přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod stoupa » ned 01 bře, 2015 2:07 pm

Ahoj stavím přípojný vůz řady CDlm r.v.1933 fa.Cekul.Nemáte prosím přehled o barevném řešení těchto vozů ve 40 - 50 letech(resp.epocha 3a)? Jinak výborná stavebnice i s přípravou osvětlení vozu , pohodová stavba tak na 5 hodin práce.
Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod vmucha » ned 01 bře, 2015 4:17 pm

Jsem přesvědčený, že to kopíruje barevné schéma M120.4
http://www.parostroj.net/vozidla/M120/M120.htm
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod hank » ned 01 bře, 2015 6:21 pm

stoupa píše:Ahoj stavím přípojný vůz řady CDlm r.v.1933 fa.Cekul.Nemáte prosím přehled o barevném řešení těchto vozů ve 40 - 50 letech(resp.epocha 3a)? Jinak výborná stavebnice i s přípravou osvětlení vozu , pohodová stavba tak na 5 hodin práce.


V epoše IIIa (1945 - 49) už bylo skoro všechno červené. Možná několik málo odstavených vozů přežilo válku v původních odstínech, ale to byla spíš vzácnost, protože když se za války zastavil kvůli nedostatku pohonných hmot motorový provoz, tak většina přípojných vozů přešla do parní trakce a při běžných opravách byly už za války natírány podle předpisů platných od r. 1939, tj. červeně. To už spíš bylo v letech 1945 až (řekněme) 47 vidět v původních barvách motory, protože ty většinou odstavené byly, ale po r. 1945 se vrhlo do provozu vše, co mělo kola, a řekl bych, že v r. 1948 už bylo vše (snad kromě Modrých šípů...) červené, a pozor, s bílým písmem, žluté písmo přišlo až v r. 1950, tj. na začátku epochy IIIb.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod stoupa » ned 01 bře, 2015 10:20 pm

hank píše:
stoupa píše:Ahoj stavím přípojný vůz řady CDlm r.v.1933 fa.Cekul.Nemáte prosím přehled o barevném řešení těchto vozů ve 40 - 50 letech(resp.epocha 3a)? Jinak výborná stavebnice i s přípravou osvětlení vozu , pohodová stavba tak na 5 hodin práce.


V epoše IIIa (1945 - 49) už bylo skoro všechno červené. Možná několik málo odstavených vozů přežilo válku v původních odstínech, ale to byla spíš vzácnost, protože když se za války zastavil kvůli nedostatku pohonných hmot motorový provoz, tak většina přípojných vozů přešla do parní trakce a při běžných opravách byly už za války natírány podle předpisů platných od r. 1939, tj. červeně. To už spíš bylo v letech 1945 až (řekněme) 47 vidět v původních barvách motory, protože ty většinou odstavené byly, ale po r. 1945 se vrhlo do provozu vše, co mělo kola, a řekl bych, že v r. 1948 už bylo vše (snad kromě Modrých šípů...) červené, a pozor, s bílým písmem, žluté písmo přišlo až v r. 1950, tj. na začátku epochy IIIb.


Děkuji za odpověď,ve stavebnici je právě několik verzí popisů. CDlm s červeným stínováním,CDlm bílá, CDlm žlutá a BDlm žlutá.
Nebudete mít prosím přehled jaké barvy, resp.odstíny byly používány v tomto období pro přípojné vozy(střecha,skříň rám) ?
Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod Jarda H. » pon 02 bře, 2015 10:28 am

Pro 40.léta najdeš něco ještě tady (ve spodní části textu) ...
http://www.parostroj.net/katalog/ov/cla ... opisy.php3
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod stoupa » pon 02 bře, 2015 10:36 am

To jsem četl bohužel barva dle vzorníku z roku 1935mi moc neřekne...chtělo by to RAL odstin..
Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod hank » pon 02 bře, 2015 5:33 pm

stoupa píše:
hank píše:
stoupa píše:Ahoj stavím přípojný vůz řady CDlm r.v.1933 fa.Cekul.Nemáte prosím přehled o barevném řešení těchto vozů ve 40 - 50 letech(resp.epocha 3a)? Jinak výborná stavebnice i s přípravou osvětlení vozu , pohodová stavba tak na 5 hodin práce.


V epoše IIIa (1945 - 49) už bylo skoro všechno červené. Možná několik málo odstavených vozů přežilo válku v původních odstínech, ale to byla spíš vzácnost, protože když se za války zastavil kvůli nedostatku pohonných hmot motorový provoz, tak většina přípojných vozů přešla do parní trakce a při běžných opravách byly už za války natírány podle předpisů platných od r. 1939, tj. červeně. To už spíš bylo v letech 1945 až (řekněme) 47 vidět v původních barvách motory, protože ty většinou odstavené byly, ale po r. 1945 se vrhlo do provozu vše, co mělo kola, a řekl bych, že v r. 1948 už bylo vše (snad kromě Modrých šípů...) červené, a pozor, s bílým písmem, žluté písmo přišlo až v r. 1950, tj. na začátku epochy IIIb.


Děkuji za odpověď,ve stavebnici je právě několik verzí popisů. CDlm s červeným stínováním,CDlm bílá, CDlm žlutá a BDlm žlutá.
Nebudete mít prosím přehled jaké barvy, resp.odstíny byly používány v tomto období pro přípojné vozy(střecha,skříň rám) ?


Věčné téma... :mrgreen:

V době platnosti ČSN 67 3067 se uvádělo, že skříně jednobarevných přívěsných vozů mají mít odstín 8440/8445 podle citované ČSN, což je spíš červenohnědá. Nejbližší odstín RAL je prý 8012 - neumím posoudit. Upozorňuji, že M 131.1 měly z výroby odstín označený jako tzv. červeň JAWA, který se zřejmě vymykal všem platným normám, my starší si pamatujeme, čím se natíraly československé motocykly v 50. letech - taky byly šmrncnuté do červenohněda. Mrzuté ale je, že k ní neumím dohledat žádný pozdější ekvivalent. I ty přívěsy se později ve III. epoše natíraly jinak - stejně jako spodky skříní "polomáčených" vozů, tj. karmínovou barvou, ČSN 8320/RAL 3002. (Edit: Dodatečně jsem našel, že se to uvádí už v klasické knize pp. Kotnauera a Maruny Železniční modelářství z roku 1959, takže se dá s dost velkou mírou jistoty usoudit, že to platilo zhruba od zrušení 3. vozové třídy, tj. od r. 1956.) A ještě později, v letech 1977 - 1987, se mohla používat i barva ČSN 8300/RAL 3004 - červeň višňová. Opět stejná jako na spodky těch "polomáčených" skříní. Při zavádění nového předpisu koncem 70. let se navíc uvádělo, že M 131.1 a staré přívěsy se mají nechat dožít v původních nátěrech.

Pokud jde o střechy a spodky, tak na střechy je v epoše IIIa možno použít různé odstíny šedé podle zastaralosti nátěru - v době parního provozu světle šedá moc dlouho světlá nevydržela. Od r. 1977 to byla šeď střední 1100/RAL 7005. A spodky by sice měly být teoreticky černé, ale platí totéž jako pro střechy.

Nápisy byly do r. 1950 bílé, vlastnická značka a označení vozové třídy červeně stínované, od r. 1950 žluté bez stínování.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod stoupa » pon 02 bře, 2015 9:55 pm

:idea: Děkuji mnohokrát
Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod ladino1 » pát 06 bře, 2015 10:17 am

Jestli mě paměť dobře slouží tak červenou JAWA dělá AGAMA přímo pod tímto názvem.
ladino1
 
Příspěvky: 111
Registrován: úte 13 led, 2009 5:12 pm
Bydliště: Fialková 450, 541 02 Trutnov

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod MirekTT » pát 06 bře, 2015 10:21 am

Stejně tak APA má jawu v nabídce.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod Vladimír_B » sob 07 bře, 2015 7:49 am

Já jenom připomenu mnohokrát opakované, že přesný odstín barvy je záležitostí posledních cca 20 let. Tzn. za první republiky třeba vagónová zelená nebyla stejná u všech výrobců, každý měl své odstíny. A ani v pozdějších letech nebyla každá šarže barvy stejná. Viz. vzpomínky některých pamětníku, když se v Maloměřicích lakovali jednotky a brejlovci, tak se plechovky s barvou vylévali do 200 litrového sudu a míchali, aby dosáhli jednotného odstínu barvy. A nakonec barvy dle ČSN nemají přesný ekvivalent v RALu. Jen pro zajímavost někde jsem se dočetl, že pro získání Jawy musíte smíchat dvě sousední RALky... :D V neposlední řadě se taky nedá odhadovat barva dle fotky, protože na fotce se může odstín barvy taky trochu posunout při zpracování... atd...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod stoupa » stř 18 bře, 2015 8:49 pm

Několik fotek v "poločase" stavby ...... http://gmeinder.rajce.idnes.cz/CDlm_1933_H0_fa.Cekul
Dvojkolí Luck 9,7 RP 25 ( tímto bych rád poděkoval fa. pojezdy.eu ) hrotově uložené v mosazných domcích. Stavebnice je přesná bez záludností. Chystám se alespoň zjednodušeně doplnit interiér vozu a osvětlení. V měřítku H0 je i příprava osvětlení .
Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod stoupa » čtv 26 bře, 2015 8:03 pm

.....a přibyly odpružené nárazníky "HOME MADE" šroubek pakfong 1.4 mm stočený na průměr 1.2 mm v mosazné trubičce.
Odpruženo a zároveň aretováno kytarovou strunou procházející otvorem 0.3 mm .....http://gmeinder.rajce.idnes.cz/CDlm_193 ... 010140.jpg
...http://youtu.be/xtB50-bH52Y



Jednoduché,snadné a levné.
Naposledy upravil stoupa dne pát 27 bře, 2015 5:10 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod TTmili » čtv 26 bře, 2015 9:02 pm

Vcelku dobrá inspirace i pro menší meřítka, kde se obvykle používané malé vinuté pružiny špatně shání. A při kvalitním hudebním pozadí se vždy dobře staví a přemýšlí.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: přípojný vůz řady CDlm r.v.1933

Příspěvekod stoupa » pon 06 dub, 2015 7:08 pm

Přátelé mám dotaz. Měli tyto vozy kovové rámy oken? :roll: Jaká v se v té době (1933) používala povrchová úprava? Niklování ?
Uživatelský avatar
stoupa
 
Příspěvky: 218
Registrován: čtv 09 dub, 2009 6:43 pm
Bydliště: Palonín

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: vorech a 20 návštevníků