nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » úte 24 srp, 2021 4:11 pm

Mám pocit, že někdy na začátku vyběhla malá série 422.0 v "běžném" provedení. Ale je to jen pocit...

Brawa na čtvrtý kvartál chystá G10 v provedení "Cukerní komise" a nějaké prvorepublikové cisterny.

Výhybková tělesa: první zleva na spodním obrázku je to pravé. Na fotce z Lokte někdy ze začátku války je na hodně vysoké tyči...
Staré těleso s klasickými "nůžkami" na krátké tyči je součástí sochy výhybkáře na plzeňském nádraží.

Příští rok je 180 let Prazdroje, sneslo by to nějaké tématické sety z I. a II. epochy.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr Berka » úte 24 srp, 2021 7:16 pm

Střelec píše:Mám pocit, že někdy na začátku vyběhla malá série 422.0 v "běžném" provedení. Ale je to jen pocit...

Brawa na čtvrtý kvartál chystá G10 v provedení "Cukerní komise" a nějaké prvorepublikové cisterny.

Výhybková tělesa: první zleva na spodním obrázku je to pravé. Na fotce z Lokte někdy ze začátku války je na hodně vysoké tyči...
Staré těleso s klasickými "nůžkami" na krátké tyči je součástí sochy výhybkáře na plzeňském nádraží.

Příští rok je 180 let Prazdroje, sneslo by to nějaké tématické sety z I. a II. epochy.

Kde najdu tu fotku? z Lokte?
A co 422.0 s krátkými vanami a prodloužit...?
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » stř 25 srp, 2021 5:08 pm

Publikace "Dráha Slavkovského lesa" (vydal Klub M 131.1 v roce 2007), obrazová část str.8 nahoře, tamtéž na str. 1 nahoře je taky jedno zčásti viditelné na prvním snímku vlevo.

Překopat klasiku na pozdější standard? Do toho se mi nechce ze dvou důvodů: 1) nerad překopávám nové modely (navíc jsou nehorázně drahé - u 422.0 cena od prvního objevení na trhu vylezla skoro na dvojnásobek); 2) nezvládám to tak dobře, aby to bylo koukatelné i zblízka.
U dost jeté bazarovky z druhé/třetí ruky by mi to problém nedělalo i když by problém č. 2 zůstal.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » úte 31 srp, 2021 3:42 pm

Jedno staré výhybkové těleso s bílou trojúhelníkovou šipkou jsem zahlédl i ve filmu "Železný dědek" ve scéně s ujetými vozy, to znamená, že se někde dožily i třetí epochy. Samotní čtveřice ujetých vozů na první pohled pocházela také ze starších dob, o lokomotivě nemluvě...

Ještě k výhybkovému tělesu - ne všude šlo patrně o osvětlené "krabice", někde šlo patrně jen o naohýbaný plochý plech daného tvaru s patřičným černobílým nátěrem.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » pon 04 říj, 2021 12:29 pm

Sehnal jsem pro potřeby šoupaliště v H0 vozy označené DB (Trix, FLM), které PMT v TT prodává i v barvách ČSD jako Ur (krátké uhláky) a Uz (na vápno). Potřeboval bych je poněkud "ostařit" do druhé epochy (DRG), případně přeznačit na ČSD - pokud se tedy u nás něco takového opravdu vyskytovalo. Zaregistroval jsem v 70. letech něco, co vypadalo jako zakrytí zbavený vůz na vápno v Chebské výtopně - sloužil tam jako vůz na popel.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » pon 04 říj, 2021 1:08 pm

Střelec: Vozy Uz u nás určitě jezdily, Ur vypadá jako fikce. Podrobnosti přenechám odborníkům. Jenom dvě poznámky: Sám mám v paměti, že jsem ještě ojedinělé Uz viděl v končícím provozu v 60. letech jen bez budek a plošin, ale už nevím, zda měly brzdu. A pokud se dobře pamatuju, tak se v nich kromě vápna vozily i kosti jatečních zvířat. Ty kosti sloužily jako surovina pro chemickou výrobu (klíh nebo polotovary pro výrobu tenzidů/detergentů, někdy se jim říká nepřesně saponáty), což naznačí možné použití i na kolejišti. Ale jako vozy na popel nebo později staniční vozy jich pár mohlo v různém stupni rozkladu přežít až do 90. let.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6107
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr Barchánek » pon 04 říj, 2021 3:29 pm

Jeden tenhleten PMT-vagonek na vápno jezdil v soupravě pojízdné betonárky Elektrizace železnic ještě při koridorizaci úseku přes Přelouč, vídával jsem ho tam ještě okolo roku 2000.


Kosti taky používala Vitana na polévkové koření dříve známé pod názvem Maggi. Byl z toho neskutečný puch a mračna hmyzu. V nějakém Světě železnic kdosi vzpomínal, že zbytky z jatek jezdily do Vitany přes půl světa, klidně i z Turecka a Íránu.

v epoše IV u ČSD, foto je pravděpodobně z dokumentace nehody (projetí šturcem)
http://www.parostroj.net/katalog/nv/ima ... e/Uz_6.jpg


Pokud je potřebujete pořídit v HO v provedení DRG epochy II, tak si zadejte do Googlu HO Klappdeckelwagen Bauart Wuppertal, Elberfeld a Nürnberg.

A pokud potřebujete podklady pro obtisky, tak třeba tady: https://www.vvm-museumsbahn.de/?id=vv-C310

Pokud si potřebujete nafotit předlohy, tak dva stojí celkem furt v soupravě muzejního nákladního vlaku v Radebeulu hned u peronu, ale mají popisy ještě z epochy I. - jeden je krytý, druhý otevřený.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 262
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » pát 08 říj, 2021 3:50 pm

Díky!
Bohužel výlet do Německa v příštích několika letech neplánuji.
Potřeboval bych ale další informaci: Jaké bylo reálné zbarvení dřevěných sudů na vozech na víno či chemikálie? Výrobci je běžně dělají z plastu v barvě světlého dřeva (včetně obručí a ventilů), u velkých měřítek i ze skutečného dřeva. Jaká byla realita? Přírodní materiál (zašlé dřevo, železné obruče, ventily ?), nebo nátěr v konkrétní době obvyklý? Nedávno jsem viděl bádenský "trojsud" z první epochy se zelenými sudy.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr S. » pát 08 říj, 2021 6:50 pm

Vagonům na víno všeobecně se věnuje diskuze na : https://forum.e-train.fr/trains/viewtop ... f=5&t=5424 .
Nestudoval jsem to detailně , ale třeba to pomůže .
Zdraví Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » sob 09 říj, 2021 8:10 am

Jaké bylo reálné zbarvení dřevěných sudů na vozech na víno či chemikálie?


Vozy se sudy na chemikálie jsou pouze fantazií výrobců modelů. Vozy sloužily pouze pro přepravy vína, případně k odvozu fekálií (třeba model Brawa). Z fotek je zřejmé, že sudy byly často jen mořené, někdy jsou z výroby pěkně natřené, jindy zase z provozní fotky číší pěkná otřískanost a oloupanost. Byly to soukromé vozy a záleželo jen na dohodě výrobce a objednatele, žádné předpisy se k tomu nevztahovaly. Neexistuje jedna odpověď.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » čtv 14 říj, 2021 4:05 pm

Díky všem za info. Z dostupných fotek jsem usoudil, že většinou byly sudy v barvě dřeva - světlého, nebo mořeného + opršelé variace obojího. Kovové části sudů byly buď černěné, nebo v barvě kovu (zašlého). Otázkou zůstává materiál výpustných kohoutů, nerez asi nepřipadá v úvahu z hlediska dobového a železo z hlediska ovlivnění chuti obsahu sudů, takže s ohledem na obsah mě napadá jen měď nebo mosaz/bronz.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » pát 29 říj, 2021 1:27 pm

Tak jsem včera zahlíd na dílenských kolejích v Českých Budějovicích v řadě osobáku v naprdu vřazenej malej plechovej(?) nákladní vůz na třímetrovým (?) rozvoru. Vypadal čerstvě natřenej a silně připomínal ty Ur od PMT, nápisy bohužel na tu dálku nebyly patrný. Pokusil jsem se ho vyfotit, ale okna byly špinavý a venku už taky moc světla nebylo.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Svratka » pát 29 říj, 2021 4:36 pm

Výhybková tělesa:
Vzpomínám si na mohutné výměnové těleso (kdysi osvětlované) zde vzpomínaného kulatého tvaru, ovšem již s výřezy - průsvitkami jako je na obrázku vpravo dole. Stálo v Břeclavě pod lávkou přes nadraží (přístup do depa a ke Gumotexu (ex cukrovaru a rafinerii cukru) u výměny u vjezdu do depa. Tuším, poblíž byl i útulek výhybkáře(?)... Pamatuji to tam ještě v roce 1988, možná i o něco později...
Svratka
 
Příspěvky: 268
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod jagg » pon 01 lis, 2021 12:51 pm

Není to tak dávno, co zrušili krátký šturc vpravo od nádražní budovy ve Valmezu a udělali tam místo toho parkoviště z makadamu. Tam bylo jedno výměnové těleso v celkem kompletním stavu, které určitě pamatovalo c.k. monarchii. Bohužel jsem si ho nenafotil... :-/
jagg
 
Příspěvky: 61
Registrován: pon 12 čer, 2017 8:40 am

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod vojtas » čtv 04 lis, 2021 11:17 am

Potvrzuju uhlák v ČB, teď jsem ho viděl z vlaku. Vedle jsou ještě nějaké taky druhoepošní 4n kryté vozy. A na výhbybce hned vedle uhláku je kulaté návěstidlo, ale detaily jsem z dálky nezaregistroval.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků