Uacs (Raj ) H0

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » pát 11 pro, 2015 4:16 pm

Trochu čísel.
Rám a podvozek Bramos:
Venkovní šířka rámu ………………….... 33,0 mm
Vnitřní šířka rámu …………………….…. 30,2 mm
Šířka dvounápravového podvozku … 25,6 mm
Šířka rakve ……………………………………. 31,0 mm

Můj rám vozu Raj:
Venkovní šířka rámu ……………………… 32,4 mm
Vnitřní šířka rámu …………………………. 29,5 mm

Na žádném plánku nebo náčrtku není míra šířky rakve. Dále není míra na podélníku, výztuha nad podvozkem. Dost podstatné míry pro stavbu modelu tam nejsou.
Podle fotky vozu lícuje hrana rakve a hrana podélníku vozu.
Každý má možnost si to přepočítat, že udělat rám stejně široký jako je rakev lze, ale na nejmenší oblouky to prostě model nebude. Raději si tam nechám nějakou rezervu než nasazovat model na koleje. To je právě ten kompromis.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » pát 11 pro, 2015 4:32 pm

Přidám ještě plánek vozu Raj typu 451.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Mcx » pát 11 pro, 2015 5:55 pm

Tempotaxi píše:Na žádném plánku nebo náčrtku není míra šířky rakve. Dále není míra na podélníku, výztuha nad podvozkem.

Protože typové výkresy nejsou žádné plánky.... jsou tyto rozměry pro typový výkres nepotřebné :D Rakev typu 495 má spodní příčný rozměr 2300 mm, spodek vozu přes podélníky má 2480 mm a podélník má pouze 260 mm na výšku - tím lze získat prostor k natočení podvozku.
Povstalec píše:Zaráží mě na něm tvar vany u brzdové plošiny a na druhé straně. Je tam dost výrazný rozdíl u zkosení.

Je to pouze opět typový výkres, na výkresech jsou rozhodující kótované rozměry není podstatné jak to je nakreslené, v dokumentaci typu 495 na výkrese 4-495-9 Skriňa je to stejně, výška skříně alias rakve 810 mm a horní šířka 1728, zkosení rakve z čela je 630 mm, na straně bez plošiny je rakev posunuta o 200 m od vnější hrany čelníku.
Takže možná nepůjde dodržet úplně rozměr, ale určitě se mu více přiblížit. Prostě pokud ten model vypadá stejně je ho zbytečné dělat. :D
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1597
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » pát 18 bře, 2016 5:16 pm

Stavba dalšího modelu.
Uacs 84 54 930 9 116-7 Vodní stavby Praha.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » pon 21 bře, 2016 4:57 pm

Uacs 84 54 930 9 116-7 Vodní stavby Praha.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Sandy » úte 30 srp, 2016 10:52 am

Vyhrabal jsem ze starých zásob tyto dva obtisky na Rajky
http://sandyh0.rajce.idnes.cz/Uacs_Raj_z_polotovaru_Bramos/#P8302331.jpg
Zajímalo by mě:
Jakou barvu mohly mít cibule a rakev.
Jaký mohly mít vozy rám.
Mohly se tyto vozy vyskytovat na kolejích ve stejnou dobu (1.polovina 70.let)
"Drobné" odchylky (tvar a šíře rakve, apod.) neřeším, stavba bude z polotovarů Bramos.
Další postřehy ke stavbě vítám.
Sandy
 
Příspěvky: 912
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod A2C » pon 27 úno, 2017 11:19 am

Prepáčte že to budem pleveliť všeobecnou otázkou, ale napadlo ma či farba rakve na Rajke mala akýsi zmysel u ČSD, dnes je to vec korporátneho náteru.
Teda videl som klasické hnedočervené, potom zelené, modré rakvy. Súčasne aj farba cibulí značí prevážaný materiál?
Riešili sa takéto odlišnosti?
Lebo pochybujem že by sa v jednom vagóne vozil cement, potom vápno, potom múka potom kalcit či niečo iné sypké.
Niečo mi našepkáva že sa to mohlo triediť nie len podľa podnikov ale aj podľa prevážaného materiálu rovnako ako sa odlišovala diesel motorová, striedavá elektrická, jednosmerná elektrická či dvojsystémová lokomotíva podľa náteru.
Ďakujem za odpovede :)
ČSD ep.IIa,IIb, a III + čo sa mi páči hlavne ŽSR do 1999. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1253
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » pon 27 úno, 2017 12:49 pm

Já myslím, že barva vozů byla rozdílná, ale dokázat to nemohu. Nejsou příslušné fotky, a pokud jsou, tak jsou jen černobílé. A zde určovat barvu nelze. Podle technického předpisu se v cibulích dopravovalo vše, co splnilo podmínky na plnění a vyfoukání. Důraz je kladen na zrnitost substrátu.
Já pamatuji vozy v podniku POLDI, ale co se přepravovalo, to bych pak lhal (možná vápenec do elektrárny nebo popílek). Je pár fotek, kde zemědělci přefukují substrát do silničních cisteren. Ale zase co konkrétního je zase otázka.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Mcx » ned 05 bře, 2017 3:07 pm

I pro modeláře může být zajímavým počtením a pokoukáním článek na webu Parostroj u vozech řady Raj http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Raj/Raj.php

Obrázek
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1597
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod A2C » pon 06 bře, 2017 9:15 am

Ďakujem :) Konečne som videl to tvarovanie výbuchom ako mi o ňom hovoril myslím Zdenek Valter minulý rok v Bojniciach.
Veľmi pekný článok.
Pre istotu sa spýtam, ak zelené rakvy boli pre súkromníkov a hnedočervené pre ČSD. Pre koho boli modré ktoré robí Bramos?
http://www.modely.biz/modelova-zeleznic ... raj-csd-2/
Je to len fikcia?
ČSD ep.IIa,IIb, a III + čo sa mi páči hlavne ŽSR do 1999. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1253
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod TTmili » úte 07 bře, 2017 10:35 am

No ty modré rakve mě také zajímají. Odlišení červených a zelených je jasné (ač teda trochu tápu v tom podle čeho se vlastně odlišovaly "soukromé" vozy od státních, když všechny Rajky měly za číslem P), stejně tak odlišení žlutých a šedých/krémových nádrží. Ale modré rakve, to snad ještě nikdo nezodpověděl, ač se ví že existovaly.
Nicméně překvapením pro mě je ta barevná fotka prototypu Raj, modrý rám a ozdobný nápis Přeprava cementu dávají tomu vozu ještě úplně jiný šmrnc, delší dobu si na něj brousím zuby, dokonce na něj už mám připravený materiál, ale doteď bych jej tvořil s červenou rakví.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1543
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Vladimír_B » úte 07 bře, 2017 11:55 am

Mcx: moc pěkný článek.
A taky existovali výjimky, např. Dimitrovka (Blava) měla černé rakve a světlé nádoby (sedmdesátky). Neměli Prachovice taky nějakou jinou kombinaci?
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 883
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod A2C » úte 07 bře, 2017 1:20 pm

Vladimír_B píše:Mcx: moc pěkný článek.
A taky existovali výjimky, např. Dimitrovka (Blava) měla černé rakve a světlé nádoby (sedmdesátky)...

Prosím bolo by k tomu viac informácii, fotky?
Ďakujem
ČSD ep.IIa,IIb, a III + čo sa mi páči hlavne ŽSR do 1999. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1253
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » úte 07 bře, 2017 5:08 pm

Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » úte 07 bře, 2017 5:15 pm

V článku je tato pěkná fotka. Nekvalitní fotografie barevného provedení prototypu Raj 8-87000, později 27 54 932 1 002-3.
Obrázek
Pro porovnání automobilová přeprava cementu. Prosím porovnejte nápis „přeprava cementu“.
Obrázek
T138 přepravník cementu prezentovaný na strojírenském veletrhu v Brně (roku 1958?)
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2272
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků