nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 04 kvě, 2022 3:19 pm

K tomu větráku. Tento typ tzv. torpéda se používal pro odsávání vzduchu u chladicích vozů. Dýzy pro nasávání měly trychtýře, v tomto byl ventilátor, který pomáhal vzduchu v cirkulaci a byl odsáván ven. Detailní výkres nemám, tady jenom výřez z výkresu

-pohled z čela
_torpedo_zcela.jpg
_torpedo_zcela.jpg (33.9 KiB) Zobrazeno 4069 krát


-pohled z boku
_torpedo_zboku.jpg
_torpedo_zboku.jpg (27.64 KiB) Zobrazeno 4069 krát


Průměr z čela bude kolem 150 mm.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr Berka » stř 04 kvě, 2022 7:43 pm

radeksindy píše:K tomu větráku. Tento typ tzv. torpéda se používal pro odsávání vzduchu u chladicích vozů. Dýzy pro nasávání měly trychtýře, v tomto byl ventilátor, který pomáhal vzduchu v cirkulaci a byl odsáván ven. Detailní výkres nemám, tady jenom výřez z výkresu

Průměr z čela bude kolem 150 mm.


Radku díky, zkusím něco vytvořit. Podobné jsou na Legiovlaku:

Obrázek

A rám se mi potvrdil i z dalších zdrojů, tak je jasno 8)
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » čtv 05 kvě, 2022 9:30 am

No ventilátor bych tam neočekával, čím by ho točili? Pracoval na principu vývěvy. Ale asi moc se nepoužíval, našel jsem jen na jedné tovární fotce vozu Gif + ten Gi.
vetrak.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » čtv 05 kvě, 2022 9:43 am

Jo a u toho Gi byly asi čtyři větráky - je to vidět tady, rozmístění stejné jak na Gif
R_Gi125-143_1916_KkStB_mleko_int_3860.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » čtv 05 kvě, 2022 9:48 am

A ještě Petře nesedí ti čelo vozu, ta dvířka kryla větrací otvory - daly se podle potřeby zakrýt nebo odkrýt, žádné nakládání čelem - byla tam police viz snímek vnitřku.
R_Gi125-143_1916_KkStB_mleko_3859.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 05 kvě, 2022 10:24 am

No ventilátor bych tam neočekával, čím by ho točili?


Ničím, protože latinské "ventilare" znamená přivádět nebo obměňovat vzduch a nemá nic společného s točení nebo dokonce poháněním. Ventilátor obecně slouží výměně vzduchu a může to být docela pasivní zařízení. Dokonce máme okna, kterým se hezky česky říká ventilačka a nic se tam netočí. :) Německý název zní "Torpedoventilator".
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr Berka » čtv 05 kvě, 2022 6:45 pm

Mcx píše:A ještě Petře nesedí ti čelo vozu, ta dvířka kryla větrací otvory - daly se podle potřeby zakrýt nebo odkrýt, žádné nakládání čelem - byla tam police viz snímek vnitřku.
R_Gi125-143_1916_KkStB_mleko_3859.jpg


Ahoj Milane,
o nakládání čelem jsem nic netvrdil, dvířka jsou správně, jen mám zrovna všechny otvory zakryté. Tuhle fotku jsem k tomu měl taky.

Ventilační dýzy (ať se vyhnu slovu ventilátor), osobně pátrám po principu, patrně nějaká varianta oboustranného ejektoru - zřejmě při pohybu vozu se kolem kuželu stlačoval a urychoval vzduch a ten strhával (odsával) teplý vzduch zevnitř vozu.
Jsou určitě jen 2, jak podle dostupných fotek zvenku, tak i podle té zevnitř - umístěny nad prostorem dveří nesymetricky.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » čtv 05 kvě, 2022 7:59 pm

Petr Berka píše:...osobně pátrám po principu...


Toto jsem našel v jedné patentové dokumentaci:
...consists substantially of two conical members with their bases slightly separated and their common axis disposed transversely with reaxis of the railway car or carriage, a ventilating shaft rising from the roof of the carriage upon the top of which the conical members are placed, and a wind-break band surrounding the bases of the conical members...

Můj překlad:
...sestává v podstatě ze dvou kuželových členů s mírně oddělenými základnami a jejich společnou osou umístěnou příčně k ose železničního vagónu, ventilační šachty stoupající ze střechy vagónu, na jejímž vrcholu jsou kuželové členy umístěny, a větrolamného pásu obklopujícího základny kuželových členů...

(Zdroj: https://patents.google.com/patent/US911689)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6104
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 05 kvě, 2022 8:51 pm

Ventilační dýzy (ať se vyhnu slovu ventilátor)


Tak se to jmenovalo, a jak Hank našel (díky :-) ), tak to bylo i patentováno. Občas se místo Torpedoventilator používalo Torpedosauger, viz například Roellova Encyklopedie: http://www.zeno.org/Roell-1912/I/Ro080057

Za druhé žádná dýza tam není. Nasávací dýza (tj. omezovač průtoku vzduchu, který se do stává do vnitřku náporem během jízdy) na tomto voze chybí, protože vůz nemá zcela uzavřenou skříň. Vzduch se dovnitř dostával otvory ve stěně. Funkce je jasná, mezi kužely je díra, která je spojena s vnitřkem vozu. Obtékáním vzduchu kolem kuželů je vytahován vzduch nahoru.

Torpeda se často používala ve Velké Británii na osobních vozech, u nás jak zmiňuje Milan jen některé vozy Gi a Gf (na mléko nebo na maso). A je otázka, jestli se za dob ČSD udržovaly. Jinak tento typ Gi byl vyroben podle dvou trochu rozdílných výkresů, týkalo se to však podle mě jen typu pákoví brzdy.

A ještě k barvě. Čím víc se snažím k tomu něco najít, tím víc si myslím, že za dob ČSD mohly být zelené, stejně jako všechny ostatní zavřené vozy řazené do osobních souprav. Ještě budu hledat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Polabský » pát 06 kvě, 2022 8:11 am

K barvě těchto specifických patentních udělátorů jen toto.
Podle mne byly za provozu určitě v barvě okolí, střechy bočnice nadsvětlíku a podobně.
I v rámci údržby a obnovy, když už tam někdo vylezl s kýblem barvy, tak to vzal z jedný vody načisto.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mahel » pát 06 kvě, 2022 9:55 am

sken_20220505_0003.tif
sken_20220505_0003.tif (267.46 KiB) Zobrazeno 3594 krát
Větrače Torpedo se vyskytovaly i u osobních vozů kkStB, například nad záchody nebo nad oddíly 1. třídy. Také byly v letech 1909 - 1910 použity u jednoho typu vlečných vozů pražských tramvají.
Mahel
 
Příspěvky: 1
Registrován: čtv 05 kvě, 2022 12:01 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » pát 06 kvě, 2022 10:06 am

Petr Berka píše:o nakládání čelem jsem nic netvrdil

to měl Radek v textu, já vás nerozlišoval
Petr Berka píše:Jsou určitě jen 2

jsou jasně 4, je to vidět na fotkách
vnitřek - pod 4 větračem stojí fotograf
mleko_1.jpg

tři jsou vidět a čtvrtý je v prostoru dveří na opačné straně vozu, proto není vidět
mleko_2.jpg

je to shodné jak na fotkách z venku tak i zevnitř
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr Berka » pát 06 kvě, 2022 10:38 am

Mcx píše:jsou jasně 4, je to vidět na fotkách
vnitřek - pod 4 větračem stojí fotograf
mleko_1.jpg

tři jsou vidět a čtvrtý je v prostoru dveří na opačné straně vozu, proto není vidět
mleko_2.jpg

je to shodné jak na fotkách z venku tak i zevnitř


Aha, to jsem přehlédl. Super Milane, díky za pomoc. Nejen Tobě, všem.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 06 kvě, 2022 11:01 am

o měl Radek v textu,


Jo, moje chyba. Přečetl jsem si popis vozu, aniž bych se kouknul na fotku nebo výkres. Nejsou dveře jako dveře 8)


Dotaz: Jsem jediný kdo nevidí panem Mahel vložený obrázek?
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » pát 06 kvě, 2022 12:42 pm

radeksindy píše:Dotaz: Jsem jediný kdo nevidí panem Mahel vložený obrázek?


Asi za to může formát tif. Já ho taky nevidím.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6104
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků