Speciální drážní vozidla.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 09 srp, 2015 4:46 pm

Železnice musí pečovat o opravy a údržbu vlastního zařízení a vozidel. Zde budou vozy pro stavební vlaky, stroje a zařízení pro údržbu tratí a vozidla umožňující provoz jiných vozidel.
V knize „Speciální drážní vozidla (Peter Bado, Václav Jelínek) je pěkná fotka drážního jeřábu.
Obrázek

Stavba oplenového vozu Otdr je jednoduchá. Na stavbu jsem použil polotovary od f. Raboesch a od f. Evergreenu. Dále jsou použity ložiskové domky od f. Romfordu. Rozsochy jsou vlastní odlitky.
Automobilový jeřáb ČKD AD 060 vyrábí firma „JMPK Modell“. Zde jsou pak potřebné díly.
Obrázek

Jeřábový vůz pak dostal číslo Otdr 9-29786, protože číslo vozu na fotce je nečitelné. Prostě zajímavý model, který bude jistě ozdobou traťového hospodářství.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Rozdíl mezi knižní fotkou a hotovým modelem.
Na dvounápravovém železničním voze je rameno, které má trojúhelníkový průřez, ale mechanická část jeřábu je totožná, která je ve stavebnici. Ve stavebnici je ale rameno jeřábu, které má čtverhranný průřez. Oba dva typy ramen mají přihrádkovou konstrukci o délce 6,3 m, která je doplněna nástavcem o délce 3,7 m.
Podle kamarádů je spodek jeřábu a řídicí část totožná. Jen motorová část je zvětšena. Dále je jiné závaží a další vzpěry, které vedou od motorového prostoru. Zvedací píst je jen jeden, na modelu jsou dva. Dále profil ramena připomíná typ jeřábu AD 080. Podle kamarádů je jeřábek dělán asi podomácku v „STS Chvojkovice“.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2672
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod forex » ned 09 srp, 2015 5:43 pm

To je pekny jerabek. Na kolik to tak vyjde uhrnem?
Digital Roco - Multimaus
Ep.IV
forex
 
Příspěvky: 1146
Registrován: úte 16 črc, 2013 5:46 am
Bydliště: Praha

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod E27 » ned 09 srp, 2015 6:37 pm

Videl som na živo, môžem odporučiť na kúpu Forex :wink:
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod radeksindy » ned 09 srp, 2015 7:52 pm

Pokud je to speciální vůz (vůz pro zvláštní účely), tak zřejmě neponese číslo vozu volného oběhu. Vůz volného oběhu by zase nebyl černý, ale červenohnědý jako jiné vozy.
radeksindy
 
Příspěvky: 1835
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 10 srp, 2015 3:52 pm

radeksindy píše:Pokud je to speciální vůz (vůz pro zvláštní účely), tak zřejmě neponese číslo vozu volného oběhu. Vůz volného oběhu by zase nebyl černý, ale červenohnědý jako jiné vozy.


Ono je to hezké, že jsi poradil ohledně barevného provedení, ale potřebuji číslo a číslo na fotce je nečitelné. Je jen čitelné logo ČSD, ale zda se jedná o SV nebo EL to nelze zjistit. Ale podle délky písma ČSD, tak budou tam pod ním asi tři písmena a ještě pod, jsou tři nebo čtyři čísla. Trochu jsem si pohrál jen výřezem popisové desky. Ale to jen hádám.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2672
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 10 srp, 2015 8:34 pm

Sey - píše na k-reportu.
Tempotaxi, nechci Vám kazit radost z netradičního vozu, ale bohužel záměna typu nástavby přináší problém v podobě odlišného pohonu hydraulických čerpadel.

Na fotografii skutečného jeřábového vozu je použita nástavba zvaná "HOJ", vypadá to na HOJ 4, jednu z prvních co se začala montovat na podvozky Tatra 111, tato a další její varianty (až po AD 070 a následovné, které už poháněl motor podvozku) měly pohon čerpadel zajištěn benzínovým motorem, zabudovaným přímo v otočném svršku, zde v té velké bedně za čepem výložníku.
Obrázek
AD 070
http://forum.valka.cz/topic/view/85487/CZK-AD-070-1-automobilovy-zeriav

Stavebnice zřejmě představuje nástavbu AD 060, která však byla poháněna motorem vlastního podvozku, pohon čerpadel by v případě použití této nástavby musel být řešen jako u současných vozů s nástavbou z AD 80, tj. externím motorem.

Vzhledem k jednoduchosti technického řešení a tudíž i následného hojného použití nástavby s vlastním motorem na otočném svršku, kde odpadá převod tlaku oleje otočným převaděčem, či převod točivého momentu pro čerpadla v případě jejich uložení v otočném svršku, považuji použití nástavby AD 060 na železničním voze za málo pravděpodobné, což je ale pouze můj skrovný fakty nepodložený názor .
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2672
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 10 srp, 2015 8:58 pm

(1961) Tatra 111 HOJ 4
Značka Tatra
Země Československá republika
Typ Tatra 111 HOJ 4
Rok 1961
Motor (typ, počet válců) 12
Chlazení vzduch
Kubatura (ccm) 14825
Vrtání (mm) 110
Zdvih (mm) 130
Výkon (výkon/ot.min) 180 koní / 1800
Vstřikování (značka, typ) Motorpal DOP 120 S 525 - 2 ks.
Karoserie (počet dveří) autojeřáb
Délka (mm) 10420
Šířka (mm) 2500
Výška (mm) 4010
Rozvor (mm) 4175 / 1220
Rozchod před/zad (mm) 2080 / 1800
Pohotovostní hmotn. (kg) 8960
Celková hmotnost (kg) 10420
Pohon 6x6
Převodovka man. 4+1 x 2
Pneu 10x20
Rychlost (km/h) 61,5
Nádrž (objem l) 135
Palivový systém dvě mechanická čerpadla Motorpal
Elektřina 12 V
Výroba od r. 1942 (všechny modely Tatra 111)
Výroba do r. 1962
Výložník jeřábu je dlouhý 6 metrů a je možné jej prodloužit nádstavkem na 8,5 metrů. Jeřáb zvedne břemeno o váze 4 tuny do výše 6,5 metrů, s prodlouženým výložníkem břemeno 2500 kg do výšky 8,8 metrů. Jeřáb je poháněn hydraulicky, čerpadlo pohání vzduchem chlazený motor Tatra 14/52, který vychází z typu, jež byl používán již před válkou v automobilech Tatra 52

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2672
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 11 srp, 2015 8:32 am

Předělávat jeřábek už nebudu. Musel bych model jeřábku rozložit na jednotlivé díly a vteřinové lepidlo někdy opravdu drží a bez poškození dílů se demontáž neobejde.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2672
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 11 srp, 2015 8:45 am

V knize „Speciální drážní vozidla (Peter Bado, Václav Jelínek) je upravený vůz Kbkks (Nsk) pro přepravu vyhybek.
Obrázek
Obrázek

Základem modelu je zakoupený podvozek Nsk od f. „cs train,“ který je upraven. Nepotřebná část je odříznutá a postupně se přilepují další díly podvozku.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2672
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod radeksindy » úte 11 srp, 2015 9:03 am

Takže abych to shrnul. Vznikl model jeřábového vozu podle jedné černobílé fotky, z které není nic vidět. Místo plošinového vozu na fotografii si postavil Otdr (vůz na fotografii není Otdr, ale jiný typ), na to si dal první jeřábové rameno, které se nabízí jako model. Na to se prskly popisy Otdr jako vozu volného oběhu, ačkoli je zřejmé, že tam má být číslo vozu pro zvláštní účely. Každý to holt s modelařinou vidí jinak.
radeksindy
 
Příspěvky: 1835
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod sidlo » úte 11 srp, 2015 9:40 am

Shrnovat to nebudu, jenom postřeh.
Někdo tu modelařinu jenom vidí, někdo ji i dělá.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2220
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod VojtikJ » úte 11 srp, 2015 10:40 am

radeksindy: místo toho frflání jsi mohl napsat jakej přesně to je vůz, jakej jeřáb, jaký tam jsou popisky atd... Teorii máš dobrou, ale vůbec to k ničemu nepomohlo :D
Vůz plní účel a to je hlavní :)
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod forex » úte 11 srp, 2015 10:45 am

Jojo, a hlavne z toho ma radost. :) Teoretiku tady je mraky, skoda, ze nelozej po nebi, nemuselo by bejt takovy vedro.
Digital Roco - Multimaus
Ep.IV
forex
 
Příspěvky: 1146
Registrován: úte 16 črc, 2013 5:46 am
Bydliště: Praha

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod Tempotaxi » úte 11 srp, 2015 11:20 am

Já to také shrnu.
Nejprve jsem se ptal, všech kamarádů, kteří stavějí automobilové modely co je na železničním voze za jeřáb. Zde jsem dostal odpověď, že to bude pravděpodobně jeřáb AD 050 a AD 060. Přitom se jedná o jeřáb HOJ 4, který většinou zná každý v novějším provedení (modrá Tatra). Tu znám i Já. Ale starší modely jeřábu prostě neznám.
Za druhé model vozu. Zda se jedná o plošinový vůz nebo vůz Otd, Otdr to také netuším, ale bral jsem to podle vzpínadla. Ale psát jiný typ Otdr je moc laciná odpověď. Zase se budu ptát, o jaký typ vozu se jedná.
Za třetí. Navštívil jsem plno muzeí, kde je vystavena železniční tématika a kde jsou také modely železničních vozů a lokomotiv. Přesněji řečeno jsou to makety pro představu návštěvníků, jak mohl velký vzor vypadat.
Za čtvrté. Číslo vozu bude, ale zase jaké. Vím, že číslo Otdr tam nepatří, ale neznám to správné číslo. Nebo si číslo můžu vymyslet, třeba „jeřábový vůz 945“.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2672
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Speciální drážní vozidla.

Příspěvekod radeksindy » úte 11 srp, 2015 12:55 pm

Problém je v tom, že se tady teď začne probírat to, co se mělo probírat PŘED stavbou vozu. Zjistit si co je to za vůz, co je tam za jeřáb atd. se mělo dříve než se vůbec poprvé řízlo do materiálu.

1. Vůz je zcela evidentně delší než čsl. konstrukce, vůz Otdr je možné vyfotit třeba v Lužné, Otd byl rozměrově shodný. Jako první vodítko slouží třeba počet krakorců mezi podlahou a spodní podélnou výztuhou, resp. jejich počty mezi třmeny na klanice. Podle mého se jedná o polský meziválečný vůz, ale určovat to podle této fotky (když i to vzpínadlo prakticky není vidět), je nemožné.

2. Že je jeřáb na fotografii jiné konstrukce je také vidět na první pohled. Zjišťovat z kterého jeřábu pochází je nutné PŘED stavbou a ne teď v diskuzi nad výsledným modelem.

3. Také neznám správné číslo vozu, ale vím, že tam nepatří číslo vozu volného oběhu. A navíc pod něj napsat "Jeřábový vůz".

Mě na tom přijde nezoufalejší ten postup. Z pár dní v rychlosti zbastlíš model a pak nad jeho fotkou s pomocí lidí z různých diskuzních fór zjišťuješ, jak to mělo být správně. Je to normální?
radeksindy
 
Příspěvky: 1835
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Vladimír_B a 2 návštevníků