Stránka 8 z 9

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: stř 04 črc, 2018 5:07 pm
od Tempotaxi
Dále jsem pokračoval na jímce. V horní části jímky je plnící hrdlo a vedle je zařízení pro vyprazdňování. Pak se zhotovily podélné lávky se zábradlím. Na jednom čele jímky je zrušené zařízení na ohřívání převáženého produktu. Ve spodní části jímky je zhotovené vypouštěcí zařízení.
Obrázek
Ale pořád nemám jasno, jakou barvu použiji na jímku. Zda šedočernou nebo pak úplně černou barvu.
Já bych se přikláněl k černé barvě. Stavba modelu tak bude jednodušší při barvení. Nejprve se musí přilepit jímka na rám, pak se na jímku přidá spojovací profil „L“, který spojí horní část bočních plechů. A část profilu je přetažena na čela jímky. Profil je ještě vyztužen trojúhelníky.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pát 06 črc, 2018 2:36 pm
od Tempotaxi
Předešlé popsané díly se postupně přidaly na model a vše se pak stříklo černou matnou barvou.
Ještě se musí vyrobit popis vozu.
Obrázek
Obrázek

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: sob 07 črc, 2018 10:43 am
od jagg
Nemohla by být hnědá/hnědočervená?

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 5:01 pm
od Tempotaxi
Bohužel se musím omluvit, že jsem ve stavbě modelu sekl. Otočil jsem na pojezdovém rámu jímku o 180% a tak jsem to musel opravit. Sundat jímku, odebrat vytápěcí zařízení a přilepit na druhou stranu, pak znova přilepit jímku a vše ještě jednou stříknout černou barvou.
Pak se aplikují obtisky a vše se znovu stříkne matným lakem.
Model kotlového vozu R 21 54 710 0002-2 je tedy konečně hotov.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: ned 08 črc, 2018 5:02 pm
od Tempotaxi
Ještě model v soupravě.
Obrázek

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 10:20 pm
od statistik
Modely celkem pěkné a samozřejmě atraktivní. Snad se do té kofoly někdy sám dokopu. Obvyklou "pečlivost" a "správnost" provedení radši nebudu hodnotit, i když některé do očí bijící chyby na modelech jsou zase, resp. stále, což nechápu. Fotek a náčrtů má Vláďa dost, navíc jsem to tady před stavbou modelu popisoval... Je to prostě marné. :-)

Já opravdu netušil, že na tento typ, který má vysoké boční plechy se dělalo tolik hliníkových průměrů kotle a tím pádem i o jiných objemech.


Hehe, tolik hliníkových kotlů... Kromě celkově atypického kotle na mlíko (120 hl, model Tillig v H0) jich byl "závratný" počet: celé dva. Objem 150 hl, resp. 160 hl bez topení (stejný kotel o průměru 1800 mm) a ta "Kofola" 200 hl o objemu 2000 mm. V porovnání s tím se ocelových kotlů dělalo celkem 5 základních rozměrů v mnoha provedeních podle tlaku a podle armatury, a koneckonců i podle roku výroby. Pomíjím fakt, že u vozů s ocelovým kotlem se navíc dělalo víc verzí spodku s různě vysokými nosiči pro jednu a tu samou rozměrovou řadu kotle, což ty počty ocelových kotlů ještě trochu znásobí.

PS: hlavně, že to je Vláďo v tom katalogovém listu, o kterém jsme se nedávno bavili ;)

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: úte 10 črc, 2018 7:32 am
od radeksindy
Hliníkové kotle
110 hl -fenoly, příp. formaldehyd, tl. výpust, výroba 1952 Královopolská
120hl - mléko, známá věc z Královopolské
150hl - původní verze z Královopolské (1951/52 ??) na formaldehyd a kaprolaktam, topení, spodní výpust J100, a totéž i bez topení, objem se však nemění
150hl - novější verze ze Studénky 1963 na kys. octovou
200hl - kromě kofoly existovaly verze hliníkových kotlů s topením i bez topení (Studénka cca 1950), Královopolská měla v roce 1955 vyrobit i nějaké izolované, většinou pro fenoly a formaldehydy.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: stř 11 črc, 2018 7:51 pm
od Polabský
Snad jen pro doplnění: Hliníkové kotle na přepravu potravinářského zboží byly sledovány, páč se s nimi počítalo v případě války na pitnou vodu ( i pro lazaretní vlaky a polní nemocnice). Mnohde stály ještě v osmdesátých letech tzv. zapomenuté správky ve vozových depech. Kolega, když jel z Kladna do Prahy přes Kralupy, je mohl i zahlédnout :D .
Hezký večer!!

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: čtv 12 črc, 2018 7:34 am
od radeksindy
Polabský: Vozy s hliníkovým kotlem pro vozová depa určené pro pitnou vodu byly dodány přímo z výroby. Kolik jich přesně bylo mi není známo, ale třeba vůz pro kralupské depo s původním číslem V 079 je z Královopolské z roku 1956. Žádná zapomenutá správka :)

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: čtv 12 črc, 2018 7:51 am
od Polabský
V Kralupech se v určitou dobu vyskytovaly takové vozy dva a jeden byl právě ten utajeně deponovaný.
V místě mi to prozradila "tajná bába" , která si ten vůz chodila pravidelně kontrolovat :shock:
Hezký den.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: čtv 12 črc, 2018 9:08 am
od Tempotaxi
Obrázek
Obrázek

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 4:14 am
od Bw_Ig
Ad. vozy na vodu z KPS:
Po dalších jednáních s MD byla zakázka definitivně upravena 12. 7. 1955. Z celé této objednávky byla zcela zajímavou zakázka č. 860.330 na 5 kotlových vozů k přepravě pitné vody, označení správy ČSD jako vodní vozy V 079 až V 083. Tato byla přijata sice již v lednu 1955, ale dost dlouho trvalo konstrukční řešení aby se vyhovělo požadavkům Ministerstva dopravy a dalších složek státní správy. Konstrukčně si to vyžádalo úpravu kotlové nádoby a armatury, která byla provedena z hliníku. Jako výrobu prototypu si KPS vedla konstrukční zakázku pod označením Vg-516. Z důvodu zavedení výroby nového typu cisterny pak KPS požadovala 21. 6. 1955 po MD prodloužení dodací lhůty na II.q roku 1956 (ve skutečnosti až v prosinci 1956). S odůvodněním MD dne 12. 7. 1955 souhlasilo ale požadovalo aby výpustné kohouty byly provedeny z mosazi.
• z.č. 860.330 MD Praha (č.j. 11-MD-US22-1955 z 10.3.1955) – 5 dvounápravových kotlových vozů řady R s hliníkovou cisternou obsahu 200 hl. (pro přepravu pitné vody), s vyjímatelnými topnými trubkami plochy 14 m2, se spádovou výpustí Js100 provedenou z mosazi či hliníku, tlaková brzda Božič, nápravy ve valivých ložiskách – dodací lhůta I.q 1956 (za 410.000,- Kč), průměr.hmot. 11,8 t, plánovaná výroba srpen až říjen 1956, označení ČSD R 8-80195 až 8-80199 (interní označ. V 079 – V 083 ČSD), továr.č. 31298 – 31302, předány dne 00.12.1956 (?);

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 8:18 am
od Tempotaxi
Další nevšední dvounápravový kotlový, který bych si rád postavil, byl publikován v knížce „Modely nákladních vozů, ing. Z. Maruna, NADAS 1971“
Obrázek
Obrázek
Otázkou je, jak co je napsáno na popisové tabuli?
V roce 1936 je založena v Brně-Komárově družstevní organizace „Biochema“ zemědělský lučební závod, později akciová společnost a výroba pak byla přesunuta do základního závodu v Modřicích.
V září 1947 byla Biochema vyhlášena Ministerstvem výživy národním podnikem. V roce 1948 byla Biochema pověřena znárodněním a správou všech konzerváren v Čechách a na Moravě. Celý tento velký podnik dostává 14. prosince 1948 název národní podnik Fruta Brno.

Podle pamětníků je jímkový vůz v tomhle barevném provedení: rám vozu černý, brzdařská budka červenohnědá, jímka modrá.

Na popisové desce může být napsáno:

Závod pro výrobu humusových hnojiv
Národní podnik
Modřice

Nebo

Kompostárna nebo Biochema
Závod pro výrobu humusových hnojiv
Národní podnik
Modřice

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 8:20 am
od Tempotaxi
Obrázek

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 8:29 am
od Tempotaxi
V závodě Koněv v SONP Kladno jsem našel dochovaný vůz (zda je tam ještě netuším). Vůz má označení SONP 1074.Obrázek
Na plánku je nakreslena jiná výpusť, než je na fotce. To bude jistě provedena úprava.
Obrázek
Má prosím, ještě někdo nějaké poznatky o tomto nevšedním voze. Děkuji.