Stránka 1 z 2

Gunderson MAXI-STACK - amerika v TT?

PříspěvekNapsal: stř 18 úno, 2009 12:22 pm
od jsyrovat
Americké železnice mě nikdy nějak nedachly do doby, kdy jsem jednou strávil asi měsíc v Portlandu a jezdil každý den okolo nekonečně dlouhých ocelových hadů, seřazených na nádraží v přístavu - ty nejdelší soupravy měly kolem 120-140 vagonů. To bylo v r. 2005. Uplynuly 2 roky a já se dal do stavby TT kolejiště, jednak proto, že jsem toho měl spoustu v krabicích a jednak proto, že se v téhle velikosti toho dá postavit víc, než v H0.
Jelikož si už pár let sám kreslím lepty na lodě (ty už stavím téměř deset let), tak jsem si říkal, že by neměl být velký problém udělat lepty i nějakých vozů. Do oka mi padly kontejnerové vozy Gunderson - firmy sídlící mimochodem též v Portlandu, což jsem tehdy nevěděl.
Ale proč sem píšu. Nejsem žádný železniční specialista, spíš začátečník, nicméně jsem už pochopil, že postavit pěkné kolejiště odpovídající realitě je celkem problém zvláště v TT, komerčními výrobky jsme v porovnání s H0 nebo N omezení dost prostorově (víceméně střední Evropa) a šířkou nabídky. I když jsem našel něco ameriky v TT na netu, byly to spíš jen domácí pokusy.
Co byste řekli na stavebnici z leptu - něco podobného jaké vyrábí Hekttor, možností od čeho začít je několik a nejvíc se mi zatím líbí pro lepty Gunderson MAXI-STACK I. Viz. http://gbrx.com/page.php?view=STACK_CARS
Jsou tam MAXI-STACK I (5-ti dílné, 40´ dole), IV (3-dílné, 48´dole), HUSKY-STACK (jedno dílný, 53´ dole). Další MAXI-STACK III (5-ti dílné, 48´ dole), hojně dostupné v H0 tam nemají na stránkách, možná se (už) nevyrábí...
Další se mi líbí ještě Gunderson TWIN-STACK (5-ti dílné, 40´ dole), jsou postavené podle obrázků na základě MAXI-STACK I, ale mají konce vyvýšené až k hornímu kontejneru, který se tak může ložit bez spojek se spodním kontejnerem. Ty jsou ale asi nejnáročnější... viz. http://images.google.cz/images?ndsp=21& ... art=0&sa=N
Jsem zvědavý, jestli tohle v TT taky někoho bude zajímat.

PříspěvekNapsal: stř 25 úno, 2009 3:04 pm
od robot
Také se zajímám o americké železnice.Stavebnice kontejnerového vozu je dobrý nápad, jen si myslím , že se nenajde dostatečný počet zajemců o tento lept.Možná by bylo dobré začít něčím jednoduším , co by se dalo použít i na evropské poměry.Třeba plošinový vůz ,,FLAT CAR" starší provedení , který používala americká armáda v Evropě.Lept by byl uzpůsoben , jak pro použití šroubovky a nárazníků, tak také pro automatické spřáhlo.Podvozky by se daly použít od pana Čambalíka.

PříspěvekNapsal: stř 25 úno, 2009 6:35 pm
od jsyrovat
No, já jsem rozhodnutý nakreslit si ty kontejnerové vagóny, jsou prostě úplně jiné, než ty evropské a moc se mi líbí. Zatím mám z poloviny nakreslený podvozek - stejný typ je používán skoro všemi severoamerickými výrobci nákladních vagónů, podvozek samotný tak půjde použít na cokoliv. Momentálně řeším problém s nedostupným plechem potřebné tloušťky 0.22mm (nebo alespoň 0.2mm). Pak by šly lepty použít bez překreslování na H0 (0.3mm plech) i N (0.16mm plech) - ty jsou oba dostupné bez problémů.
Na TT samozřejmě dost zájemců nebude, ale já si je stejně nakreslím a pokud někdo bude chtít, nebude problém to nechat vyleptat x-krát.

PříspěvekNapsal: stř 25 úno, 2009 9:09 pm
od robot
Docela jsem zvědavý, jak dopadne tvé snažení.Ještě se chci zeptat , jaká spřáhla by se používala?Klasická TT , nebo modelová od firmy Kadee, popřípadě Micro Trains Line?Přidávám pár zajímavých odkazů:
http://www.rrpicturearchives.net/rsRRList.aspx?id=35
http://www.northeast.railfan.net/railsites.html
http://www.railcarphotos.com/

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2009 9:02 am
od jsyrovat
Díky za odkazy, postupně prohlížím fotky. Ty spřáhla jsem ještě neřešil, ideální by bylo aby se daly použít jak nová spřáhla od Tilligu, tak ta americká (i když nevím jestli HOn3 jsou opravdu zmenšená oproti HO). Akorát ty americká spřáhla nejsou dělaná na naše malé poloměry. Mám několik Gunderson MAXI III vozů a lokomotivu myslím SD70, na nejmeším poloměru spolehlivě vyskočí z kolejí a spřáhlo drží teprve od max. poloměru oblouku (nějaký standardní Piko). Úplně bezproblémové to asi nebude.

PříspěvekNapsal: pát 06 bře, 2009 10:31 am
od jsyrovat
Tak podvozky jsou zhruba nakresleny, jeste dodelavam nejake detaily podle fotek, ktere jsem dostal od Greenbiera tento tyden. Jeste k tem sprahlum, Kadee jsou asi standardne o neco vyse umistena nez Tillig a odpovidaji daleko vic realite, otazka je pokud budou i modelove uchycena, jak se budou chovat v obloucich a najezdech do nich. Sachta je totiz docela uzka a horizontalni pohyb sprahla je tak dost omezeny. Nejspis to bude nutne trosku zkouset a udelat nejaky kompromis.
Jinak ty podvozky jsem zahledl v nejakem westernu (nevim jestli to byl Podzim Cejenu) odehravajici se nekde v druhe pulce 19 stol. - holt ty podvozky maji asi docela dlouhou tradici :-)

PříspěvekNapsal: pát 06 bře, 2009 10:18 pm
od robot
Problém se spřáhly Kadee by neměl nastat.Já je používám na modelech N bez větších problémů.Nevadí jim ani menší nerovnosti na kolejišti, a docela ostré oblouky.Přikládám odkaz na použítí na modelech TT.
http://www.litomysky.cz/kadee/kad03tt.htm

PříspěvekNapsal: sob 07 bře, 2009 5:06 pm
od robot
Jestli vše dospěje k prvnímu leptu a zdárnému sestavení , pak se budeš muset zamyslet, co za tyto vozy zapřáhnout.Nabízí se možnost upravit nějakým leptem Nohabku,nebo lokomotivu postavit komletně celou na nějaký tovární podvozek.Zde je další zajímavý odkaz na modely kontejnerových vozů.
http://www.trainboard.com/railimages/showgallery.php/cat/500/ppuser/8172

PříspěvekNapsal: úte 10 bře, 2009 12:19 pm
od jsyrovat
No, nad tim jsem myslel jen tak zbezne. V TT nikdo americke loko nevyrabi, i kdyz jsem na nejakem webu americkou lokomotivu v TT (ale spis to bylo H0n3) videl.
Americkych lokomotiv je docela dost, nejvic videt jsou rady GP a SD ruznych zeleznic. Ja jsem si sam pred lety privezl od Althearn SD70 Union Pacific, coz je asi jedna z tech vetsich.
Z leptu by se to udelat dalo, neni to az tak slozite, slozitejsi je teprve pojezd. Uvidime, tohle je trosku jeste daleko.
Jinak diky za odkazy na fotky, skoro mi vic casu zabira se tim prohrabovat, nez to kresleni. Stale se mi ale nedari najit opravdu kvalitni fotky s vysokym rozlisenim, aby na tom byly videt opravdu detaily - i na nakresleni obtisku.

PříspěvekNapsal: čtv 26 bře, 2009 4:16 pm
od robot
Na netu jsem našel firmu , která dělá leptané doplňky na americké vozy.Zajímavé jsou fotografie modelů s nalepenými lepty.Zde je odkaz.
http://www.planomodelproducts.com/.
Zajímalo by mne ,zda děláš jednodílný vůz, nebo vícevozovou jednotku?Docela dobrý model by byl SPINE CAR,buď z odlévaný z bílého kovu, nebo pur materiálu.

PříspěvekNapsal: čtv 26 bře, 2009 9:27 pm
od jsyrovat
Diky za odkaz, jsou tam na fotkach videt lip detaily nez na vetsinou fotek realnych vozu. To se mozna bude hodit.
Zatim jsem na zacatku kresleni Gundersona MAXI-STACK I - je 5-ti dilny a 40', nektere prepravni firmy si posledni dobou nechavaji zkracovat 48' a delsi jednotky jen na 40', kvuli rostouci namorni preprave, kde se delsi nez 40' zridka pouzivaji. Taky delsi jak 40' kontejnery jsou hure sehnatelne (HO) a v TT je beztak nikdo nedela.
Nicmene pozdeji bych se chtel dostat ke Gunderson MAXI-STACK III, a prip. IV (ten se moc nelisi) a pak se uvidi. Vsiml jsem si, ze nase tuzemska prepravni firma www.lokotrans.cz pouziva take nejaky americky vuz - Chopperdozator (alespon ma americky podvozek).

PříspěvekNapsal: ned 29 bře, 2009 5:40 pm
od BaWiS
jsyrovat: se nedivím, že tě chytla amerika :) me taky, ale na stavbu se rozhodně necítím (jsem TTčkář), takže si ji pořídím v N-ku, aspoň ušetříim místo pro dlooouhé kontejnerové nákladní vlaky :)

Až budeš mít něco postaveného, tak se rozhodně pochlub! 8)

PříspěvekNapsal: pon 07 pro, 2009 5:11 pm
od jsyrovat
No, tak po delsi prodleve zpusobene zblaznenim se do behani (clovek nemuze porad jen sedet u kompu a modelu) a i jinymi starostmi, budu mit konecne vyleptane prvni podvozky. Jakmile dorazi koncem tydne, dam sem fotky. S kreslenim MAXI-STACK I jsem stale na zacatku, ale ted me snad budou hotove podvozky lepe motivovat :-)
Pokud sem nekdo nahodou zabrousi a mel by nekde fotky detailu - hlavne kde jsou videt vnitrky vozu - prosim sem s nimi nebo odkazy na ne. Jinak fotek z boku a s nalozenymi kontejnery mam tuny, ale tam toho videt moc neni.

PříspěvekNapsal: pon 14 pro, 2009 6:50 pm
od jsyrovat
Obrázek

Tak tady je vysledek prvniho leptani - vicemene test. Nedopadlo to 100% dobre - spousta drobnosti se proste rozpadla, ty budu muset opravit. 1 kus ze sesti (ten na fotu), se ale povedl celkem dobre, tak jsem ho hned i sestavil.
Pouzil jsem i soustruzene kovove soukoli, a take otestoval jak to jezdi - zadne velke prekvapeni - i pres me velmi nestandardni krizeni v oblouku zcela bez problemu.

Obrázek

Kolik by to mohlo asi tak stat? Kdyz spocitam naklady na leptani (to je asi nejvic), a pracnost pri kresleni (to je sice hodne casu, ale pak uz to bude jednou provzdy nakreslene), tak vcetne kovovych soukoli by to mohlo byt kolem 200,- Kc - za 2 podvozky a 4 soukoli. Ale to je jen takovy optimisticky odhad.

Vice fotek je zde je na mem blogu.

PříspěvekNapsal: pon 14 pro, 2009 9:59 pm
od robot
Podvozky vypadají velice dobře.Jaký průměr dvojkolí jsi použil?Už se těším na finální verzi.Doufám , že pak také zkusíš postavit celý vůz.Napadlo mne ,zda by nešlo kostru vozu udělat z tvrdého kartonu vyřezaného pomocí laseru.Vyšlo by to finančně levněji a stavba by byla jednoduší.