Stránka 7 z 9

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2018 3:50 pm
od Tempotaxi
Takže jsem odstranil červený nátěr jímky a topné zařízení.
Pak jsem jímku stříknul šedinou barvou. Snad bude odpovídat odstín. 8) :D 8)
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2018 8:32 pm
od statistik
OK, lepší, ale znovu píšu, že tohle není vůz s kotlem o objemu 200 hl, ale jednoznačně s menším. I ta sedla mají kvůli tomu nesprávný tvar (při pohledu na čelo to jasně vynikne - bočnice nosiče musejí být svislé) a odpovídají spíš té verzi 150, resp. 160 hl.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2018 11:11 pm
od Tempotaxi
Děkuji za připomínky.
Prostě mně to také nedalo a prohrabal jsem se svým foto archívem, kde jsem našel na stejném provedeném podvozku několik vozů. A zjistil jsem, že každý kotlový vůz má jiný obsah jímky a tím pádem i jiný průměr kotle.
Na modelu jsem bočnice kotle spojil páskem a přilepil praporky. Nad tím vším má být ještě napsaná kofola, která tam při malém průměru kotle moc dobře nesedne.
Obrázek
Jedině se bude na takto rozpracovaný model postavit něco jiného, třeba: Žilinský kotlový vůz R 574293. Zde, bude mít jímka černou barvu. To není tak velký problém to přestříknout.
Kdyby nebylo problémů, tak nemám o čem přemýšlet. :idea:

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: čtv 07 čer, 2018 7:29 am
od Tempotaxi
Fotku včerejších prací dávám až dnes. Lépe se fotí na sluníčku venku, než v dílně.
Na modelu jsou bočnice spojené páskem. Aby měl pásek pevnou oporu, jsou na jímce přidány praporky. Nařezat a přilepit byla opravdu radostná práce. Nejprve se musel ale usadit kotel, což také nebyla zrovna radostná práce. Lepidlo nanést na držáky kotle, pak položit kotel do roviny, přimáčknout a držet. Nesmí mít modelář třesavku, jinak to přilepí nakřivo. :mrgreen: :mrgreen:
Obrázek

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: čtv 07 čer, 2018 7:32 am
od statistik
Pokud to tu někdo čte, dodatečně se omlouvám za dezinformaci - průměr kotle té "Kofoly" je samozřejmě 2000 mm.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: čtv 07 čer, 2018 1:53 pm
od Tempotaxi
Ředitelství ŽOS Kladno rozhodlo na rozestavěný model dát topnou soustavu, žebříkem a vůz stříknou černou barvu.
Obrázek
Obrázek
Model kotlového vozu bude pro Povážské chemické závody Žilina R 574293.

Stavba kotlového vozu na přepravu kofoly se odkládá na pozdější dobu.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pát 08 čer, 2018 6:55 am
od Sandy
Vladimíre, jedna technická.
Když lepíš pásek na kotel, tak nanes vteřinové lepidlo na jeden konec pásku, přilož na kotel a stříkni aktivátorem na vteřinová lepidla. Rázem máš jeden pevný bod (a když máš pevný bod, tak otočíš vesmírem...) a zbytek se lepí daleko snáze.
Taky se dá stříknout aktivátor na kotel a lepidlo nanést na pásek. Ale to chce pevnou ruku, protože na přesné umístění není moc času.

K poznámce statistika : kotel na modelu by měl mít průměr cca 23 mm. Tomu odpovídá kulatá elektrikářská chránička...

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pát 08 čer, 2018 8:13 am
od Tempotaxi
Aby seděl průměr kotle a výška a tvar bočních plechů bylo potřeba vyrobit nové obtisky.
Větší část obtisků je moje výroba a některé obtisky jsou od pana Jírana. Ze zakoupených obtisků, vždy něco přebývá a nemusí se to hned vyhazovat, ale pěkně do krabičky a šuplíčku uložit.
První model je pro kamaráda.
Obrázek
A druhý model kotlového vozu R 574293, Povážské chemické závody n. p. Žilina je pro mě.
Převážené zboží je kaprolaktam.
Vozy mají lehkou zaprášenou patinu.
Obrázek

A ještě na vysvětlenou, proč byl změněn projekt výroby kotlového vozu. Já opravdu netušil, že na tento typ, který má vysoké boční plechy se dělalo tolik hliníkových průměrů kotle a tím pádem i o jiných objemech. Za nevědomost se platí.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pát 08 čer, 2018 4:30 pm
od Bw_Ig
Když se zde probírají kotlové vozy 200 hl. a další, tak něco z KPS:
přehled výroby kotlových vozů za rok 1952 sestaven podle zakázkových čísel (jediným jednotným parametrem byl pojezd vozů: dvě nápravy rozvoru 4.500 mm, průměr kola 1000 mm, délka přes nárazníky 8.840 mm):
kotlové vozy objemu cisterny 125 hl.
z.č. 860.136 – Povážské chemické závody Žilina – 10 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 125 hl. na kyselinu sírovou, průměr cisterny 1600 mm, délka cisterny 6.650 mm, vlastní hmotnost 11,00 tun, ložná hmotnost 20,00 tun;
z.č. 860.137 – SYNTHESIA Chemické závody Semtín/Pardubice - 7 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 125 hl. na kyselinu sírovou, průměr cisterny 1600 mm, délka cisterny 6.650 mm, vlastní hmotnost 11,00 tun, ložná hmotnost 20,00 tun;
z.č. 860.138 – Hrušovské chemické závody Hrušov - 40 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 125 hl. na kyselinu sírovou, průměr cisterny 1600 mm, délka cisterny 6.650 mm, vlastní hmotnost 11,00 tun, ložná hmotnost 20,00 tun;
z.č. 860.139 – Lučební závody Přerov - 10 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 125 hl. na kyselinu sírovou, průměr cisterny 1600 mm, délka cisterny 6.650 mm, vlastní hmotnost 11,00 tun, ložná hmotnost 20,00 tun;
z.č. 860.135 – Lučební závody Přerov - 5 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 125 hl., s topnými trubkami, na dýmavou kyselinu sírovou;
z.č. 860.100 – Chemické závody Nováky n.p. - 20 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 125 hl., s tepelnou izolací (10 cm strusková vlna), na louh sodný;
z.č. 860.099 – SYNTHESIA chemické závody Semtín/Pardubice - 13 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 125 hl. s přetlakovou výpustí, s topnými trubkami, na kyselinu sírovou;
z.č. 860.134 – SYNTHESIA chemické závody Semtín/Pardubice - 33 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 125 hl., s topnými trubkami – zakázka stornována;
kotlové vozy objemu cisterny 160 hl.
z.č. 860.103 – Závod míru n.p. Bratislava – 25 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 160 hl., tepelná izolace (10 cm strusková vlna), délka vozu 8.840 mm, rozvor náprav 4.500 mm, hmotnost vlastní 11,50 tun, únosnost 20,50 tun;
z.č. 860.101 – Draslovka Kolín n.p. – 5 kotlových vozů, nerez-ocelová cisterna objemu 160 hl. (uvnitř pozinkovaná) s vnitřními topnými trubkami plochy 10 m2, délka vozu 8.840 mm, rozvor náprav 4.500 mm, hmotnost vlastní 11,90 tun, únosnost 20,10 tun;
z.č. 860.102 – SYNTHESIA chemické závody Semtín/Pardubice – 2 kotlových vozů, nerez-ocelová cisterna objemu 160 hl. (uvnitř pozinkovaný), topné trubky plochy 10 m2, na dusitan sodný, délka vozu 8.840 mm, rozvor náprav 4.500 mm, hmotnost vlastní 11,90 tun, únosnost 20,10 tun;
kotlové vozy objemu cisterny 200 hl.
z.č. 860.108 + 860.106 + 860.112 – Chemické závody Nováky n.p. – 24 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 200 hl. s vnitřním pogumováním, pro kyselinu solnou, s přetlakovým vyprázdněním;
z.č. 860.104 – Urxovy chemické závody Ostrava n.p. – 5 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 200 hl., topné trubky, pro minerální oleje, průměr cisterny 2000 mm, délka cisterny 6.650 mm, vlastní hmotnost 11,40 tun, ložná hmotnost 20,00 tun;
z.č. 860.111 – SYNTHESIA chemické závody Semtín/Pardubice – 8 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 200 hl., na toluen – zakázka stornována;
z.č. 860.110 – Rafinérie minerálních olejů Kolín n.p. – 12 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 200 hl., ventily GESTRA, na minerální oleje, průměr cisterny 2000 mm, délka cisterny 6.650 mm, vlastní hmotnost 11,40 tun, ložná hmotnost 20,00 tun;
z.č. 860.109 - Rafinérie minerálních olejů Kolín n.p. – 20 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 200 hl., topné trubky, tepelná izolace (10 cm struskové vlny), na minerální oleje;
z.č. 860.107 – HUKO n.p. Košice – 1 kotlový vůz, ocelová cisterna objemu 200 hl., topné trubky, tepelná izolace (10 cm struskové vlny) na dehet;
z.č. 860.105 – Stalinovy chemické závody Záluží n.p. – 4 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 200 hl., topné trubky (vyjímatelné), tepelná izolace (10 cm struskové vlny) na fenoly;
kotlové vozy objemu cisterny 240 hl.
z.č. 860.114 – Pardubická rafinérie n.p. – 30 + 14 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 240 hl. (průměr cisterny 2.200 mm, délka 6.650 mm), topné trubky plochy 14 m2, spádová výpust, na minerální oleje-naftu-benzín, hmotnost vlastní 12,050 tun, ložná hmotnost 19,50 tun;
z.č. 860.113 – Kolínská rafinérie n.p. – 12 kotlových vozů, ocelová cisterna objemu 240 hl., topné trubky plochy 14 m2, spádová výpust, na minerální oleje-naftu-benzín, hmotnost vlastní 12,050 tun, ložná hmotnost 19,50 tun;
kotlové vozy objemu cisterny 150 hl. – hliníkový kotel
z.č. 860.132 – SYNTHESIA n.p. Semtín/Pardubice – 5 kotlových vozů, hliníková cisterna objemu 150 hl., na formaldehyd, délka vozu 8.840 mm, rozvor náprav 4.500 mm, hmotnost vlastní 10,00 tun, hmotnost ložná 21,00 tun;
z.č. 860.116 – Stalinovy chemické závody Záluží – 5 kotlových vozů, hliníková cisterna objemu 150 hl., na formaldehyd, délka vozu 8.840 mm, rozvor náprav 4.500 mm, hmotnost vlastní 10,00 tun, hmotnost ložná 21,00 tun;
z.č. 860.117 – Povážské chemické závody Žilina – 5 kotlových vozů, hliníková cisterna objemu 150 hl., topné trubky, na formaldehyd, vlastní hmotnost 10,050 tun, délka vozu 8.840 mm, rozvor náprav 4.500 mm, hmotnost ložná 21,00 tun; výroba prosinec 1952;
z.č. 860.115 – Lučební a farmaceutické závody Bratislava-Likier – 12 kotlových vozů, hliníková cisterna objemu 150 hl., spádová výpust, délka vozu 8.840 mm, rozvor náprav 4.500 mm, hmotnost vlastní 10,00 tun, hmotnost ložná 21,00 tun;
z.č. 860.131 – SYNTHESIA chemické závody Semtín/Pardubice – 5 kotlových vozů, hliníková cisterna objemu 150 hl., spádová výpust, délka vozu 8.840 mm, rozvor náprav 4.500 mm, hmotnost vlastní 10,00 tun, hmotnost ložná 21,00 tun;
kotlové vozy objemu cisterny 200 hl. – hliníkový kotel
z.č. 860.118 – Stalinovy chemické závody Záluží – 10 kotlových vozů, hliníková cisterna objemu 200 hl., topné trubky, tepelná izolace (10 cm strusková vlna);
z.č. 860.119 – Stalinovy chemické závody Záluží – 5 kotlových vozů, hliníková cisterna objemu 200 hl., spádová výpust;
z.č. 860.120 – Dusíkárny n.p. Ostrava – 3 kotlových vozů, hliníková cisterna objemu 200 hl., spádová výpust, na aceton;
z.č. 860.121 – Draslovka n.p. Kolín – 5 kotlových vozů, hliníková cisterna objemu 200 hl., spádová výpust;
z.č. 860.133 – SYNTHESIA n.p. Semtín – 6 kotlových vozů, hliníková cisterna objemu 200 hl., spádová výpust – zakázka stornována;
kotlové vozy různého objemu cisterny – speciální provedení kotle
z.č. 860.128 - SYNTHESIA n.p. Semtín – 8 kotlových vozů, nerez-ocel AKVS, objemu 150 hl., spádová výpust, na koncentrovanou kyselinu dusičnou;
z.č. 860.130 – Dusíkárny n.p. Ostrava – 1 kotlový vůz, nerez-ocel AKVS, objemu 160 hl., spádová výpust, na koncentrovanou kyselinu dusičnou, délka vozu 8.840 mm, rozvor náprav 4.500 mm, hmotnost vlastní 11,00 tun, únosnost 21,00 tun;
z.č. 860.129 – SYNTHESIA n.p. Semtín - 6 kotlových vozů, nerez-ocel AKVS, objemu 200 hl., spádová výpust, na koncentrovanou kyselinu dusičnou – zakázka stornována;
kotlové vozy objemu cisterny 120 hl. – vysokotlaké provedení kotle
z.č. 860.122, 860.125, 860.124 – SPOLANA n.p. Neratovice – 18 kotlových vozů, ocelová vysokotlaká cisterna objemu 120 hl., speciální armatura, na zkapalněný chlór;
z.č. 860.123 – Chemické závody Nováky n.p. – 7 kotlových vozů, ocelová vysokotlaká cisterna objemu 120 hl., speciální armatura, na zkapalněný chlór;
kotlové vozy objemu cisterny 200 hl. – vysokotlaké provedení kotle
z.č. 860.127 – Dusíkárny n.p. Ostrava – 2 kryté kotlové vozy, ocelová vysokotlaká cisterna objemu 200 hl., speciální armatura, tepelná izolace (10 cm struskové vlny), na tekutý čpavek;
z.č. 860.126 – SYNTHESIA n.p. Semtín/Pardubice – 2 kryté kotlové vozy, ocelová vysokotlaká cisterna objemu 200 hl., speciální armatura, tepelná izolace (10 cm struskové vlny), na tekutý čpavek;
Z produkce kotlových vozů lze uvést i cisterny pro přepravu zcela zajímavých chemických tekutin. V prosinci 1952, pod zakázkou č. 860.117 produkovala KPS dvounápravové kotlové vozy objemu 150 hl. (průměr kotle 1600 mm, délky 6650 mm, tl. stěny 12 mm) s hliníkovým kotlem na kaprolaktam s vnitřním topením hliníkovými trubkami plochy 10 m2. Bylo vyrobeno 5 vozů označené R 574290 – 574294 pro národní podnik Povážské chemické závody n.p. Žilina, domovská stanice Žilina

A něco tovární fotky KPS:

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pát 08 čer, 2018 5:12 pm
od Bw_Ig
Ještě ten vůz 574 293 - tovární foto a výřezem.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: ned 01 črc, 2018 5:12 pm
od Tempotaxi
Kofola - R 21 54 710 0002-0, má nově postavený dvounápravový podvozek, který bude vyhovovat průměru jímky 23 mm. Zatím je jímka neupravena a volně položena na rámu vozu. Průměr odpovídá záclonové trubici. Trubice pak bude splňovat i potřebnou zátěž.
Obrázek

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pon 02 črc, 2018 2:54 pm
od Tempotaxi
Do pojezdového rámu jsem vyřezal papírové držáky jímky a ručně natřel černou barvou. Výztužné boční plechy jsou opravdu rovné.
Ale ještě včera se tmelila čela jímky, přes noc vše pěkně vytvrdilo a ráno se přebrušovalo.
Jímka se pak zkusmo položila na pojezdový rám, abych zjistil, jaká je výška kotle od rámu vozu. Podle mě je to v toleranci. Budoucí výpustné potrubí má dostatek místa.
Obrázek
Obrázek

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pon 02 črc, 2018 3:13 pm
od Tempotaxi
Ale než se bude jímka dodělávat je potřeba si ujasnit barvu jímky. Autor fotky udává barvu jímky tmavě šedočerná barva. Ale otázkou stále jaký je to odstín.
Obrázek
Obrázek
Když porovnám, že boční plechy a rám vozu je černý, tak na dobové fotce má jímka stejnou barvu.
Ano, každá barva na černobílé fotce, použitý film, vyvolání a použitý fotografický papír neudává přesnou barvu. Mně jde jen o to, jakou barvu vybrat, aby to bylo reálné.
Obrázek
Zde má být na jímce půda pod nápisem bílá a nápis Kofola má mýt temně rudou barvu.
Je také vidět, že vůz je patinován provozem.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pon 02 črc, 2018 3:25 pm
od Tempotaxi
Přikláněl bych se k barvě RAL 7016 nebo RAL 7024.
ObrázekObrázek
Brzdařská budka má barvu RAL 7005 myší šedá.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: úte 03 črc, 2018 7:49 am
od Tempotaxi
Ono je také možné, že pamětník se může v barvě vozu mýlit. Že jímkový vůz má jen černou barvu. Jímka pak může být provozem o něco světlejší v horní části. Právě na bílém obdélníku je vidět zašlá a stékající špína.