od hank » ned 24 dub, 2011 6:36 pm
robot: Škoda, žes pěkný model 4okeňáku shodil nesprávným číslem 4-6271. Na vůz se služebním oddílem a plošinou nepatří určitě, na vůz s peřejkami s otazníkem - viz dále.
Vůz s jednou plošinou a služebním oddílem je ve skutečnosti jeden z prvních přívěsných vozů ze Studénky z r. 1928 s rozvorem 4,2 m. Byly jich vyrobeny jen dva kusy a označeny jako CDl 4-9400 a 4-9401, na tovární fotografii má jeden z nich dokonce číslo 28 - zřejmě mělo být součástí označení série jednonárazníkových přívěsných vozů CDv 1 až 52 vyrobených k motorovým vozům M 120.2 a 3, ale při předání k ČSD už měly vozy CDl čísla, která uvádím, tj. podle nové koncepce označování přívěsů k motorové trakci. První vůz nepřežil válku, druhý se dožil ještě žlutých nápisů, zrušení 3. třídy a přečíslování v r. 1957, kdy dostal řadu a číslo BDlm 6-6865. Zrušen byl ve II. čtvrtletí 1964, poslední domovská stanice Suchdol nad Odrou. Na střeše ti chybí komín od kamen na tuhá paliva.
Ten vůz se 2 plošinami a peřejkami: Jaký má rozvor? Jestli 4,2 m, je to jeden z vozů lehké stavby řady Cl vyráběných v letech 1903 - 1906 pro kkStB, KFNB, ÖNWB a některé soukromé místní dráhy. Za Rakouska měly vozovou skupinu Ic, u ČSD 3, řadové označení Cl bylo převzato, nová čísla 4-5920 až 5973 se na řadu vozů ze soukromých lokálek mohla dostat klidně až po jejich zestátnění v r. 1925, takže některé vozy mohly být označeny ještě i u ČSD do r. 1925 starými čísly z r. 1913, tj. z intervalu 35-000 až 062. Ty, které přecházely k motorové vozbě, časem dostávaly řadové označení Clm se zachováním řadových čísel a kamna, některé u ČSD dostaly plynové osvětlení, jiné dojezdily s petrolejkami, po r. 1938 byly některé z nich opatřeny červeným nátěrem. Podobně se vyvíjela jejich brzdová výstroj - od ruční přes sací (nebo aspoň potrubí) až po tlakovou brzdu.
Podobné vozy 2. a 3. třídy původní řady BCl, za Rakouska 18-450 až 490, byly většinou u ČSD převedeny do 3. třídy také jako Cl a jejich čísla byla 4-580x až 581x, těch pár, kterým byla ponechána i 2. třída, bylo označeno 2-905x až 906x.
Typickými místy nasazení 4okeňáků u ČSD ještě za parního provozu byly třeba Polná nebo Kutná Hora, s motorovu trakcí se však rozběhly po celé síti. Některé vozy se mohly dožít i žlutých nápisů a zrušení 3. třídy, pak mohly dostat řadu Blm, ale o jejich nových číslech z r. 1957 mi není nic známo.
Čísla 4-62xx dostávaly nové přívěsné vozy Clm o rozvoru 5,3 m z let 1935 - 40, ale jejich číselná řada končí vozem 4-6252, přičemž vyšší čísla v tomto intervalu nebyla - pokud vím - do r. 1945 obsazena.
Zajímalo by mě, odkud to číslo 4-6271 na svých modelech máš, jestli ho máš podložené třeba fotkou nebo nějakým předpisem či výpisem z nějakého archívu, mohl bys ten podklad zveřejnit? Na vůz CDl nepatří určitě, ale mohlo být použito po r. 1945 třeba na nějaký vůz zavlečený sem z rakouského území - tehdy se ucpávaly bez jakékoli logiky dříve vzniklé mezery v předválečném číslování.
Kromě toho existovaly i 4okeňáky normální (nikoli lehké) stavby o rozvoru 4,5 m, ale ty byly vždy označeny jako Ci nebo - po přechodu k motorové vozbě - Cim, po r. 1956 Bim. Pokud ale vidím na té fotce dobře, tvůj model je označen Cl a rozvor vypadá dost krátký, takže 4,2 m?
Jestli se v něčem mýlím, rád se nechám poučit.
zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.