Cisterny na přepravu čpavku

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod MirekTT » stř 03 čer, 2015 8:00 pm

Dobrá tedy - a mohl být na tomto voze oranžový pruh s nápisem čpavek?
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod Tempotaxi » stř 03 čer, 2015 9:16 pm

Dal jsem tam prosím text od pana Maruny o žádným pruhu tam není nic napsáno. Na fotce tam také není žádný pruh.
Dále nápisů tam bylo více druhů, jako „čpavok – amoniak“ atd.
Na dalším voze zase žádný nápis není. 23/1011 – Butan.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod Tempotaxi » stř 03 čer, 2015 9:43 pm

Nebo také "čpavek - NH 3 ".
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod MirekTT » čtv 04 čer, 2015 7:16 am

Děkuji za informace a fotky. Tak nějak jsem si byť nerad myslel, že to asi je. Dvounápravový vůz vysloveně na převoz čpavku s nápisem v oranžovém pruhu neexistoval. Což je škoda, hodil by se mi víc. Postavím tedy 4n, možná dokonce ten slovenský, který to měl na Břeclavsko nejblíž.

Zkusím se ptát dále. V rámci oživení zamýšleného vlečkového provozu bych si ještě rád pořídil kotlový vůz na přepravu čpavkové vody. Nevím přesně, k čemu tahle komodita sloužila, ale mohl bych ji považovat za odpad při výplachu chladícího systému v masokombinátu?
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod E27 » čtv 04 čer, 2015 8:02 am

Čpavková voda je slangový výraz pre amoniakovú vodu technickú. Je to vedlajší produkt výroby dusíkatých hnojív.
Je to asi 24% roztol NH3 vo vode. je to žieravina! Jeho využitie je rôzne. Nie je to odpad z chladiacich systémov. Najčiastejšie využitie je ako ďalší produkt k výrobe hnojív, ako činidlo a neutralizátor.
K malým cisternám s oranžovým pruhom by som bol opatrný, pretože v Dimitrovke boli aj také cisterny, no neviem čo sa v nich vozilo. A Dimitrovka = Duslo Šala, pretože Duslo bol kedysi dávno odštepný závod CHZJD.
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod Svratka » čtv 04 čer, 2015 8:06 am

Tempotaxi:

Čtyřnápravové kotle na čpavek o kterých je zde řeč, byly (a ještě i jsou) několikerého provedení. Starší typ měl ještě zábradlí brzd.ploš.zhotovené z L profilů (podobně jako ostatní typy kotlů z té doby) a samozřejmě staré podvozky. Novější provedení tohoto vozu již má zábradlí z ohnuté trubky. Staré podvozky má též. Vozy staršího typu snad ještě existují, vlastní je snad Unipetrol a možná i Duslo Šaľa. Ovšem v provozu vidět nejsou... Vozy s trubkovým zábradlím ještě trochu vidět je, hlavně Duslo Šaľa s nimi jezdí docela ještě intenzivně a mají je i ve slušném stavu. Unipetrol je též ještě provozuje(do Nového Sedla a Neratovic). Většina řady je buď již dávno zlikvidována, nebo jsou léta s propadlými revizemi odstaveny (Transportservis v Berouně, Unipetrol v Mostě a okolí, taky stály v Neratovicích), pokud se vozy pohnou, tak spíš do šrotu (vzpomínám si na likvidaci ve Svitavách). Taky se něco říkalo o využití vozů coby statické zásobníky na plyn (nějaká rezerva), ale nechci spekulovat.
Další typ je provedení bez sluneční clony (dvojité střechy). Dle mých pozorování těchto vozů bylo méně a zajímavé je, že měly už podvozky Y25. Tedy odhadem je možno je považovat za nejnovější v rámci vzpomínaných typů. Ovšem záhadou je, zda ještě vůbec jezdí? Dle evidence jsou v provozu vozy čísel 33 54 781 1 061-66, ale domnívám se, že se jedná o vozy Linde Technoplyn, které mají kotel izolovaný, tedy hranatý. Ovšem jestli to není rekonstrukce kotle?

Novější typy kotlových vozů na stlačené plyny již byly mnohem delší. Stavěly se mnohem později, takže měly již podvozky Y25. Ale to už je jiná kapitola...

Uvítal bych více fotografií na dané téma. Každý poznatek je cenný, dostupných informací o vozech je pramálo. Ještě snad dotaz k výše uveřejněným fotografiím, lze doplnit datování a lokalizaci snímků? Děkuji.
Svratka
 
Příspěvky: 268
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod MirekTT » čtv 04 čer, 2015 9:01 am

:arrow: E27 Děkuji za ujasnění.
Informací není nikdy dost a to platí i o vagonech. Každopádně oživit vlakovou soupravu vozidlem, které se sice normálně vyskytovalo, ale nikdo ho nedělá, je dobrý počin. A Tempotaxi je důkazem, že to není nic nemožného. :wink:
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod E27 » čtv 04 čer, 2015 9:12 am

Ja som založený práve na jeho práci pretože získať továrenský model nie je problém, ono tie cisterny bežných výrobcov existujú a využíva ich hlavne petrochemický priemysel. Priemysel chemický a hlavne československý mal a má svoje vozne, ktoré nemá záujem riešiť svetový výrobca, pretože je to pre neho neatraktívny model. A ak už podlahne tlaku, tak nacápa na vozne nápisy, ktoré neodpovedajú skutočnosti alebo ten vozeň má od skutočného ďaleko..
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod Jirka78 » čtv 04 čer, 2015 10:15 am

Ahoj, jelikož plním železniční cisterny čpavkem ( i ho vyrábíme ) od roku 1997, trochu bych to tu doplnil. Vezmu to od nestarších příspěvků.

Cisterny na zkapalněné plyny nemají nahoře plnící hrdlo - dóm, ten je pro kapaliny ( já plním dehet, fenol , dříve surový benzín, stáčíme hydroxid sodný, kyseliny fosforečnou, chlorovodíkovou, zmiňovanou čpavkovou vodu apod ). Dole pak má na každé straně dva ventily - menší je plynná fáze, větší kapalná fáze a velké kolo pro hydraulické ovládání středových ventilů - systém EVA a nebo systém GESTRA ( u nás minimálně ).

Co se týká stříšky, mají ji jen některé, je to proti slunci, nádrže ve výrobě někdy přes léto i chladíme vodou. Pro zajímavost, konečný přetlak po naplnění cisteren je v zimě cca 0,5 - 0,7 MPa, přes léto běžně 1,2 - 1.4 MPa.

Značení - u nás všechny mají oranžový pruh, mohou být bez nápisu, nebo s ČPAVEK, AMONIAK, NH3, ČPAVEK KAPALNÝ, ČPAVEK BEZVODÝ - eventuálně další kombinace uvedeného. Ale především, na každé cisterně je štítek, na kterém jsou vyražené plyny, které se mohou plnit a jejich množství. Takže zboží se pozná podle překlápěcích cedulí a polepek.

Dvouosý kotlový vůz nám jezdil z Rakouska, ale velmi zřídka, řekl bych cca 1-2 za rok, vzhledem k maximální únosnosti 40 tun a vlastní váze vozu se do něj plnilo málo, jestli si to vybavuji správně, tak asi kolem 15 tun. 4-osé malé se plní 29,4 tuny a velké se plní cca 41 tun.

K té čpavkové vodě, chodí k nám na likvidaci a koncentrace se velmi různí, bývá to vedlejší produkt při výrobě ( odpad ) , ale často taky z chladících zařízení. Co si pamatuji, tak občas zimní stadion a jednou nějaký masokombinát. Když totiž to zařízení potřebujete odtlakovat ( porucha, opravy, revize tlakových nádob a plynových zařízení, doplnění nebo výměna chladiva) , dělá se to do vody.

Co se týká vozů v Novém Sedle, většina je majetkem Sokolovské Uhelné a do Neratovic a i jinam se kapalný čpavek dodává. Výjimečně i ve vozech odběratelů.

Pokud vás zajímá ještě něco, pokud budu vědět, nebo budu vědět, koho se zeptat, doplním.
Jirka78
H0 cca 3. - 4. epocha DCC
Jirka78
 
Příspěvky: 63
Registrován: sob 24 zář, 2011 5:27 pm
Bydliště: Rotava

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod MirekTT » čtv 04 čer, 2015 10:43 am

Parádní informace, díky Jirko.

Jirka78 píše:......Značení - u nás všechny mají oranžový pruh, mohou být bez nápisu, nebo s ČPAVEK, AMONIAK, NH3, ČPAVEK KAPALNÝ, ČPAVEK BEZVODÝ - eventuálně další kombinace uvedeného. .....
Za sebe tedy už jen vložím drzý požadavek o konkrétní předlohu: hledám 4n kotlák s oranžovým pruhem a nápisem čpavek konkrétního čísla z osmdesátých let a méně. Podniková příslušnost libovolná. Máte někdo?
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod E27 » čtv 04 čer, 2015 11:38 am

Jirka78, v Dusle šaľa to majú ako vedlajší výrobný produkt, nie ako odpad z chladiacich zariadení. Je mi to zvláštne, pretože čpavková voda je špecifická chemická zlúčenina vzorec NH4OH.
To, čo u Vás likvidujete, môže byť čpavková voda, ale táto musí mať koncentráciu presne 24 alebo 25% vo vode. Inak to je čpavkový kal a nie produkt, ktorý sa balí a predáva.
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod E27 » čtv 04 čer, 2015 11:43 am

zdroj k-report.net ( lump )

Obrázek
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod Jirka78 » čtv 04 čer, 2015 11:55 am

E27 píše:Jirka78, v Dusle šaľa to majú ako vedlajší výrobný produkt, nie ako odpad z chladiacich zariadení. Je mi to zvláštne, pretože čpavková voda je špecifická chemická zlúčenina vzorec NH4OH.
To, čo u Vás likvidujete, môže byť čpavková voda, ale táto musí mať koncentráciu presne 24 alebo 25% vo vode. Inak to je čpavkový kal a nie produkt, ktorý sa balí a predáva.

Ahoj, tady jsme se jen nepochopili, ten odpad byl myšlen, to co se vozí k nám. Jinak věřím, že je to jinde i finální produkt. K nám vozí například čpavkovou vodu i z přádelny v Nejdku, doberou se k ní prý nějak při čištění vlny, jen ji nevozí po kolejích ale autem. My když vyrábíme kapalný čpavek, tak ze čpavkové vody, která má asi 5 % postupným zahušťováním až se dostaneme na čpavek bezvodý 99,85 %. A všechny mezistupně jsou čpavkové vody tuším cca 5% , 15% , 33% a výsledný kapalný. Jinak tu čpavkovou vodu 33% čerpeme do komína pro snížení emisí ( něco jako močovina u dieslů ).

Takové cisterny plním běžně ( je to ta malá, 29 tun ), jen u nás máme ta ovládací kola na střeďáky červená, vlevo na boku kotle ve výšce oranžového pruhu je ten štítek s uvedenými plyny a množstvím. Až se tam dostanu, udělal bych nějaký fotky. Jinak ty Crash nárazníky jsou otázka posledních cca 2-3 let, před tí byly klasické. Modrá záslepka kapalná fáze, zelená plynná, dřív většinou buď obě červené, nebo černé a nebo i klidně v barvě kotle.
H0 cca 3. - 4. epocha DCC
Jirka78
 
Příspěvky: 63
Registrován: sob 24 zář, 2011 5:27 pm
Bydliště: Rotava

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 04 čer, 2015 12:14 pm

Svratka píše:Tempotaxi:
Uvítal bych více fotografií na dané téma. Každý poznatek je cenný, dostupných informací o vozech je pramálo. Ještě snad dotaz k výše uveřejněným fotografiím, lze doplnit datování a lokalizaci snímků? Děkuji.


Černobílé fotky jsou ve vagonářském muzeu ve Studence.
Barevná fotka v roce 2011.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Cisterny na přepravu čpavku

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 04 čer, 2015 12:39 pm

MirekTT píše:Děkuji za informace a fotky. Tak nějak jsem si byť nerad myslel, že to asi je. Dvounápravový vůz vysloveně na převoz čpavku s nápisem v oranžovém pruhu neexistoval. Což je škoda, hodil by se mi víc. Postavím tedy 4n, možná dokonce ten slovenský, který to měl na Břeclavsko nejblíž.

Zkusím se ptát dále. V rámci oživení zamýšleného vlečkového provozu bych si ještě rád pořídil kotlový vůz na přepravu čpavkové vody. Nevím přesně, k čemu tahle komodita sloužila, ale mohl bych ji považovat za odpad při výplachu chladícího systému v masokombinátu?


Nejsem vagonový odborník, ale dvounápravové kotlové vozy jsou záležitost do konce 50 let. Pak už jen čtyřnápravové. Žádné pruhy a ani nápisy na dvounápravových vozech nejsou. Ale pár příkladů je. Zde na vláknu je dvounápravový beranový vůz na přepravu chloru, kde je žlutý pruh a nápis „Chlor“. Dále jsou třeba na voze nápisy „Kofola“. Ze starší produkce (rok 1924) je třeba nápis „Formaldehyd“.
Pokud je zájem mít na vlečce dvounápravové vozy, tak budou jen vozy bez nápisů. Nezáleží na nápisech a pruhách, ale na výstroji kotlového vozu. Pokud to bude éra ČD tak přepravu zajišťuje kamionová doprava.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků