Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.
Myšpulín píše:Hanku moc díky. Jen asi 7136 a 37 ne. Podle knihy měly tyto dva vozy dva záchody. Ovšem vzhledově z venku mohly být stejné (ale asi by i druhé WC mělo okno). Doufám, že do knihy se nevloudil šotek a počet záchodů je uveden správně.
hank píše:Dva záchody v šestimetrové skříni...? A kde by asi úřadoval pan vlakvedoucí?
hank píše:Myšpulín píše:Hanku moc díky. Jen asi 7136 a 37 ne. Podle knihy měly tyto dva vozy dva záchody. Ovšem vzhledově z venku mohly být stejné (ale asi by i druhé WC mělo okno). Doufám, že do knihy se nevloudil šotek a počet záchodů je uveden správně.
Dva záchody v šestimetrové skříni...? A kde by asi úřadoval pan vlakvedoucí?
Petr Berka píše:Druhý záchod by musel být doplněn do poštovného oddílu bez okna. Tak, jako to bylo u krátkých Fk ze stejné doby, kde je záchod také bez okna. Nicméně z výroby ho neměl žádný.
Jinak DF s rozvorem 3,8m má naprosto identickou skříň, on se rozvor zvětšoval od 3,8 přes 4,1m a 4,35m na 4,4m, až u posledních vozů 17074-17076 a 17080 došlo k posunu okna na straně vlakvedoucího, takže byla skříň symetrická. Ale z nich k ČSD nepřešel žádný.
Myšpulín píše:Petr Berka píše:Druhý záchod by musel být doplněn do poštovného oddílu bez okna. Tak, jako to bylo u krátkých Fk ze stejné doby, kde je záchod také bez okna. Nicméně z výroby ho neměl žádný.
Jinak DF s rozvorem 3,8m má naprosto identickou skříň, on se rozvor zvětšoval od 3,8 přes 4,1m a 4,35m na 4,4m, až u posledních vozů 17074-17076 a 17080 došlo k posunu okna na straně vlakvedoucího, takže byla skříň symetrická. Ale z nich k ČSD nepřešel žádný.
Petře (dovolím si tykat), děkuji za upřesnění.
radeksindy píše:Přeprava mléka přišla až později, když to rozvoj velkých měst začal vyžadovat. Nejdříve Vídeň, pak dlouho nic, zásobování Prahy mlékem se začalo rozvíjet až před válkou. Pro místní dopravu stačilo konve poslat služebním vozem. Pro vzdálenosti v rámci okolí "našich" měst skutečně stačil upravený obyčejný zavřený vůz s označením Gi. Specializované vozy se začaly stavět od roku 1909, značná část jich pochází až z období války. Na fotce vidíš, co je na nich specializovaného - mají větrací otvory v horní části skříně, uvnitř jsou police a rámy na konve, kromě velkých dveří lze vkládat a vykládat konve i dveřmi v čele vozu. Vozy jsou kvůli přepravám v osobních soupravách vybaveny buď potrubím nebo kompletní sací brzdou. Platí co už jsem psal, jsou to pořád obyčejné zavřené vozy, teprve na konci války se postavilo 20 vozů s izolací, ale ty nebyly jen na mléko, ale i na maso a mají řadu Gif. Po válce se používaly v podstatě už jen na maso. Vozy na mléko nebyly nikdy chlazené ledem.
V meziválečném období tu bylo systematické zásobování velkých měst (Praha, Ostrava atd.), ale i do menších mohly jezdit v rámci běžných kurzů vozy, které cestou sbíraly mléko. V Praze se to pochopitelně netýkalo jen Radlické mlékárny, do Vysočan a na Těšnov jezdily vlaky z východu Čech, jejichž náklad putoval do jiných mlékáren (autem a povozy). Vrcholné období stejně jako u jiných přeprav nastalo už před první světovou válkou, ve dvacátých letech se to ještě drželo, 30. léta přinesla konkurenci automobilů a přesun přeprav mléka mimo koleje. Za války se to trochu vrátilo do vagónů , protože byl nedostatek benzínu. Po válce už je to jen slabý odvar, i když se postavilo pár kotláků na mléko, už to nikdy nedosáho předchozích objemů. U nás to nikdy nedosáhlo rozměrů a organizace jako kolem Hamburku, v Porůří nebo kolem Mnichova, tam to bylo jiné kafe.
Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků