Podklady pro stavbu vozů Uacs (Raj )

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Svratka » čtv 21 kvě, 2015 8:17 am

Dle nápisů na vozech (DR, přemalované DR...) lze logicky odvodit, že vozy mohly být koupeny někdy cca v letech 1991-93 coby nadbytečné z "NDR". Možná jeden z prvních porevolučních odkupů ze zahraničí "k nám". Byla to doba nových nadějí a rozvoje, než přišla globalizace, likvidace a zklamání spojené s likvidací malých podniků hlavně na venkově a rozkradení (=privatizace) téměř všeho, co k něčemu bylo...
Svratka
 
Příspěvky: 268
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod E27 » čtv 21 kvě, 2015 10:57 am

Je to možné, že sa jednalo o vozne z Nemecka. Predsa len zahraničná firma, doviezla si svoje vozy. Tie vozy patrili len Kameňolomu a vápenke Nové mesto nad Váhom. Akonáhle prišla firma Calmit, vápenka skončila a obajvili sa v Žiranoch. Vápenka bola konkurenciou vápenky v Žiranoch, predsa len, rajky zo Žirian sa objavovali na vozebnom ramene Bratislava-Leopoldov-Žilina presne tak ako aj z vápenky v Novom Meste. Keď do toho zahrnieme aj Ladce, Horné Sŕnie, máme na malom územií obrovský počet vápeniek a cementární plus kameňolomov a konkurencia je značná.
Tak či onak, som rád, že vozne ostali zachované a do doby, pokým bude určitý človek v Žiranoch, tak do tej doby tie vozne budú existovať a budú pokusy o obnovu železničnej dopravy zo Žirian. Železnice Cargo na čele s našim ministrom nemá záujem o rozvoj železničnej dopravy a robí všetko preto, aby sa to vozilo v kamiónoch. Jasné, keď ľudia na vedúcich postoch majú kamiónovú dopravu a špedičky. Vápenka Žirany nemá na výber a musí voziť suroviny v autách, ktoré nevlastní... Vozne ostávajú v podniku, sú v dobrom stave, síce prešlé revízie, ale je ochota a snaha vlečku udržať. Na vlečke posunuje T211 ka stále a vozne v rámci podniku prestavuje, slúžia ako sklad produktov. Vlečka je napojená na železničnú sieť, je v dobrom stave, ale ako som písal, kým nebude ochota zo strany železníc voziť tovar, tak nie je šanca, že aj tieto vozne uvidíte na sieti po Slovensku...
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » pon 25 kvě, 2015 4:52 pm

Přišel mně dotaz na firmu Keramost a.s. Obrnice.
Údajně firma má před rokem 1989 rajky v barevném provedení.
Cibule – žluté
Rakev a rám – černý
Nemá někdo informace o fotky vozů.

....Proto bylo po roce 1945 ředitelství nejprve Mosteckých keramických závodů a následně i Severočeských keramických závodů Most umístěno v secesní vile v blízko centra města. S postupující expanzí firmy a racionalizací řízení byl tento stav stále méně vyhovující. Rozhodujícím impulsem ke změně byla celková likvidace starého Mostu. V jejím důsledku byl vybudován moderní objekt na okraji města ve výhodné poloze s odpovídajícími prostory i zázemím. V něm působí ředitelství společnosti od 1. 1. 1978 dodnes. Byla zachována zásada ponechat sídlo firmy v centru severočeské pánevní oblasti, neboť je s ní spjato řadou aktivit, je v optimální vzdálenosti k většině svých podřízených složek - závodů i těžeben a má také vhodné napojení na instituce státní i odborné správy.
Akciová společnost KERAMOST byla založena 1.1. 1994 transformováním bývalého státního podniku Severočeské keramické závody Most. Tradice výroby keramického zboží sahá do období kolem roku 1880, kdy právní předchůdci akciové společnosti KERAMOST již využívali jednak surovinové zdroje v regionu a jednak nacházeliodbytiště pro své produkty v mohutně se rozvíjejícím průmyslu severních Čech. To se týká především šamotových výrobků, kameniny, kaolinu a později také bentonitu.
Dnešní provoz Obrnice byl uveden do provozu v roce 1969, kdy nahradil dosavadní výrobnu upravených bentonitů v Libkovicích...... zdroj: http://www.keramost.cz.

Pozor! Společnost se do 14.11.2000 jmenovala Severočeské keramické závody Most, státní podnik. zdroj: https://daty.cz
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » pon 25 kvě, 2015 8:06 pm

Bentonit.
První ložisko v Čechách bylo nalezeno u obce Braňany u Mostu v roce 1941. Následovala těžba a budování provozu pro úpravu bentonitu v nedalekých Libkovicích v roce 1953. Dnes už obec neexistuje protože byla likvidována v letech 1990 - 1993 v důsledku postupu státního podniku Doly Hlubina při honbě za hnědým uhlím, fungovala do roku 1969 kdy jí nahradil provoz Obrnice. Druhé nalezené ložisko bylo Černý vrch, kde se těží dodnes. Mezi další významnou těžební lokalitu patří ložisko Rokle u Kadaně.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » sob 30 kvě, 2015 4:16 pm

Zde na vláknu jsou dvounápravové jímkové vozy, které patřily firmě Glassner Žirany. Vozy jsou novější konstrukce a přidám dvě fotky poválečných vozů. Ale bohužel historií těchto vozů neznám.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod IvanK » sob 30 kvě, 2015 5:37 pm

v Keramostu jsem Bentonit párkrát nakládal,rajky sem tam videl jen v té barvě,co je na fotce.některý dost oprýskaný,ale technicky dost udržovaný.líp jak v Mokré,tam zustavají kohouty v rukách a některý cibule nejdou vybrat :) ptal sem se,a do oběhu moc nejdou,využívají je jako mobilní sklad.to dělá hodně firem.KVK třeba rajky pužíva omezeně skrze drahou přepravu,občas sem je viděl v Raku,jinak už je mají většinou odstavené ve Vrchlabí a v Kunčicích
IvanK
 
Příspěvky: 74
Registrován: pát 24 zář, 2010 9:44 am
Bydliště: Drásov

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod vmucha » čtv 04 čer, 2015 9:08 pm

Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 642
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » sob 27 čer, 2015 10:48 pm

Stavebnice jímkového vozu Raj / Uacs od pana J. Cekula.
Sestavení základního rámu, což je deska vozu, podélník schodištní část a základy pro podvozky.
Obrázek
Obrázek
Sestavení budoucí kinematiky.
Obrázek
Pokud je vše v pořádku, tak dopájíme desky pod nárazníky, tažný hák a zábradlí. Do rámu pak sestavujeme funkční kinematiku.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » ned 28 čer, 2015 1:06 pm

Doplnění přestavovačů a tažných kotviček. Stříknuto. Ještě je potřeba doplnit brzdou soustavu a příčníky a vnitřní podélníky.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod E27 » ned 28 čer, 2015 6:12 pm

Síce nie Rajka, ale k téme. Slovnaft má k dispozícií aj vozne rady Uacs na dopravu granulovaného polypropylénu z Juhoslávie a tento park doplnili vozne z Francúzska. Keďže tento typ Uacs sa nevyrába, upravil som si troška iný vozeň a jemne napatinoval. Originál stretnete na trase Bratislava - Svit, kde sa vozí materiál do Chemosvitu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » ned 28 čer, 2015 9:23 pm

Naznačení brzdy.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » pon 29 čer, 2015 12:10 pm

Leptaný podvozek a plastová rakev na rámu vozu. Postupně jsou vlepeny součástky vzduchotechniky, táhla, žebříky a držáky světel.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » pon 29 čer, 2015 6:13 pm

Nasadit cibulky.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Vladimír_B » pon 29 čer, 2015 6:17 pm

Jako vždy radost pohledět. Teď by stačilo doplnit popisy a Rajka bez cibulí může směle vyrazit do světa. V takovém to stavu odjížděly z vagonky na vlečku odběratele, kde si vůz počkal, až bude mít závod ZVVZ volné výrobní kapacity na dokončení... Tak nic, jste moc rychlý. :D

Ještě bych měl dotaz k sousednímu tématu rámových cisteren a nechci všude plevelit. Kam pak chodíte na ty leptané čelníky s hákem a nárazníky? Děkuji
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Uacs (Raj ) H0

Příspěvekod Tempotaxi » pon 29 čer, 2015 6:36 pm

Vladimír_B píše:Ještě bych měl dotaz k sousednímu tématu rámových cisteren a nechci všude plevelit. Kam pak chodíte na ty leptané čelníky s hákem a nárazníky? Děkuji


Zde je zdroj:http://jensismodellbaushop.eshop.t-online.de/epages/Store3_Shop36678.sf/de_AT/?ObjectPath=/Shops/Shop36678/Products/9271,
Měl jsem jen vzorek a momentálně se hodil. Kamarád mně snad něco podobného vyleptá.
Ale bude to zase drahá sranda. :lol:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4303
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků