rawen: Delší vozy DF (rozvor 5,8 m) jezdily až do 50. let, dlouho se udržely třeba na liteňské lokálce. Podobně vozy Ddk různého stáří a provedení o stejném rozvoru.
Vozy Ds/Daa(-k) nebyly původně určeny pro osobní vlaky, i když s nimi často jezdily, zvlášť ve 2. polovině IV. epochy, kdy už ubývalo i rybáků a předválečné vozy Dd a Dsd ještě smíšené konstrukce byly raritou. Dokonce byly tratě (typicky na Liberecku, třeba LBC - Tanvald - Žel. Brod nebo Frýdlant - Jindřichovice), kde byly ve IV. epoše běžné soupravy T 435.0 - Ds(-k) - 3x Balm.
Vozy Dsd a Dd viz třeba tady:
http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... 0&obdobi=2 http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... 0&obdobi=2http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... 0&obdobi=2Tyto vozy byly typické v soupravách s rakouskými a československými os. vozy o rozvoru 7 - 8 m zhruba do konce 60. let, což se tedy týká právě těch stavebnic LPH. Ale i s těmito vozy (tehdy už skoro výhradně Bi - bývalými Ci - s plošinami) samozřejmě už taky vytápěnými kamny a často změněným oplechováním v té době jezdily také "nákladní" Ds(-k), a to dokonce taky s lok. T 435.0, viz třeba soupravy na moldavské trati začátkem 70. let, kde btw měli "kývačkové" hektory s vysokými čísly. (Krásný námět pro TT, když někdo chce mít na kolejišti dřeváky a nemá páru ČSD... může k tomu přidat nějaký ten M 131.1 a můžeme jezdit.)
Dlouhá léta (snad 20 let) jeden Dsd jezdil v soupravě zvané "hradišťská Kača", tj. v pendlech Kunovice - Uh. Hradiště - St. Město a zpět ve složení M 262.0 - Bai - Dsd - 2x Bai - M 262.0, než ho nahradili rybákem. Tam se v 8dveřových baikách i v hytláku taky topilo kamny... A když pak ve 2. polovině 80. let přišly do Veselí M 152.0, nahradily je soupravy M 152.0 - 3xBlm - BDlm - 3xBlm - M 152.0, přičemž z BDlm (ponechaného v červeném zbarvení) vykuchali sedadla pro cestující, takže jezdil vlastně jako "Dlm". A takto se "v Hradišťu" jezdilo až do r. 1995...
Ale to už jsem zase OT...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.