Překopávky dřeváků od LPH

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Střelec » čtv 31 bře, 2011 9:26 am

Pustil jsem se do překopávek stavebnic "dřeváků" od LPH. Výsledek samozřejmě nebude lahodit očím "počítačů nýtů", ale po kolejišti mi bude běhat něco, co tvarem a počtem oken bude alespoň rámcově odpovídat předloze. Následující popisy zřejmě část zdejšího publika znechutí a zbytek pobaví - jen doufám, že se mi někdo nepokusí zakousnout in natura. Ostatně - v nějakém jiném (a naprosto nesouvisejícím) tématu zdejšího fóra byla o podobné činnosti řeč.

Inspirací mi byly překopávky nabízené kdysi BDDP. V minulém století jsem se o tuto činnost pokusil, výsledky ale v průběhu času vzaly za své. Za zdroj inspirace mi posložily výkresy vozů v publikaci o vozech Buštěhradské dráhy a výroční publikaci ke 100 letům dráhy Rakovník - Bečov.Typická lokálková souprava dle mého zjištění byla svého času tvořena sestavou DF, BCi, Ci a v případě smíšeného vlaku ještě doplněna o nějaké nákladní vozy, většinou Z. Mou první obětí jsou tedy "šestiokna" Ci 30, následovat bude vůz BCi (DF jsem kdysi sehnal "v plechu" - ten není z čeho překopat).
Surovinou pro mé řádění jsou stavebnice Bi30 od LPH a polystyrénové destičky různých tlouštěk, hlavními nástroji pak sada pilek, lišících se tloušťkou čepele, pilníky, nůž a smirek.

Vytypovaná oběť má na rozdíl od suroviny šest oken, z toho jedno úzké uprostřed a jiný tvar střechy a zábradlí.
Stavbu jsem tedy zahájil porcováním bočnic - podél naznačenách lišt jsem vyřízl střední dvě okna (na obou bocích proti sobě) a obrousil nadokenní větrače - ventilační škvíry na jejich místě znázorním posléze barvou. Následně jsem upravil díly představku s dveřmi (oříznutím náznaku stropu a zabroušením rámu okna na vnější a čísla na vnitřní straně). Začistil jsem styčné plochy a bočnice slepil - tak, aby rub dveřního dílu byl vně vozu a zároveň zůstalo zachovalé lištování. Změřil jsem délku bočnice a o odpovídající kus pokrátil podlahu - ideálně uprostřed vozu - a slepil ji. Následně jsem zkrátil bočnice rámu - ty záměrně mimo střed, aby se spoje neoctly v jedné přímce. Než vše řádně uschlo, věnoval jsem se žebrům střechy. Ta bude nová z plastové desky, protože má jiný (plošší) tvar, než původní střecha. Proto je třeba dodělat příslušná žebra na příčné stěny vozu a doplnit jedno (nejlépe celou příčku) do střední části vozu, aby se střecha z tenké desky nepropadala. To postihlo jak vozy D od BDDP, tak mé první pokusy o překopávky z konce minulého století.
Zatím poslední destruktivní činností byla úprava zábradlí plošin podle nákresů - tedy jejich naporcování a slepení v nové konfiguraci. Je to opruz a možná to příště zkusím udělat z drátu.
Po zaschnutí lepidla jsem začistil spoje na dílech skříně a slepil jem ji, poté jsem sestavil podlahu a bočnice rámu a to je v tuto chvíli vše.
Následovat bude osazení drátků na spřáhla (jsem adaptovaný na původní typ - háček s pohyblivou klecí), dokončení čel a výroba střechy, ale o tom někdy v budoucnu.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod vmucha » čtv 31 bře, 2011 9:40 am

Fotky by nebyly?
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Petr Berka » čtv 31 bře, 2011 10:43 am

Kdysi jsem si 2 vozy z LPH postavil, takže i když dnes dělám jiné měřitko, zkusím přidat pár postřehů:

1) Přestavby ze stavebnice ZPA (LPH) popisoval p. Vladimír Zuska v časopisech Železničář, konkrétně v číslech 20/90, 22/90, 3/91 a 6/91, jsou to 4 díly. Pokud si pamatuji, vycházelo minimálně 7 variant vozů, které odpovídaly předlohám ČSD.

2) "Ventilační škvíry" byla ve skutečnosti větrací okénka (zasklená), krytá shora malou stříškou, i když v TT už skoro nevýraznou.

3) Nebylo by jednodušší vyleptat celé zábradlí plošinky z leptu? Zas tak velké díly to nejsou, tak by ani cena nemusela být strašná. Navíc by to celý model zjemnilo, taková přestavba si to zaslouží.

4) Střechu lepit zásadně ze 2 vrstev. U Litomyského se dá sehnat i Evergreen tl. 0,25mm. Na H0 používám 2 vrstvy z 0,4mm, spodní má rozměry tak, aby přesně zapadla do skříně. Tu narýhovat skalpelem ca. po 1,5mm, je zapotřebí tlačit stejnou silou ve všech drážkách, střecha se sama stočí. Musí mít nutně poloměr menší než zakřivení střechy. Vrchní vrstva je hladká, nebo s naznačenými švy (stačí naříznutím). Obě poloviny slepit lepidlem na plasty dohromady na vhodné válcové ploše (třeba láhev od piva), mě osobně se osvědčil průměr o 15-20% menší, než bude mít finální střecha. K lahvi se zafixuje papírovou lepicí páskou, nebo gumičkama. Střecha se po vytvrdnutí a sundání malinko vyrovná, proto ten menší průměr. Takový sendvič není třeba lepit k vnitřním žebrům, nepropadne se.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Střelec » čtv 31 bře, 2011 11:27 am

Fotit není čím, ale snad někoho ukecám.
1) Co se týká přestaveb popsaných časopisecky, znám jen úpravy popsané v ABC v době, kdy se Bi30 od LPH objevily poprvé na trhu (šlo o variantu vozu vybavenou kamny). Železničář z té doby je pro mě momentálně nedostupný, ale časem se k němu snad dopracuji. Těch variant bude patrně mnohem více.
2) Vím, že ventilační škvíry jsou fakticky klasická okénka. Jejich případné odfrézování je ale mimo mé možnosti a vybavení - možná jejich horní hranu naznaším nalepením plastové nitě, nebo vrypem pilky a následným probarvením.
3) Lept by byl zajímavý, ale obávám se, že na nějaké tři nebo čtyři vozy pro privátní potřebu se nevyplatí. Vzhledem k tomu, že střecha není zúžená, vychází celé zábradlí jinaka nelze použít běžné lepty pro původní Bi30. Pokud by se ale sešlo víc zájemců, dalo by se o tom uvažovat.
4) Desky polystyrénu v různých sílách jsou běžně k mání ve speciálkách s kitařinou. Vrstvení bych se ale bál - mám zkušenost, že klasické lepidlo může způsobit na plošně lepených dílech propadliny - lepší je pak nějaký pomalejší vteřiňák. Vrstvení na šabloně je ale osvědčené, uvidím, co z toho vyleze.

"Falcování" dílů střechy jsem před lety naznačoval nití lepenou vteřiňákem, v současnosti bych asi upřednostnil spíš vlasový drátek ze zničené cívky. Co se týká středového žebra - pokud je součástí přepážky, slouží zároveň jako zpevnění skříně - bočnice z několika dílů nemusí být nejodolnější... Střecha se nakonec (po instalaci) doplní o výstupky nad světly a lávkami - musím někde sehnat leptaný žebřík.

Pár dalších "vozových" zajímavostí se dalo najít na fotkách v knize "Železnice v Sudetech" - podle ní jsem zkracoval saské dvouosé osobáky z hračkových souprav o jednu dvojici oken (z pěti na čtyři). Dále jsem překopal výstupky nad lampami na střeše (byly jen dva), doplnil lávky a nové zábradlí, bohužel jsem je nakrmil příliš velkou dávkou olova, takže tři jsou na lokomotivu až-až.

Jinak "pilovou rekonstrukci" nebudu aplikovat jen na vozy - z berkovského dřevěného vechtru v H0 odříznutím jedné stěny, vlepením lavice a zaslepením dveří vznikne typická zastávková bouda. Možná by šla upravit forma a tak by se rozšířil sortiment budov.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Jarda H. » čtv 31 bře, 2011 1:03 pm

To Střelec :

Petr Berka píše: .... 1) Přestavby ze stavebnice ZPA (LPH) popisoval p. Vladimír Zuska v časopisech Železničář, konkrétně v číslech 20/90, 22/90, 3/91 a 6/91, jsou to 4 díly. Pokud si pamatuji, vycházelo minimálně 7 variant vozů, které odpovídaly předlohám ČSD. .....


Nevím přesně kdy, ale před pár týdny proběhly skeny téhle 4-dílné mini-série na K-reportu, šlo o přestavbu stavebnic na vozy :
(1) vozy Ce 3-4000 až 005, BCe 2-6635 až 673
(2) Ci 4-1204 až 09, BCi 2-7653 až 77
(3) Ce 3-4242 až 3-5068, BCe 2-6538 až 629
(4) Be 2-1301 až 1334, Ci 4-1808 až 25, 4-1831, 32 a 4-1838 až 56
Díky jednomu ochotnému diskutérovi byly naskenovány doprovodné texty včetně názorných obrázků, co kde zkrátit, prodloužit, nějaké ty kóty atd.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Střelec » pon 04 dub, 2011 10:48 am

Ad K-report - kde to tam je? V modelářích akotát prudila létající lochneska a byly tam nějaký (výmluvný) fotky úprav, na plány jsem ale nenarazil.

Natřel jsem slepenou skříň - do vagónový zeleně od Agamy jsem lehce přikáp Us šedomodrou a jsem zvědavej, jak to bude vypadat za světla. Doufam, že výsledek bude působit dojmem lehké vyšisovanosti. Na venkovní dřevěný části (schody, plošiny) asi namícham dřevo s šedou, nebo do "dřeva" vetřu pignent prach - odstín holých prken bývá světle šedookrový. Otázkou bude barva střešní lávky - ta bude asi díky vlivu impregnace, sazí a povětrnosti tmavá. To ale přijde, až bude střecha. Hajzlový okýnko dostane nátěr slonovinou, nebo krémovou, madla oken hliník.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod zugi » pon 04 dub, 2011 8:43 pm

Střelec píše:Ad K-report - kde to tam je?


mohu nabídnout jednu neautorizovanou kopii, tak psssst :-X
TT/IV-V.epocha , poslední měsíce/roky ve stavu ReadOnly :'(
Uživatelský avatar
zugi
 
Příspěvky: 143
Registrován: pát 07 bře, 2008 8:59 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Střelec » čtv 07 dub, 2011 6:01 am

Díky Zugimu a Jardovi H.!
Potěšující je potvrzení existence "šestiokna" s klenutější střechou, asi bude v pořadí, je ale škoda, že nedošlo na čtyřokna (podle fotek běžná na nezvěstické lokálce) a pětiokna.

Zkompletoval jsem skříň a olezly mi okenní rámy - barva byla letitější a nevydržela, takže ti jistí patinovací fixy od Gunze. Pokusil jsem se o střechu - nesehnal jsem dost tenké desky na vrstvení a tak jsem ohnul jednu silnější - není to žádná sláva, moc se té potvoře nechtělo. Příště ji zkusím vytvarovat na lahvi za tepla.

Po letech se mi vrátila "Příručka pro strojvůdce a topiče" z roku 1928. Je tam zajímavá kapitola o vozech. Třetí třída byla zevnitř malována "na žluto s hnědým žilkováním" - v zásadě šlo tedy o napodobeninu dřevěného povrchu. Dřevěné rámy oken byly v barvě dřeva a lakovány bezbarvým lakem.
Časem se mi snad podaří kapitolu oskenovat a hodit do placu - je tam výkres kostry podvozku a skříně klasického dřeváku se sedmi okny, v textu pak popis konstrukčních detailů.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod hank » pát 08 dub, 2011 5:50 am

Potebujete někdo výkresy 4okeňáků? Mohu nabídnout.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Colonel32 » ned 10 dub, 2011 11:13 pm

V časopise ABC svého času vycházely také nějaké návody na přestavbu vozů LPH, definitivně se pamatuju že tam byla jedna varianta, která říkala ořezat žebrování a dolepit částečně vodorovně, že prý to taky existovalo. Zkusím vyhrabat.
Colonel32
 
Příspěvky: 862
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Rizoto » pon 11 dub, 2011 6:57 pm

Verziu Ca som skúšal vyrobiť a dopadlo to pred viac ako desiatimi rokmi celkom dobre.
Verziu s orezanými rebrami som skúšal tiež ale kedže som mal vtedy asi tak 15 rokov nedopadla až tak dobre pretože som nepožil tmel a tak bolo vidieť nepekne stopy po rezaní. Oba modely ešte mam. Ak by bol záujem môžem aj tie nafotiť.
No tu sú tie návody z časopisu ABC. https://www.dropbox.com/sh/igfikoawca86bwv/AADoZcvIWBlbjfkO6EEqtH_Ea?dl=0
Naposledy upravil Rizoto dne stř 11 říj, 2017 8:08 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Rizoto
 
Příspěvky: 190
Registrován: ned 29 lis, 2009 10:18 am
Bydliště: Orava, Slovensko

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Střelec » čtv 21 dub, 2011 10:37 am

Povedl se mi úlet - udělal jsem výstupky napojení střešních plechů z evrgreenu 0,5x0,5mm, ale je to bestiálně velký. Takže to odrbu, střechu přebrousím a udělám to z nitě. Z téhož evrgreenu jsem nijak zvlášť zdařile zbastlil nové zábradlí na plošiny - z dálky vypadá celkem dobře (je tenší než výlisky), ale asi si časem udělám šablonu pro ohejbání za tepla, ten materiál je nechutně živej.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod robot » ned 24 dub, 2011 3:41 pm

Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 127
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod hank » ned 24 dub, 2011 6:36 pm

robot: Škoda, žes pěkný model 4okeňáku shodil nesprávným číslem 4-6271. Na vůz se služebním oddílem a plošinou nepatří určitě, na vůz s peřejkami s otazníkem - viz dále.

Vůz s jednou plošinou a služebním oddílem je ve skutečnosti jeden z prvních přívěsných vozů ze Studénky z r. 1928 s rozvorem 4,2 m. Byly jich vyrobeny jen dva kusy a označeny jako CDl 4-9400 a 4-9401, na tovární fotografii má jeden z nich dokonce číslo 28 - zřejmě mělo být součástí označení série jednonárazníkových přívěsných vozů CDv 1 až 52 vyrobených k motorovým vozům M 120.2 a 3, ale při předání k ČSD už měly vozy CDl čísla, která uvádím, tj. podle nové koncepce označování přívěsů k motorové trakci. První vůz nepřežil válku, druhý se dožil ještě žlutých nápisů, zrušení 3. třídy a přečíslování v r. 1957, kdy dostal řadu a číslo BDlm 6-6865. Zrušen byl ve II. čtvrtletí 1964, poslední domovská stanice Suchdol nad Odrou. Na střeše ti chybí komín od kamen na tuhá paliva.

Ten vůz se 2 plošinami a peřejkami: Jaký má rozvor? Jestli 4,2 m, je to jeden z vozů lehké stavby řady Cl vyráběných v letech 1903 - 1906 pro kkStB, KFNB, ÖNWB a některé soukromé místní dráhy. Za Rakouska měly vozovou skupinu Ic, u ČSD 3, řadové označení Cl bylo převzato, nová čísla 4-5920 až 5973 se na řadu vozů ze soukromých lokálek mohla dostat klidně až po jejich zestátnění v r. 1925, takže některé vozy mohly být označeny ještě i u ČSD do r. 1925 starými čísly z r. 1913, tj. z intervalu 35-000 až 062. Ty, které přecházely k motorové vozbě, časem dostávaly řadové označení Clm se zachováním řadových čísel a kamna, některé u ČSD dostaly plynové osvětlení, jiné dojezdily s petrolejkami, po r. 1938 byly některé z nich opatřeny červeným nátěrem. Podobně se vyvíjela jejich brzdová výstroj - od ruční přes sací (nebo aspoň potrubí) až po tlakovou brzdu.

Podobné vozy 2. a 3. třídy původní řady BCl, za Rakouska 18-450 až 490, byly většinou u ČSD převedeny do 3. třídy také jako Cl a jejich čísla byla 4-580x až 581x, těch pár, kterým byla ponechána i 2. třída, bylo označeno 2-905x až 906x.

Typickými místy nasazení 4okeňáků u ČSD ještě za parního provozu byly třeba Polná nebo Kutná Hora, s motorovu trakcí se však rozběhly po celé síti. Některé vozy se mohly dožít i žlutých nápisů a zrušení 3. třídy, pak mohly dostat řadu Blm, ale o jejich nových číslech z r. 1957 mi není nic známo.

Čísla 4-62xx dostávaly nové přívěsné vozy Clm o rozvoru 5,3 m z let 1935 - 40, ale jejich číselná řada končí vozem 4-6252, přičemž vyšší čísla v tomto intervalu nebyla - pokud vím - do r. 1945 obsazena.

Zajímalo by mě, odkud to číslo 4-6271 na svých modelech máš, jestli ho máš podložené třeba fotkou nebo nějakým předpisem či výpisem z nějakého archívu, mohl bys ten podklad zveřejnit? Na vůz CDl nepatří určitě, ale mohlo být použito po r. 1945 třeba na nějaký vůz zavlečený sem z rakouského území - tehdy se ucpávaly bez jakékoli logiky dříve vzniklé mezery v předválečném číslování.

Kromě toho existovaly i 4okeňáky normální (nikoli lehké) stavby o rozvoru 4,5 m, ale ty byly vždy označeny jako Ci nebo - po přechodu k motorové vozbě - Cim, po r. 1956 Bim. Pokud ale vidím na té fotce dobře, tvůj model je označen Cl a rozvor vypadá dost krátký, takže 4,2 m?

Jestli se v něčem mýlím, rád se nechám poučit.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod robot » pon 25 dub, 2011 4:47 pm

Hank:Byl to takový pokus,co by se dalo z této stavebnice postavit.Obtisky ,co dům dal ,proto nesedí čísla.Nechtělo se mi pracně vyřezávat jednotlivé číslice.Pokud mne pamět neklame , tak to jsou obtisky od p.Jirana.Měl jsem doma zbytky z několika stabebnic Be/Bi, takto alespoň našly využití.Příště se polepším a postavím vozy, dle reálných čísel.
:D
Uživatelský avatar
robot
 
Příspěvky: 127
Registrován: čtv 03 led, 2008 10:05 pm
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků