Z Báňské dráhy putovaly vozy s uhlím do celé sítě ČSD, tyto nesměly?
Na vozy patřící nebo pronajaté Báňské dráze byly uzavřeny běžné smlouvy jako u vozů soukromých. Tato zvláštnost byla dána tím, že ČSD provozovaly dráhu a na všechno ředitelství v Olomuci uzavíralo s různými částmi koncernu smlouvu. Přestože se všechny nitky železáren, dolů a jiných firem se scházejí v jedněch rukou, tak smlouvy uzavírala růná ředitelství - buď nejvyšší ředitelství VHHT, Severní dráha Ferdinadova, železárny nebo další. Jedna smlouva byla na vozy soukromé zařazené u ČSD, které se samozřejmě po síti ČSD pohybovaly, dále několik smluv na různé kategorie vozů - SDF, VZD atd.. Pro ty je společná následující citace ze smlouvy:
"... označí se domovskou stanicí "Mor. Ostrava - báňská dráha" a nápisy "Pouze pro přepravy na báňské dráze nebo mezi báňskou dráhou a stanicí Mor. Ostrava - Přívozem a závody spojenými s ní vlečkou"...". O stanici Mor. Ostrava - Ostrava mám je velice hrubé povědomí, takže netuším kde byly vlečky, a které části stanice patřící kkStB/ČSD se přejížděly. Ale už od postátnění KFNB platí, že pro vozy zbylé FNB/SDF a WWB/VZD byla Mor. Ostrava jedinou stanicí, kde mohly volně přecházet na síť státních drah. Pro přepravy uhlí ven se používaly pouze vozy volného oběhu, to si ČSD pohlídaly (šlo jim o peníze).
Když na to dneska narážím, myslím že ostravský uzel patřil k tomu nejzajímavějšímu v naší síti. Vlastně tam byly tři úrovně vozů. První byly vozy jednotlivých závodů, které neměly přechodnost na Báňskou, pak vozy SDF, VZD, které mohly obecně po celé Báňské a pak vozy ČSD nebo u ČSD zařazené. K tomu úzká, úzké tramvaje ... modelářských motivů, že člověk nedohlédne.