nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod michal_n_cz » čtv 12 led, 2017 11:14 pm

UncleFardy píše:S air brušem je hodně "sraní", vše v mé hlavě směřuje ke sprejům a takovému tomu obyčejnému domácímu stříkání.... Děkuji


Sprej je praktický z hlediska skadování barvy. Na nanášení je to fakt nouzovka, moc barvy, hrozí že to utopíš, velká spotřeba, strašnej rozprach mimo a tím pádem bordel kolem. Vhodné spreje pro experimenty s modely:
http://www.motipdupli.cz/dep/143-aerosol-art/
cena cca 120-180 - nekupovat v OBI tam to sice mají ale drahý.
U nás je tu jedna míchačka co dělá i autolaky od Dupli co by měli mít stejný základ i vlastnosti jako Aerosol Art, větší cena ,ale více odstínů - na auta je ohromné množství odstínů a pododstínů
https://www.youtube.com/watch?v=FxgwQ3wnVxE
Je to smrad - v bytě nedoporučuji.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 842
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 13 led, 2017 10:33 am

Aha, koukal jsem na ty videa a cimrmanovským úkrokem stranou to skončilo zase u érbraše, kterému jsem se chtěl oklikou vyhnout. Nejde o nic jiného než o pohodlí domova a nezávislost. Bude třeba zainvestovat... :?
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod ladiznet » pát 13 led, 2017 12:00 pm

UncleFardy píše: S air brušem je hodně "sraní", vše v mé hlavě směřuje ke sprejům a takovému tomu obyčejnému domácímu stříkání...


Ano. Žádné stříkání není na tři minuty, nebo dokonoce na pět minut, jak už mi bylo jednou řečeno. Ale to ví jen člověk, který pracuje s pistolí. Připravit, namíchat, stříkat, rozebrat, vyčistit a další činnosti. Dle mého názoru je ale air-brush nejlepší možné řešení nanášení barev. Nebo neznám lepší.
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 693
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 13 led, 2017 12:22 pm

ladiznet: 100% souhlas. Rozdíl v časové náročnosti se srovná až si člověk zajede svoje metody práce s pistolí a taky fakt, že s pistolí se toho výrazně míň zkurví než se sprejem :-)
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 13 led, 2017 12:26 pm

Tak jsem otestoval pevnost přílepu samolepicího kartonu na skříni vozu z překližky, a drží to docela pevně. Rozhodně po třech dnech nehrozí samoodlepení. Pevnost přílepu je srovnatelná s Herkulesem, při odlepování se nic ale nepotrhá ani na přilepeném místě po odlepení nic nezůstane. Je otázkou, jak se co bude chovat po zvlhčení barvou při nástřiku a po jejím zaschnutí (tady už se nejjemnější detaily lepené Herkulesem občas odlepí) a jak se to bude chovat dlouhodobě. Pevnost přílepu si myslím ale nedovolí, že by se něco odlepilo, když vagonek vykolejí a převrátí se a o něco při tom zavadí. Stupačky a madla z leptů vydrží míň. Každopádně lze říct, že pokus se tímto změnil v experiment a je v něm záhodno pokračovat, už jen kvůli estetickému vzhledu výsledného modelu. Kolega z klubu říká: Překližkové díly nastojato (v našem případě tedy naležato) nastříkat barvou. Ta naježí chlupy, po zaschnutí se povrch přebrousí lehce nejjemnějším smirkem, pak se stavebnice skříně slepí, a dá se tomu finální střik . No, proto ten dotaz ohledně sprejů a namíchání si správných odstínů do nich. Když to budu mít komplet doma, proběhne to během víkendu, konečně po 12 letech by došlo v mém bytě i k využití balkonu...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 13 led, 2017 9:56 pm

Můžu někoho z vás poprosit o sdělení správných čísel vozů? V knize Lokomotivy ÚTD je u fotky uhláku na str. 32 číslo vozu 1680, na výkrese je číslo 1583, vozy od sebe dělí 6 let. Takže čísla vozů s brzdou jsou v knize. Mohl by někdo vybrat ze seznamů, které má k dispozici, tři-čtyři čísla vozů stejné konstrukce, ale bez brzdy? Pro variantu ČSD se celkem dají dát dohromady čísla dohromady, jen si chci upřesnit-v knize se píše, že ÚTD měla své vozové dílny v Ústí nad Labem, kde se vozy nejen opravovaly ale i vyráběly. Platilo to (bez té výroby) i pro éru ČSD? To znamená, dá se třeba do řádku váženo napsat: Váženo ÚL I.XII.1929 ? Děkuji
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » ned 15 led, 2017 7:49 am

Měl bych dva dotazy:
1) Měly za Rakouska šedé uhláky výztuhy zvýrazněné tmavší barvou? Na starých fotkách to tak vypadá.
2) Do kdy (rámcově) jezdily uhláky u ČSD v původním rakouském zbarvení?

Vzhledem k tomu, že první leptaný uhlák (bez brzdy) od Lepieše je z mé strany nepříliš vydařený experiment, cvičně jsem ho natřel na šedo s čeným kováním. šedou barvu jsem namíchal z bílé, ''hliníkového nátěru'' a pár kapek černé. Jinak počítám, že na tomhle kusu budu postupně testovat nejen nátěry, ale i různé technologie.

Na fotce v publikaci k Moldavské dráze, datované cca 1910 je v soupravě rozeznatelných celkem dost krátkých dřevěných uhláků obou zde probíraných typů a pak delší typy (s brzdou), které v H0 v leptu dělá DK model a momentálně Němci.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 15 led, 2017 5:23 pm

UncleFardy: Tady je problém, o kterém jsem psal už v mailové komunikaci. Všimni si třeba na výkresu, že je tam zakótovaná výška stěn 1,26 m, ale v seznamu z roku 1927 žádný takový uhlák ATE není. Buď výkres neodpovídá žádnému skutečnému provedení nebo vozy prošly nějakou rekonstrukcí. V každém případě jde o čísla 6-28xxx.

Nevím kdy přesně skončíly vozové dílny v Ústí, ale celá dvacátá léta fungovaly. Jestli měly zkratku ÚL nevím.

Střelec:
1) Nejsem si jistý, co je míněné výztuhou, ale kování skutečně bylo často z výroby černé. Ale v provozu se vozy takto neudržovaly a natíraly se jednou barvou.

2) Přečíslování skončilo v roce 1930 a s tím skončila i šedivá na vozech.

Nevím o kterou publikaci jde, ale model Tillig nebo DK model na fotce z roku 1910 určitě nebude. Uhláky s kovovými klapkami jsou až na našich vozech od roku 1919, do té doby byly dřevěné.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 16 led, 2017 1:01 am

Ad Radeksindy k číslům uhláků - moje technická poznámka: Je to boj. Seženu fotku, vyberu rozměry ze seznamu vozů ČSD. Kolega, který na tom dělá se mnou, chce ale výkres. Pochopitelně. Tak se sežene výkres, a ejhle-nesedí šířka ložné plochy, šířka dveří, na fotce jsou jinak detaily než na výkrese, a nastávají otázky: jak to mám udělat? :roll: :roll:
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 16 led, 2017 10:10 am

Ad Radeksindy k číslům uhláků - moje technická poznámka: Je to boj. Seženu fotku, vyberu rozměry ze seznamu vozů ČSD. Kolega, který na tom dělá se mnou, chce ale výkres. Pochopitelně. Tak se sežene výkres, a ejhle-nesedí šířka ložné plochy, šířka dveří, na fotce jsou jinak detaily než na výkrese, a nastávají otázky: jak to mám udělat? :roll: :roll:

:lol: A to máš štěstí, že si to zjistil v teple domova. Teď si představ, že si kvůli podobným "zjištěním" vezmeš den dovolené, naleješ do auta nádrž benzínu a odjedeš na celý přes půl republiky do archivu :wink:

Kniha je o lokomotivách ATE, takže fotka a výkres vozu je tam jen pro ilustraci. Nikoho už nezajímá co na nich skutečně je, hlavně že máme výkres. Bohužel u soukromých drah jsou omezené možnosti, jak zjistit další detaily. Státní dráhy s GI a EM měly propracovaný systém objednávek, číslování schválených výkresů a jejich ukládání. K tomu různé věstníky, oběžníky atd. Když se hledá, dá se lecos objevit, ale ani tady to není rozhodně kompletní.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » pon 16 led, 2017 12:25 pm

radeksindy píše:Nevím kdy přesně skončíly vozové dílny v Ústí, ale celá dvacátá léta fungovaly.

Do roku 1953.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 17 led, 2017 8:02 pm

Koupil jsem si brožurku Cukrovarnictví a železnice a tam jsem na straně 30 dole objevil fotku zrovna toho uhláku, co teď řeším ve spolupráci s několika dalšími kolegy, ale s takovou přístavbou, nazývat to brzdařskou budkou by asi nebylo správné, je to na ni dost velké. Vypadá to jak kombinace vozu na uhlí (zde tedy na řepu) s vozem služebním :D To byla nějaká individuální přestavba oním cukrovarem? Předpokládám, že když se ta fotka objevila, tak se to určitě někde řešilo, ale to jsem ještě nemodelařil.
Jinak si samozřejmě vážím každého, kdo si vezme dovolenou, načerpá nádrž a vyrazí do archivu a po tom všem je ochoten z nabytých informací někomu poradit. Kolegové byli v archivech kvůli mostní konstrukci, a není snadné něco objevit. Už jen vyhledat, kde hledat... Proto všem velký dík... a v létě nejspíš také do nějakého archivu vyrazím. Bude to lepší než jet na Bibione...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 18 led, 2017 8:32 pm

No, s tím uhláko-služebním vozem jsem to trochu přehnal, prostě je to uhlák s širokou budkou, obdobnou měly hlubinové vozy, ale je to foceno z opačného čela než je budka, takže se to nedá víc popsat. Fotka je z cukrovaru v Mratíně.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Rtep » čtv 19 led, 2017 8:24 am

Dobrý den

předmětný vůz je popsán ve Světě železnice je tam i fotografie. Údajně se jednalo o nákladní vůz se služebním oddílem pro pana hraběte vlastníka předmětného cukrovaru. Je tam foto kde pan hrabě údajně cestuje tímto vozem na nádraží a vůz se používal pro přepravu panstva mezi nádražím a cukrovarem. Jednalo se samozřejmě o vlastní úpravu vozu tzv. samodomo . Který je to Svět železnice bych musel najít. Ale mám dojem, že to má spojitost s lokomotivou Princ Erich. Přeji pěkný den.
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 19 led, 2017 9:42 am

Děkuji, Svět železnice si pravidelně kupuji od čísla 33, vím, že předtím tam vycházela série článků o cukrovarech, takže jestli teď o víkendu pojedu na burzu, tak se stavím do Corony a podívám se, jestli tam náhodou to číslo nebudou mít. Nějaké staré čísla tam mají, tak uvidíme...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků