Bezmozek: Standardní nehodový vlak v epoše III - IV měl tři vozy, obytný, nářaďový a materiálový. Obytný sloužil jako kancelář, nocležna a denní místnost osádky (kolem 10 lidí včetně parťáka a technika), v nářaďovém byly stroje a nástroje potřebné pro manipulaci, tj. různé ty hevery, hupcuky, řetězy, lana, háky, ale taky autogen, dieselgenerátor, nakolejovací boty, panvágl (provizorní 4kolový podvozek), v pozdější době luxusnějších technických udělátek možná i nějaký ten hydraulický agregát a kompresor (i když zdroj vzduchu měla mašina...) a různé další vozíčky, navijáčky, zvedáčky, tehdy už hnané jinou silou než ruční, zkrátka manipulační zázraky, které dokázaly někdy zastoupit i kolejový jeřáb, a v materiálovém většinou různé fošny, prkna, klíny, špalky apod.
Ve III. epoše - ale možná i IVa - bych pro nehodový vlak volil klidně všechny tři vozy dvouosé nebo jako 4nápravový jen obytný - nějaký ten pancéřák nebo hecht nebo jinou kořistní raritu po Němcích. A ty ostatní mohly být cokoli vyřazeného z běžného provozu, různé ty Zdv, Zsb, ZZdv, německé MC4i-44, no a pochopitelně obyčejné zetky, případně staré - často zase kořistní po Němcích - poštovní či služební vozy, byly dokonce případy, kde se v těchto soupravách objevily i staré rakouské nebo maďarské salónní vozy, buštěhradský "krasavec" s dvojitým odpružením a jiné unikáty. Původně osobní vozy mívaly část oken zaslepených, zbytek opatřený křídly otvíracími ven jako někde na chatě u vody nebo v zahradním domku, měnilo se obložení skříní, původně peřejkové vozy byly často oplechovány apod.
Nehodový vlak v depu Rakovník někdy na přelomu epoch IIIc/IVa je tady:
Možná ti připadá nepatřičně skromný vzhledem k velikosti depa, tehdy bydlelo v Rakovníku několik desítek lokomotiv a motorových vozů. Ještě bych k tomu přidal, že EDK (nebo předtím parní jeřáb) zdaleka nebyl v každém depu, kde byl NV, a už vůbec ne ke každé nehodě v těch dobách vyjížděl jeřáb. Jinak řečeno, klidně můžeš mít v depu - když už máš tak velké depo, že tam máš jeřáb - dva vlaky, jeden "obyčejný" ke "všedním" nehodám a druhý pomocný k jeřábu. Ale na druhé straně, jestli máš jako depo nějakou kůlničku pro dvě mašiny, tak tam EDK 300 evidentně nepatří.
No a ještě doplním sám sebe: V době ústupu páry byly občas EDK i v menších služebnách, kde primárně zastávaly práci zauhlovacích zařízení a zároveň podle potřeby mohly vyjet i k nehodě nebo na pomoc mostařům apod. Ale určitě ne takový mastodont jako EDK 300.
A ještě: EDK 300 je dnes v ČR "u dráhy" (nevím, jestli u ČD, Carga nebo SŽDC) asi 10 a před oddělením Carga (novější info nemám) byly v Brně dva (v majlontě a na rosickém), dále po jednom v Ostravě, Plzni, Nymburce, Chebu, Jihlavě, ValMezu, Budějicích a Mostě. Do ČSSR přišly všechny v letech 1968 - 75. Takže tady máš rámec, ve kterém by ses měl pohybovat, jestli chceš být modelově věrný.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.