Překopávky dřeváků od LPH

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod hank » ned 02 zář, 2012 9:40 am

Tak pan Zuska to v 60. letech vyřešil takto:

Obrázek

Rozměry jsou v mm pro HO, spodek patří k tomuto vozu:

Obrázek

Je to buštěhradský vůz označený u ČSD jako Cey 3-8820 - 8867, u BEB měly čísla 269 - 282 a 284 - 287 ( 3 série z let 1898, 1899 a 1902), ale mám s tím výkresem trochu problém, protože fotka říká něco trochu jiného - viz šířka oken, zaoblení střechy nad čely a větráky (ale ty mohly být vyměněny až za provozu). Skutečné rozměry: rozvor 2x4625 mm, délka rámu 13 000 mm, takže kóty pro HO jsou zřejmě v zájmu plynulé jízdy na kolejišti trochu upravené (tužkou jsem dopsal přepočet modelových rozměrů na metry).

Obrázek

Za kvalitu fotky se omlouvám, takhle nekvalitní je předloha.

Prameny:
Vladimír Zuska: Modely osobních vozů ČSD, NADAS 1971
Vladimír Zuska: Osobní vozy Buštěhradské dráhy, Lokálka Group 2001

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod hank » ned 02 zář, 2012 9:47 am

K těm 4osákům řady Ca37 kkStB = Ca 4-5410 ad. ČSD je to na trochu delší řeč, tak zase příště, jestli se nenajde někdo rychlejší.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Myšpulín » ned 02 zář, 2012 5:40 pm

hank píše:Tak pan Zuska to v 60. letech vyřešil takto:

Rozumím-li tomu dobře, tak se vychylovaly i krajní nápravy?
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod hank » ned 02 zář, 2012 7:28 pm

Myšpulín: Ano, ale jak se to prakticky osvědčilo v provozu na kolejišti, na to zeptej raději přímo v jesenickém klubu. Věřím, že to tam ještě někdo pamatuje.

A taky by někdo z Jesenice mohl objasnit, jak při tomhle provedení měli vymezené vůle stranového posuvu té střední nápravy (předpokládám, že měla okolek, jinak by to celé nemělo smysl) a jak měli uchycená spřáhla.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Rizoto » ned 14 říj, 2012 5:28 pm

Prosím Vas aký priemer kolies používate na štvornapravove modely LPH? Myslím kovové nie tie čo su v stavebniciach. Robil som ich davno a dal som tam tie od Malej Železnice čo sa predavali v sade po 10ks.
Uživatelský avatar
Rizoto
 
Příspěvky: 190
Registrován: ned 29 lis, 2009 10:18 am
Bydliště: Orava, Slovensko

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod ladino1 » ned 14 říj, 2012 7:38 pm

Na výsypné čtyřnápravové mi vycházely nejlépe 7,7 mm. Ne že bych to proměřoval, ale našel jsem to tu někde na fóru, použil a vyšlo to docela dobře. Jinak pro úplnost na osobáky 8 mm a na M 152 a přívěs 7 mm.
ladino1
 
Příspěvky: 111
Registrován: úte 13 led, 2009 5:12 pm
Bydliště: Fialková 450, 541 02 Trutnov

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Honza TT » úte 04 pro, 2012 10:44 am

Zdravím všechny,
taky sem se asi před rokem pustil do překopávky a pokusil se vyrobit Ci 4 a CDi 4 (čtyřokeňáky)
Ci 4 -čtyřokeňák.JPG

Nejprve jsem musel všechno rozřezat, vybrousit a vytmelit.
SL745746.JPG

Potom se vše poskládalo...
SL745751.JPG
Honza TT
 
Příspěvky: 19
Registrován: čtv 22 lis, 2012 7:28 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Honza TT » úte 04 pro, 2012 10:48 am

Nakonec se mi zdál zkrácený podvozek moc hřmotný, obrovský a nedetailní, Tak jsem ho nahradil podvozkem Zky. :lol: Snad jsem se tím nedopustil nějakého "fo-pa" :roll: ..no ale uznejte
SL745748.JPG

Takhle to vypadalo po nanesení obtisků. Poslední čtyřčíslí je smyšlené, nebo spíš z toho co na platě bylo k dispozici.
SL746191.JPG

No a ještě celek. Chybí zábradlí, schody a pár dalších detailů, protože lepty mi přišli teprve včera.
No na poprvé...
SL748202.JPG
Honza TT
 
Příspěvky: 19
Registrován: čtv 22 lis, 2012 7:28 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod rawen » úte 10 lis, 2015 9:35 pm

Nazdar,
prošel jsem několik starších vláken a webů o "dřevácích" a zkusím se zeptat třeba tady.

Jaký služební vůz je vhodný k doplnění soupravy "dřeváků" Be/Bi (ze stavebnic LPH)?
Nejde mi o konkrétní podobu vozů určité série, ale řekněme o nostalgický vlak provozovaný v současnosti anebo reálný vlak jezdící koncem éry dřeváků v 70. letech.

Zatím jsem našel např. fotky vlaků bez služebního vozu anebo, z posledního Hluku, foto H0 soupravy s vozem, který neumím určit (asi Df). Sám si bohužel vybavuji jen dřeváky s dostavěnými kamny zařazované v zimních měsících 80. let namísto rybáků anebo jiné, odstavené cestou k úplnému vyřazení...

Děkuji za pomoc, Radek


Doplnění:
Oklikou jsem se dostal k dalším hankovým vláknům. Např. zde viewtopic.php?f=11&t=4380 je popsáno složení vlaku na začátku 20. stol. I výkres tehdejšího Df jsem našel...
Nicméně zůstává otázkami (pro mne), zda stejné složení vlaků jezdilo i po 2. sv. válce a zda a jak se vyvinula konstrukce vozů Df.
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Střelec » čtv 12 lis, 2015 9:45 am

Do historických souprav ke "dřevákům" se dneska většinou řadí "nákladní" služebáky Ds/Dsk, na Šumavě jsem viděl letos staré "D" s "plochou" střechou, za Rakouska určené také pro nákladní vlaky. Vozy Df se dají sehnat v leptu, výkres vozu byl ve výroční publikaci nějaký dráhy na sever od Plzně (Mladotický, nebo Rakovník-Teplá).
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod milan ferdián » pát 13 lis, 2015 8:05 am

Výkres služebního vozu D 6-1681 byl zveřejněn v modelové velikosti TT/1:120,časopis "Modelář"2/1987,autor Jan Urban.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod rawen » pát 13 lis, 2015 9:00 am

Ahoj,
v mezičase a díky Střelcovi jsem našel další zdroje. Zejména pak KHKD Praha... :wink:

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod hank » pát 13 lis, 2015 3:01 pm

rawen: Delší vozy DF (rozvor 5,8 m) jezdily až do 50. let, dlouho se udržely třeba na liteňské lokálce. Podobně vozy Ddk různého stáří a provedení o stejném rozvoru.

Vozy Ds/Daa(-k) nebyly původně určeny pro osobní vlaky, i když s nimi často jezdily, zvlášť ve 2. polovině IV. epochy, kdy už ubývalo i rybáků a předválečné vozy Dd a Dsd ještě smíšené konstrukce byly raritou. Dokonce byly tratě (typicky na Liberecku, třeba LBC - Tanvald - Žel. Brod nebo Frýdlant - Jindřichovice), kde byly ve IV. epoše běžné soupravy T 435.0 - Ds(-k) - 3x Balm.

Vozy Dsd a Dd viz třeba tady:
http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... 0&obdobi=2
http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... 0&obdobi=2
http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... 0&obdobi=2
Tyto vozy byly typické v soupravách s rakouskými a československými os. vozy o rozvoru 7 - 8 m zhruba do konce 60. let, což se tedy týká právě těch stavebnic LPH. Ale i s těmito vozy (tehdy už skoro výhradně Bi - bývalými Ci - s plošinami) samozřejmě už taky vytápěnými kamny a často změněným oplechováním v té době jezdily také "nákladní" Ds(-k), a to dokonce taky s lok. T 435.0, viz třeba soupravy na moldavské trati začátkem 70. let, kde btw měli "kývačkové" hektory s vysokými čísly. (Krásný námět pro TT, když někdo chce mít na kolejišti dřeváky a nemá páru ČSD... může k tomu přidat nějaký ten M 131.1 a můžeme jezdit.)

Dlouhá léta (snad 20 let) jeden Dsd jezdil v soupravě zvané "hradišťská Kača", tj. v pendlech Kunovice - Uh. Hradiště - St. Město a zpět ve složení M 262.0 - Bai - Dsd - 2x Bai - M 262.0, než ho nahradili rybákem. Tam se v 8dveřových baikách i v hytláku taky topilo kamny... A když pak ve 2. polovině 80. let přišly do Veselí M 152.0, nahradily je soupravy M 152.0 - 3xBlm - BDlm - 3xBlm - M 152.0, přičemž z BDlm (ponechaného v červeném zbarvení) vykuchali sedadla pro cestující, takže jezdil vlastně jako "Dlm". A takto se "v Hradišťu" jezdilo až do r. 1995... :mrgreen: Ale to už jsem zase OT... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod rawen » pon 16 lis, 2015 7:22 am

Děkuji za popsání situace a velkou pomoc.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Překopávky dřeváků od LPH

Příspěvekod Sedli-CB » ned 03 dub, 2016 6:35 am

Pánové, měl bych prosbičku. Od známého mám ofocené z nějakého časopisu (asi Železničář) články "Užitečné přestavby" č. 1 až 4 od pana Zusky, které se týkají úprav stavebnice Be/Bi LPH do několika variant. Mám přestavby č. 1 až 8, ale v úvodním díle pan Zuska píše, že přestaveb bude celkem 10. Neměl byste někdo, prosím, oskenovaný ten pátý díl? Předem děkuji...
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků