohledně označení brzdy v rohovém sloupku vozu.Zajímalo by mne, od kdy se asi začalo používat ? Na některých fotografiích krytých vozů je vidět malý , asi bílý obdélníček i pod střechou vozu. Ještě mám mezeru v označování vozů za BMB ČMD. Jedná se mi o číselné intervaly, zda byly převzaty od ČSD, nebo se zavedly nové.Předem díky. :)


Vozy ČSD - BMB/ČMD - ČSD měly stejná čísla od přeznačení z rakouských čísel v r. 1921 (protáhlo se do r. 1925, kdy došlo k masovému zestátnění spousty ztrátových soukromých lokálek) až do roku 1950 (do přechodu na žluté písmo). Nicméně některé předurčené intervaly nebylo možno dodržet, protože velkému množství vyrobených vozů zkrátka nestačily, a tak se využily i intervaly původně určené pro jiné typy vozů. Teď z hlavy mě napadá např. označení nových "velkoprostorových" vozů s plošinou o rozvoru 8 m Ci (vozová skupina 7 a 8 z let 1921-28) z intervalu 3-9xxx - tento interval byl původně určen pro vozy řady Ce a vozům Ci byl určen interval Ci 4-xxxx, do kterého se sice vešly vozy převzaté, ale už ne novostavby. Podobně docházelo k odchylkám po r. 1945 při označování kořistních vozů, které se občas do schématu taky nevešly.

Ty brzdy z hlavy nevím, jestli mě někdo nepředběhne, dám to sem později.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 04 led, 2017 5:15 pm

Jak psal hank, od roku 1921 do zavedení UIC čísel v roce 1965 platil jeden číslovací plán. Zaveden byl pro nové vozy v roce 1921, od roku 1925 se začaly přečíslovávat vozy převzaté po kkStB, ale postátnění lokálek s tím nesouvisí. Značky pro brzdu se zaváděly pochopitelně s tlakovou brzdou, tj. od roku 1930. Značky pro brzdu jsou asi v polovině sloupku, nikoli pod střechou. Bílý obdélníček pod střechou byl zaveden u kkStB pro zavřené vozy, které měly plnou vojenskou výbavu. Musel bych dohledat co to přesně je, ale jen zhruba to znamenalo, že byly připravené úchyty pro lavice, uvazovací kroužky a další detaily nutné pro přepravu mužstva.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » stř 04 led, 2017 6:50 pm

No... asi jsem to trochu pomotal, protože přečíslování v r. 1950 se týkalo osobních vozů a teď koukám, že jsme ve vláknu o nákladních vozech. :oops:

Já jsem měl taky cukání napsat, že rohové značky se začaly zavádět s tlakovou brzdou. Ona je totiž otázka, jestli mluvíme o předpisech ČSD nebo evropských a hlavně, co lze považovat za okamžik zavedení tlakové brzdy. O zavádění jednotné (tj. tlakové) brzdy u nákladních vlaků bylo na evropské úrovni rozhodnuto už v r. 1909. Některé železniční správy (např. MÁV) ji už v té době (tj. před WW I) na nákladních vlacích zkoušely. V Německu bylo její zavádění dokončeno v r. 1925.

Otázka taky je, co lze považovat za datum zavedení tlakové brzdy u nákladních vlaků ČSD. Pokud si dobře pamatuju, tak úplně první nákladní vlak s průběžnou tlakovou brzdou jel u ČSD v roce 1927, vezla ho lokomotiva 434.0 a vezl koks ve 30 německých vozech z Meziměstí do Chocně.

V olomouckém archívu jsem našel ministerský přípis z roku 1928, který hovoří o nutnosti mít ve výtopně Šumperk a podřízených služebnách k dispozici lokomotivy s výstrojí tlakové brzdy pro vlak určené k dopravě rostoucího počtu německých uhelných vlaků ze Slezska přes přechod Ziegenhals/Hlucholazy do Hanušovic a dále do vnitrozemí. Protože první lokomotivy 623.0 (které ji jako stroje maďarského původu měly od samého začátku) přišly na ramzovskou dráhu až v zimě 1930/31, v roce 1928 šlo opět o lokomotivy 434.0, které tam spolu se 414.0 tehdy nesly hlavní tíhu nákladní dopravy "přes kopec".

Koncem 20. let bylo u ČSD asi 500 nákladních vozů s výstrojí tlakové brzdy Kunze -Knorr, tj. stejný systém jako u DR. Její masové zavádění začalo po r. 1931, kdy se v ČSR začala vyrábět brzda Božič. Asi by tedy za to datum mělo být považováno vydání nějakého předpisu koncem 20. let, ale to je právě to, co nemám ani nemůžu najít.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » stř 04 led, 2017 6:56 pm

radeksindy píše:Musel bych dohledat co to přesně je, ale jen zhruba to znamenalo, že byly připravené úchyty pro lavice, uvazovací kroužky a další detaily nutné pro přepravu mužstva.


Ty kroužky byly pro uvazování koní. A ještě k tomu patřily háky na stropě na zavěšení petrolejových lamp. A to "mobilní" vybavení byly lavice pro mužstvo, lampy a zahrážky pro zajištění dveří (po)otevřených za jízdy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 04 led, 2017 8:19 pm

Hank: opět zmatky, takže postupně 8)

O zavádění jednotné (tj. tlakové) brzdy u nákladních vlaků bylo na evropské úrovni rozhodnuto už v r. 1909.

Ne. V roce 1909 bylo schváleno 25 bodů jak má budoucí jednotná brzda vypadat, ale rozhodnuto o tlakové nebylo. Teprve v roce 1912 začaly zkoušky brzd, včetně sacích, které se konaly jak během války, tak i po válce. Spory kolem konkrétní brzdy pokračovaly a teprve až v květnu 1927 vyšlo ve věstníku UIC konečné rozhodnutí!

A protože řeč je o našich nákladních vozech, tak zavedení tl. brzdy u nás je rozhodnutím o plošném zavedení konkrétního typu. K tomu došlo v roce 1930, kdy došlo k definitivnímu schválení Božiče, analýze vozového parku a rozhdonutí kam celá brzda, kam jen trubka a co zrušit úplně. Samotné značky jsou ovšem o starší než finální rozhodnutí UIC a vozy pokusně vybavené různými tl. brzdami je nesly už před rokem 1930.

Koukal jsem na voj. vybavení a jsou tam sklopné dveřní plechy (2ks), háky na lucerny (3ks), háky na batohy, samozřejmě odpovídající rozměry a větrací okna.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » stř 04 led, 2017 9:18 pm

radeksindy: Děkuji. Chybějící možnosti studia primárních pramenů už asi v tomhle životě nedoženu... :cry:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod robot » stř 04 led, 2017 9:51 pm

Díky za vyčerpávající informace.Zatím udělám uhláčky se starým označením Kez a Ke.Časem snad budou ještě dva kousky s označením BMB ČMD řady U.Jestli někdy najdu odvahu, tak zkusím i leptanou verzi stavebnice Ut. Zatím mi moc pájení nejde, tak dávám přednost resinu. Ještě jednou díky. :)
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 127
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Bw_Ig » pát 06 led, 2017 6:01 pm

Pánové - téma Zavedení tlakové brzdy u ČSD - to je téma na vědecké i knižní pojednání. Osobně se do toho nikdy nepustím, je to nereálné aby to zpracoval jeden člověk a to podrobně.
Toto téma má několik časových horizontů, několik skupin provedení v časových osách, atd. Pokud se budeme zabývat jen česko-moravským územím, na Slovensku to bylo zcela jiné.
Mám k dispozici spisy ŘSD Brno, kde odd. strojní se zabývalo vystrojením lokomotiv a vozů tlakovou brzdou od roku 1925 a spis (po přečíslování) končí až rokem 1950 !!!! A to ještě zcela nebyl konec, neboť hodně lokomotiv (ne pro traťovou službu) mělo ještě sací brzdu.
Také problematiky který druh tlakové brzdy ČSD zavedou - to je další téma. V NA fond MŽ je rozsáhlý spis jak probíhal právní spor o platnost patentů jak brzdy Božič, tak Knorr a Westinghouse, a kdo tyto právní patenty získal. Podle těchto spisů se zavedení tlakové brzdy u ČSD posouvá již do roku 1922 (jak první tak i skutečné provedení). To byla na MŽ dokonce utvořena komise "na zavedení tlakové brzy".
Stále však hovoříme o česko-moravském území, kde vládlo parní syčení ejektorů sací brzd.
Přílohy
RSDBrno,tlakovabrzda,loko,1926,02,27c.jpg
RSDBrno,tlakovabrzda,loko,1926,02,27b.jpg
RSDBrno,tlakovabrzda,loko,1926,02,27a.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků