od hank » čtv 05 kvě, 2011 1:27 pm
Střelec: Mohu nabídnout informaci o vozech o rozvoru 6,5 m, tj. o typických vozech českých lokálek (pozor: nikoli moravských a moravskoslezských) z období zemské podpory jejich výstavby (1893 - 1911).
vozy s brzdou:
rakouské BCi 17-xxx, ČSD BCi 2-7490 až 7517, 7521 až 7569, 7574 až 7608, 7612 až 7619 - plochá střecha, 7624 až 7652 - klenutá zúžená střecha
ČSD Ci 4-1433 až 1532, 1556 až 1570, 1578 až 1602, 1750 až 1807 - plochá střecha, 1808 až 1856 - klenutá zúžená střecha
pozor: vozy Ci 4-1433 až 1500 a 1556 až 1570 měly užší okna - jen 55 cm (rak. řada Ci 28-xxx), ostatní 65 cm (Ci 29-xxx)
vozy bez brzdy:
rak. Ci 30-xxx, ČSD Ci 4-2679 až 2684, 2701 až 2712, 2718 až 2773 - jen plochá střecha
Barva střech byla podle předpisu určitě nejméně do r. 1936 zásadně bílá, samozřejmě v různém stupni zešedivění podle stáří nátěru, ale nátěry střech se často obnovovaly i mimo řádné termíny nátěrů skříní. Myslím, že plechové střechy u těchto vozů jsou až záležitostí pozdějších oprav u ČSD. Za Rakouska se používala ta plachtovina, ale taky střešní lepenka.
Poznámky:
1. Uvedená čísla jsou vesměs vozy původně v majetku soukromých lokálek, na nichž kkStB (c. a k. Státní dráhy) vedly provoz, krátké řady čísel chybějících v ucelených intervalech patří vozům v majetku soukromých lokálek provozovaných do r. 1909 větší soukromou společností. (25 ze 30 lokálek vystavěných do r. 1909 provozovaly kkStB, zbývajících 5 ÖNWB - Rak. severozápadní dráha, StEG - Spol. státní dráhy, BNB - Česká severní dráha. V l. 1908-9 však byly uvedené společnosti zestátněny, takže vozidla jimi provozovaných soukromých lokálek připadla také do provozu kkStB a byla podle jejich zásad přečíslována.) Tyto vozy měly označení kkStB, ale do r. 1925 i nápisy uvádějící trať, na kterou byly přiděleny a na níž byly provozovány.
2. Intervaly rakouských čísel uvádím po přečíslování v roce 1913. Na většině vozů se rakouská čísla udržela i v ČSR až do r. 1925, kdy teprve byla velká většina soukromých lokálek provozovaných ČSD zestátněna. Kdyby byl zájem, mohu dát přesněji dohromady i skupiny čísel platných za Rakouska před i po r. 1913, ale budou v nich i vozy, které po rozpadu monarchie v r. 1918 zůstaly v Rakousku. Přesné přečíslovací seznamy ČSD bohužel nemám.
zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.