nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 19 led, 2017 10:51 am

Tak jsem pokoušel strejdu Googla a zjistil jsem, že s největší pravděpodobností půjde o číslo 21 (2007/1). Je tam článek o Nostitzových cukrovarech Líbeznice a Mratín, a z Mratína je ta fotka v brožuře. Ještě jednou dík.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » stř 25 led, 2017 6:25 pm

V novinkách 2017 jsem sliboval výkres Ut s boudou z roku 1920, je poskládaný, dávám ho sem, protože tam by zapadl :

Obrázek
kdo nepřečte kóty :lol: tak tady je s čitelnými http://ostramo.parostroj.net/vozidla/Ut/Ke_25001_r_1920_x.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » stř 25 led, 2017 8:18 pm

A ještě vůz bez brzdy - opět z roku 1920:

Obrázek
kdo nepřečte kóty :lol: tak tady je rovněž s čitelnými http://ostramo.parostroj.net/vozidla/Ut/Ke_25002_r_1920_x.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Colonel32 » stř 25 led, 2017 11:25 pm

UncleFardy píše:Tak jsem pokoušel strejdu Googla a zjistil jsem, že s největší pravděpodobností půjde o číslo 21 (2007/1). Je tam článek o Nostitzových cukrovarech Líbeznice a Mratín, a z Mratína je ta fotka v brožuře. Ještě jednou dík.


Mrknul jsem do čísla 21 a skutečně tam je jak článek, tak fotka divného vagónu
Colonel32
 
Příspěvky: 862
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod robot » čtv 26 led, 2017 9:57 am

MCX: díky za plánky,super.
Malé doplnění plánků o fotodokumentaci z archivu Tatry Kopřivnice.Podle nápisů, bych odhadoval datum výroby 1930.Vůz má jiné provedení brzdařské budky ,než má model v TT od DK-model. :)
http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=27A088BED18B11E5AB77001167D6B623&scan=286
http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=27A088BED18B11E5AB77001167D6B623&scan=285
http://digi.archives.cz/da/permalink?xid=27A088BED18B11E5AB77001167D6B623&scan=284
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 127
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 26 led, 2017 10:58 am

Milane, díky za výkresy. Jsou shodné s výkresy z technických zpráv, ale konečně jednoznačně očíslované. Jenomže vozy 7. vozové skupiny měly i jiné budky, jiný střední sloupek, jiné výztuhy a k tomu výkresy neznám, ani jejich čísla. Resp. viděl jsem jen odkazy na č. 25001/25002. Ale pokud si dobře pamatuju, dají se identifikovat nejméně tři různá provedení.

robot: To jsou už vozy novější, které se v mnohém liší. Mezi modelářsky zásadnější rozdíly bych zařadil menší rozvor u vozu bez brzdy (3,79 m), vyšší skříň, sloupky z U profilů atd. Výrazně jiná byla konstrukce spodku vozu.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 26 led, 2017 10:59 am

Ad Colonel: Díky za potvrzení, na burzu jsem se nedostal, tím pádem ani do prodejny Corony, ale při nejbližší cestě do Prahy se tam stavím, doufám že tam to číslo budou mít. Májí tam těch starých hodně, tak snad i tohle. Aspoň vím přesně, po čem jít....
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod robot » čtv 26 led, 2017 1:32 pm

radeksindy: Díky za upozornění.Podle fotky mi připadal stejně velký.Popisky na podélníku a rozvor mi seděly, jen těch bočnic jsem si nevšiml. Mohu se, alespoň spolehnout na rozmístění popisků na voze, nebo se to lišilo serie od serie, popř.výrobce ?
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 127
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » čtv 26 led, 2017 4:26 pm

radeksindy píše:Jenomže vozy 7. vozové skupiny měly i jiné budky, jiný střední sloupek, jiné výztuhy a k tomu výkresy neznám, ani jejich čísla.

No, jako první je si nutno uvědomit způsob fungování výkresové dokumentace té doby - výkres 25001 a 25002 jsou tzv. ministerské výkresy z roku 1920 - konstrukční skupina If, později 7, z těchto výkresů si vagónky kreslily své výrobní výkresy, včetně typvých výkresů, ty většinou 1:30, mám tyto výkresy z vagónek Freistadt (dnes Karviná), Česká Lípa, Kolín a např. výšky vozů se liší.
Ale již v roce 1922, konkrétně v červnu vydává ministerstvo výkres 25900 vozu řady "U" sk. Ig tedy později sk 8. (zde mám ministerský pouze vůz s boudou), tedy že by mezi srpnem 1920 a červnem 1922 byly vydány další ministerské výkresy s úpravami řady "Ke/U" silně pochybuiji - nestačily by se dostat do výroby. A tento výkres 25900 již má např. otočené sloupky z profilu U80.

Takže jiné sloupky uprostřed, zesílení horního vazníku, zesílení sloupků u dveří (ty např. bez svařování nebylo možné udělat - a to v roce 1920-30 určitě nebylo) jdou buď na vrub jednotlivých provedení z různých vagónek nebo pozdějšími úpravami.

radeksindy píše: Mezi modelářsky zásadnější rozdíly bych zařadil menší rozvor u vozu bez brzdy (3,79 m), vyšší skříň, sloupky z U profilů atd. Výrazně jiná byla konstrukce spodku vozu.

Zde bych opět polemizoval, spodek vozu na obou výkresech je zcela shodný - podélníky vnější U240, vnitřní U120, příčníky U120 - navíc rozměrově téměř na mm identické rozměry, stejné je to i na továrních výkresech překreslených z roku 1929. Výška skříně - ta kolísá podle výrobní firmy :D a ten rozvor u vozů bez brzdy - ano to je pravda.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 26 led, 2017 5:27 pm

Právě proto bych čekal, že někdo musel vytvořit nějaký "25001 s opr.", možná ne na ministerstvu, ale někde ve vagónce. Později se to tak běžně psalo i v oficiálních dokumentech. A celá nová budka si nakreslení nového výkresu zasloužila. Je pravda, že to byl fofr a MŽ bylo rádo, že někdo vůbec vozy vyrábí :-)

ad spodky 7. vs 8. vozová skupina
Rozdíly jsou podle mne velké. U 7. vozové skupiny je spodek okoukaný od Verbandsbauartu z Německa. Vnitřní podélníky 160 mm vysoký, příčníky 120 mm a aby se to dalo chytit do vnějšího podélníku 240 m, tak je příčníky vespod ohnutý na koncích nahoru (viz vložené výkresy). Toto už 8. vozová skupina nemá, tam je to 120 + 120 mm, tj. výška podélníku.

Výška stěn byla skutčně podle výrobců, Kolín a Česká Lípa je v letech 1923-1924 (Lípa možná i 1925) udělali nižší. Ale i tyto stěny byly vyšší než u původní 7. vozové skupiny.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » čtv 26 led, 2017 6:08 pm

Radku, s těmi profily na spodku máš pravdu, ale z hlediska modelářského je to 40 mm tedy necelý 0,5 mm, no ale objevil sem tam jinou zajímavou věc - 7 sk. má skříň nahoře svázanou napříč vozem profilem U80. Já si myslím že ministerská další verze nebyla, jsou to jen odchylky vagónek či pozdějších úpravy. Např. jsou viditelné na Kez v DHV, na jehož opravě jsem se podílel v Ostravě před 27 lety :D .
Naposledy upravil Mcx dne čtv 26 led, 2017 6:58 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » čtv 26 led, 2017 6:46 pm

Tady je výkres Freistadter Waggonbau A.G. z roku 1922, není uvedeno jak na většině výkresů, která to ministerská verze je základem výkresu, sloupky už asi otočené U80, není poznačen rozměr toho U.

Obrázek
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » čtv 26 led, 2017 6:56 pm

Tady je vidět čerstvě po opravě muzejní Kez v roce 1989, že zesílené jsou i sloupky u posuvných klapek a to přeplátováním 2x L přes sebe - toto jsem u jiného vozu neviděl + zesílení horního vazníku.

Obrázek
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod vmucha » čtv 26 led, 2017 7:39 pm

Chlapi předně díky za věcnou diskuzi a informace. A jdu z dotazem. Tyto vozy měly už plná kola nebo ještě loukoťová?
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně


PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků

cron