Blm/Btax

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Blm/Btax

Příspěvekod Patrik Novák » čtv 09 dub, 2015 6:25 pm

vpodstatě jsem se nemýlil jen jsem se nechal vykolejit tou rumělkou ,
motoráky v ní taky nějaký vyjeli , jinak byla předepsaná i pro prohlídkové vozy m153 , a hurvajzy

vlečňáky byly stále polomáčené višeň / slonovka , od 94 některé modrošedožlutý nátěr , od 98 uni celočervené pruh slonová kost
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Blm/Btax

Příspěvekod George V. » čtv 09 dub, 2015 7:43 pm

višeň to nebyla...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Blm/Btax

Příspěvekod Patrik Novák » čtv 09 dub, 2015 7:58 pm

tohle jsem už psal :
protže jsme zase u barev , předpis byl červeˇn višňová , to jak to přesně vypadalo nelze říct protože ostíny byly v té době dost nestabilní , prostě jak se to povedlo namíchat , a opět zmíním ŽELEZNIČNÍ MAGAZÍN ve kterém bylo v modelářské části pojednání-článek o barvách , ..................................

předpis : višeň , jak to vypadalo je věc další , zrovna červená je náročná na pigment-proto má horší kryvost a v dobách nedostatku kdečeho to prostě nějak namíchali , bylo X odstínů každý barvy , tak se jim to do nějaký tolerance odstínu vešlo , dneska jich je XX

stačí taky jiná barva základovky a vrchní odstín to změní ,
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Blm/Btax

Příspěvekod George V. » čtv 09 dub, 2015 8:05 pm

...akorát že ten odstín na těch přívěšácích byl docela stabilní, a to dlouhé roky (pozorováno 1985-1990). A nejen na Baafx, ale třeba i na Bnp. A byl jiný než na motorech, kde se ta višeň docela dodržovala (až na pár světlých výjimek v ´88 unifiku, viz. výše).
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Blm/Btax

Příspěvekod TTmili » pát 10 dub, 2015 7:10 am

Z tohohle pohledu je určitě rozdíl (a velký) mezi tehdejším předpisem, a tím jak se vozy udržovaly a lakovaly. Z fotek je krásně vidět, že přívěšáky skoro všech řad mají daleko tmavší (nebo spíš víc do hněda) odstín červené než motoráky, a většinou je ten odstín poměrně stabilní. Stejně tak si pamatuji že to bylo ještě v pozdních 90-tých letech. Možná to je jen tím, že motoráky měly obnovu laku častěji, víc se umývaly a pucovaly, kdežto na přívěšáky se házel bobek. A ani bych se nedivil kdyby to byla příčina odlišného odstínu, protože víc do hněda obvykle bývá tónovaná i krémová kolem oken. Zase na druhou stranu zvlášť u přívěšáků za 810 nebo 853 jsem stejný odstín barev jako na motoráku viděl jen z výroby.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Blm/Btax

Příspěvekod George V. » pát 10 dub, 2015 7:21 am

Zrovna včera jsem koukal na fotku Bnp v soupravě s 853. Byl po dílnách a byl stejně tmavší. Podle mne to musel být jiný odstín. Baafx se opravovaly v ŽOS Krnov, Bnp možná také. Jinak té údržbě a neúdržbě - dnes se přívěšáky lakují stejně jako motoráky a nějaký posun odstínu není znát...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Blm/Btax

Příspěvekod Svratka » pát 10 dub, 2015 8:21 pm

hank, George V., Patrik Novák a další:

K všeobecnému zmatku v diskusi kolem nátěrů motoráků a přívěšáků M152.0/810 a Blm/Baafx/010 bych rád doplnil několik zásadních faktů, které tu jaksi chybí:

Motorové vozy obecně:

Norma někdy v roce 1984 přinesla zavedení úzkých pruhů 30cm na čelech. Tyto se aplikovaly v barvě oranžové (M240, M262, M286, M296 i M152, ev.M153 !), nebo v barvě žluté (M152, M153). Motory M152, resp.M153 s oranžovým pruhem pouze zpočátku a nebylo jich moc, proč se přešlo na žlutou mi není známo.

1988: norma se širokým 60cm pruhem kolem dokola. Důležitý fakt dosud zde neuveden - vzhledem k nedostatku normované červeni višňové na tehdejším trhu byla ŽOS Šumperk provádějící v té době výhradně opravy mot.vozů (a ptg jednotek) nějakou dobu používána červeň rumělková podobná suříkové základovce. Bylo tak natřeno poměrně dost mot.vozů všech tehdy používaných řad, než se situace stabilizovala. Jen na okraj pozn. - ŽOS Šumperk byla postavena speciálně pro opravy motorových vozů.

Přívěsné vozy byly v osmdesátých (pochopitelně i dříve) udržovány jinými ŽOS než vozy motorové!!! Tedy ŽOS Chomutov (dnes je v jejich místě hypermarket Glóbus - naproti nádraží) prováděly opravy čtyřosých vozů a pokud vím, tak ŽOS Krnov přívěsné vozy dvounápravové. Uvědomme si, že v té době bylo přívěsných vozů ohromné množství, jen Balmů "krátkých" (Bix, pak 020) přes 600ks, "dlouhých" (Bmx, pak 050) víc než 60, "těžkých" vozů Baim (Bnp, později 053) taky několik desítek, vozů Blm (Baafx, pak 010) snad přes 700ks (!). Po likvidaci ŽOS Chomutov v 90.letech a zároveň při postupném rušení rozsáhlého parku přívěsných vozů již stačila kapacita ŽOS Krnov k uspokojení již značně snížené potřebě oprav. Napomohlo k tomu i prodloužení lhůty revizí (do té doby 3 roky u vozů pro vnitrostátní přepravy, 1 rok u vozů pro mez.přepravy(!) - což znamenalo také i nový nátěr(!!!) ). Probíhající transformace železnice a převedení přívěsných vozů pod depa (s tím souvisela aplikace číselného označení obdobnému označení hn.vozidel místo dosavadního písmenného + dvanáctimístné číslo jako na jiných vozech) také znamenalo sledování kilometrických proběhů u přív.vozů. Tedy až najeté km byly důvodem přistavení do dílen. Do té doby byly revizní lhůty časové (stejně jako u nákl.vozů dosud, ale i zde se plánuje změna). V praxi se to třeba projevovalo tak, že na krátkých odbočných lokálkách, kde jezdil stabilně motorák 810 sólo a přívěšák se dával jen třeba na 1 pár vlaků ráno a 1 odpoledne, případně pouze v pátek a v neděli odpoledne a jinak celý týden stál ve šturcu (takových bývalo skutečně celá řada míst) přišel nově natřený přívěšák Blm z dílen a strčil se v té odbočné nebo koncové stanici lokálky do šturcu. Jméno domovské stanice měl také uvedeno na podélníku. Občas se projel, dozbrojil naftou, ale moc toho nenajezdil. Postupně na něm ulpívala špína, rez a záchodek taky nevoněl. Myly se jen občas okna a ten záchod teda taky...trochu. Jakmile ale přišla lhůta revize, odešel do dílen, kde ho opět zkulturnili.

Takže příčinou rozdílného barevného provedení mot. a přív.vozů bylo skutečně rozdílné místo provádění revizí, tedy přístavba do různých ŽOS. Dnes to někomu asi přijde divné, ale v té době každá žoska dělala po svém, normy se moc nedodržovaly a ČSD převzaly všechno. Tedy přívěšáky z dob ŽOS Chomutov byly hodně tmavé, motoráky oproti nim výrazně světlejší.

90.léta: Uvolnění v dodržování norem, snaha o hezčí nátěry se u motoráků projevila nejprve coby výjimkou povolených, posléze i normou ošetřených retro nátěrů. Červenokrémové motorové vozy znovu ovládly naše tratě. Ovšem až na několik výjimek se nepodařilo prosadit neaplikování úzkého žlutého (!) 30cm pruhu na čelech. Tady je zásadní rozdíl v nátěrech s úzkými pruhy na čelech z let 80. a let 90. Přívěšáky se začaly snad poprvé v historii natírat stejným odstínem červené. Bylo to někdy v polovině 90.let. Ovšem, jak už bylo psáno, bylo to v době, kdy přešly do správy dep a ta je posílala zpočátku na revize do dílen jen velmi zřídka. Taky se něco dílnovalo přímo v depech, s tím souvisela nejen zkušenost z Karlových Varů, kterou jsem již popsal minule, ale sem tam se nějaký přívěšák objevil i v odstínu nějakém no prostě nenormovaném, co zrovna bylo. Nátěry prováděné v ŽOS někdy od půlky 90.let již byly v laku PUR, do té doby se používal pouze syntetický email.

Ještě doplním, že motorové vozy M296 a jejich přívěšáky (Aam, Bam, BRam, Baim) byly z výroby pochopitelně ve shodném nátěru, ale jen do prvních dílen. Stejně tak M152 a Blm.

Samozřejmě na dojmu co do světlosti či tmavosti nátěru také záviselo, zda bylo vozidlo čisté a pravidelně myté (v té době mot.vozy), nebo nemyté a zašňupané (přívěšáky).

Slovensko: Po rozdělení ČSR jistou dobu přetrvávaly nátěry z dob federace, z dílen chodily motoráky se širokým pruhem, ovšem trošku světlejší. Již jsem se zmínil i o krátké epizodě přívěšáků Baafx v unifiku se žl.pruhem kolem dokola. Pak už začala doba retro nátěrů červená/krémová.

Sjednocení barev u nás nastalo až s aplikací nové normy pro mot.vozy. To se psal rok 1997 a vznikl nátěr "hasiči", tedy červená + široký pruh slon.kost.

Současnému zbarvení vozidel se již věnovat nebudu, neboť tu nechci mluviti sprostě...
Svratka
 
Příspěvky: 268
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Blm/Btax

Příspěvekod Patrik Novák » sob 11 dub, 2015 7:15 am

je to tu jen o přívěšácích ,

tu barvu , si myslím , jsme dostatečně probrali

OT: 300mm pruhy na čelech od roku 82 ! , z oranžové na žlutou proto , páč se zjistilo že v červené nemá potřebný výstražný efekt
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Blm/Btax

Příspěvekod Mafry » ned 12 dub, 2015 7:47 am

http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 141
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

Re: Blm/Btax

Příspěvekod George V. » úte 26 kvě, 2015 2:37 pm

Zase jsem se po čase začetl do velmi pěkné publikace od pana Bittnera Motorové vozy řad 850 až 854, kde se na str. 25 píše (stať věnovaná nátěrům - část o zjednodušených nátěrech po r. 1970):
"U přípojných vozů s výjimkou řady BRam došlo k obdobnému zjednodušení, pouze višňovou červeň nahradila hnědočervená barva odstínu 8440 používaná u přípojných vozů ostaních řad"

- tak to tedy máme černé na bílém, vzpomínky tentokrát nelhaly...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Blm/Btax

Příspěvekod Mcx » pát 29 kvě, 2015 6:05 am

George V. píše:pouze višňovou červeň nahradila hnědočervená barva odstínu 8440 používaná u přípojných vozů ostaních řad"


hm... je to sice černé na bílém, ale.... odstín ČSN 8440, dnes RAL 8012 je odstín používaný již 50 let na nákladních vozech ČSD, ČD, ČDC.... že by se vloudil tiskařský šotek :D
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Blm/Btax

Příspěvekod George V. » pát 29 kvě, 2015 6:07 am

Nikoliv. Ten odstín byl skutečně takový, pamatuji si to velmi dobře. Akorát jsem to dosud nikde neměl potvrzené...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Blm/Btax

Příspěvekod Mcx » pát 29 kvě, 2015 10:11 am

No, že by měly shodnou barvu s nákladními vozy?? Tehdy se nákladní vozy stříkaly rovněž syntetikou.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Blm/Btax

Příspěvekod George V. » pát 29 kvě, 2015 10:21 am

Jo, odstín stejný. Ale vzhledem k tomu, že přívěšáky měly o fous lepší údržbu než vozy nákladní, tak se mohly jevit v rozdílném odstínu. A mám za to, že se tehdy stříkalo spíše Nitro, aspoň teda hnací vozidla (a možná i přívěšáky). Bohužel je z té doby málo fotek a v důvěryhodných barvách ještě méně :cry: .
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Blm/Btax

Příspěvekod TTmili » pát 29 kvě, 2015 12:58 pm

A ono je taky potřeba uvažovat, že zvlášť v případě červenohnědé barvy, má nemalý vliv na výsledný odstín stupeň lesku ve kterém barva je. A zvlášť pokud se na motoráky a přívěšáky používaly nitrobarvy narozdíl od syntetik na nákladních vozech, pak se výsledek mohl lišit odstínem i stupněm lesku, proto se dneska zdá nemyslitelné, že by se přívěšáky lakovaly červenohnědou, protože na fotkách jinak vypadají i motoráky, i přívěšáky i nákladní vozy.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků