Stránka 1 z 2

Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: stř 05 srp, 2015 9:05 pm
od kokr
Koupil jsem na burze stavebnici vozu Cl 31 od KuBera. Je to moje prvotina z leptů, ale bohužel stavebnice je bez návodu. Po sestavení skříně jsem zjistil, že si nejsem jistý jak ztvárnit stupačky. Pochopil jsem jak mají být postaveny ze stavebnice, ale reálný stav byl asi jiný. Domnívám se, že podélník nebyl hladký, ale z U profilu. Ze stavebnice ale spíše vyplývá, že po ohnutí podélníku má být hladký a vyztužení směřováno pod vůz. Prosím o radu, kdo stavěl tento vůz.
http://www.lepty.cz/petr/eshop/1-1-HO/1 ... -kompletni

http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... p3?ind=165

Podobný vůz jsem zachytil v Praze. Děkuji.

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: sob 31 říj, 2015 10:42 pm
od kokr
Stavba pokročila a dosti proběhla intuitivně. Povedlo se mi získat fotky torza podobného vozu ze Slovenska( CDl 1931), kde byla vidět přepážka v interiéru k přístavku. Snažil jsme se interiér napodobit s přihlédnutím k výkresu a fotek ze Slovenska . Je to můj první lept a myslím, že je nic moc. Nicméně nikdo lepší nedělá, takže je nutné improvizovat a neztěžovat si. Upravil jsem zábradlí u přechodové lávky, kde ještě doplním lišty oplechování. Sháním teď dvojkolí a přemýšlím, co tam dám za kinematiku. Chtěl bych naznačit nějaké ústrojí na podvozku, ale nemám žádné fotky. Případně prosím o fotky či cokoli.

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: ned 01 lis, 2015 8:30 pm
od A2C
Motivoval si ma k stavbe, časom ho postavím :)
Sedačky si zohnal ako stavebnicu či vlastné dielo? :)

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: pon 02 lis, 2015 9:44 pm
od kokr
Tak to jsme rád. Interiér je udělán z plastových bezpečnostních cedulek. Je to ta na které model leží na předchozí fotografie. Zjistil jsme že musím odstranit přechodový můstek, protože bych to pod ním nedokázal nastříkat. Hodně zdaru.

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: čtv 28 led, 2016 7:50 am
od kokr
Stavba pomalu postupuje. Koupil jsme na burze podobné mosazné nárazníky, které jsme upravil, aby byly pro lehčí konstrukce. Uřezal jsme brzdové zdrže a nahradím je plastovími od vozů ADA, nevím o podobnějších. Lept jsme očistil Isopropelenem a zbytek budu lepit na vůz vteřinovým lepidlem. Vůz je sestaven na sucho.

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: čtv 28 led, 2016 7:53 am
od milan ferdián
Tak to vůz brzo uvidíme v provozu naživo.II.epocha,začíná být hodně oblíbená a ani se nedivím :wink: .

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: čtv 28 led, 2016 2:55 pm
od kokr
Bohužel ho chci do začátku 3 epochy. Tedy ideálně nějak po WWII, ale nevím, v jaké barvě bych ho měl udělat. Přemýšlel jsme do červené JAWA, ale nevím, kdy došlo k přetření ze zeleného provedení. Pokud ale k tomu došlo někdy po roce 1965, tak bude raději v zeleném. Prosím o radu.

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: čtv 28 led, 2016 3:21 pm
od marwin
kokr píše:Bohužel ho chci do začátku 3 epochy. Tedy ideálně nějak po WWII, ale nevím, v jaké barvě bych ho měl udělat. Přemýšlel jsme do červené JAWA, ale nevím, kdy došlo k přetření ze zeleného provedení. Pokud ale k tomu došlo někdy po roce 1965, tak bude raději v zeleném. Prosím o radu.


Ahoj,
s barvou ti bohuzel neporadim. Ale co me na prvni pohled nesedi, je sirka nastupnich schudku, hodne presahuji pres celnik, asi by je to chtelo zastrihnout. Jinak pekna prace.
Marek

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 11:19 am
od Vladimír_B
kokr píše:Bohužel ho chci do začátku 3 epochy. Tedy ideálně nějak po WWII, ale nevím, v jaké barvě bych ho měl udělat. Přemýšlel jsme do červené JAWA, ale nevím, kdy došlo k přetření ze zeleného provedení. Pokud ale k tomu došlo někdy po roce 1965, tak bude raději v zeleném. Prosím o radu.

Na konci první republiky! :D Samozřejmě až přišel vůz do dílen... Dílny červenou Jawu nepoužívaly. Měly nějakou tmavou červenou (červeň višňová)...

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 3:45 pm
od hank
Ty barvy se tu potřepávaly už mockrát, ale úplně jasno asi nebude nikdy, protože jedna věc jsou předpisy a druhá realita.

Červeň JAWA se týkala jen motorů M 131.1, a to hned z výroby.

Jestli z předválečných vozidel lehké stavby něco přežilo válku v zelené (nebo zeleně polomáčené), tak to byly spíš motory, protože ty byly za války většinou odstaveny a tudíž nechodily do dílen, zatímco přívěsy se za války často připojovaly za parní lokomotivy a proto se musely udržovat. To bylo mimochodem poslední běžné nasazení lokomotiv 310.0 v osobní dopravě - se soupravami vozů lehké stavby a tedy většinou červeně natřenými.

První z výroby červené motory se objevily už v roce 1938, kdy vyšel příslušný předpis, nebo nejpozději začátkem roku 1939. Jestli se nemýlím, byly to M 242.0.

Jinak ta višňová červeň (odstín 8300 podle ČSN 673067, RAL cca 3004) se podle předpisů platných do r. 1987 měla používat na spodní část polomáčených vozů - motorů i přívěsů, a po roce 1987 i pro jejich nátěry se širokým žlutým pruhem a "stadiónkem", zatímco pro celočervené vozy Clm/Blm se ve III. epoše správně měl používat stejný odstín jako pro nákladní vozy, tj. červenohnědá 8440/8445 (RAL cca 8012 - btw, ona i ta JAWA je šmrncnutá do hněda...). Předpokládám, že aspoň začátkem III. epochy se to dodržovalo, ale sám to nepamatuju, protože tak starej nejsem, kdežto na jejím konci a v epoše IV. už pamatuju leccos, tj. i tu červenou. A v některých obdobích, kdy reálně socialistické zásobování průmyslu těžce kolabovalo (např. na konci 70. let byly jeho typickým projevem lahvově zelené lokomotivy E 669.1 :mrgreen: ), se mohlo používat i leccos jiného, co zrovna ŽOSky nebo ZZ HÚŽ ( = zásobovací závody Hospodářské ústředny železnic) sehnaly. Dokonce některé 830/831 začátkem 90. let v Šumperku natřeli odstínem 8140 (světlá rumělka) vyhrazeným pro střídavou el. trakci, protože nic jiného zrovna neměli po ruce... tak to zkrátka tehdy chodilo.

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 6:38 pm
od kokr
Mam to tedy chápat, že se během WWII a poté používala na tyto přípojné vozy červenohnědá nákladní vagónová barva? tj. červenohnědá 8440/8445 (RAL cca 8012) http://www.vzornikral.cz/ral-8012
To znamená, že červenější odstín je asi špatně? http://www.lepty.cz/petr/eshop/1-1-HO/1 ... -kompletni
Předem děkuji za názory.

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 8:06 pm
od Vladimír_B
kokr píše:To znamená, že červenější odstín je asi špatně?
Ne, jasně definované barvy pomocí pc jsou totiž otázkou posledních cca 30 let. Třeba v 80. letech dvě stejné plechovky jednoho odstínu neměly stejný odstín a navíc za 1. republiky měla každá fabrika svoje odstíny a navíc ty odstíny různě degradovali vlivem UV, vše se tu mockrát řešilo a má mnoho řešení, obdobně jako hledání té správné a jediné khaki barvy je blbost. Prostě aplikuj nějakou tmavě červenou a bude to stačit a já jdu vydělávat... :D

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 8:27 pm
od hank
kokr: Původní předpis z července 1938 barvu definuje takto: “Jednotný červenohnědý odstín podle vzorku č. 1038 vzorníku fy »Temperol« se žlutým proužkem na podokenní liště podle vzorku č. 1437/1 vzorníku fy »Tebas«.” Tohle opravdu neumím rozkódovat a zřejmě nejsem sám. Bohužel neumím posoudit rozdíl mezi temperolem 1038 a odstínem 8440 podle ČSN 673067. Ale pamětníci se shodují, že to byla červenohnědá. Na druhé straně si myslím, že použít na model z přelomu III. a IV. epochy tu višňovou taky nebude velká chyba. A někteří tvrdí, že poválečné přívěsy k M 131.1 byly z výroby natírány stejně jako motory, tzn. tou Jawou. To se ale zřejmě netýkalo přívěsů předválečných ani oprav v ŽOS.

A abych to ještě trošku zatemnil, tak nestor československých železničních modelářů pan učitel Vladimír Zuska z Jesenice u Rakovníka byl svého času jako výtvarník a učitel kreslení zvyklý definovat nátěry vozů pomocí odstínů temperových barev. Takže na motorové vozy a přívěsné vozy z konce II. a počátku III. epochy doporučoval kadmium červené tmavé s malým přídavkem tmavého okru - řekl bych, že čím víc okru, tím zastaralejší nátěr a tím víc do hněda. (Mimochodem spodky polomáčených vozů podle stejného receptu byly karmínové.) Tohle má určitou výhodu - zkus si sám namíchat z temper několik směsí o různém poměru, namatlej to na papír, nech uschnout, porovnej se škálou svých oblíbených modelářských barev a uvidíš...

Nechci se tady dopustit žádného kategorického vyjádření. Objektivní podklady ve formě barevných fotek nejsou nebo jsou zkreslené fotomateriálem, tiskovou technikou a věkem, pamětníci pomalu vymírají, různé skupiny muzejníků se vzájemně napadají, že jen oni to mají správně a ti druzí jsou blbci a navíc nejsou ani jednotné a závazné převodníky mezi barevnými škálami používanými před převratem a po něm. A modeláři - soudě aspoň podle různých nářků na různých fórech - tápou. Takže víc ze mě fakt nevymačkáš.

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 11:25 pm
od rkwa
fotku s tou přibližnou barvou (lehce vyšisovanou) máš hned na začátku diskuze a dokonce hned vedle máš vyšisovanou červeň višňovou k porovnání.
BDlm 6-6878 MDC.jpg
zde vůz CDl 31 ze sbírek MDC. Tímto odstínem bylo natřeno v 60.l víc přípojných vozů

Re: Stavba přípojného vozu Cl

PříspěvekNapsal: pát 29 led, 2016 11:51 pm
od kokr
Tak toto je plodná diskuze v dobrém slova smyslu. Ta fotky z Chomutova je super vodítko. Vyhrabu ten vůz, mam ho docela dobře nafocený tak nějak to z toho odvodím. Ještě se zeptám, ten proužek pod okny se dělal v bílem odstínu jako byl popis na vozech? Resp. byl nažloutlý dle stáří? Asi na červeném základu se nevyskytoval stínovaný popis ČSD?
marwin: to první prkno na schůdkách(stupačka) tak je v pořádku, tedy na tovární fotografie to tak po vyrobení bylo. Dnes je na voze ale stupačka kratší. Domnívám se, že mohlo po válce být spíše původní.