Ty barvy se tu potřepávaly už mockrát, ale úplně jasno asi nebude nikdy, protože jedna věc jsou předpisy a druhá realita.
Červeň JAWA se týkala jen motorů M 131.1, a to hned z výroby.
Jestli z předválečných vozidel lehké stavby něco přežilo válku v zelené (nebo zeleně polomáčené), tak to byly spíš motory, protože ty byly za války většinou odstaveny a tudíž nechodily do dílen, zatímco přívěsy se za války často připojovaly za parní lokomotivy a proto se musely udržovat. To bylo mimochodem poslední běžné nasazení lokomotiv 310.0 v osobní dopravě - se soupravami vozů lehké stavby a tedy většinou červeně natřenými.
První z výroby červené motory se objevily už v roce 1938, kdy vyšel příslušný předpis, nebo nejpozději začátkem roku 1939. Jestli se nemýlím, byly to M 242.0.
Jinak ta višňová červeň (odstín 8300 podle ČSN 673067, RAL cca 3004) se podle předpisů platných do r. 1987 měla používat na spodní část polomáčených vozů - motorů i přívěsů, a po roce 1987 i pro jejich nátěry se širokým žlutým pruhem a "stadiónkem", zatímco pro celočervené vozy Clm/Blm se ve III. epoše správně měl používat stejný odstín jako pro nákladní vozy, tj. červenohnědá 8440/8445 (RAL cca 8012 - btw, ona i ta JAWA je šmrncnutá do hněda...). Předpokládám, že aspoň začátkem III. epochy se to dodržovalo, ale sám to nepamatuju, protože tak starej nejsem, kdežto na jejím konci a v epoše IV. už pamatuju leccos, tj. i tu červenou. A v některých obdobích, kdy reálně socialistické zásobování průmyslu těžce kolabovalo (např. na konci 70. let byly jeho typickým projevem lahvově zelené lokomotivy E 669.1

), se mohlo používat i leccos jiného, co zrovna ŽOSky nebo ZZ HÚŽ ( = zásobovací závody Hospodářské ústředny železnic) sehnaly. Dokonce některé 830/831 začátkem 90. let v Šumperku natřeli odstínem 8140 (světlá rumělka) vyhrazeným pro střídavou el. trakci, protože nic jiného zrovna neměli po ruce... tak to zkrátka tehdy chodilo.