nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » čtv 23 lis, 2023 5:15 pm

Jejich recyklovaný starý katalogy občas vychází jako reprinty. A vápenec v balvanech je, celkem vzato, kusovej náklad, takže se to nevylučuje.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 23 lis, 2023 10:15 pm

No, kolegové, zdejší diskuse o přepravě vápence tedy vede jednoznačně k tomu, ze kdo dělá druhou epochu, tak musí mít nízkostěnné vozy na přepravu vápence. A to nebyly ořezané Z-etky. Je tedy nutné dohledat fotku vozu, plánek a číslo u ČSD v lepším případě, nebo aspoň plánek a číslo vozu. Kopřivnický archiv digitalizovaný na stránkách muzea v Opavě si znova projdu. A trochu sázím i na knihu o ÚTD od pana Lososa, že v ní bude něco zajímavého, byť to tedy nemusí být zrovna nízkostěnný vůz...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » pát 24 lis, 2023 5:44 am

Zkus ještě výroční publikaci k Plzeňsko - Březenské dráze. Publikované výkresy vozů sice byly pro I epochu, ale byl mezi nima jak nízkostěn, tak plaťák se čtyřma klanicema. Vozy to byly krátký a u toho nízkostěnu šly stěny asi sundat. Taky tam byl "luxusní" vůz na koně.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 24 lis, 2023 8:58 am

hank: Skla jsou fyzicky stále v Kopřivnici, ale patří pod MZA, stejně jako věci z archivu do určité doby.

UncleFardy: .., ze kdo dělá druhou epochu, tak musí mít nízkostěnné vozy na přepravu vápence.


Ne, ještě jednou opakuji, že vozy těchto rozměrů jsou po roce 1918 prakticky mrtvé. Stavěly se naposledy pro hlavní dráhy stavěné před rokem 1873, tj. třeba ta Střelcem zmíněná EPPK, ale už před první světovou válkou jsou postupně vyřazovány a během války dostane zbytek docela zabrat. Početně jich ČSD převzaly stovky, ale přečíslovalo se jen něco málo novějšího. Zbytky se zrušily se zavedením tlakové brzdy.

Přeprava vápence probíhala v mezi válečné době takto:

_Prelouc_2pol20let.jpg

Na první fotce z Přelouče je vidět jmnější frakce ve vysokostěnných vozech. Je to jediná fotka, na které jsou také nízkostěnné vozy, na nich má ten štěrk trochu jinný odstín, takže to nemusí být vápenec, posoudit to neumím. Jedná se o druhou polovinu 20. let.

_vapeniceZdice.jpg

Na druhé fotce ze Zdic je přeprav velkých kusů, jejichž využití v chemickém průmyslu zmiňoval hank. A to chodilo kromě vysokostěnných vozů také zavřenými, zetky ve vápenkách jsou na fotkách vždy.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Vladimír_B » pát 24 lis, 2023 7:01 pm

Já budu zase spamovat. :oops:
Kusový vápenec odebíralo mnoho závodů, např. každý cukrovar třeba...
Kaolin se vozil v podobě "cihel". Cihly/placky se sušily taky v atmosférických sušárnách. Na to vám stačí Zetky. Ve druhé epoše se volně ložený kakaolin (frakce 0/1) pravděpodobně vůbec nevozil, protože technologie výroby.
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » pát 24 lis, 2023 10:17 pm

Vladimír_B píše:Kaolin se vozil v podobě "cihel". Cihly/placky se sušily taky v atmosférických sušárnách. Na to vám stačí Zetky. Ve druhé epoše se volně ložený kaolin (frakce 0/1) pravděpodobně vůbec nevozil, protože technologie výroby.


V těch zetkách se určitě vozil i v pytlích.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 26 lis, 2023 12:17 am

Střelec píše:... a u toho nízkostěnu šly stěny asi sundat. Taky tam byl "luxusní" vůz na koně.


Mám katalog vozidel ÖNWB a tam nízkostěnné a plošinové vozy jsou, i krásné dva vozy na koně, ale je to první epocha a ty jejich vozy na koně jsem v seznamu vozů ČSD nenašel. Vozy na koně chystám, druhoepochové Zsb. K první epoše se už moc vracet nechci, ale pokud bych narazil na pěkný vůz na koně, který aspoň pár let u ČSD pobyl, tak bych asi neodolal :-) Mám ještě výkres vozu na koně KFNB.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 26 lis, 2023 12:31 am

Fotka ze Zdic, kde se nakládá vápenec do vozu Z, je nádhernym námětem. Vozíky se dají udělat 3D tiskem... No, chce to mít ještě aspoň pár let modelařského života před sebou bez třesu v rukou... :-) Máme tři typy oplenovych vozů, rozkreslený čtvrtý, a kolega objevil, že mezi Horou Svatého Šebestiána a Reitzenhainem byla nakladka kulatiny, takže už pátráme po tom, jak asi vypadala a hned se do ní dáme. Krásně to do sebe zapadlo, buštěhradka měla slušný park oplenových vozů a taky měla plošiňák s rozvorem 10 m. Štěrkovny, kamenolomy...třeba i nákladiště cukrové řepy, to jsou vděčné náměty na moduly. Objevila se zde v diskusi řada zajímavých informací. Plošiňák mám vybraný, z nízkostěnných vozů se mi nejvíc zamlouvá ten z mého příspěvku č.467. Jen zjistit majitele a zajet si ho vyfotit ...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 26 lis, 2023 10:24 am

Vladimír_B: Kusový vápenec odebíralo mnoho závodů, např. každý cukrovar třeba...


Nejsem v cukrovarech moc zběhlý, ale pokud si pamatuji, tak cukrovary měly normální vápenky, protože potřebovaly na konci vápenné mléko. Na výrobu nehašeného vápna je nutné vápenec rozdrtit na jemno, takže do cukrovarů se braly běžné frakce, nemusí být nutně kusový.

UncleFardy: Vozy na lepší koně jsme už probírali, to je ve II. epoše už prakticky neexistující věc. Všechny přidělené vozy na koně byly přestavěny na vozy Zsb, do roku 1930 zůstává v seznamech jen jediný vůz KFNB s rozvorem 2,84 m. S ohledem na rozvor bylo jeho využití spíše teoretické. Pokud bylo přepravit koně, šel do běžného zavřeného vozu.

Krásně to do sebe zapadlo, buštěhradka měla slušný park oplenových vozů a taky měla plošiňák s rozvorem 10 m.


To je nějaký omyl. Vůz s rozvorem 10 m, natož plošiňák, u BEB nebyl. Nejdelší vozy byly vozy řady Jrnl/Nd s rozvorem 9 m. Nebyly určeny pro dřevo, ale pro železářské výrobky z Chomutova a Kladna (betonářská ocel, trubky atd.)
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 26 lis, 2023 11:08 am

Až teď se ke mě doneslo, že Nadatur vydavá knihu o nákladních vozech 1875 - 1918...
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 26 lis, 2023 11:19 am

Jo, je to omyl, vozové skupiny 143 až 146 se mi pletou. Vím že jde o ÚTD, BEB, KsOd a MÁV, ale když nemám seznam před očima, tak si nejsem jistý. Zaměnil jsem to s KsOd. Každopadně se těším na tu knihu. Vychází v den mých narozenin :-) Tak se obdaruju :-)
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 28 lis, 2023 6:10 pm

Tak se mi dnes dostala do rukou kniha Ústecko-Teplická dráha od pana Lososa. Zatím jsem si ji stihl jen prolistovat. Ale nezklamala mě. Díky fotkám a popiskům u nich se dá postavit řada potřebných modelů nákladních vozů. Je tam část toho, co jsem potřeboval nebo mě zaujalo:
- na str.108 druhý uhlák od konce buď má dveře či klapky odretušované nebo má nějak odklopné celé stěny, podle toho co je vidět na části vnitřního nebo vnějšího rohu
- na str.123 nízkostěnné vozy Vl (řada vozu před přeznačením v roce 1949, předpokládám)
- vozy Zd a Zdv na stranách 127-129
- třínápravové služební vozy na str. 138 a 139
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 01 pro, 2023 6:02 pm

Tak jsem si koupil tu knihu Vozy státních drah 1875-1918....Totální zklamání.
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Myšpulín » sob 02 pro, 2023 10:52 am

UncleFardy píše:Tak jsem si koupil tu knihu Vozy státních drah 1875-1918....Totální zklamání.

Můžeš prosím napsat proč? Taky po ní pokukuji. Díky.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » sob 02 pro, 2023 1:42 pm

Myšpulín píše:
UncleFardy píše:Tak jsem si koupil tu knihu Vozy státních drah 1875-1918....Totální zklamání.

Můžeš prosím napsat proč? Taky po ní pokukuji. Díky.


Taky by mě to zajímalo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků