Stránka 1 z 1

RENOVACE ELEKTROROZVODU V RYCHLÍKOVÝCH VAGÓNECH TT

PříspěvekNapsal: čtv 06 zář, 2007 7:40 pm
od ondrejSitar
Mám několik "poděděných" rychlíkových vozů cca 20 let starých, a mají občas problémy s vlastní elektroinstalací - vedení napájení. Jednoduše řečeno při jízdě poblikává.

Co mne napadá za postup - vyměnit vodivá kola za nová.

nebo by jste doporučili jiný postup?

PříspěvekNapsal: pát 07 zář, 2007 1:42 pm
od dan
určitě vyměň kola poblikávání většinou spůsobují přejezdy výhybek, nejlepší je do vagonu vložit usměrňovač a za něj kondenzátor tato úprava poblikávání spolehlivě odstraní http://www.volny.cz/masinky2003/osvetle ... u_LED.html

PříspěvekNapsal: pát 07 zář, 2007 5:32 pm
od Tomáš
já to vyřešil tak že vagony mají vlastní napájení.jakmile používáš klasické napájení z kolejí vagony zhasnou hned jak najedeš do izolovaného úseku..toto řešení je sice náročnejší,ale stojí za zváženou..do budocna bych to chtěl vyřešit nabíjecími články baterií

PříspěvekNapsal: sob 08 zář, 2007 6:38 pm
od ondrejSitar
dan píše:určitě vyměň kola poblikávání většinou spůsobují přejezdy výhybek, nejlepší je do vagonu vložit usměrňovač a za něj kondenzátor tato úprava poblikávání spolehlivě odstraní http://www.volny.cz/masinky2003/osvetle ... u_LED.html


Půjdu do toho, mluvil sem o tom s modelářem a říkal že tak viděl i řešené ve stanicích kde nebyla přerušovaná kolej - mašina bez proudu, vagóny pod proudem - kde vagóny svítily ze zálohy z kondenzátorů.

Teď nastává otázka volby kondenzátoru - jak dlouho podrží tu svítivost, má s tím někdo více zkušeností?

PříspěvekNapsal: sob 08 zář, 2007 7:21 pm
od Zdenek Valter
ondrejSitar píše:
dan píše:určitě vyměň kola poblikávání většinou spůsobují přejezdy výhybek, nejlepší je do vagonu vložit usměrňovač a za něj kondenzátor tato úprava poblikávání spolehlivě odstraní http://www.volny.cz/masinky2003/osvetle ... u_LED.html


Půjdu do toho, mluvil sem o tom s modelářem a říkal že tak viděl i řešené ve stanicích kde nebyla přerušovaná kolej - mašina bez proudu, vagóny pod proudem - kde vagóny svítily ze zálohy z kondenzátorů.

Teď nastává otázka volby kondenzátoru - jak dlouho podrží tu svítivost, má s tím někdo více zkušeností?


Kondenzátory podrží tak max vteřinu. Pokud máš digitál je to jednoduché, v kolejích je střídavé napětí s konstatntní napěťovou amplitudou. U Analogu se to řešilo tak, že se přes kondenzátory pouštělo do celého kolejiště střídavé napětí napětí o frekvenci cca 10 kHz nebo vyšší.
Delší výpadky pokryje jen akumulátor.

PříspěvekNapsal: sob 08 zář, 2007 9:42 pm
od dan
Já používám kondíky 16V 1000 uF a před ně na napájení z kolejí usměrňovací můstek 1A a do vagonů dávam led diody 3mm mám to vyskoušeno zatím z 2 kusy diod po odpojení od napájení to vydrží tak cca 2 sekundy než to zhasne pokud necháš ve vagonech žárovky vydrží to kratší dobu neb mají větší spotřebu

PříspěvekNapsal: ned 09 zář, 2007 6:42 am
od juroH0
a co tak kondenzator 16V 10000uF? potom by to malo svietit 20sekund...... :lol:

PříspěvekNapsal: pon 10 zář, 2007 7:43 am
od Myšpulín
V naklepávacích baterkách na svícení (v těch klepacích, ne napodobeninách na baterky) je nějaká malá potvora, která dokáže napájet visokosvítivou ledku kolem půl minuty. Pak jas klesá, ale stále to svítí. Prý je to kondenzátor 1F (?) Ví o tom někdo něco více, co to v tom je a kde by se to nechalo sehnat popř. za kolik?

PříspěvekNapsal: pon 10 zář, 2007 8:28 am
od Ondřej
Myšpulín píše:V naklepávacích baterkách na svícení (v těch klepacích, ne napodobeninách na baterky) je nějaká malá potvora, která dokáže napájet visokosvítivou ledku kolem půl minuty. Pak jas klesá, ale stále to svítí. Prý je to kondenzátor 1F (?) Ví o tom někdo něco více, co to v tom je a kde by se to nechalo sehnat popř. za kolik?


Jsou to tzv. BackUp kondenzatory. Maji vysokou kapacitu (klidne i 1F) ale funguji pouze na nizke napeti (typicky 5,5V). Na prekroceni tohoto napeti jsou velmi citlive a znici je i mzikove prepeti. Taky maji dost velky seriovy odpor, takze jsou vhodne spise na ty LEDky, nez zarovky. Daji se koupit treba tady:
http://www.gme.cz/index.php?action=vypi ... 33&lk=&sk=
(kapacita 1F je E1000)

PříspěvekNapsal: pon 10 zář, 2007 12:49 pm
od ondrejSitar
Ondřej píše:Jsou to tzv. BackUp kondenzatory. Maji vysokou kapacitu (klidne i 1F) ale funguji pouze na nizke napeti (typicky 5,5V). Na prekroceni tohoto napeti jsou velmi citlive a znici je i mzikove prepeti. Taky maji dost velky seriovy odpor, takze jsou vhodne spise na ty LEDky, nez zarovky. Daji se koupit treba tady:
http://www.gme.cz/index.php?action=vypi ... 33&lk=&sk=
(kapacita 1F je E1000)

Osobně jsem nakonec rozhodl k jinému řešení. Někteří to budou považovat za modelářskou vraždu, ale příjde mi nej kapacitněji přípustná.

Spojím soupravu 3 rychlíkových vagónů, do každého 2 LEDky, elektronicky propojím drátky jeden vagón s druhým a druhý se třetím. Do jednoho zabuduji 2 tužkové nebo mikrotužkové nabíjecí baterky. na tomto vagónu na místě kde to není vidět umístím třípinový jack.

1 PIN - přívod k plusové polaritě baterie
2 PIN - přívod k mínusové polaritě baterie a do obvodu mínusové strany
3 PIN - přívod k plusové polaritě strany

Funkce:
1. Při nezapojení žádného PINu není obvod uzavřen a LEDky nesvítí
2. Spojení jackem 2 PINu a 3 PINu se obvod uzavře a LEDky svítí
3. Pro dobíjení připojím upravený konektor běžné nabíječky na tužkové baterie na PIN 1 (+) a PIN 2 (-) a baterie se dobíjí.

Běžné nabjecí baterie dodají ledkám dostatečně dlouhou nepřerušovanou kapacitu energie na ježdění 10-20 hodin.


:roll:

PříspěvekNapsal: úte 11 zář, 2007 6:59 am
od Myšpulín
Ondřeji, díky za info.

PříspěvekNapsal: úte 11 zář, 2007 9:17 am
od Ondřej
ondrejSitar píše:Spojím soupravu 3 rychlíkových vagónů, do každého 2 LEDky, elektronicky propojím drátky jeden vagón s druhým a druhý se třetím. Do jednoho zabuduji 2 tužkové nebo mikrotužkové nabíjecí baterky. na tomto vagónu na místě kde to není vidět umístím třípinový jack.

1 PIN - přívod k plusové polaritě baterie
2 PIN - přívod k mínusové polaritě baterie a do obvodu mínusové strany
3 PIN - přívod k plusové polaritě strany

Funkce:
1. Při nezapojení žádného PINu není obvod uzavřen a LEDky nesvítí
2. Spojení jackem 2 PINu a 3 PINu se obvod uzavře a LEDky svítí
3. Pro dobíjení připojím upravený konektor běžné nabíječky na tužkové baterie na PIN 1 (+) a PIN 2 (-) a baterie se dobíjí.

Běžné nabjecí baterie dodají ledkám dostatečně dlouhou nepřerušovanou kapacitu energie na ježdění 10-20 hodin.


:roll:


To asi nebude fungovat. Bile LEDky maji prahove napeti od 3.5V. Ty mas bud 2x1.5V a nebo 2x1.2V (NiCd). To Ledku nerozsviti. Budes potrebovat taky nejaky predradny odpor(ubytek napeti), takze musis pouzit 3x1.5V a nebo 4x1.2V. A nebo jine nez bile, coz asi nebude ono. Pokud mas analog, tak muzes pouzit to napajeni kolejiste ze smiseneho zdroje stejnosmerneho a stridaveho napeti. To funguje dobre ale musi se upravit napajeci okruhy svetel. Bohuzel u lokomotivy potom sviti vsechna svetla.

PříspěvekNapsal: úte 11 zář, 2007 11:51 am
od mawerick
Bílou LEDku je možné rozsvítit i 1,5 V. Návod je třeba tady http://www.danyk.wz.cz/led.html. A to nabíjení by šlo vyřešit "nabíjející kolejí". Může to být nějaká koncová kolej, které bude předcházet izol. úsek. Za tento úsek pak zajedeš s vozy, mašinu necháš na tom izoláku (nebo s ní odjedeš) a do toho zbytku koleje pak pustíš napětí, kterým budeš dobíjet aku přes kola. Samozřejmě je třeba během ježdění vozů po kolejišti mít vypnutý nebo aspoň oddělený přívod od náprav (kol).

PříspěvekNapsal: úte 11 zář, 2007 1:27 pm
od Ondřej
mawerick píše:Bílou LEDku je možné rozsvítit i 1,5 V. Návod je třeba tady http://www.danyk.wz.cz/led.html. A to nabíjení by šlo vyřešit "nabíjející kolejí". Může to být nějaká koncová kolej, které bude předcházet izol. úsek. Za tento úsek pak zajedeš s vozy, mašinu necháš na tom izoláku (nebo s ní odjedeš) a do toho zbytku koleje pak pustíš napětí, kterým budeš dobíjet aku přes kola. Samozřejmě je třeba během ježdění vozů po kolejišti mít vypnutý nebo aspoň oddělený přívod od náprav (kol).


Pouziti menice je samozrejme mozne, ale jeho ucinnost je mizerna (pro tento vykon byva mensi nez 50%) a pak to taky prestane postradat to kouzlo jednoduchosti :roll: