Výměna plastových dvoukolí za kovová

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Výměna plastových dvoukolí za kovová

Příspěvekod PetrL » stř 29 lis, 2006 8:06 am

Účelnost výměny dvoukolí u starých vagonů z NDR je jasná. Změna jízdních vlastností je nepřehlédnutelná. Bez problémů je výměna u vozů, které jsou osazeny plechovou vložkou pro uložení hrotů osy kol. Co ale u vozů bez této vložky? Domnívám se, že ocelové hroty by v plastové jamce brzy způsobily problém. Zkoušel jsem výrobu plechové vložky, ale výsledek zatím nesplňoval mé představy. Napadlo mě použít fosforbronzový plech pro jeho tvrdost a pružnost při minimální tloušťce.
Má s tím někdo zkušenost, nebo jiné řešení?
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: Výměna plastových dvoukolí za kovová

Příspěvekod MaHa » stř 29 lis, 2006 6:31 pm

PetrL píše:Účelnost výměny dvoukolí u starých vagonů z NDR je jasná. Změna jízdních vlastností je nepřehlédnutelná. Bez problémů je výměna u vozů, které jsou osazeny plechovou vložkou pro uložení hrotů osy kol. Co ale u vozů bez této vložky? Domnívám se, že ocelové hroty by v plastové jamce brzy způsobily problém. Zkoušel jsem výrobu plechové vložky, ale výsledek zatím nesplňoval mé představy. Napadlo mě použít fosforbronzový plech pro jeho tvrdost a pružnost při minimální tloušťce.
Má s tím někdo zkušenost, nebo jiné řešení?


Je několik řešení: 1. Často mazat olejem a moc s takovým modelem nejezdit.
2. Plastové důlek odvrtat a nahradit jej kovovým - dodává tuším fa. PECO :?: Lze to dostat zde: http://www.bekr.wz.cz/
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Re: Výměna plastových dvoukolí za kovová

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 29 lis, 2006 7:10 pm

PetrL píše:Účelnost výměny dvoukolí u starých vagonů z NDR je jasná. Změna jízdních vlastností je nepřehlédnutelná. Bez problémů je výměna u vozů, které jsou osazeny plechovou vložkou pro uložení hrotů osy kol. Co ale u vozů bez této vložky? Domnívám se, že ocelové hroty by v plastové jamce brzy způsobily problém. Zkoušel jsem výrobu plechové vložky, ale výsledek zatím nesplňoval mé představy. Napadlo mě použít fosforbronzový plech pro jeho tvrdost a pružnost při minimální tloušťce.
Má s tím někdo zkušenost, nebo jiné řešení?


Myslím si, že pro normální provoz není nezbytně nutné vyvložkovávat.
Při výměně je ovšem velmi důležité zjistit si délku původní osy hrot - hrot a nahrazovat je pokud možno dvojkolím stejné délky.
Jednoduše řečeno nově vložené dvojkolí MUSÍ mít vůli. Nesmí být v jamkách na těsno :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Výměna plastových dvoukolí za kovová

Příspěvekod MaHa » čtv 30 lis, 2006 8:49 am

Zdenek Valter píše:
PetrL píše:Účelnost výměny dvoukolí u starých vagonů z NDR je jasná. Změna jízdních vlastností je nepřehlédnutelná. Bez problémů je výměna u vozů, které jsou osazeny plechovou vložkou pro uložení hrotů osy kol. Co ale u vozů bez této vložky? Domnívám se, že ocelové hroty by v plastové jamce brzy způsobily problém. Zkoušel jsem výrobu plechové vložky, ale výsledek zatím nesplňoval mé představy. Napadlo mě použít fosforbronzový plech pro jeho tvrdost a pružnost při minimální tloušťce.
Má s tím někdo zkušenost, nebo jiné řešení?


Myslím si, že pro normální provoz není nezbytně nutné vyvložkovávat.
Při výměně je ovšem velmi důležité zjistit si délku původní osy hrot - hrot a nahrazovat je pokud možno dvojkolím stejné délky.
Jednoduše řečeno nově vložené dvojkolí MUSÍ mít vůli. Nesmí být v jamkách na těsno :!: :!: :!: :!: :!: :!:


Zkušenost: Po cca 50 hodinách jízdy (1 týden výstavy) hrot osy vozu dvojkolí "vyfrézoval" do plastové rozsochy drážku :!: :!:
PS: Hrot měl "vůli" a nebyl mazán - model byl v té době "funglovka - nový"
takže hroty dvojkolí mazat a moc nejezdit, pokud nebudeš vložkovat.
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Re: Výměna plastových dvoukolí za kovová

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 30 lis, 2006 9:46 am

MaHa píše:
Zdenek Valter píše:Myslím si, že pro normální provoz není nezbytně nutné vyvložkovávat.
Při výměně je ovšem velmi důležité zjistit si délku původní osy hrot - hrot a nahrazovat je pokud možno dvojkolím stejné délky.
Jednoduše řečeno nově vložené dvojkolí MUSÍ mít vůli. Nesmí být v jamkách na těsno :!: :!: :!: :!: :!: :!:


Zkušenost: Po cca 50 hodinách jízdy (1 týden výstavy) hrot osy vozu dvojkolí "vyfrézoval" do plastové rozsochy drážku :!: :!:
PS: Hrot měl "vůli" a nebyl mazán - model byl v té době "funglovka - nový"
takže hroty dvojkolí mazat a moc nejezdit, pokud nebudeš vložkovat.


Pokud někdo plánuje tímhle způsobem provozovat vozy pak bych vyvložkovaní doporučil také, ovšem osobně jsem se s tím setkal jen u vystavovatelů.
Některé modely provozuji více jak 6 let a za tu dobu určitě mají zasebou vic jak 50 hodin provozu bez známky opotřebení. (také nemažu)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Výměna plastových dvoukolí za kovová

Příspěvekod Jan Jedlička » pát 01 pro, 2006 9:53 am

Zdravím účastníky diskuse a chci dát k dobru své zkušenosti s ložisky dvojkolí. Kovová ložiska jsou nejlepší, ale trochu hlučnější, dávám jim přednost. Plastová, jsou-li z materiálu na bázi polyetylénu apod. (většinou se poznají tak, že jsou odolná rozpuštědlům) mají vysokou životnost, podobné materiály se užívají i v automobilovém průmyslu na různá ložiska a pouzdra, a netřeba se jich bát, i modely zvučných značek je používají pro styk kov - plast. Ale třeba rybáky od Luta měly ložiska takové kvality, že se hroty po pár měsících profrézovaly tak vysoko, až mi začaly rozsochy drhnout o koleje. Nahradil jsem je vložením ložiskových rámů z kvalitního materiálu (byly svého času k dostání na burze) a vlepil napevno do pojezdu. Vzhled při pohledu zespodu sice utrpěl, to však není při jízdě vidět a původně nevalné jízdní vlastnosti se asi tak o 1000% zlepšily (zároveň jsem dosadil kulisy spřáhla Roco). Mazání hrotů lze jen doporučit, lépe než olej se mi osvědčila tužší plastická maziva, třeba na automobilová valivá ložiska. A potvrzuji, že dvojkolí musí mít v uložení vůli! Ještě k materiálu - slyšel jsem, že dobrou životnost mají epoxidová ložiska, ale zkušenost s nimi nemám.
Jan Jedlička
 
Příspěvky: 3
Registrován: pát 01 pro, 2006 9:53 am

Re: Výměna plastových dvoukolí za kovová

Příspěvekod Zx1974 » pon 04 pro, 2006 6:54 am

Naposledy upravil Zx1974 dne pát 08 úno, 2008 5:10 am, celkově upraveno 2
Zx1974
 
Příspěvky: 380
Registrován: úte 17 říj, 2006 10:01 am
Bydliště: Písek

Re: Výměna plastových dvoukolí za kovová

Příspěvekod PetrL » stř 03 říj, 2007 1:23 pm

MaHa píše:
PetrL píše:Účelnost výměny dvoukolí u starých vagonů z NDR je jasná. Změna jízdních vlastností je nepřehlédnutelná. Bez problémů je výměna u vozů, které jsou osazeny plechovou vložkou pro uložení hrotů osy kol. Co ale u vozů bez této vložky? Domnívám se, že ocelové hroty by v plastové jamce brzy způsobily problém. Zkoušel jsem výrobu plechové vložky, ale výsledek zatím nesplňoval mé představy. Napadlo mě použít fosforbronzový plech pro jeho tvrdost a pružnost při minimální tloušťce.
Má s tím někdo zkušenost, nebo jiné řešení?


Je několik řešení: 1. Často mazat olejem a moc s takovým modelem nejezdit.
2. Plastové důlek odvrtat a nahradit jej kovovým - dodává tuším fa. PECO :?: Lze to dostat zde: http://www.bekr.wz.cz/

Po delší době se vracím k tématu. Teprve nedávno jsem zjistil, že se nejedná o PECO, ale PEHO. Celý její TT sortiment vedou nově tady: http://maloseriovky.patsx.com . Podrobný návod včetně fotografií je na http://www.peho-kkk.de . Vypadá to víc než slibně a až neskutečně jednoduše. Objednal jsem si jedno balení (50ks) a budu zkoušet. O výsledku - a jsem přesvědčen, že výborném, budu informovat.
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Tomáš » pon 14 led, 2008 1:20 pm

když všici tvrdí,že je lepší nahradit původní plastová kolečka u vagonků z NDR kovovými kolečky, mohl by mě tu někdo zjednodušeně říct co teda koupit..koukal jsem po netu a našel jsem spoustu výrobců koleček,liší se průměrem taky cenou...takže co na TT vagony koupit?
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod juroH0 » pon 14 led, 2008 2:51 pm

Tomáš píše:když všici tvrdí,že je lepší nahradit původní plastová kolečka u vagonků z NDR kovovými kolečky, mohl by mě tu někdo zjednodušeně říct co teda koupit..koukal jsem po netu a našel jsem spoustu výrobců koleček,liší se průměrem taky cenou...takže co na TT vagony koupit?


no vagonove dvojkolia maju v skutocnosti 1m a to je v TT 8,3mm cize priemer uz vies a myslim si ze medzi vyrobcami myslim ze velke rozdiely niesu ale pozor na dlzku osy aby bola rovnaka ako u povodnych plastovych pretoze keby to bolo menej tak by tam to dvojkolie "lietalo"
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod Sandy » pon 14 led, 2008 3:43 pm

Tomáš píše:když všici tvrdí,že je lepší nahradit původní plastová kolečka u vagonků z NDR kovovými kolečky, mohl by mě tu někdo zjednodušeně říct co teda koupit..koukal jsem po netu a našel jsem spoustu výrobců koleček,liší se průměrem taky cenou...takže co na TT vagony koupit?

Jednoduché a obecně platné pro všechny velikosti :
1. Vyndej jedno dvojkolí
2. Změř délku osy.
3. Zjisti si správný průměr kola a přepočti na modelovou velikost.
4. Podle rozměrů ad3 a ad4 vyber správnou velikost. :lol:
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 14 led, 2008 3:51 pm

juroH0 píše:no vagonove dvojkolia maju v skutocnosti 1m a to je v TT 8,3mm cize priemer uz vies a myslim si ze medzi vyrobcami myslim ze velke rozdiely niesu ale pozor na dlzku osy aby bola rovnaka ako u povodnych plastovych pretoze keby to bolo menej tak by tam to dvojkolie "lietalo"


Pozor Juro metrová dvojkolí mají typicky pouze dvounápravové vozy !!!
Čtyřnápravové vozy mají zas 900 - 920 mm ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Tomáš » pon 14 led, 2008 3:52 pm

dobrá tomu rozumím..průměr se prodává 8mm..tu délku osky asi myslíš to C viz obr.....hraje nějakou roli velikost A a B...hlavně ta B..protože velikost kolejnice je různá..já koupil 2,1mm

http://tauvec.rajce.idnes.cz/Obrazky/#kolecka.JPG

že bych si vybral u této firmy...kolečka jsou na poslední straně
http://detail.vyrobce.cz/produkty/index ... l=TT&str=5
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 14 led, 2008 4:25 pm

juroH0 píše:no vagonove dvojkolia maju v skutocnosti 1m a to je v TT 8,3mm cize priemer uz vies a myslim si ze medzi vyrobcami myslim ze velke rozdiely niesu ale pozor na dlzku osy aby bola rovnaka ako u povodnych plastovych pretoze keby to bolo menej tak by tam to dvojkolie "lietalo"


Ještě na vysvětlenou - kolo trochu létat musí viz NEM 314
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod juroH0 » pon 14 led, 2008 5:15 pm

Tomáš píše:dobrá tomu rozumím..průměr se prodává 8mm..tu délku osky asi myslíš to C viz obr.....hraje nějakou roli velikost A a B...hlavně ta B..protože velikost kolejnice je různá..já koupil 2,1mm

http://tauvec.rajce.idnes.cz/Obrazky/#kolecka.JPG

že bych si vybral u této firmy...kolečka jsou na poslední straně
http://detail.vyrobce.cz/produkty/index ... l=TT&str=5


no pri novych oskach ta B myslim dolezita nieje...pretoze okolky uz niesu take giganticke ako za NDR a A je zrejme rovnake u vsetkych vyrobvov neratam dvojkolia RP25

to Zdenek: to je pravda ale najlepsie asi je ked sa zmeria to C a nahradi sa novym dvojkoli s rovnakou dlzkou.......minule som vybral z roco vagona roco dvojkolia pretoze som ich potreboval niekde inde a docasne tam dal piko dvojkolia ale NDR a tie strasne lietaju a je to cele na _ _ _ _ ako to teraz jazdi....a inak ty jazdis s RP25?
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků