Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Sandy » pát 19 čer, 2015 12:07 pm

Vladimíre, prosím o foto z boku, z mírného podhledu. Mám dva vozy bez budky ze starší produkce MŽ a přijdou mi jako chaloupka v Mrazíkovi. Taky vypadají, že stojí na muřích nožkách.....
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 19 čer, 2015 3:51 pm

Sandy píše:Vladimíre, prosím o foto z boku, z mírného podhledu. Mám dva vozy bez budky ze starší produkce MŽ a přijdou mi jako chaloupka v Mrazíkovi. Taky vypadají, že stojí na muřích nožkách.....


Stačí takto.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 19 čer, 2015 4:15 pm

Dále bude pokračovat na stavbě vozu řady PP.
Barevné provedení:
Když model doplníme nárazníky, které mají kulatý talíř a pod vozem jsou jen dva přestavovače P-L (červená páka) a N-O (žlutá páka). Dále u horní plošiny nejsou prostřední krycí plechy. Má vůz podle vyrobené tohle barevné provedení.
Černá barva – natřeme celý spodek vozu zdola i shora včetně podlah, nárazníků, madel, opěr můstků, závěsu klik, závěsu přestavovačů brzdy a podlahy plošin.
Červenohnědou barvou natřeme nosné sloupy, převodové skříně a kliky, čelní můstek, ruční brzdu, zábradlí a horní plošinu kromě podlah, která je dřevěná.

Model je zase celý natřen červenohnědou barvou a jen spodek vozu je černý. Ale zde jsou už nárazníky, který mají obdélníkový talíř a pod vozem už jsou tři přestavovače.

Pokud bude model přepsán na vůz řady Laaeks, tak ten je celý červenohnědý. Červenohnědá je i popisová deska.

:lol:
Při stříkání barvou se začalo kroutit papírová zábradlí, které po proschnutí se zase, ale ne úplně srovnalo. Možná jsem měl zábradlí napustit lakem, aby papír se stal plastem.
Možná by stálo za úvahu, udělat zábradlí jako lept, který by se přilepoval. Drátové zábradlí má ten správný tvar, ale zase se špatně lepí a drží kulatý drát na plochu desky.
:lol:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 19 čer, 2015 8:49 pm

Nabarvený model už je, tak ještě písmomalíř (aplikovat obtisky). Obtisky se musí zakoupit zvlášť. Některé obtisky jsem musel doplnit, jen žluté blesky nemám, tak jsou tam jiné blesky. Doplnit ještě kinematiku a střední spojovací část obou vozů je součásti stavebnice.
Speciální nákladní plošinová jednopatrová jednotka řady PP 3-82327 pro přepravu automobilů se zařízením na zvedání a spouštění horních plošin.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 19 čer, 2015 9:25 pm

Na konec hodnocení dvoudílné jednotky řady PP.
Základem modelu je černá plastová destička na, kterou se pak lepí papírové šablony.
Stavebnice je vhodná pro dětského modeláře, který se naučí stavět model podle manuálu a k sestavení stačí kancelářské potřeby. Zručnější už mohou použít základní modelářské nářadí. Stavebnice je hlavně výchovná, aby mladý modelář znal základní součástky nákladních vozů. Dále stavebnice přispívá k získání zručnosti a přemýšlení při stavbě modelů.
Stavebnice plno lidí odradí ke koupi, protože čekají něco stavebně složitého. Vždy se hodnotí obrázek modelu. Přitom je základní část hotová a slepená za chvilku. Dále se už jen přelepuje černý plast papírem. Při stavbě modelu jsem prezentoval i názor na zlepšení konkrétního stavebního problému. Jen přestavovače jsou papírové a při manipulaci se budou poškozovat, lepší budou leptané. Přitom jednotka mně docela překvapila. Pár vozových jednotek a je překrásná dobová souprava. Jen ten náklad osobních vozů se nějak prodraží.
Jen připomínám, že podle popisu se musí vybírat i vozový park na vagon. První vozy jsou vyrobeny v roce 1962 pod řadou PP a v roce 1966 jsou přeznačeny na řadu Laaes a v 80 letech na řadu Laaeks. Pokud tam chci dát na vůz osobní auta, tak musím znát nebo si vyhledat datum výroby osobního auta.
Jinak hodnotím stavebnici dvoudílné jednotky řady PP kladně. A jistě přinese mnohým modelářům krásné stavební zážitky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 19 čer, 2015 9:47 pm

Na dvoudílné jednotce je nápis "MOTOTECHNA".
Společnost Národní podnik Mototechna byla založena v roce 1949 a do své nabídky hned uvedla vozy Tatra 57B, Tatra 87, Škoda 1101 Tudor, Aero Minor.
50. léta
V 50. letech si zájemci o vůz mohli v Mototechně zakoupit Škodu 1101, Škodu 1200, Škodu Spartak a Škodu 445, ale také Tatru 600 Tatraplan, GAZ M20 Pobědu, Moskviče 407 nebo Simcu 1300, Wartburg 311/312 či Trabant.
60. léta
V 60. letech dorazily do nabídky Mototechny nové modely automobilky Škoda – Octavia, Octavia Super a první Felicia. Vedle těchto vozů se v prodejnách Mototechny objevily také Škoda 1000 MB, Škoda 1000MBX, Škoda 1202, Škoda 100, Škoda 110L, ale i modely automobilek Simca, Volha, Moskvič, Trabant nebo Renault a Ford.
70. a 80. léta
K dostání tak byly například vozy značky Fiat (125 P, 126 P, 127, 128, 500 F, 850), Renault (6 TL, 15 TL, 16), Ford (Cortina 1300), Toyota (Corona 1500 L) či Saab (96). I nadále však s počtem modelů v nabídce vedla automobilka Škoda s vozy 105,120, 110 R, 120 LS, 120 S, 105 S, 105 L, 110 R, 120 GLS, 120 L, 120 LS, 120 S a od roku 1988 také nově Favorit. K dostání byly ovšem i vozy značek Trabant, Wartburg, Lada, Moskvič nebo Volha.
PP 3-80274 a 80275_AZNP Mlada Boleslav (1.7.1963).JPG

Přesnější zdroj osobních vozů je zde http://www.mototechna.cz/pribeh-mototechny/
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Vladimír_B » sob 20 čer, 2015 9:54 am

Tempotaxi píše:Ještě náklad štěku a vůz půjde do soupravy štěrkových vozů.

Štěrku? Máte to něčím podložené? To jsem opravdu neviděl a navíc bych předpokládal, v této epoše, důsledné vytěžování těchto vozů na uhelných relacích... A vzhledem k objemové hmotnosti šutru byste měl mít na vozech pořádné čepice. Takhle jste naložil vůz tak na půl, 2/3... A když si představím tu vykládku...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Ferda » sob 20 čer, 2015 10:29 am

Právě s ohledem na objemovou hmotnost kamene, která se počítá zhruba 2t/m3 je ten vůz silně přetížený.

Parametry čerpány z Parostroje:
Ložná hmotnost 56 t
Ložný objem 68.6 m3
Ložná plocha 35.2 m2

Při ložné ploše 35,2 m2 a výše zmíněné objemové hmotnosti kamene bude ten vůz přetížen už při vrstvě 1m, což je cca plovina možného objemu.
I obyčejná škvára se počítá cca 1.200 až 1.400 kg/m3 a to nesmí zmoknout.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 20 čer, 2015 1:05 pm

Já zase pamatují vozy naložené železným šrotem směrem do hutí a obráceně zase naložené drátem cáglem nebo jiným podobným stavebným profilem.
Uhlí, štěrk, písek, betonové díly, strojírenské polotovary a díly, atd.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 20 čer, 2015 3:50 pm

Poslední stavebnice je model vozu řady Uaais.

Ve stavebnici je polský (Konstal Chorzow) osminápravový vanový vůz řady Uaais, který se vyráběl v roce 1985. V roce 1973 až 1976 se vyráběl podobný vůz řady Uaai ve vagónce Studence. Pro porovnání přispívám dvěma náhledy.

Zdroj fotek https://commons.wikimedia.org/w/index.php?search=Uaais&title=Special%3ASearch&go=Go&uselang=cs

Nejprve se sestaví vana vozu. Jde to opravdu velmi rychle a přilepený plast k sobě opravdu drží. Pár dílků je papírových pro zlepšení vzhledu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod statistik » sob 20 čer, 2015 5:43 pm

od Vladimír_B » sob 20 čer, 2015 9:54 am

Štěrku? Máte to něčím podložené? To jsem opravdu neviděl a navíc bych předpokládal, v této epoše, důsledné vytěžování těchto vozů na uhelných relacích... A vzhledem k objemové hmotnosti šutru byste měl mít na vozech pořádné čepice. Takhle jste naložil vůz tak na půl, 2/3... A když si představím tu vykládku...


Vůz byl konstruován pro přepravu sypkých hmot. Přeprava uhlí určitě byla přednostní, existuje asi dost fotek, kde je vůz v uhelných soupravách řazen, ale šutr se do toho nasypat samozřejmě dal taky. Na ucelenku bych to ale neviděl, spíš jako nouzové řešení. Stejně, jako se třeba dneska v "saskách" vozí (byť nouzově) uhlí.

A vykládka? Na rozdíl od Easů to má podlahové klapky, tak by to zas taková hrůza nebyla. Samozřejmě oproti "saskám" by tam trochu zůstalo ležet, podlaha je zčásti vodorovná.
Kontakt: stat (zavináč) email (tečka) cz
Do soukromé zprávy prosím dejte svůj e-mail, děkuji.
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod hank » sob 20 čer, 2015 7:51 pm

K té nakládce štěrku do uhláků Vase. Já si taky myslím, že pravdu mají ti, kdo ji považují za vzácnou výjimku. Šutr obecně se pravidelně nakládal do uhláků naposledy zřejmě za války a ani tehdejší standardní uhláky Ut nebylo možno z uvedených důvodů naplnit celým ložným objemem. V praxi se to buď měřilo klackem příslušné délky nebo se křídou na vnitřní stěny vozů namalovaly rysky. Těch pár talbotů situaci nevytrhlo, to už spíš bylo možno vidět šutr na vozech N a jim podobných. Teprve až poválečné vozy Sa/Sav/Sas byly řešením.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » sob 20 čer, 2015 8:11 pm

Je vidět, že Vase je typ vozu, pro který je laserovaný papír alespoň trochu vhodný. Podvozky bu to chtělo vyměnit za lepší, ale jinak to ujde. PP uz zase vypadá divně, nemůžu si pomoct.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod statistik » sob 20 čer, 2015 8:15 pm

Štěrk v uhláku, byť s podlahovými klapkami, je podle mě opravdu krajní řešení, ale vyloučit nejde. To je jako s pískem, přičemž ten se v uhlácích, i v dvounápravových, nebo třeba ve vozech Paov, vozíval celkem běžně. Přitom ani jeden z těchto vozů na přepravu písku zrovna není ideální.

Ad podvozky Vase - to jsem Tempotaximu psal už na Káčku. Osobně jsem ten svůj taky "přezul" na plasťáky. Trochu nižší kvalita je na vzhledu kartonového podvozku hodně znát. Využil bych ho třeba tam, kde nebude tolik vidět, např. v modelu tárovacího vozu.
Kontakt: stat (zavináč) email (tečka) cz
Do soukromé zprávy prosím dejte svůj e-mail, děkuji.
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 20 čer, 2015 10:22 pm

:oops: Děkuji za Vaše názory, snad to pomůže dalším ve stavbě podobných modelů nebo se rozhodnou k nákupu stejných modelů. Každý podmět k modelům, je námět pro výrobce, pokud se tím bude vůbec zabývat. :roll:

Dalším pokračování na stavbě vozu Uaais je vylepšení vany, přesně otočná část, která se pokládána rám podvozku. Fotky a model mají úplně jiné zakončení čela vany. To náhlé vysunutí je zámek uchycení rámu podvozku a vany. Ten zámek je moc velký, mohl být o něco menší. Nebo mohla zde být zalepena tyčka a vahou vany pak může být volně zasunuta do rámu podvozku. Tím se určitě zlepší vzhled uložení vany. Dále jsou zde ještě odlehčovací díry. Boční lze odvrtat, ale čelní jsou oválné a to se mělo řešit před slepováním.
Dále se seskládá dohromady rám podvozku, ve kterém jsou zase dva zámky pro dvounápravové podvozky. Rám je upraven pro kinematiku. Je tam docela hodně místa. Jen malá poznámka pozor při slepování jednotlivých desek. Dvě jsou větší a dvě jsou menší.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků