xxvojtikxx píše:Ohledně té výměny dvojkolí sem hodím můj momentální názor. Zrovna přestavuju starý BTTB vagón (TT), říkal jsem si: "když mám doma starý vagón který skoro nejede, tak ho trochu vyšperkuju... kinematiky mám taky, hodím tam nové spřáhlo a bude to paráda"
Jenže to celé se vyplatí jen do chvíle, dokud nekouknete po netu do obchodů (teď mluvím hlavně pro TT kutily, situaci v jiných měřítkách neznám). Chápu to, pokud máte doma starší vozy které už máte přestříkané / přetisknuté atd, ale jinak se to prostě nevyplatí pokud nebazírujete přímo na jednom určitém kusu!!!
Jako příklad (můj, čeho jsem se teď dopustil - ceny orientační):
Starý BTTB vagón z bazaru (otevřený Es), ve výsledku sem tam olámaný - 100 Kč
Dvě dvojkolí Šátek (ty nejlevnější co se dají sehnat) - 28 Kč
Čtyři mosazná ložiska PEHO - 40 Kč
Dvě kinematiky PEHO - 110 Kč
K tomu připočíst nové spřáhlo Tillig (2 ks cca 30 Kč) a hodinu práce s upgradem..
A teď juknout na net - nový start vagón Tillig (kovová kola v kovu uložená, kinematiky, jako bonus starší verze spřáhla, jistota že nic není ulomeno) - 190 Kč...
Případně varianta ČSD "nestartová" pod 300 Kč... Ostatní vozy co se nedělají ve startu stojí i tak většinou nové míň, než ruční upgrade z bazaru po načtení všech položek.
Jasně, místo kinematik PEHO se dají použít DK-model (poloviční cena), ale ne všude se vejdou (mě se třeba pod Es nevešly). Ložiska jsou při výměně téměř nutnost, protože všechny rozsochy jsou většinou vyjeté a efekt výměny jen dvojkolí je pak poloviční.
Takže tímto dnem končím s nákupem vraků a začínám kupovat (téměř) výhradně nové vozy (pokud nebude nějaká raritka co fakt chci). Aneb nejsme tak bohatí abychom si mohli dovolit levné věci. Ono to sice vypadá lákavě "vagón za stovku a doma si ho sám dodělám", ale když jsem to dneska načetl, nestačil jsem se divit. O lokomotivách ani nemluvě (snad jindy )
Stejně ty DR "kamufláže" v barvě plastu přijdou u mě všechny přestříkat tak je to fuk...
Snad jsem tím nikoho neurazil, třeba se to bude nováčkům hodit jako inspirace proč občas kupovat nové vozy než řešit složitě výměny všeho.
Nevím jestli zrovna Tillig dělá třeba Z-ka typicky česká.
Když se podíváš do katalogů např. v H0 (za tu teď mluvím) tak tam mnoho českých vozů není.
Můj názor je opačný = právě staré vozy pokud odpovídjí předloze je vhodné předělat, když je zkazíš tak tě to nemrzí a komponenty můžeš použít na voze jiném. Můžeš mít takhle třeba unikátní číslování na každém voze.
Co se týče KKK - nevím jaká je přesně situace v TT ale pokud se do sebe spřáhla pevně nezaklesnou, tak pozbývá jakýkoliv význam
Proto, jelikož používám převážně třmenové spřáhlo NEM, kinematiku vyřazuji z provozu - krátké dvounápravové vozy, popřípadě omezuji její funkci - dlouhé, a čtyřnápravové vozy.
Součástí úprav je i zkrácení spřáhel a odpružení nárazníků.