Speciální drážní vozidla.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod radeksindy » pát 14 srp, 2015 6:40 pm

Brejla: Navíc mi není jasné, jaký by mělo význam zde prezentovat plán budoucího modelu, když na předchozí dotazy a prosby o dokumentaci nikdo nereagoval a autor asi předpokládal, že nikdo nic nemá.

Protože někdy sice nevíme jak to přesně je, ale víme jak být nemá. Třeba tady dokážeme říct, který vůz to není a taky dokážeme říct, že neponese normální číslo.

Osobu neznám, přispěvky velice dobře.

Znáš, ale už nepamatuješ. Dnes už sice na Kladně nebydlím, ale občas se tam stavuji. Více když tak SZ.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod rkwa » pát 14 srp, 2015 7:16 pm

O speciální vozy se moc nezajímám, ale vůz pod jeřábem MO Bratislava je evidentně SSym DRG neboli Px 6.vozové skupiny.
Prosím tě, máš k tomu polskému "Otdr" alespoň nějaké údaje (rozvor , délka přes nárazníky) - už jenom proto, že v Polsku by to byl nějaký vůz řady Pd apod (v knize o vozech PKP z r 1960 jsem napočítal 13 různých do r 1945 stavěných 2n plošinových vozů - asi početnějších řad ). Pokud máš, zkusím se v Polsku poptat po výkrese.
rkwa
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod radeksindy » pát 14 srp, 2015 8:31 pm

Tady na fotce je náš Otdr, ten má ložnou délku rovných 10 m. Má 7 krakorců mezi podlahou a spodní podélnou výztuhou. Vůz na obrázku na začátku diskuze jich má 8. Také má o něco málo delší vzpínadlo v rovné části. Mně to připomíná vzpínadlo, které se vyskytovalo na polských meziválečných vozech, které vycházely z německých výkresů. Proto tipuji vůz ex PKP, ale žádné podklady nemám.

_Otdr_9-30610_Luzna_u_Rakovnika_16_05_2009.JPG


Carstens zmiňuje jednu verzi označenou S 90, která zůstala po válce u DB v Německu. Vzpínadlo by sedělo, uvádí se rozvor 6,5m, ložná délka 10,2m, u PKP měl mít řadu Pddk. Německý zdroj uvádí ložnou váhu 20 t, což by se pro jeřáb hodilo. Bohužel vůz mohl kvůli montáži jeřábu dostat spoustu vylepšení, takže ani to vzpínadlo nemusí být originální. Hledal bych vůz s ložnou délkou min. 10,2 m, spíše trochu víc.

Použití Px pro jiný jeřáb mi ještě připomíná, že na K-repu bylo zmíněno, že by to mohla být fotka z doby elektrizace tratí na Slovensku (s ohledem na typ lokomotivy). Takže by tipoval půlku padesátých let a to teprve výroba Otdr běžela (poslední série 1956 a 1959). V té době se tady ještě válela spousta odstavených cizích vozů, takže by se přestavba nabízela.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 14 srp, 2015 8:40 pm

Podvozek pro Krokodýla může být opravdu SSym. Ale přesto mně připadá prostřední část bočnice kratší. Nožná, že se jedná jen o špatné nafocení. Ale jinak děkuji a o vozu jsem také uvažoval.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 14 srp, 2015 8:56 pm

Vůz Pddk.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod radeksindy » sob 15 srp, 2015 9:28 am

U PKP se pod řadou P (platforma) skrývají jak naše plošinové, tak nízskostěnné.

Na internetu se mi podařilo najít tento vůz: http://www.covalus.ovh.org/wag/pdkk.jpg

Je to jen skica, ale čekal bych že náš vůz bude novější, možná o trošku větší. Ale myslím, že není potřeba hledat přesný typ vozu. Stejně to budeme jen odhadovat. Podle výšky postav se bych odhadl rozvor na 6,5m, ale delší než naše Otdr, ložná délka určitě 10,5m, možná o trochu více. Spíše bych se soustředil, aby při pohledu na bok vypadal stejně.

Z obrázku je vidět, že asi nejde o jeden vůz, ale o dvojici. Podle mě je na voze jako protizávaží velká betonová kostka. Ty sis tam dal bednu a jen malý kousek betonu. Ve skutečnosti bych řekl, že kvůli té kostce nemohlo být rameno pokládáno na stejný vůz, ale na druhý. Druhá kostka betonu za hákem jeřábu leží spíše na jiném voze na vedlejší koleji. Druhý vůz vypadá, že je asi jiného typu, ale to už je jedno. Další věc jsou klanice. Na tvém voze jsou 4 a v plné výšce, ale to by mohlo při práci vadit. Skutečné vozy jsou bez klanic, je tam jen jediná, velmi malá u kostky.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 15 srp, 2015 12:53 pm

Protizávaží velká betonová deska. Mně to zase připadá, že takhle postavené závaží je moc nestabilní a při nárazech bude nebezpečí převrácení. Podle mě se jedná o bednění, které se usazovalo pro budoucí základy sloupového vedení.
Jeřáb byl vždy uložen na jedné polovině vozu tak, aby ramenem mohl zvedat břemena z druhého vozu.
Je tam jedna malá klanice. Podle mě tam asi zůstala, že nešla sundat. Na druhé půlce jsou asi 4 krátké klanice, protože zde byl asi uložen kruhový průřez nákladu a klanice zajišťovaly náklad proti posunutí. Já jsem doplnil vůz montážní bednou velkou klanici, aby zde šla natáhnout plachta pro ukrytí jeřábových prostředků. Všechny jeřábové prostředky nejsou jen v nářaďovém zavřeném vozu.
Ale to vše jen úhel pohledu nebo náhledu na danou problematiku.
Při stavění modelu jsem nikdy nepsal, že stavím dokonalou repliku fotky. Je zde plno neznámých věcí. Jen stačí porovnat jeřáb na železničním voze a jeřáb na Tatře. Připouštím, že se jedná o jeřáb HOJ 4, ale každý je jiný. To samé platí i o železničním voze. Sám Radku píšeš, že není potřeba hledat správný typ vozu a stejně se bude vše jen odhadovat.
Model jsem postavil, každý má právo si říci svůj názor a pro jiného modeláře je to návod, že model malého jeřábového vozu lze postavit. Jen záleží na samém modeláři, zda postaví model tak nebo onak. A každý modelář při dokončeném modelu si řekne, že mohl zase vše udělat jinak. A tak se zase vracíme na začátek a to je dokumentace, technické zvládnutí projektu a modelářskému polotovaru, které v přepočtu neodpovídají velkému vzoru.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 15 srp, 2015 5:19 pm

Základem modelu je zakoupený podvozek Nsk od f. „cs train,“ který je upraven. Nepotřebná část je odříznutá a postupně se přilepují další díly podvozku.
Obrázek
Jenže po konzultaci s autorem knížky, jsem musel spodek vozu na přepravu výhybek předělat. Vyřezaná část se musela prodloužit a doplnit bylo potřeba boční podélník. Dále bylo potřeba ještě doplnit další díly, které se postupně dolepovaly.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod radeksindy » sob 15 srp, 2015 5:57 pm

Samozřejmě není nutno ten druhý vůz stavět, ale většinou je převozní jeřáby měly. Jestli to bylo kvůli možnosti odložit si i na druhou stranu, to nevím. Ta kostka mi jako bednění nepřijde, má to poměrně hladku strukturu. Faktem je, že na zátěž je to nešikovně postavený, taky bych ji čekal položenou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 15 srp, 2015 6:16 pm

Po nastříkání je vzhled daleko lepší. Zatím je to jen základ pojezdu. Ještě schází plno dílů přilepit na pojezdový rám. Nakonec se vyrobí šikmá rampa a přidržovací zařízení.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

:arrow: Ono není bednění jako bednění. Každý zná, že bednění je dřevěné (prkna, fošny a hranoly), ale pro úsporu a několikáté použití bylo bednění překližkové, které bylo rozebíratelné po deskách.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Polabský » sob 15 srp, 2015 6:22 pm

Mám jen obecnou připomínku k transportní poloze ramene jeřábu.
U takhle malého je pravděpodobnější poloha přes střed vozu, než na druhý (krycí) vůz, protože při spuštění do dorazu, kozy na vlastním voze, je rameno méně dynamicky i staticky namáháno. Navíc i provozně vytvořit dvojici s krycím vozem je značně nepraktické.
Krycí vozy byly užívány u podstatně větších jeřábů, kde se rameno v transportní poloze nevešlo do průjezdného profilu.
Pak se rameno ukládalo na kozu krycího vozu a odpojoval se pohon a aretace otoče.
Hezký večer.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 15 srp, 2015 6:35 pm

Rameno se pokládalo na kozu. Zde právě u tohoto jeřábku žádná pevná koza není vidět. Tak bude asi sklopná směrem k betonovému závaží. Což je další vylepšení modelu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod radeksindy » ned 16 srp, 2015 9:43 am

Polabský:
Možná si nerozumíme. Teď nevím co se myslí pojmem krycí vůz, ale asi mám na mysli něco jiného. I ty nejmenší 5t jeřáby za dob c. a k. železncic měly k sobě plošinový nebo nízkostěnný vůz. Byla to taková pojízdná pracovní plocha, protože například při práci na širé trati nebylo nikde místo kam si odložit nebo kde něco připravit. Vozy se dají občas v různých pramenech najít, občas jsou v archivech zmínky o jejich přidělení, výměně atd. Vozy byly k jeřábům trvale přiděleny a někdy jich bylo i víc. Předpokládám, že po válce to také tak mohlo být.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 16 srp, 2015 10:56 am

Ve stavbě vozu jsem postoupil dál. Sklopná čelnice je sestavena a přilepena. Pak následují čelní klanice a tažné kotvičky. Výroba popisových desek a jejich přilepení. Jen místo loga ČD je ČSD.
Vůz má číslo 41 54 341 5 094-2 Kbkks.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Tak už jen šikmou rampu a přidržovací zařízení výhybek.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 16 srp, 2015 7:20 pm

Sestavená a přilepená šikmá rampa.
Obrázek
Ještě udělat spodní přidržovací zařízení. Před další stavbou jsem pro kontrolu naložil vůz rozřezanou výhybkou.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků