Stavba dvounápravových kotlových vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 07 čer, 2015 10:37 am

R 21 54 072 1465-3 Spolana n.p. Neratovice
R 569325 Chemické závody Juraja Dimitrova n.p. Bratislava.
Naposledy upravil Tempotaxi dne úte 16 čer, 2015 10:42 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod E27 » ned 07 čer, 2015 10:59 am

Parada! Parada! Parada.
Co sa vozilo v Spolane?
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 07 čer, 2015 11:09 am

Bohužel popis na fotce má malá písmena nečitelná. Ale na jednom vraku je velká cedule „síran železitý“ , tak jsem to tam napsal.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod E27 » ned 07 čer, 2015 5:48 pm

Nevadí, beztak ťažko rozoznať, čo sa tam vozilo... Mohlo čokolvek od fosfínu až po iné mňamky..
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 07 čer, 2015 6:16 pm

Podle písmenek tak je na desce napsáno něco podobného, jako je xxxx železitý.
Na další straně je provozní tlak a dále asi parní topení, nebo průběžné parní topení.
Prostě nevím.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod Svratka » pon 08 čer, 2015 6:56 am

"Bohužel popis na fotce má malá písmena nečitelná. Ale na jednom vraku je velká cedule „síran železitý“ , tak jsem to tam napsal."

Tempotaxi: Gratuluji k dalšímu pěknému modelu do bohaté sbírky. Prosím, ke kterému vraku vozu se vztahuje info o síranu železitém na tabuli? Je někde fotka? Děkuji.
Svratka
 
Příspěvky: 268
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 08 čer, 2015 7:44 am

Původně jsem nechtěl vůbec vozy komentovat, ale poslední fotky mi prostě nedají. Jsme na modelářském fóru, takže komentář k modelářské práci je myslím na místě. Nesdílím s jinými názor, že se jedná o pěkné modely, spíše naopak. Pokusím se srozumiteně ukázat, kde jsou největší problémy.

1. Nedbalé a nepřesné vyřezání dílů vede k tomu, že dochází k tvarovým nepřesnostem.
_DSCN0358.JPG

- na obrázku jsem zakroužkoval třeba různě vyřezané části rámu, což se projeví nestejným přesahem přes podélník.

2. I když se podaří díl rovně uříznout, tak je spousta dílů k sobě křivě slepených. Obzvláště dobře je to vidět na rámu, ale ve výsledku se to projeví na celém voze a na různých detailech.
_DSCN0360.JPG

- na horním rámu je vidět zcela nestejně vyřezané otvory v rámu s neočištěnými okraji
- na dolním rámu jsou zřetelně křivě vlepné příčníky
- prohlý čelník


3. Zvolená technologie není někdy vhodná (např. nelaminovaný papír na prostorové tvary). Plochy jsou různě zohýbané a po natření se to jen zvýrazní. Na výsledné povrchové úpravě se negativně projevuje i to, že v průběhu stavby není model broušen a očišťován od lepidla a otřepů.
_DSCN0363.JPG

- křivě nalepená plošinka, kromě jiného to bude i tím, že podkladový díl nebyl přebroušen a zůstaly na něm otřepy kvůli kterým to nejde. Otřepy jsou na předchozích obrázcích vidět.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 08 čer, 2015 7:47 am

Na posledním obrázku jsem nic nezakroužkoval, protože by přes kroužky nebylo na vůz vidět.
_DSCN0409.JPG

- křivá plošina
- křivě nalepené schůdky
- nevytmelený odlitek budky (na střeše i na krytu kliky brzdy)
- křivě nalepené rozsochy s pružnicemi
- křivě vyřezaný a slepený boční plech (naprosto prasácky je to udělané po plošinou!!!)
- výztuhy v rámu nejsou proti koníkům (navíc je každý jinak velký!)
- zalití podélníků barvou
- křivě nalepený přestavovač brzdy

Celkově jsou Tempotaxi modely dobrou ukázkou, že to lze dělat jednoduše bez větších nároků na vybavení. Ale modelářské provedení a postupy jsou naopak ukázkou toho, jak to nedělat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod MirekTT » pon 08 čer, 2015 8:37 am

:arrow: radeksindy: po tomhle ti nezbývá už nic jiného, než vylízt na světlo se svými výtvory :wink:
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod sidlo » pon 08 čer, 2015 9:27 am

Kdybych já měl hodnotit provedení zde publikovaných vozů, tak bych to musel srovnávat se svými modely z laminovaného papíru které jsem dělal v hluboké minulosti. Z toho mi vychází výše prezentované vozy jako perfektní. :)
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 08 čer, 2015 10:01 am

Podobný argument jsem čekal 8) Ale upozorňuji, že ho považuji na špatný. Nerad, abych to skončilo jako v modelářské diskuzi na K-reportu, kde sebemenší kritika obrátí proti přispěvateli, jenom proto "že nic neukázal". Křivě uřezané a špatně slepené to je bez ohledu na to, kolik kritik postavil modelů. Nestavět modely neznamená být slepý a nevidět podobné prohřešky.

Upozorňuju, že předmětem mé kritiky byl výhradně způsob práce, provedení a čistota. Nijak nehodnotím míru modelového provedení a detailnosti, protože ta závisí na každém z nás. A taky nijak nehodnotím vztah ke skutečnosti, to jsou jiná kritéria. Jde výhradně o to, jak modelář řeže, lepí, brousí atd. Něco málo pohledů na mé modely:

Rozdělaný vůz ze stavebnice ve velikosti 0,
_P6080255.JPG


stavba G kkStB voz.sk. Ia z plastu, tedy podobný způsob co dělá Tempotaxi,
_P6080259.jpg


a skoro hotový hotový vůz DF.
DF_celo.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod E27 » pon 08 čer, 2015 10:59 am

Ale to nie je cisternový vozeň a je to leptaný plech a nie papier, plasty a doplnky z burzy. V takom prípade tento model považujem za výborný a oživý nejedno koľajisko. Ak chcete s modelom súťažiť ok, ale akonáhle chcem stvárniť niečo, čo nevyrobý žiaden výrobca, tak je to parádna práca a teším sa z nej. Ale ok, je to postreh, kritika na mieste.
Dúfam, že ani táto kritika nespôsobí to, že aj naďalej sa budú postupy a hotové modely prezentovať. Tu nejde o to poukazovanie a písanie, aký mám super model, tu ide o to, že sa chce niekto podeliť o svoje skúsenosti, informácie a pod. Keď sa nájde niekto iný, čo pôjde presne robiť tento istý model, ok... ok... ok.. Tak poďme porovnávať...

Čím viac sledujem dianie okolo seba, tým viac mám pocit, že každý bude čoskoro nechávať svoju prácu len pre seba a toto fórum ostane len na plániky koľajísk a kritiky továrenských modelov.
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 08 čer, 2015 12:21 pm

Ale já neporovnávám modelové provedení nebo způsob výroby kotlového vozu. Poukazuju jenom na naprosto základní modelářské postupy. Nemusíte vůbec stavět vůz nebo lokomotivu, tady na fóru je dost dobrých příkladů z jiných oblastí. I domečky, kůlničky, mosty a jiné věci vypovídají o kvalitě práce.

Díly se musí vyříznout, očistit od otřepů, správně slepit, očistit od lepidla a pak dělat povrchovou úpravu. To je na modelech viditelně odfláknuto.

Snažím se kritizovat věcně, všechno jsem na fotografiích vyznačil, aby bylo zřejmé, co mám na mysli. Pokud prezentuji model, musím počítat s tím, že ho budou ostatní posuzovat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod E27 » pon 15 čer, 2015 3:33 pm

Ahoj Tempotaxi,

možno ťa bude zaujímať toto. Záber na AVD 4 a 5 "atmosfericko-vákuové destilácie s delením plynov". V popredí sú krásne dvojnápravové cisterny.
Akonáhle sú Slovnaftu, tak je to súprava typu R na dopravu Glykolu, MEG, DEG, TEG, PEG 360hl.

Obrázek
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Stavba dvounápravových kotlových vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pon 15 čer, 2015 4:05 pm

Na kotlových vozech je barevný prstenec, jakou má barvu. Podle světlosti, šedivou, bílou, žlutou ???? :o :wink: :oops:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4305
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Mašinka a 7 návštevníků