Kotlový vůz – páteřní rám

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod Tempotaxi » pon 06 črc, 2015 9:38 pm

Za prvé mně, je známo, že jeden vůz je na ethylonoxid a druhý vůz je na propan-butan a že jsou dva rozdílné vozy. Ale mně šlo jen o rozměr toho otvoru a oba vozy mají podobné zařízení. Na jeden vůz nemám žádný výkres a nemám možnost se něčeho chytit. Na druhý vůz mám výkres a textovou dokumentaci. Takže jen porovnávací metodou jsem došel k výrobě průlezného otvoru. Beru jen na vědomost, že určité technické zařízení, jsou postaveny podle nějaké normy, které mají stejně nějaké technické odchylky.
Pro mě bylo právě měřítko průměr průlezu. A od toho jsem pak odměřoval další části.
Zde jsou pak výrobky. Zda se to povedlo nebo nepovedlo, to nechám na čtenáři textu.
Obrázek
Zhotovené celé zaslepovací zařízení jsem pak prubnul do otvoru jímky. Ještě se bude muset zatmelit a přebrušovat rádius zaoblení. Počítám, že i koukající trubička se bude muset zkrátit. Záslepka se pak bude muset vycentrovat na prostředek čela jímky a zase tmelit a brousit. Práce na jednom čele je dost.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod Tempotaxi » úte 07 črc, 2015 1:01 pm

Dále jsem pokračoval na jímce. Protože modelářské tmely nejsou pevnostně odolné, tak jsem použil dvousložkový tmel „Bumpersoft“ černý, který je na plastové nárazníky. Za 45 minut je tmel tvrdý jako kámen a může se nanášet ve větším množství na jedno místo. Pak se brousilo a vypiloval zářez pro otevírací zařízení. Záslepka se pak napasovala. A na konec se použil tradičný modelářský tmel na zaplnění děr. Až vše ztvrdne, bude se zase brousit. Ale už jímka dostává konečný tvar. Snad to dopadne dobře. :D :lol: :P :mrgreen:
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 črc, 2015 5:14 pm

Dále jsem pokračoval na jímce. Po přebroušení všech tvarů jsem naznačil na jímce švy. Na válci to jde lehce, ale na dna se švy dělají špatně. Ale jde to a prsty jsou upatlané od lepidla.
A zde bude další problém vizuální.
Na čelech jímky je méně švů. Na předloze jejich daleko více. Ale zde zase záleží, jak to bude vypadat, když tam těch švů bude více. Nebude to zase moc přeplácané. Nebo se mají švy dodělat, to jest do každé mezery přidat ještě jeden drátek.
Obrázek
Obrázek

Čekám prosím na Vaše názory, jak postupovat dál.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod MirekTT » stř 08 črc, 2015 5:31 pm

Tempotaxi píše:Čekám prosím na Vaše názory, jak postupovat dál.

Udělal bych pokus. Na jedno vypouklé hladké zabroušené čelo zatím bezešvů bych švy nejdřív nakreslil tužkou. Nejprve řídce, pak přidat. Na tom by se vidělo, jak by to vypadalo. Drátky by to následně asi chtělo tenčí.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod E27 » čtv 09 črc, 2015 6:14 am

Určite by to chcelo tenší drôtik, ale ako bolo spomenuté, aby nebolo vidieť lepidlo. Asi by som postupoval tak, že by som tie drátky lepil na koncoch, takže v mieste ohybu by neboli lepené a spoliehal by som sa na to, že by ich o čelo prilepila farba. Inak ten počet švov musí byť väčší, pretože sa jedná o plyn a čelá musia byť pevnejšie.
Ale keby si to nechal takto, myslím si, že si splnil zadanie, vyrobiť kotol pre cisternu s etylenoxidom. Palec hore.
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod Barbucha » čtv 09 črc, 2015 6:59 am

O pevnost nejde, je to jen povrchová úprava izolace, tak jako u potrubí. Širší pláty plechu by se obtížně tvarovaly do toho poměrně malého poloměru, proto je to dělané z tolika segmentů. Toto je zralé spíš na odlitek, neumím si představit, že bych lepil nějaký drátky. Nit namočená v lepidle by se asi kroutila, že?
Trochu jste mě předtím dostali názvoslovím. Vždycky jsem si myslel, že to co je na rámu, je kotel a to co je pod rámem na brzdách, tak to že je jímka :-).
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod E27 » čtv 09 črc, 2015 8:47 am

Keby aj chcel odlievať, vždy musí byť vyrobený prototyp :), k čelám a plynu som sa zle vyjadril, jedná sa o plyn, ktorý musí byť chladený a preto je potrebná pevná izolácia.. A tá je pri väčšom počte švov zabezpečená :)
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod Barbucha » čtv 09 črc, 2015 8:57 am

Prototyp ano, to chápu, ale je jednodušší mít dýnko a v něm pak v klidu udělat rýhy…
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 09 črc, 2015 9:03 am

Děkuji za názory a nápady. Tenčí drátek už nemám a co jsem použil a používám na švy je drátek 0.1 mm. Problém je, že když se dělá vlastní kotel, tak se drátek pomaže lepidlem a natočí se na povrch kotle. Ale dna dělám tak, že se natře lehce vteřinovým lepidlem, místo kde bude drátek. Drátek se přiloží a přebytečné lepidlo se hned setře. Pak jsou prsty samé lepidlo. Na fotce se pak zdá, že drátek je daleko silnější.

Mně šlo jen o to, že když těch švů bude na ploše dna více, tak dostanu pomalu plochu jako jeden šev vedle druhého. Modelově to bude v pořádku, ale vzhledově se mně to moc asi nebude líbit. Právě až kam zajím a kde hledat tu hranici kompromisu. Když jsou švy daleko od sebe tak se ztratí i nepřesnosti velikosti jednotlivých polí, Ale když se bude přidávat jeden šev vedle druhého, tak nepřesnosti ještě vylezou více na světlo. Hlavně na straně, kde se švy spolu dotýkají. Rozměřeno to je, ale čára popisové tužky je silnější než drátek a desetinka k desetince a na konci je pak úlet. :lol:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod E27 » čtv 09 črc, 2015 10:03 am

Vlado, nechaj to tak a ďalšie tam už nepridávaj. Je to dobré aj takto.
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod Barbucha » čtv 09 črc, 2015 10:11 am

E27 píše:Vlado, nechaj to tak a ďalšie tam už nepridávaj. Je to dobré aj takto.

Jasně, ono to ve skutečnosti vždycky vypadá daleko líp jak na fotce. Když něco sesmolím a pak vyfotím, tak omdlívám, dokud jsem to nevyfotil, tak se to dalo přežít :-)
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod MirekTT » čtv 09 črc, 2015 10:12 am

Tempotaxi píše:....dělám tak, že se natře lehce vteřinovým lepidlem, místo kde bude drátek. Drátek se přiloží a přebytečné lepidlo se hned setře.....

Teoreticky: zkusil bych to tak, že bych přes oblé čelo drátek přiložil nasucho přesně do místa, kde má ležet v celé delce i s přesahy a držel jej buď prsty, nebo fixoval na koncích páskou. Takto uložený drátek bych natřel velmi řídkým nitrolakem pro okamžitou fixaci a jeho konce zařízl skalpelem. Vlastně by se takto mohlo dát pomocí té pásky instalovat více švů a lakovat je až naráz. Myslím, že by takto mohl vzniknout jemnější vzor beze stop lepidla.
Tenší vlasové vodiče lze získat rozebráním cívek malých relé, nebo elektromotorků.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod mpinta » čtv 09 črc, 2015 11:01 am

Omlouvám se, že se pletu mezi modeláře, moje skrovné schopnosti leží ve zcela jiné oblasti.
Na toto však existuje zcela jednoduchá metoda, kterou jsem už na svých stránkách zmínil. Stačí použít SUPERŘÍDKÉ vteřinové lepidlo, které se aplikuje třeba z jedné strany. Bleskurychle vyvzlíná mezi drátek a podloží a ihned vytvrdne.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 09 črc, 2015 1:26 pm

Ono nejde vlastně o ztvárnění švů, zda budou zhotovené plastem, nití nebo drátkem. Zda se použije lepidlo takové nebo onaké. Ano, je to jedna část zdárného úspěchu, jak se s tím poprat a přenést vše do malého měřítka.
Na fotce se mně líbí kotlový vůz proto, že jímka je veliká a hned upoutá pozornost. Dále se nedají přehlednou obě dna a jeho zařízení. Vše Vám bije do očí. Tahle by se měl zachovat i model, ale nelze tam vše modelově přenést.
Prostě mně to nedalo a doplnil jsem scházející švy. Jen upozorním, že jsem je opravdu nepočítal, zda souhlasí počet švů na obou dnách. Švy na jímce souhlasí.
Jímka je zkusmo položena na rámu vozu. Mně se zdá, že to dopadlo dobře a vystihuje to jímkový vůz.
Obrázek
Obrázek
Jedna jímka je tedy hotová, tak ještě druhá jímka. Zase budou zapatlané psty. :D :mrgreen: :P :lol:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Kotlový vůz – páteřní rám

Příspěvekod Tempotaxi » pát 10 črc, 2015 10:13 pm

Jímky jsou hotové a pro usazení je potřeba vyrobit boční držáky kotle. Nejprve je potřeba jímku přilepit na přesně do podélné osy rámu a držáky odměřit. Pak se jímka musí odstranit. Po vyrobení dílů je přilepíme a spoje zatmelíme, přebrousíme a nabarvíme.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků