nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 19 úno, 2021 7:50 pm

Není to jen důsledek výsledků války, ale i rozhodnutí obyvatelstva. Ačkoli v mnoha oblastech Horního Slezska neměli Němci většinu, ale přesto obyvatelstvo hlasovalo pro to, aby zůstalo součástí Německa. Ředitelství v Katovicích zaniklo, protože ho tam v dané oblasti zřídili Poláci, ale nově vzniklé Oppeln nemělo stejný status jako ostatní RBD. Správa vozů byla zcela jinak organizovaná (neexistoval například Gattungsbezirk Oppeln, soukromé vozy měly jiné číslování). Podíl na vozech v parku měly jak DRG, tak PKP. Jediný rozdíl byl v pořadí nápisů na vozech. Pokud byl horní německý, patřil DRG, pokud byl nahoře polský nápis, byl vůz polský.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » úte 02 bře, 2021 2:25 pm

Svět železnice 1/2021 obsahuje rozsáhlý článek o cukrovaru Mělník - sice je to hlavně o lokomotivách, ale z meziválečného období je tam pár fotek souprav s řepou, které tvoří převážně malé uhláky (jedny dveře uprostřed, rozvor pod čtyři metry, šikmé trámce na bocích, paprsková kola - podobný nebo stejný typ se řešil někde na začátku a v polovině vlákna) a v jednom případě bude po zvětšení čitelné číslo vozu.

V téhle souvislosti mě napadlo - Cukerní komise měla kromě zetek ve vlastnictví i otevřené uhláky. Jaké komodity se v nich přepravovaly? Ryze cukrovarské (řepa, řízky, vápenec), nebo i běžné materiály (tuhá paliva, stavebniny, stroje)?
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 02 bře, 2021 2:44 pm

Ve vozech koupených pro cukrovary jen produkty ryze cukrovarské. Povolení k přepravě po síti ČSD bylo vydáváno pouze na omezenou dobu kampaně a jen pro účely kampaně. Mimo kampaň nebyly na síti ČSD používány, proto také rentabilita celého podniku šla do pr.... Časem se začaly půjčovat jinam, zejeména do zahraničí. Uhláky byly například v polovině 20. let v provozu třeba na Báňské dráze pro přepravu uhlí. To byla ovšem uzavřená soukromá síť, byť v provozu ČSD.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » úte 02 bře, 2021 2:57 pm

Díky!
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Mcx » úte 02 bře, 2021 7:34 pm

radeksindy píše:Uhláky byly například v polovině 20. let v provozu třeba na Báňské dráze pro přepravu uhlí. To byla ovšem uzavřená soukromá síť, byť v provozu ČSD.

Z Báňské dráhy putovaly vozy s uhlím do celé sítě ČSD, tyto nesměly?
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2617
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 02 bře, 2021 8:13 pm

Z Báňské dráhy putovaly vozy s uhlím do celé sítě ČSD, tyto nesměly?


Na vozy patřící nebo pronajaté Báňské dráze byly uzavřeny běžné smlouvy jako u vozů soukromých. Tato zvláštnost byla dána tím, že ČSD provozovaly dráhu a na všechno ředitelství v Olomuci uzavíralo s různými částmi koncernu smlouvu. Přestože se všechny nitky železáren, dolů a jiných firem se scházejí v jedněch rukou, tak smlouvy uzavírala růná ředitelství - buď nejvyšší ředitelství VHHT, Severní dráha Ferdinadova, železárny nebo další. Jedna smlouva byla na vozy soukromé zařazené u ČSD, které se samozřejmě po síti ČSD pohybovaly, dále několik smluv na různé kategorie vozů - SDF, VZD atd.. Pro ty je společná následující citace ze smlouvy:
"... označí se domovskou stanicí "Mor. Ostrava - báňská dráha" a nápisy "Pouze pro přepravy na báňské dráze nebo mezi báňskou dráhou a stanicí Mor. Ostrava - Přívozem a závody spojenými s ní vlečkou"...".
O stanici Mor. Ostrava - Ostrava mám je velice hrubé povědomí, takže netuším kde byly vlečky, a které části stanice patřící kkStB/ČSD se přejížděly. Ale už od postátnění KFNB platí, že pro vozy zbylé FNB/SDF a WWB/VZD byla Mor. Ostrava jedinou stanicí, kde mohly volně přecházet na síť státních drah. Pro přepravy uhlí ven se používaly pouze vozy volného oběhu, to si ČSD pohlídaly (šlo jim o peníze).

Když na to dneska narážím, myslím že ostravský uzel patřil k tomu nejzajímavějšímu v naší síti. Vlastně tam byly tři úrovně vozů. První byly vozy jednotlivých závodů, které neměly přechodnost na Báňskou, pak vozy SDF, VZD, které mohly obecně po celé Báňské a pak vozy ČSD nebo u ČSD zařazené. K tomu úzká, úzké tramvaje ... modelářských motivů, že člověk nedohlédne.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » pát 05 bře, 2021 6:17 pm

Jo - jedna z ostravských drah původně železničních a posléze tramvajových byla v seriálu "Zaniklé tratě".
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » čtv 10 čer, 2021 5:13 pm

Prohlížel jsem si zase výše zmíněné fotografie uhláků se šikmými výztuhami v cukrovaru a zjistil, že na jedné fotce jsou hned tři varianty, lišící se čely (rovné, rovné s výztužemi vnějších polí a pak s lomenou horní hranou. Bočnice vypadají prakticky stejně, popisy jsou ale rozmístěny odlišně (částečně čitelný je jen na nejbližším voze). Pokud by byl původní negativ dochovaný a skleněný, dalo by se zjistit mnohem víc detailů.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 11 čer, 2021 11:55 am

Střelec: O kterou fotografii jde?
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr Berka » ned 13 čer, 2021 9:11 pm

Nemáte někdo detailní fotku průběžného táhla, té pružiny uprostřed, na vozech skupiny Ib (kkStB)? Tento detail mi nějak stále uniká.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » pon 14 čer, 2021 11:03 am

radeksindy píše:Střelec: O kterou fotografii jde?



Ta, na které je rozsáhlá konstrukce lanovky na pozadí a vozy pod ní mají ložiska zakrytá pytli. V popisce je něco vodním splachování, ochraně ložisek pytli a posunu soupravy vrátkem, datace ale chybí. Kromě výše zmíněných uhláků jsou tam ještě další typy.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 15 čer, 2021 9:21 pm

Aha, už jsem doma. ANo jsou rozdílné, protože uhláky podobných rozměrů a konstrukce si objednávaly společnosti docela dlouho. Začalo to v druhé polovině 60. let při výstavbě hlavních tratí a novovýroba skončila u ATE a BEB kolem roku 1885. Ale rekonstrukcemi byly obnovovány až do roku 1900, proto vzniklo spousta dalších variant. Špičaté čelnice jsou typické pro rekonstrukce ATE.

I když nebudeme brát v úvahu spodek, tak pořád podle rozvorů, provedení dveří, výztuh na čelní stěně, tvarů čelních stěn, kování, způsobu zaváraní, umístění a tvaru sedátka nebo vnitřních výztuh skříně dojdeme možná k 20 typům.

Vůz zcela vpravo je podle čísla jeden z typů ATE, stejně tak ten se špičatou čelnicí bude ATE. Druhý zprava se nejvíce podobá vozům BEB. Jednoklapkový je zajímavý, v provedení se sedačkou se nevidí často. asi bude ATE. kkStB je stavěly jen s budkou. Zadní větší typ krytý částečně zábradlím je StEG nebo KFNB.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » stř 16 čer, 2021 4:08 pm

20 typů "jednoho" designu? To už je pořádná souprava vozů, kde ani dva nejsou stejný...
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod jafobe » stř 16 čer, 2021 8:02 pm

Petr Berka píše:Nemáte někdo detailní fotku průběžného táhla, té pružiny uprostřed, na vozech skupiny Ib (kkStB)? Tento detail mi nějak stále uniká.


Pokud by stačila od BNB, ale netuším jaké je skupiny (ani pořádně nevím podle čeho to poznat)... nějaké vozy kkStB kolem jsou také, a fotil jsem toho víc, takže bych mohl někdy kouknout.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 697
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 16 čer, 2021 9:56 pm

Petře, ukotvení pružiny tažného zařízení nebylo zcela shodné pro všechny vozy voz.sk. Ib. Za výměnou a typizovanou část byly považovány šroubovky, vodítka, pružina, ale ne celé její upevnění.Typické provedení vypadá takto

_DSCF9137.jpg


a pro srovnání kotlák vozové skupiny Ib (XXXVI)

_DSCF9041.jpg


nebo 4. vozová skupina

_DSCF5267.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků