Stavba vozů z Evergreenu a leptů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Stavba vozů z Evergreenu a leptů

Příspěvekod Petr Berka » úte 22 zář, 2009 2:01 pm

Považuji plastové materiály Evergreen jako skvělou volbu při konstrukci starších vozů s dřevěnou skříní. Protože se dá tímto způsobem postavit mnoho různých vozů, nebudu toto téma pojmenovávat podle některého konkrétního typu.

Po zkušenostech se Zetkami od p. Lepieše jsem se pustil do konstrukce vlastních vozů. Protože máme dost různých přestaveb ADY a chyběl nám k nim služební a poštovní vůz, logicky na ně padla volba.

Rozestavěné jsou následující vozy:
1) Vůz Ddk s rozvorem 5,8m
Obrázek
http://berka.vyrobce.cz/vozy/sluzebni/Ddk.html

2) Vůz Fk s rozvorem 5,8m
Obrázek
http://berka.vyrobce.cz/vozy/sluzebni/Fk.html

Bohužel nejtěžší je vždy sehnat podklady ke konkrétnímu typu vozu, zvlášť rozmístění nápisů za ČSD.

Edit: Každý jen tu svou, má za jedinou....H0
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Příspěvekod Houmr » úte 22 zář, 2009 2:25 pm

No jedná se o zajímavý počin. Jsem zvědav jak se chytne. Je pravda, že cena se zdá vyšší, ale je fakt, že komponenty pro stavebnici taky něco stojí. Každopádně to může nastartovat i snahu modelářů zkusit si postavit vlastní model z polotovarů a bylo by asi dobré, nějaké díly prodávat i samostatně, třeba rozsochy s ložisky atd. Jen škoda, že člověk nemá na všechno čas :cry: , rád bych si to taky zkusil. Ono není nad to, když si něco člověk udělá sám, je z toho dvojnásobná radost :lol:
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Petr Berka » úte 22 zář, 2009 2:31 pm

Rozsochy s ložisky jsou, to není problém. Jen není čas ke všemu dodělat popis: http://berka.vyrobce.cz - je tam ceník (přehled), brzda, rozsochy a kinematika jdou i zvlášť.

A cena? No, neleptám si sám, to mi vyšlo 2-3x dráž (zkusil jsem, zkuste si také, zkušenosti k nezaplacení), takže si lepty "jen" maluju. A bohužel si také sám neodlévám, protože na to není čas... Proto je cena vyšší, vlastní odlitky by asi byly levnější.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 22 zář, 2009 3:12 pm

A není už lepší si ten máster nechat raděj někde odlít a prodávat to jako odlitek? :D Určitě by to vzalo víc lidí než takto pár plastových destiček na samodomo, nějaké ty kovové díly a jinak vše urob si sám :D

Jinak je ten vůz nádhernej!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Radek » pát 23 říj, 2009 10:23 am

Tak sem se nechal zlákat objednal si Fk. Co by začátečník plnou verzi - FULL, jak my říkáme. Je to paráda. Stavebnice osahuje všechno, co má podle obrázku mít (někdy převracím některé díly v ruce s dojmem, že má i něco navíc :lol: ) včetně návodu a zatím i v mých rukách sedí vše tam, kde má. Obzvlášť papírové "střihy" jsou skvělý nápad. Pokud má někdo chuť a váhá, tak vřele doporučuju a Petru Berkovi děkuju :wink:
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pát 23 říj, 2009 2:13 pm

Přiznám se, že se mi to moc líbí - ale kdybych to takto koupil, nedá mi to a vzhledem k pracnosti sestavení to hned jka to bude hotové zaformuju a bude další "stavebnice - odlitek"! A to by mě p Berka asi neměl rád :D
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Petr Berka » pát 23 říj, 2009 8:34 pm

Radku, děkuji, jsem rád, že udělala radost.

A Petře, vzhledem k tomu, že stavebnice nabízím i bez plastových polotovarů, tak pokud se objeví odlitky stěn, nebo celé skříně, vadit mi to nebude. Zvlášť, když se k tomu veřejně přiznáváte. Je to jen otázkou domluvy nějaké spolupráce, rozhodně se jí nebráním.
Spoustu leptaných doplňků a detailů je stejně třeba dosadit zvlášť. A to by se Vám stejně asi překreslovat a leptat nechtělo. Navíc jsou hotové i obtisky. Zkrátka jak už jsem psal výše, volil jsem tento způsob z toho důvodu, že v tuto chvíli odlévat neumím a nevím o nikom, kdo by dodal odlitky v rozumné kvalitě, ceně a termínu.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

DF

Příspěvekod Tax » sob 24 říj, 2009 8:50 pm

Zdravím, pán Berka. Chcem sa dotázať na voz DF, na webe ho máte v cenníku ako hotový model, budete ho robiť aj ako stavenicu ? K tomuto vozu mám trocha srdcový vzťah, občas sa v ňom vozím ako čierny pasažier. Je zachovaný v prevádzkyschonom stave v MDC Bratislava http://www.mdc.sk/objects_image/46.jpg alebo aj http://www.mdc.sk/e-fond/SubjectDetail/ ... vlaky.html

Inak stavebnice z Evergreenu sú veľmi dobrý nápad, možno by stálo za to vytvoriť nejaký prípravok a tie bočnice a čelá dodávať už vyseknuté. Určite by to privítali aj menej skúsení modelári, ako napr. ja. Vozov ADA Plastik originál aj upravovaných sa u mňa nájde dosť, už naozaj len ten vhodný služobák chýba.

______________________________________________________________
PS: Takto nejako vyzerá vizualizácia rozpracovaného modelu DF pre MSTS:

Obrázek

a takto nejako som vo svojej fantázii stvárnil Dd:

Obrázek

Do FK som sa zatiaľ nepustil, chýba mi slušný, použiteľný výkres
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Re: DF

Příspěvekod Petr Berka » pát 30 říj, 2009 3:53 pm

Tax píše:Zdravím, pán Berka. Chcem sa dotázať na voz DF, na webe ho máte v cenníku ako hotový model, budete ho robiť aj ako stavenicu ? K tomuto vozu mám trocha srdcový vzťah, občas sa v ňom vozím ako čierny pasažier. Je zachovaný v prevádzkyschonom stave v MDC Bratislava http://www.mdc.sk/objects_image/46.jpg alebo aj http://www.mdc.sk/e-fond/SubjectDetail/ ... vlaky.html

Inak stavebnice z Evergreenu sú veľmi dobrý nápad, možno by stálo za to vytvoriť nejaký prípravok a tie bočnice a čelá dodávať už vyseknuté. Určite by to privítali aj menej skúsení modelári, ako napr. ja. Vozov ADA Plastik originál aj upravovaných sa u mňa nájde dosť, už naozaj len ten vhodný služobák chýba.
______________________________________________________________
PS: Takto nejako vyzerá vizualizácia rozpracovaného modelu DF pre MSTS:
Do FK som sa zatiaľ nepustil, chýba mi slušný, použiteľný výkres


Koukám že se už nikomu nechce lepit proužky plastu na destičku. :D A to jsem měl dnes v ruce publikaci M. Kratochvíla "B1-modely osobních vozů", a znám lidi, co to podle toho stavěli z papíru. (Pro první vůz s dřevěnou skříní jsem před 15ti lety rýhy prken vyrýval do plastové desky, a taky to šlo...ach jo, kde ty doby jsou.)
Nicméně Fk zvládli postavit 13-14ti letí kluci za víkend! Tak se toho nebojte! :)

Nicméně i DF by mělo být v budoucnu jako stavebnice, jen s tím rozdílem, že na něj jsou bočnice již nalité z rezinu. Jenže to byl první model, do kterého jsem se pustil hromadně. Navíc je s funkčními posuvnými dveřmi. Takže je sestavování tak pracné, že bez pořádného návodu to asi nedáte. A ten nemám čas dodělat. :cry: Jediné řešení vidím, že nafotím serii vozů, které dokončuji a přiložím Vám ke stavebnici CD s fotkami. Nebo je vystavím na webu.
Ale nemám k němu zatím obtisky, vůz jsem nechával potisknout u p. Banka, takže než budou, tak bude někdy v první polovině příštího roku.
Ale opravdu jsem netušíl, že v MDC existuje, to je perfektní zpráva.

PS: K vizualizacím pro MSTS:
Tyto vozy měly plochou střechu podobně jako osobní vozy od ADY, dobře je to vidět na fotkách na mém webu u Ddk. A v popisu u Ddk Vám vypadlo to "k". Jinak perfektní práce. A výkres pro Fk máte v emailu.
Obrázek
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Příspěvekod Radek » pon 02 lis, 2009 5:36 pm

Petr Berka píše:Rozsochy s ložisky jsou, to není problém. Jen není čas ke všemu dodělat popis: http://berka.vyrobce.cz - je tam ceník (přehled), brzda, rozsochy a kinematika jdou i zvlášť.

Zdravím Petře
Součástí leptu rozsoch jsou i talíře narazníků. Jsou i odlévané díly (ložiskové domky, koše nárazníků) součástí dodávky?
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Re: DF

Příspěvekod Tax » pon 02 lis, 2009 8:58 pm

Petr Berka píše: ... K vizualizacím pro MSTS:
Tyto vozy měly plochou střechu podobně jako osobní vozy od ADY, dobře je to vidět na fotkách na mém webu u Ddk. A v popisu u Ddk Vám vypadlo to "k". Jinak perfektní práce. A výkres pro Fk máte v emailu.
http://www.berka.vyrobce.cz/vozy/sluzebni/Ddk-6.jpg


Díky za výkres. To k tam naozaj vypadlo, teraz, keď pozerám na typák ( z knižky J. Frolíka ) tak je tam vidieť dosť nejasne, vychádzal som z označenia vozu Dd s rozvorom 7,5m z Parostroja. K takýmto oldtimerom sa dnes už dosť ťažko zháňajú hodnoverné dokumenty a dnešné zachované muzejné kusy sú nie vždy úplne kóšer. Až ma nadvihuje, keď vídím podobné skvosty, ako je napríklad "lentilková" súprava vozov Clm :D

Ešte k tomu k-áčku: prichádza mi na rozum, že to je závislé od epochy, ktorú model znázorňuje. K značí vykurovanie kachľami na pevné palivo a v podstate tam patrí až po II. svetovej vojne - ale môžbyť, že sa mýlim. Ak nie, tak potom je to na mojom výtvore správne, pretože v tomto prípade sa jedná o vyobrazenie vozu z počiatkov ČSD. Ale človek nikdy nevie :roll:
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod radeksindy » pon 02 lis, 2009 10:11 pm

Malé písmeno k v meziválečném označovacím systému ČSD neznamenalo vytápění kamny, jak to známe z dnešní doby, ale vůz s rozvorem do 6m (včetně). Kamna v době parního provozu by byla docela zbytečná, služebák se vozil za lokomotivou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Tax » pon 02 lis, 2009 10:30 pm

radeksindy píše:Malé písmeno k v meziválečném označovacím systému ČSD neznamenalo vytápění kamny, jak to známe z dnešní doby, ale vůz s rozvorem do 6m (včetně). Kamna v době parního provozu by byla docela zbytečná, služebák se vozil za lokomotivou.


Dikes za vysvetlenie, toto mi nejako uniklo. Ovšem potom mi do tohoto nezapadá voz Df, ten má takisto rozvor pod 6 m. Ale asi sme sa už dostali mimo téma 8)
Uživatelský avatar
Tax
 
Příspěvky: 191
Registrován: sob 12 led, 2008 12:16 pm
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod radeksindy » úte 03 lis, 2009 8:43 am

Některá malá písmena se používala jen pro určité typy vozů. Malé k bylo pouze u řad Fk a Ddk. Jinak v tomto pbdobí se nezávislé topení (tehdy hlavně kamny) skrývalo pod písmenkem m - tedy přípojné vozy pro motoráky. Tam se to muselo bez páry obejít.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Petr Berka » úte 03 lis, 2009 11:40 am

Radek píše:Zdravím Petře
Součástí leptu rozsoch jsou i talíře narazníků. Jsou i odlévané díly (ložiskové domky, koše nárazníků) součástí dodávky?


Nejsou, ale mohou být. Nárazníkové koše a ložiskové domky jsou odlitky od V. Beka. Vlastní zatím nemáme.
Pokud je zájem, ozvi se na mail, vyřešíme to.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Další

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků