nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 19 lis, 2023 5:37 pm

Díky, seznam vozů mám, takže rozvor 10 m, ložná plocha 14,77 x 2,80 m. Toto spolu s fotkou už je dostatecný podklad ke stavbě.
UncleFardy
 
Příspěvky: 495
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod svata60 » úte 21 lis, 2023 6:10 pm

UncleFardy píše:Díky, seznam vozů mám, takže rozvor 10 m, ložná plocha 14,77 x 2,80 m. Toto spolu s fotkou už je dostatecný podklad ke stavbě.



Vracím se k nízkostěnným vozům a jedno foto posílám. jde o vůz na přepravu kusového zboží. Třeba to už k ničemu nebude, ale za pokus to stojí. S pozdravem Svaťa
received_352389120665477.png
Uživatelský avatar
svata60
 
Příspěvky: 95
Registrován: sob 10 lis, 2018 9:42 pm
Bydliště: Boršice u Buchlovic

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » úte 21 lis, 2023 7:25 pm

St.St.E.B. = Stauding-Stramberger Eisenbahn čili místní dráha Studénka - Štramberk.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6161
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 21 lis, 2023 8:46 pm

svata60 : vracím se k nízkostěnným vozům a jedno foto posílám. jde o vůz na přepravu kusového zboží.


1. vozy na přepravu kusového zboží byly kryté vozy

2. tento vůz sloužil pro přepravu vápence
radeksindy
 
Příspěvky: 2519
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 22 lis, 2023 6:42 pm

Vůz na přepravu vápence bych očekával, že bude vypadat jak vůz na přepravu vápence :-) No,z podkladů zde uvedených mě vyplynulo, že se pokusím udělat vozy Pd a Nd (Psk a Nsk), případně ještě ten vůz od KsOd.Má na sobě hodně "kosmetiky", tedy sklopné klanice, zarážky k nim,horní a dolní držáky dalších klanic a další věci. Což nebude žádná sranda, ale s častecným využitím 3D tisku na spodní úchyty přídavnych klanic a na vlastní klanice by to mohlo jít.
Naposledy upravil UncleFardy dne stř 22 lis, 2023 9:33 pm, celkově upraveno 1
UncleFardy
 
Příspěvky: 495
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 22 lis, 2023 7:13 pm

Vůz na přepravu vápence bych očekával, že bude vypadat jak vůz na přepravu vápence


A vypadá snad jinak?

že se pokusím udělat vozy Pd a Nd


Dobrá volba.
radeksindy
 
Příspěvky: 2519
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » stř 22 lis, 2023 9:13 pm

UncleFardy píše:Vůz na přepravu vápence bych očekával, že bude vypadat jak vůz na přepravu vápence :-)


Zřejmě myslíš něco jako F/St nebo talbot? Ale třeba na koněpruské úzkorozchodce se vápenec taky nevozil v ničem jiném než v nízkostěnných vozech. Některé dnes už historické technologie jako třeba výroba varné kyseliny (= směsi kyseliny siřičité a hydrogensiřičitanu vápenatého) v sulfitových celulózkách používaly do zanášky kusy vápence - cituji doslova ze své staré VŠ učebnice - "o velikosti mužské hlavy". To by asi z klasických sypáků nešlo dost dobře vykládat... Asi by se dalo zobecnit, že tam, kde se vozil kámen rovnou z lomu bez dalšího drcení/mletí, to ani jinak vozit nešlo. Kromě toho nedrcený lomový kámen mívá sypnou hmotnost podle druhu 2000 - 3500 kg/m3, takže za starých časů nízkostěnné vozy pro jeho dopravu zřejmě většinou stačily - například čedič (3200 kg/m3) se do uhláků Ut ložil jenom asi do 2/3 výšky stěn, aby byla dodržena ložná hmotnost.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6161
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 22 lis, 2023 9:56 pm

Na základě vašich poznámek jsem se plácl do čela, protože jsem měl před očima vozy řady Uz, ale ty byly na MLETÝ vápenec. No teď už je mi jasné proč jsou nízkostěnné vozy na tolika starých fotkach naložené "jakýmsi kamením".
Neznáte prosím někdo provozovatele vozu na nasledující fotce?
Screenshot_20231117-170937.png
UncleFardy
 
Příspěvky: 495
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » stř 22 lis, 2023 10:12 pm

UncleFardy píše:...protože jsem měl před očima vozy řady Uz, ale ty byly na MLETÝ vápenec.


Nebyly spíš na vápno? Nebo na podobné materiály, třeba na volně ložený kaolín. A taky se v nich vozily kosti z jatek.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6161
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 22 lis, 2023 10:16 pm

protože jsem měl před očima vozy řady Uz, ale ty byly na MLETÝ vápenec


Uz byly na vápno, to je citlivé na vlhkost. Jak píše hank, vápenec je minimálně 3,5 krát těžší než uhlí, tak na jeho přepravu stačil nízkostěnný vůz. Později se samozřejmě přepravoval v běžných uhlácích, ale vůz byl poloprázdný. Studensko-štramberská dráha měla většinu vozů stejného typu, protože byla postavena pro připojení lomů kolem Kotouče.
radeksindy
 
Příspěvky: 2519
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod svata60 » čtv 23 lis, 2023 1:10 pm

radeksindy píše:
svata60 : vracím se k nízkostěnným vozům a jedno foto posílám. jde o vůz na přepravu kusového zboží.


1. vozy na přepravu kusového zboží byly kryté vozy

2. tento vůz sloužil pro přepravu vápence


Vápenec? V textu pod obrázkem stojí - pro přepravu kusového nákladu.
Uživatelský avatar
svata60
 
Příspěvky: 95
Registrován: sob 10 lis, 2018 9:42 pm
Bydliště: Boršice u Buchlovic

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 23 lis, 2023 1:24 pm

Vápenec? V textu pod obrázkem stojí - pro přepravu kusového nákladu.


Nějaký ruskej blbec, který nemá ponětí na co kouká, napíše kravinu a hned to někdo papouškuje. Bylo by dobré se naučit vyhodnocovat informace.
radeksindy
 
Příspěvky: 2519
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod svata60 » čtv 23 lis, 2023 1:34 pm

radeksindy píše:
Vápenec? V textu pod obrázkem stojí - pro přepravu kusového nákladu.


Nějaký ruskej blbec, který nemá ponětí na co kouká, napíše kravinu a hned to někdo papouškuje. Bylo by dobré se naučit vyhodnocovat informace.


To nenapsal žádný Rus. Je to Kopřivnický propagační materiál vydaný pro Rusko v roce 1990 - ještě v době, kdy skleněné desky byly součástí archivu Kopřivnice. Asi tak.

Dále je tam i fotografie otevřených vozů M.A.V. JK a jsou naložené polními kuchyněmi.
Uživatelský avatar
svata60
 
Příspěvky: 95
Registrován: sob 10 lis, 2018 9:42 pm
Bydliště: Boršice u Buchlovic

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 23 lis, 2023 2:39 pm

Zajímalo by mne proč by někdo v roce 1990 vytvářel propagační materiál s fotkou z roku 1896, na němž je typ výrobku, který už 40 let firma nevyrábí. To je skutečně fotka z katalogu, ta se opakuje hned v několika z nich už z dob monarchie a od původního skla se liší ořezem a retuší, ale někdo k ní později na počítači dopsal ruský text. V každém případě zapomeňte na kusové zboží, to je zjednodušeně řečeno tarifní pojem pro zásilky, které byly malé na to, aby zabraly celý vůz. Takové zásilky samozřejmě chodily v zavřených vozech s jinými podobnými zásilkami. Pokud to zabere celý vůz je to vozová zásilka.

Skla jsou stále součástí archivu v Kopřivnici.
radeksindy
 
Příspěvky: 2519
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » čtv 23 lis, 2023 4:47 pm

radeksindy píše:Skla jsou stále součástí archivu v Kopřivnici.


V Kopřivnici? Měl jsem za to, že kopřivnický archív byl předán do Slezského zemského muzea v Opavě.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6161
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků