Stránka 1 z 2

Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: pon 11 pro, 2023 8:36 am
od Ceki
V průběhu kreslení vozu St/Fcc probíhalo současně při prostojích vývoje tisku a jiných konstrukčních řešení kreslení vozů LH 40. Na začátku letošního roku jsem se několikrát zastavil u asi poslední dvojice odstavených souprav, abych si udělal potřebnou dokumentaci jak pro 3D modelování tak obtisky. Následně se začalo pracovat na vozech vložených a jejich spojení, dále pak na vozech krajních, pomocí kterých je možno soupravu standartně připojit k lokomotivě pomocí šroubovky. U těchto vozů doufám zdárně finišujeme asi s 5-6 verzí kinematiky s šachtou pro spřáhlo, doufám, že již 100% funkční :oops: Rámy všech vozů jsou tištěny s kapsami pro závaží ze spodní strany tak aby se nemusela souprava dovažovat např. v korbě pod nákladem a mohla být provozována také prázdná. Po několika diskusích, hledání a zkoumání se podařilo dohledat vozy tohoto typu s čelníky na obou stranách vozu, naštěstí došlo na oměření a vyfocení, měl by být také k dispozici po otestování kinematik k dostání jako samostatný vůz pro ty co by si rádi stavebnici postavili v menším rozsahu. Dále přikládám alespoň fotografie sestavených rámů pro vložené vozy, skládajících se z dílů - samostatný rám, vzduchojemy, vzduchojem s rozvaděčem a brzdový válec. Jak půjde čas budu postupně přikládat další fotografie s popisky ze stavby celé soupravy vozů :)

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: pon 11 pro, 2023 8:39 am
od Ceki
Kompletní sestavený rám vloženého vozu.

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: pon 11 pro, 2023 9:15 am
od Ceki
Vozy budou propojeny spřáhly Kadee s fousy v šachtě místo spojovací tyče zasunutím a pootočením čepu vlastní konstrukce ze spodní části rámu. Tento způsob uchycení spřáhla dovolí případné spojení táhlem pro ty, kteří budou chtít dodržet vzdálenost mezi vozy, zároveň ale nebude možno soupravu rozpojit. Pro lepší jízdní vlastnosti jsme zvolili způsob spojení spřáhel s výkyvem, samotná hlavice spřáhla má také menší vůli.

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: pon 11 pro, 2023 3:01 pm
od Mcx
Zajímavý počin, ale řekl bych málo modelářsky využitelný, vzhledem k jejich téměř výhradnímu využití na vlečkách. To kdyby byly vozy Nass to by byla jiná
Jinak křáp je to pěkný
LH_40_01.jpg

LH_40_02.jpg

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: pon 11 pro, 2023 6:42 pm
od semza
Děkujeme Milane, třeba Nass zařadíme do výrobního plánu - ale jsme aktuálně asi plní na cca celý rok 2024 :-)

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: úte 12 pro, 2023 6:45 am
od Ceki
Musím doplnit, že původně to měla být spíše taková bokovka, nepočítal jsem s tím, že by to bylo nějaké extrémní modelářské terno na trhu, nakonec jsme se ale dohodli, že když už to bude na světě a bude to fungovat, že by byla škoda to nenabídnout dál, když by o to měl někdo zájem.

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: úte 12 pro, 2023 10:32 am
od Mcx
Tomu rozmím, ty vozy jsou tak škaredé až jsou krásné :D Já se kolem nich motal, když po schválení TP se po roce 2000 na nich začaly dělat revize v OOS Ostrava, protože přece jen údržba v OKD nebyla to pravé ořechové pro přechod na celostátní dráhu, řešila se technologie vývazu - ten vůz není za co chytit - pro vývaz se montovaly na čelník takové trámce na kterých se vozy v klasických zvedácích vyvazovaly, další problém byly dojkolí s čepy 130 mm.....
A v té době byly jejich průjezdy přes Ostrava hl.n. běžné, ať již v souvislosti s navážením haldoviny na stavbu dálnice .....
TP byly schváleny pro skupinu vozů na konci s čelníky 4 - 6 vozů maximálně v soupravě 24, ale je tam i vágně řečeno že se může do soupravy zařadit i jednotlivý vůz s čelníky na obou stranách
to je zde cestou z hlavního okolo seřaďovačky Ostrava pravé na Švermu
LH_40_04.jpg

tady sunutá souprava po vykládce hlušiny jede přes Ostrava hl.n.
LH_40_03.jpg

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: úte 12 pro, 2023 10:46 am
od Mcx
Ještě poznámka - ostravským chybí na podvozku trámec který je chrakteristický pro severočeské jejichž doménou byly skrývky hnědouhlených dolů a trámec zajišťoval při vykolejení, že nedošlo k demolici tratě, vozy LHR40, tedy rumuny měly k tomu i záklopku, která při pootočení podvozku při vykolejení se otevřela a vypustila vzduch - souprava zabrzdila.
tady jeden rumun čili LHR40 po revizi pro Sokolovskou uhelnou, chybějící nápisy v porovnání s ostravskými LH40 vypovídají že LHR40 se pouze přepravovaly do revize, ale na celostátní dráhu jinak nejezdily, do Ostravy jezdily do doby, kdy někde u Č. Třebové sešrotovaly trať a tím pokud si pamatuji jejich revize v OOS skončily, navíc cena za přepravu "zboží na vlastních kolech" byla již neúnosná
LH_40_06.jpg

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: úte 12 pro, 2023 1:03 pm
od Ceki
Děkuji za doplnění informací. Já si je pamatuji z dob kdy jezdily do TŽ pro bordel z velké haldy. Lokomotiva zůstala v kusé v obvodu stanice a Vlečková lokomotiva si soupravu přebrala. Z vyprávění otce vím, že to nebylo nic extra a když jim to tehda tuším dokonce vypadlo, tak bylo jediné štěstí, že šlo o poslední vůz v soupravě, jinak by s tím neměli jak dále posunovat. :D Nevím proč se s tím tehda jezdilo tak daleko po koridoru, když vozy měly tuším zákaz protisměrné jízdy vlaků přepravující cestující, proč pro tyto účely nevyužili např. Ua vozy, to už se asi nedozvíme. :)

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: úte 12 pro, 2023 2:22 pm
od Mcx
Ceki píše:vozy měly tuším zákaz protisměrné jízdy vlaků přepravující cestující

pamatujete si to správně v TP 2031-0503/81-05/99 schválených 15.8.2000 na DÚ je v bodu 5.3 uvedeno, že je určen pro provoz ... na celeostátních, regionálních vícekolejných a souběžných drahách jen při vyloučení protisměrné přepravy osob a nebezpečného zboží
jinak vůz vyhovuje obrysu dle ČSN 28 0312
no.... asi mi to bude cukat rukama pořídit si soupravu LH40 :D

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: úte 12 pro, 2023 7:19 pm
od Petr S.
Klidně se k té soupravě docukej , na Hrabové se užije :lol: :lol: :lol: :lol: .

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: stř 13 pro, 2023 6:16 am
od Ceki
Podvozky vozu u vložených vozů díky absenci kinematik ve spodní části rámu mohou být kompletní bez úprav. Skládají se ze tří částí kvůli délce osičky u daného typu dvojkolí. Samozřejmostí jsou otvory pro usazení mosazných ložisek. Při čistění bočních částí podvozků od podpěr je třeba dbát na to, aby nebyly upilovány dosedací plochy pro uchycení špalků v horní části tohoto dílku.

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: stř 13 pro, 2023 6:30 am
od Ceki
Přikládám foto na sucho sestaveného vloženého vozu soupravy. Lepené jsou jen komponenty na rámu viz. popis dříve. Podvozky drží zatím jen na konusech vsazených v rámu. bez šroubků ale po postrčení jede i přes zhlaví hezky. Korba zapadne do připravených otvorů v horní části rámu. Dále, ale to až po nalakování, přijde mezi korbu a rám na připravené místo dosadit tyč pro držení bočního čela vozu ve stálé pozici při vykládce. V tomto vlákně se budeme věnovat soupravě s č. 20 v této soupravě jsou vozy s několika typy korby, takto budou korby dodávány ve stavebnici a bude třeba dodržet jejich sled. Jako pomůcka by mohla sloužit malá grafická malůvka v připravovaných obtiscích, podle kterých následně bude možné poznat na jaký vůz s jakou korbou nebo s jakým rámem přijde dosadit jaký obtisk s jakým číslem vozu.

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: stř 13 pro, 2023 6:39 am
od semza
Petr S. píše:Klidně se k té soupravě docukej , na Hrabové se užije :lol: :lol: :lol: :lol: .


A ty budes mit teda druhou, jak jsi sliboval? :)

Re: Stavebnice soupravy vozů LH 40

PříspěvekNapsal: stř 13 pro, 2023 11:34 am
od Mcx
Dám je do plánu :D , ale pro mne jedině v podobě let 60. případně 70. tedy asi jako Ostravské karvinské doly ... ale nemám jedinou fotku, všechny historické jsou SHD.