od Svratka » pát 10 dub, 2015 8:21 pm
hank, George V., Patrik Novák a další:
K všeobecnému zmatku v diskusi kolem nátěrů motoráků a přívěšáků M152.0/810 a Blm/Baafx/010 bych rád doplnil několik zásadních faktů, které tu jaksi chybí:
Motorové vozy obecně:
Norma někdy v roce 1984 přinesla zavedení úzkých pruhů 30cm na čelech. Tyto se aplikovaly v barvě oranžové (M240, M262, M286, M296 i M152, ev.M153 !), nebo v barvě žluté (M152, M153). Motory M152, resp.M153 s oranžovým pruhem pouze zpočátku a nebylo jich moc, proč se přešlo na žlutou mi není známo.
1988: norma se širokým 60cm pruhem kolem dokola. Důležitý fakt dosud zde neuveden - vzhledem k nedostatku normované červeni višňové na tehdejším trhu byla ŽOS Šumperk provádějící v té době výhradně opravy mot.vozů (a ptg jednotek) nějakou dobu používána červeň rumělková podobná suříkové základovce. Bylo tak natřeno poměrně dost mot.vozů všech tehdy používaných řad, než se situace stabilizovala. Jen na okraj pozn. - ŽOS Šumperk byla postavena speciálně pro opravy motorových vozů.
Přívěsné vozy byly v osmdesátých (pochopitelně i dříve) udržovány jinými ŽOS než vozy motorové!!! Tedy ŽOS Chomutov (dnes je v jejich místě hypermarket Glóbus - naproti nádraží) prováděly opravy čtyřosých vozů a pokud vím, tak ŽOS Krnov přívěsné vozy dvounápravové. Uvědomme si, že v té době bylo přívěsných vozů ohromné množství, jen Balmů "krátkých" (Bix, pak 020) přes 600ks, "dlouhých" (Bmx, pak 050) víc než 60, "těžkých" vozů Baim (Bnp, později 053) taky několik desítek, vozů Blm (Baafx, pak 010) snad přes 700ks (!). Po likvidaci ŽOS Chomutov v 90.letech a zároveň při postupném rušení rozsáhlého parku přívěsných vozů již stačila kapacita ŽOS Krnov k uspokojení již značně snížené potřebě oprav. Napomohlo k tomu i prodloužení lhůty revizí (do té doby 3 roky u vozů pro vnitrostátní přepravy, 1 rok u vozů pro mez.přepravy(!) - což znamenalo také i nový nátěr(!!!) ). Probíhající transformace železnice a převedení přívěsných vozů pod depa (s tím souvisela aplikace číselného označení obdobnému označení hn.vozidel místo dosavadního písmenného + dvanáctimístné číslo jako na jiných vozech) také znamenalo sledování kilometrických proběhů u přív.vozů. Tedy až najeté km byly důvodem přistavení do dílen. Do té doby byly revizní lhůty časové (stejně jako u nákl.vozů dosud, ale i zde se plánuje změna). V praxi se to třeba projevovalo tak, že na krátkých odbočných lokálkách, kde jezdil stabilně motorák 810 sólo a přívěšák se dával jen třeba na 1 pár vlaků ráno a 1 odpoledne, případně pouze v pátek a v neděli odpoledne a jinak celý týden stál ve šturcu (takových bývalo skutečně celá řada míst) přišel nově natřený přívěšák Blm z dílen a strčil se v té odbočné nebo koncové stanici lokálky do šturcu. Jméno domovské stanice měl také uvedeno na podélníku. Občas se projel, dozbrojil naftou, ale moc toho nenajezdil. Postupně na něm ulpívala špína, rez a záchodek taky nevoněl. Myly se jen občas okna a ten záchod teda taky...trochu. Jakmile ale přišla lhůta revize, odešel do dílen, kde ho opět zkulturnili.
Takže příčinou rozdílného barevného provedení mot. a přív.vozů bylo skutečně rozdílné místo provádění revizí, tedy přístavba do různých ŽOS. Dnes to někomu asi přijde divné, ale v té době každá žoska dělala po svém, normy se moc nedodržovaly a ČSD převzaly všechno. Tedy přívěšáky z dob ŽOS Chomutov byly hodně tmavé, motoráky oproti nim výrazně světlejší.
90.léta: Uvolnění v dodržování norem, snaha o hezčí nátěry se u motoráků projevila nejprve coby výjimkou povolených, posléze i normou ošetřených retro nátěrů. Červenokrémové motorové vozy znovu ovládly naše tratě. Ovšem až na několik výjimek se nepodařilo prosadit neaplikování úzkého žlutého (!) 30cm pruhu na čelech. Tady je zásadní rozdíl v nátěrech s úzkými pruhy na čelech z let 80. a let 90. Přívěšáky se začaly snad poprvé v historii natírat stejným odstínem červené. Bylo to někdy v polovině 90.let. Ovšem, jak už bylo psáno, bylo to v době, kdy přešly do správy dep a ta je posílala zpočátku na revize do dílen jen velmi zřídka. Taky se něco dílnovalo přímo v depech, s tím souvisela nejen zkušenost z Karlových Varů, kterou jsem již popsal minule, ale sem tam se nějaký přívěšák objevil i v odstínu nějakém no prostě nenormovaném, co zrovna bylo. Nátěry prováděné v ŽOS někdy od půlky 90.let již byly v laku PUR, do té doby se používal pouze syntetický email.
Ještě doplním, že motorové vozy M296 a jejich přívěšáky (Aam, Bam, BRam, Baim) byly z výroby pochopitelně ve shodném nátěru, ale jen do prvních dílen. Stejně tak M152 a Blm.
Samozřejmě na dojmu co do světlosti či tmavosti nátěru také záviselo, zda bylo vozidlo čisté a pravidelně myté (v té době mot.vozy), nebo nemyté a zašňupané (přívěšáky).
Slovensko: Po rozdělení ČSR jistou dobu přetrvávaly nátěry z dob federace, z dílen chodily motoráky se širokým pruhem, ovšem trošku světlejší. Již jsem se zmínil i o krátké epizodě přívěšáků Baafx v unifiku se žl.pruhem kolem dokola. Pak už začala doba retro nátěrů červená/krémová.
Sjednocení barev u nás nastalo až s aplikací nové normy pro mot.vozy. To se psal rok 1997 a vznikl nátěr "hasiči", tedy červená + široký pruh slon.kost.
Současnému zbarvení vozidel se již věnovat nebudu, neboť tu nechci mluviti sprostě...