vozne Fuggerth na Bai

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod juraj.sufliarsky » čtv 03 úno, 2011 7:29 pm

Zdravim,

Mate niekto skusenosti s madarskym vyrobcom Fuggerth? Hladal som vo fore, ale ani na google nebolo mozne nic najst ohladom kvality a skusenosti so znackou. Zaujima ma spracovanie, jazdne vlastnosti a podobne. Vyrobca na domovskej stranke totiz nema detailne foto a ani popisy k jednotlivym modelom.

Rad by som sa spytal, ci ma niekto skusenosti ohladom vozna http://www.parostroj.net/modely/popisy_ ... ggerth.jpg , ci zodpoveda ceskoslovenskym Bai Tatra Smichov http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... =0&odkud=0 . Samozrejme po istych upravach. Ak upravy, ake? Ide mi o co najlepsie priblizenie sa k skutocnemu voznu.

Vopred dakujem :)
juraj.sufliarsky
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 18 črc, 2010 11:40 pm

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 05 úno, 2011 2:32 pm

U originálu je nutné vyměnit dvojkolí, originální jsou plastové a fakt příšerné. Dále je nutné vyměnit podvozky za pensylvánské se jhy (dají se koupit odlitky, nebo použít Roco, ale ty mají špatná jha, a dolepit větráky na střechu (nedělá je někdo?)
Pak je vhodné upravit dveře a samozřejmě přebarvit.
Mám jeden rozdělaný, no spíš rozebraný :( , protože jsem se zatím moc daleko nedostal.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2382
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod juraj.sufliarsky » ned 06 úno, 2011 10:49 am

Dakujem za postrehy, potreboval by som vedtiet , ci nahodou niekto nejake fotopodklady, alebo podobne veci, z ktorych je mozne spominane detaily zistit. Na parostroji je velmi malo fotiek, takze ten zdroj je skor len na pripomenutie.

Na madarskych strankach som dokonca nasiel, ze asi za 3eura je mozne kupit aj interier http://www.vonatmagazin.hu/2009/09/bels ... h-bhv-hoz/ Je mozne nieco podobne aj v CZ/SK?
juraj.sufliarsky
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 18 črc, 2010 11:40 pm

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod vojtas » úte 08 úno, 2011 5:26 pm

Black má od Fugherta V180 a nejezdila už když jí poprvý postavil na koleje(rozpadla se na místě).
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod juraj.sufliarsky » stř 09 úno, 2011 3:33 pm

Fuggerth vyraba aj V180? akoze tu povodnu nemecku diesel hydrauliku? som to hladal a nic som nenasiel. V180 pokial viem bolo vzdy piko a gutzold.. alebo sa mylim?
juraj.sufliarsky
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 18 črc, 2010 11:40 pm

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod alf » čtv 17 úno, 2011 6:52 pm

Šmarjá chlapi,tu je debata o vozech..Já jsem sehnal dva vozy ala ČSD a jeden ČD..Dumám jak z něho omýt to logo ČD,zbytek by snad šel nějak zapatinovat..je fakt,že těch větráků na střechu je málo..No je to přibližná podoba,podvozky jsem zatím neřešil..Vyrábějí se vůbec ještě tyto vozy?
alf
 
Příspěvky: 222
Registrován: úte 01 led, 2008 11:43 pm
Bydliště: Letohrad

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 17 úno, 2011 8:48 pm

Loni jsem je viděl nové v prodeji v drogerii/modelářství (opravdu tam je, nebo aspoň byla tato kombinace) na náměstí v Nymburce - překlad pro Nenyburáky v Nymburku.
OT: Více podrobností o uvedené jazykové zvláštnosti lze vyposlouchat v písni skupiny Drsná Stěna "Nymburk není Hamburg" :D
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2382
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pát 18 úno, 2011 8:17 am

Michal Šuhajda píše:Loni jsem je viděl nové v prodeji v drogerii/modelářství na náměstí v Nymburce :D


Právě jsem to přověřoval a už jsou prodané...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod Barbucha » pát 02 kvě, 2014 8:37 pm

DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod PavelVebr11 » čtv 17 led, 2019 3:48 am

Na maďarské verzi aukra nebo co to je vlastně za web, jsem našel pár aktuálních nabídek těchto vozů, ale velmi mě překvapila tato nabídka:
- https://www.vatera.hu/fuggerth-12473-cd ... HucievRrng

Pro případ že to už nejde otevřít ...

Fuggerth 12473 CD "B" 2.o. osobní vůz, H0
aktuální cena: 7 990 forintů.

( aktuální kurz dle ČNB: 100HUF = 7.9500Kč )
Jediné foto u aukce přikládám.

Jako je to stále ta maďarská verze kasle samozřejmě ale velmi mě překvapilo že to udělali i v této ČD verzi potisku.

Jinak na maďarských webech se dají ještě nějaké sehnat, našel jsem i 2 kusy na Ebay ale zatím se mi nepovedlo zjistit jak to bude s dopravou do ČR, teda spíš jaká bude ochota prodejců, než že by to představovalo problém pro poštu.
Přílohy
fuggerth ČSD.JPG
Nalezeno na stránkách českého modeláře.
fuggerth-12473-cd-b-2-o-szemelyvonati-kocsi-h0-212a_1_big.jpg
na stránkách maďarského aukra nebo co to je.
PavelVebr11
 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 15 led, 2019 9:59 pm
Bydliště: Neratovice

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod Sandy » sob 19 zář, 2020 8:43 am

Opráším toto téma.
Z hlubin hračkárny se mi vynořily dva známé vozy od fy Fuggerth.
Má někdo nějaký smysluplný nápad na jejich úpravu na alespoň přibližnou podobu s vozy ČSD ze začátku zlatých sedmdesátých?
V soupravě s Baikami od IGRY by se mi líbily v původním vzhledu z výroby. Má to několik ale.

1./ Neodpovídají podvozky. Asi by se to dalo vyřešit podvozky se jhy, protože Ganz-Ronai s rozvorem 2950 mm asi budou nedostupné.
2./ Vůz z výroby měl nedělená okna. Vzhledem k tomu, že tato dodávka z Maďarska byla nouzové řešení a vozy se jen taktak dožily počátku sedmdesátek, tak nepředpokládám, že by se okna měnila na dělená. Znamenalo by to vyřezat dvacet nových okének.
3./ Doplnit pod okna poprsnici (nebo jak se to jmenuje). To by asi spravil profil Evergreenu.
Ostatní drobnosti bych asi v tuto chvíli neřešil.

Nebo se je pokusit upravit do alespoň přibližné podoby rekonstruovaných vozů Ba s rozhlasovou ústřednou (1958). Podle jedné z fotek tyto vozy neměly střešní větrače, jen mřížky v místech původní rozhlasové ústředny. To znamená:

1./ Naznačit mřížky na střeše
2./ Vyměnit podvozky za podvozky se jhy.
3./ Zatmelit otvory pro původní madla a udělat jedno madlo kratší.
4./ TiTi by to určitě udělal, ale já bych asi jinou velikost dveří neřešil.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod Vážňas » pát 09 říj, 2020 2:56 pm

Pane kolego,

z vašeho příspěvku jsem docela silně nemoudrý, protože jste zřejmě smíchal dvě řady vozů najednou...

Tyto vozy od Fuggerthu jsou silně podobné československým vozům Ba/Bai/Bac, což je poslední konstrukční typ vozů z Tatry Smíchov, viz katalog Parostroje: http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... =0&odkud=0 - Ba
http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... =0&odkud=0 - Ba s rozhlasem
http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... =0&odkud=0 - Bac
http://www.parostroj.net/katalog/ov/for ... =0&odkud=0 - Bai

Základní úpravou na ČSD je výměna podvozků za pensylvánské, pak záleží na vašem "rejpalství", jak moc to chcete předělat, po porovnání s výkresem by se asi něco našlo, třeba ty výše zmíněné dveře...

Ten druhý typ vozu, co máte na mysli je tento: https://www.parostroj.net/katalog/ov/fo ... 0&obdobi=3
Tyto vozy byly dovezeny z Maďarska v počtu 50 kusů, protože tuzemská Tatra Smíchov nedokázala zvládnout naše objednávky + objednávky BDŽ. Jsou stejné s vozy dodávané MÁV, takže mají klasickou maďarskou konstrukci, jako podvozky Rónai s kluznicemi bez otočného čepu. Ty byly nejen u těchto vozů příčinou mnoha chodových problémů, proto byly záhy odveleny z rychlíkového provozu a předány do osobní dopravy, kdy jim bylo rekonstruováno uložení na zmíněné otočné čepy. Díky této rekonstrukci se udržely v provozu déle než Ganzy, avšak díky své atypičnosti, malému počtu a dodávkám nových vozů byly na začátku 70. let vyřazeny. Tento typ vozu je v historii poměrně neznámý, např. za celou dobu co se o osobní vozy zajímám jsem našel jen jednu jejich fotku na vlaku, dokonce ucelené soupravy (normální byly v té době míchanice z toho, co se po stanici sesbíralo) v knize Železnice objektivem A. Lufta a H. Navého (2), kdy je táhla jako osobák pětasedma do Bratislavy. Tento typ vozu je něco úplně jiného a vozům od Fuggerthu, potažmo "smíchovákům" moc podobný není.

Ze zvědavosti jsem se snažil tyto maďarské vozy najít a našel jsem - vozy vznikly už během 2. světové války a od té doby se začaly dodávat MÁV až do poloviny 50. let v počtu několika set kusů. Během let byly taktéž rekonstruovány na otočný čep, na rozdíl od nás s novými podvozky. Dojezdily na přelomu 70. a 80. let. V modelu je nikdo nedělá, narazil jsem jen na článek, jak to někdo vysochal z bůhvíčeho, maďarsky neumím a Google to taky přeložil všelijak, takže nemůžu říct jak. Kdyby někdo chtěl, tak se může podívat: https://iho.hu/hirek/bak-121210
ČSD dvou časových období:
1968-72
1976-80
Vážňas
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 10 úno, 2019 9:28 am
Bydliště: Kladno

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod Mcx » sob 10 říj, 2020 7:14 am

Jak vypadá výsledek přestavby na Bai Smíchov je zde, foto z roku 2006, majitel rkwa, vedle stojí ještě jeden - má bratříčka.
To jen na zvážení zda se do poměrně náročné přestavby pustit (s vidinou, že do roka a do dne.... budou Bai od IGRA). Protože smíchovák to nikdy úplně nebude.
Bai_Fuggerth.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2615
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod Sandy » sob 10 říj, 2020 8:20 am

Jo, to znám. O tom jsem uvažoval v jedné z variant.
V čem spočívá přestavba? V nalepení větračů? Ty nemám. Ve výměně podvozků za pensylvánské? Ty mám. V zatmelení děr pro madla? U rkwa bych možná mohl sehnat i obtisky.
A že se za rok objeví opravdické smíchovské Baiky. No, snad to přežiju... Podobnou situaci mám za sebou. Před mnoha lety jsem z jakési "čtvrtstavebnice" vysochal pět kousků sypáků Sas (které považuji za své vrcholné dílo) a den poté, co se poprvé projely po kolejišti, se vyrojily stavebnice od Bramosu a CS trainu. Nebo obráceně, teď nevím. :roll:

Spíš jsem měl na mysli vozy Ca z Gyoru (Mahel a kol., Osobní vozy ČSD II. 1939-1992, str.101) Dožily se prý začátku sedmdesátek a měly snad i dvanáctimístná čísla a přeznačení Ba. Okna byla nedělená, plastická poprsnice, dvě dlouhá madla, ale podvozky Ganz-Ronai (neřešitelný problém).
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: vozne Fuggerth na Bai

Příspěvekod Mcx » sob 10 říj, 2020 8:46 am

No, Ca51 tak to myslím je vzhledově ještě dál než "smíchovák" - poměr plochy oken a mezer mezi nima vůbec neodpovídá, počtem odpovídají - musely by se zvetšit otvory... no 26x pilovat a udělat je stejné... fuška.
Podvozky Rónai bych neviděl problematické - určitě jednodušší než úprava okenních otvorů.
K smíchovákům - střešní větrače byly epoxidové odlitky.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2615
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků