Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod nem.str » sob 07 led, 2023 10:12 am

mnitka píše:Pěkný den, máme tedy nějaké shrnutí ohledně horních ploch rakví Rajek? Jedná se mi o obecné pravidlo, ale současně i o set ROCO ČSD (jednotlivé vozy vzhledem k datům jejich revizí). Děkuji

Přestříkat to relativně pohodlně jde.


Ač se kolega nepodělil, jak vůz rozebral, tak přikládám seznam dílů, z kterého to lze vydedukovat ( nejdříve sundat plošinu ažebřík, následně stačí sejmout klapku cibule nahoře a ve vntř povolit šroubek, takto to udělat 4* - pozor na červené výpustné kohouty, ty jsou jen nasazené a pak stačí sundat plášt rakve k přestřiku)
Přílohy
11.png
Naposledy upravil nem.str dne sob 07 led, 2023 3:17 pm, celkově upraveno 1
nem.str
 
Příspěvky: 45
Registrován: pon 02 říj, 2017 5:53 pm

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod mnitka » sob 07 led, 2023 11:56 am

cer.t píše:
mnitka píše:Pěkný den, máme tedy nějaké shrnutí ohledně horních ploch rakví Rajek? Jedná se mi o obecné pravidlo, ale současně i o set ROCO ČSD (jednotlivé vozy vzhledem k datům jejich revizí). Děkuji

Shrnuti ohledne hornich ploch rakvi za dob CSD je z me strany jedine, z vyroby byly v barve rakve a potom neni jednoznacny dukaz. Odlupoval jsem barvy, brousil primo horni plechy, ale je to velmi spinave a castecne zkorodovane, vyskytuji se tam barvy rakve i barvy kopuli, ale vysledky badani mi nedaly jednoznacny zaver.
Bohuzel musi mit clovek fotku vozu cerstve po revizi, protoze i dnes je to po case jednolite sede, takze v minulosti to muselo byt rozeznatelne pouze par tydnu po revizi. Mluvim o vozech na cement a i vapno.
Set CSD jsou podle vseho vozy po vyrobeni...


Rozumím. Vozy ze setu tedy dostanou nástřik horní čísti rakve. Děkuji za Váš čas a ochotu.
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod mnitka » sob 07 led, 2023 12:05 pm

nem.str píše:
mnitka píše:Pěkný den, máme tedy nějaké shrnutí ohledně horních ploch rakví Rajek? Jedná se mi o obecné pravidlo, ale současně i o set ROCO ČSD (jednotlivé vozy vzhledem k datům jejich revizí). Děkuji

Přestříkat to relativně pohodlně jde.


Ač se kolega nepodělil, jak vůz rozebral, tak přikládám seznam dílů, z kterého to lze vydedukovat


Model jde rozložit jednoduše, jímky jsou přišroubované, samotná rakev jde sejmout po sundání "bižuterie". Jak je ve zvyku u tohoto výrobce, nic není lepeno. Obrázek napoví víc.
Přílohy
IMG_6664u_postcard1.jpg
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod horak » sob 07 led, 2023 4:52 pm

mnitka píše:Model jde rozložit jednoduše, jímky jsou přišroubované, samotná rakev jde sejmout po sundání "bižuterie". Jak je ve zvyku u tohoto výrobce, nic není lepeno. Obrázek napoví víc.
Môžem ešte poprosiť čísla odtieňov RAL pre tento SET Raj (teda pokial tie odtiene nie sú miešané). Ďakujem.
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 681
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Příspěvekod mnitka » úte 10 led, 2023 8:12 pm

Prosím o odstranění. Děkuji
Naposledy upravil mnitka dne úte 10 led, 2023 8:17 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod mnitka » úte 10 led, 2023 8:13 pm

horak píše:
mnitka píše:Model jde rozložit jednoduše, jímky jsou přišroubované, samotná rakev jde sejmout po sundání "bižuterie". Jak je ve zvyku u tohoto výrobce, nic není lepeno. Obrázek napoví víc.
Môžem ešte poprosiť čísla odtieňov RAL pre tento SET Raj (teda pokial tie odtiene nie sú miešané). Ďakujem.


Odstín zelené rakve je RAL6005, tam to je bez problémů, barva je běžně dostupná. Použil jsem barvu ze spreje DUPLI COLOR řada AEROSOL ART.
IMG_6750u logo 800pix.jpg



Červená je NCS-4550-Y90R, tu jsem musel nechat namíchat. Práci se syntetikou jsem musel trošku nacvičit, ale vypadá to, že to dobře dopadne. Ředidlo na obrázku má být správně S6006.
IMG_6760u logo 800pix.jpg



Zítra to snad dokončím a v příštích dnech o tom něco napíšu na své stránky.
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Příspěvekod mnitka » pát 13 led, 2023 12:45 pm

ROCO Raj barevná úptava rakve14.jpg

Na základě svých poznatků jsem napsal příspěvek na svoje stránky.
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Příspěvekod JarPi » stř 08 úno, 2023 7:13 pm

Dobrý den, sice tu proběhla obsáhlá diskuze na téma, zda měl vršek rakve barvu cibulí, ale z toho, co tu bylo řečeno k barvě rakve jako takové, resp. co je k tomuto uvedeno v článku na Parostroji, jsem vůbec nepochopil, jak to bylo s barvou rakve zelená versus hnědá u typu 451.1. Podle článku na Parostroji měly vozy Raj které patřily podnikům, barvu rakve zelenou, a vozy které patřily ČSD, barvu červenou. Toto platilo určitě pro typy 495 a 451, kde existovaly obě varianty. Vozy typu 451.1 byly ale dodávány již jen výhradně podnikům. Měly tedy z výroby barvu zelenou, a teprve po dílnách dostávaly hnědou (všechny nebo jen některé?), nebo se hnědá barva objevila i na nových vozech z výroby? Uměl by to někdo vysvětlit? Předem děkuji za informaci.
JarPi
 
Příspěvky: 71
Registrován: úte 09 pro, 2014 7:09 pm
Bydliště: Jihlava

Re: Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Příspěvekod cer.t » čtv 09 úno, 2023 5:26 pm

Těžké téma tyto barvy rakví. Něco málo bylo popsáno na OstraMo http://ostramo.parostroj.net/vozidla/ba ... _NV_3.html
Do roku 1974, tedy vzniku CEVA (Praha a Trenčín) to mělo být lehké, protože vozy ČSD (pouze typ 495) - červenohnědé a zbytek [P] - zelené, tomu odpovídá přípis z roku 1970. Zde pozor, vozy 451 byly dodávány i do cementáren jako [P] . No ale v korespondenci z počátku 70.let (před vznikem CEVA) je např. uvedeno, že dojíždí do opravy vozy typu 451 z červenohnědou rakví, takže asi to z výroby pro každého dělali jinak. No a potom? Objevují se fotky vozů CEVA se zelenou i červenohnědou rakví, klidně na jednom vlaku. Názorně třeba zde http://www.strojprach.cz/historie a nebo zde https://www.youtube.com/watch?v=zZFsG8XIYR0
Jestli to bylo v rámci CEVA Praha rozděleno, že hnědé byly na cement a zelené na vápno, klidně může být. K zamíchání mohlo dojít vzhledem k tomu, že vozy přecházely mezi závody a nátěr se obnovoval co druhou revizi, tedy při Ng. Z opravárenských karet v ŽOS Krnov je viditelné, že některé vozy za těch cca 15-20 let za ČSD změnily působiště 4x, protože se vždy změnilo číslo. Ono totiž byly jednotlivé závody stále intervalově rozděleny, ať už v letech 70. nebo 80. To by bylo krásné, kdyby se někde takový papír s upřesněním tohoto číslování objevil. :)

Z ústního podání, kterému nepřikládám velkou váhu mám info, že vozy v Mokré u Brna byly všechny s červenohnědou rakví a potom nezávisle od dvou vrcholových lidí z CEVA Trenčín, že vozy CEVA Trenčín měly rakev černou :!: Mám oškrábány 2 vozy RajWagon (nástupci CEVA Trenčín jsou Wagonservis a RajWagon), které pod dnešní barvou mají na rakvi barvy od nejstarší - zelená (asi výrobní), černá a pak dnešní zelená. No a teď babo raď, zda to tak bylo :D... U vozů mimo CEVA bych řekl, že ta zelená byla dodržena, ale mohu se plést. Vozy s modrou rakví, tak jak dělal Bramos, mi nikdo nikdy nepotvrdil. Takže kdo ví....

Jestliže tedy máte jakékoliv fotky, ta šup sem s nimi... doplníme článek na OstraMo.
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Příspěvekod cer.t » čtv 09 úno, 2023 6:14 pm

Tak pro zajímavost jeden takový vůz s černou na rakvi... Je to z dob ČSD nebo už třeba z dob, kdy to mohl být vůz Wagonservisu...?
Přílohy
Výstřižek.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Příspěvekod radeksindy » pát 10 úno, 2023 10:45 am

Koukám, že barvičky budou u Raj věčné téma :wink:

Mám jiný dotaz, tentokrát jde o režimy vozu. Vozy nesplňovaly všechny RIV podmínky a před rokem 1965 proto nedostaly RIV značku, po roce 1966 postupně všechny dostávají režim 27, tj. jen PPV. V 80. letech po revizi UIC systému jsou většinou v režimu 84 (tj. vnitro), ovšem občas se objeví nějaký vůz s režimem 83 (tj. mezinárodní provoz). Že zajížděly nakonec třeba na koleje DB už před rokem 1989 je známo i německým kolegům. Zatím se nezdá, že by to byl cement nebo vápno. Třeba vůz Rakony s režimu 83, která je na Parostroji, sloužil asi na sodu nebo jinou chemii. Mám ještě pocit, že některé lovosické měly před rokem 1989 už režim 83. To by mohly být hnojiva. Otázky jsou jasné. Které vozy a s čím tam zajížděly za hranice, zejména na koleje DB v dobách ČSD? Víte někdo?

Situace se po roce 1989 hodně změnila, začalo se jezdit na všechny světové strany. To mě v tuto chvíli nezajímá, jde mi skutečně o 80. léta.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Příspěvekod Mcx » pát 10 úno, 2023 12:32 pm

Režim 83 u Raj - ve chvíli uzavření dohody o konkrétních přepravách byly vozy potřebné pro jejich účel přečíslovány do režimu 83 a většinou pak vraceny zpět na 84.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Příspěvekod cer.t » pát 10 úno, 2023 1:21 pm

S čím jezdily neodpovím, ale odpovím otázkou.
Jaký je rozdíl mezi mezinárodními režimy 83 a 39? Vozy měly kromě vnitro 84 i ty dva druhé.
Jinak na vozech bylo naplácáno co se týče popisu skoro cokoliv - viz přiložený snímek a na voze označení RIV. Apropo, ten režim 27, který byl na vozech v 70. letech, tam byl taky úplně mimo jakákoliv psaná pravidla, tedy byl tam blbě...
Přílohy
Snímek obrazovky 2023-02-10 141832.png
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Příspěvekod radeksindy » pát 10 úno, 2023 2:03 pm

Pokud tomu dobře rozumím, tak režim 39 je mezinárodní provoz pouze po tratích PPV pro soukromé podvozkové vozy. Tedy všeobecný režim s omezením na tratě některých států, zatímco režim 83 je mezinárodní podle zvl. úmluv. To znamená, že něco nesplňuji, ale protože jsem přesně domluvený, tak můžu. Předpokládám, že úmluva se týkala konkrétních přeprav, kde bylo jasné kudy a co se poveze. Tomu by odpovídalo, že změna režimu 83/84 se dělala podle potřeby, vozy v tom smluvním mezinárodním režimu nebyly trvale. A proto by mě zajímalo co se vozilo.

Koukám, že na tom snímku jsou spodky pro CEVA Trenčín s režimem 83. Takže cement a asi na to byla už nějaké dohoda. Ale kam?

Režim 39 jsem nikdy neviděl. Co vlastně na vozech odporovalo podmínkám RIV? Co bránilo zařazení do všeobecného provozu PPV nebo dokonce RIV? Je možné, že některé vozy byly pozměněné a by mohly nést třeba trvlý režim 39?

Proč by měl být režim 27 v letech 1966-1980 mimo pravidla?
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Příspěvekod cer.t » pát 10 úno, 2023 2:32 pm

Režimy 39 a 83 - Toto jsem si v rozdělení režimů z 80. let přečetl taky, ale co jsou tratě PPV?

RIV a Raj - neodpovídá mezinárodnímu průjezdnému průřezu, dnes označovanému jako G1, proto i vozy přestavěné po roce 2000 na podvozky Y25 nebo "DB931" jsou dnes stále v režimu 83. Pouze poláci si 50 ks vozů, které se nevím odkud dostaly v 90. letech do Polska, přestavěli v ZUT Wagrowiec do mezinárodního průřezu - http://zutwagrowiec.com.pl/oferta/moder ... ny-451-1m/

Režim 39 - vyskytuje se u mnoha držitelů, vždy na pár vozech, asi taky v souvislosti s potřebou přeprav, cementářů a vápenkářů nevyjímaje. Jeden takový byl zvěčněn - viz příloha. Konstrukční změny se dle mého začaly provádět až v 90. letech, kdy se v souvislosti právě s nutností mezinárodních přeprav dosazovaly odpružené kluznice (reko RP50) a vozy tak nesou dodnes režim 83.

Režim 27 - teď to nemám u sebe, ale přeci počátkem 70. let došlo k rozdělění režimů na 2n a 4nápravové vozy. Takže když už, tak by tam měl být 37. Není to tak?
Přílohy
Snímek obrazovky 2023-02-10 152216.png
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků